مهاجرت کاری یونان

کار در یونان

کار در یونان

شرایط کار در یونان به طور پیوسته مسیر پیشرفت را دنبال می کند و چالش های شغلی مختلفی را به افراد جویای کار و کارآفرینان ارائه می دهد. همچنین یونان برای داشتن نیروی کار ملی واجد شرایط که توانایی رشد و پیشرفت را دارد، به خود می بالد. طی چند سال گذشته، یونان با بحران مالی خود خبرساز شده است و در همین راستا اقدامات سختی توسط دولت اