مهاجرت به کشور آمریکا

گرین کارت آمریکا

گرین کارت آمریکا

دولت آمریکا برای اجازه اقامت، کارت هایی را برای متقاضیان بین المللی خود صادر می کند که یکی از این کارت ها، گرین کارت آمریکا نام دارد. ایالات متحده آمریکا کشوری پیشرفته به دلیل مهاجرپذیری، اقتصاد قوی، رفاه اجتماعی، فرصت های شغلی و کاری فراوان و اعتبار مدارک تحصیلی یکی از محبوب ترین کشورها برای مهاجرت به شمار می آید. افراد خارجی زیادی مشتاق کسب اقامت دائم این کشور هستند تا بتوانند در آمریکا به اهداف خود برسند. در حال حضر بیش از میلیون ها نفر به آمریکا مهاجرت کرده اند و در این کشور به اهداف خود رسیده اند.

همانطور که می دانید برای ورود و زندگی در آمریکا، چه موقت چه دائم نیاز به کسب مجوز از سوی دولت آمریکا دارید. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی و پاسخ سوالات زیر در مقاله پیشرو می پردازند:

  • گرین کارت آمریکا چیست؟
  • روش های اخذ گرین کارت آمریکا چگونه است؟
  • تفاوت گرین کارت با ویزا چیست؟
  • گرین کارت به چه افرادی تعلق می گیرد؟
  • اعتبار گرین کارت چه مدت است؟

بررسی گرین کارت آمریکا

گرین کارت یا همان کارت سبز، کارتی است که توسط دولت آمریکا برای افراد خارجی که نیاز به مجوز اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا را دارند صادر می گردد. افراد خارجی با داشتن این کارت می توانند به زندگی نامحدود، کار و تحصیل به طور قانونی در هر نقطه ای از آمریکا بدون نیاز به ویزا بپردازند. همچنین افرادی که دارای گرین کارت هستند می توانند خانواده خود را نیز به آمریکا بیاورند.

اعتبار این کارت معمولا 10 ساله و با روندی ساده قابل تمدید می باشد. علاوه بر این با داشتن گرین کارت می توانید به بسیاری از کشورها سفر کنید با این حال با داشتن گرین کارت مجاز به ماندن بیش از یک سال دور از آمریکا نیستید. چون در غیر این صورت کارت شما منقضی می شود و نیاز به اقدام مجدد خواهید داشت.

تاریخچه گرین کارت آمریکا

گرین کارت که اخیرا دوباره به رنگ سبز درآمده، تاریخچه ای با نام و رنگ های متنوع دارد. خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS) رسما از آن به عنوان کارت اقامت دائم یاد می کند. با این حال، همچنین به مرور زمان به عنوان کارت اقامت بیگانه یا کارت ثبت نام بیگانه شناخته شده است. در حقیقت، تاریخچه کارت سبز بسیار رنگارنگ است. تا قبل از سال 1940 اتباع بیگانه برای مهاجرت به آمریکا نیازی به مجوز نداشتند، قانون ثبت نام بیگانگان در سال 1940، موجب شد كه همه شهروندان غیر آمریكایی در آمریكا در دفاتر پست دولت فدرال ثبت نام كنند.

اولین گرین کارت بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم صادر شد. کنگره قانون ثبت بیگانگان در سال 1940 را تصویب کرد، که افراد خارجی متولد 14 سال و بالاتر را ملزم به مراجعه به اداره پست ایالات متحده می کردند تا انگشت نگاری کنند و حضور خود را در ایالات متحده ثبت کنند. این کارت در طول سال ها در سال های 1950، 1997، 1989 و 2010 با نام ها و قوانین متغیر به روز شد و با پیشرفت تکنولوژی نوع و جنس این کارت ها نیز تغییر کرد. نسخه فعلی کارت سبز در ماه می 2010 معرفی شد و از فناوری های امنیتی مانند تصاویر هولوگرافی، اثر انگشت حک شده با لیزر، تصاویر میکرو با وضوح بالا و شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) بهره می برد.

انواع گرین کارت آمریکا

به صورت کلی بسته به شرایط فعلی شما و نحوه دستیابی به آن، انواع مختلفی از گرین کارت آمریکا وجود دارد.

در واقع 4 نوع اصلی گرین کارت آمریکا با توجه به شرایط و نوع اقامت وجود دارد که در زیر توصیف شده اند:

  • گرین کارت های تحت حمایت از خانواده

این گرین کارت به افرادی داده می شود که خانواده نزدیکی در آمریکا دارند و می خواهند به آنها بپیوندند. این نوع گرین کارت فقط به خانواده درجه یک اعم از همسر، فرزندان، خواهر و برادر یا والدین یک شهروند ایالات متحده یا والدینی که اقامت دائم ایالات متحده آمریکا را دارند، داده می شود.

  • گرین کارت های تحت حمایت از شغل

این نوع گرین کارت به افرادی داده می شود که در ایالات متحده آمریکا شغلی پیدا کرده باشند و با کارفرما قرارداد بسته باشند. کارفرمای آمریکایی فرم ها و مراحل درخواست را پر می کند و از فرد متقاضی برای ماندن در ایالات متحده حمایت می کند.

  • گرین کارت تحت حمایت از تنوع نژادی

هر ساله ایالات متحده برای شهروندان کشورهایی که نرخ مهاجرت کمی به آمریکا دارند و نژاد آنها در خاک آمریکا کم می باشد، قرعه کشی لاتاری برگزار می کند، اگر فرد در این قرعه کشی برنده شود به او ویزا تعلق می گیرد.

  • صدور مجدد گرین کارت

این گرین کارت به افرادی داده می شود که قبلا گرین کارت داشته اند اما به خارج از ایالات متحده سفر کردند و به دلایلی بیش از یک سال از کشور دور بوده اند و برنگشتند.

جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در آمریکا پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

انواع گرین کارت آمریکا

اخذ گرین کارت آمریکا تحت حمایت خانواده

برای اخذ گرین کارت آمریکا تحت حمایت خانواده، باید یکی از اعضاء خانواده شما در ایالات متحده زندگی کند. به طوری که عضو خانواده شما باید یا نامزد، همسر، فرزند، خواهر و برادر یا والدین بیولوژیکی یا نوه شما باشد. عضو خانواده باید یک شهروند ایالات متحده باشد و یا اقامت دائم آمریکا را داشته باشد و مایل به حمایت از فرم های درخواستی شما باشد.

همچنین، اعضای خانواده باید ثابت کنند که آنها توانایی حمایت از نظر مالی تا چند ماه اول پس از عزیمت به ایالات متحده تا زمانی که شغلی پیدا نکنید، را خواهند داشت. عضو خانواده باید حداقل 21 سال سن داشته باشد و باید دارای آدرس معتبری در ایالات متحده باشد. به علاوه، اعضای خانواده شما باید در حال حاضر در ایالات متحده زندگی کنند و یک آدرس معتبر ایالات متحده را ارائه دهند که پس از دریافت گرین کارت، شما نیز بتوانید در آنجا ساکن شوید.

اخذ گرین کارت آمریکا تحت حمایت شغلی

برای اخذ گرین کارت مبتنی بر اشتغال، باید پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمایی در آمریکا داشته باشید. اگر در ایالات متحده شغلی پیدا کرده اید، باید مدارک آن را داشته باشید که شامل یک قرارداد منعقده یا نامه امضا شده از طرف کارفرمای شما می باشد که در مورد شروع کار، توضیحات را بیان می کند. توجه داشته باشید که موافقت نامه های شفاهی در هنگام ورود توسط هیچ نهاد آمریکایی پذیرفته نمی شود و گرین کارت در اینصورت داده نمی شود.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که یک سند معتبر دارید که نشان دهنده استخدام شما در آمریکا دارد. همچنین کارفرمای شما باید حداقل شرایط را برای پرداخت حقوق شما داشته باشد. سازمان های مسئول صدور گرین کارت و ویزاهای مهاجرتی از شركت حامی ویزا شما اظهارنامه مالی را درخواست خواهد کرد. اگر صورت حساب های مالی نشان دهد که کارفرما پول کافی برای پرداخت حقوق شما را ندارد، بنابراین به شما گرین کارتی داده نخواهد شد.

تفاوت ویزا با گرین کارت آمریکا

به صورت کلی می توان گفت که گرین کارت با ویزا در شکل، اعتبار، اجازه کار و زندگی با هم تفاوت دارند. با داشتن گرین کارت شما می توانید در هر نقطه از آمریکا زندگی کنید و کار کنید. اما با هر نوع ویزایی اجازه کار نخواهید داشت. فقط با ویزاهای کاری می توانید مهاجرت کاری به آمریکا داشته باشید. همچنین گرین کارت برای اقامت دائم آمریکا می باشد و هر 10 سال کارت به راحتی تمدید می شود. گرین کارت به شکل کارت شناسایی پلاستیک سبز صادر می شود. در حالی که ویزا به صورت تمبر یا برچسب ضمیمه گذرنامه مسافرتی صادر می گردد.

در حالی که دارنده ویزا بسته به ویزا ممکن است حق ورود یک بار به کشور را داشته باشد یا هر چند بار که می خواهد وارد کشور شود. علاوه بر این دارندگان گرین کارت می توانند بدون ویزا به کشورهای کانادا، مکزیک، جامائیکا، کاستاریکا و دیگر کشورهای ویزا آزاد برای دارندگان گرین کارت وارد شوند. امیدواریم این نگارش که به دست مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، توانسته باشد به تمامی سوالات شما پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :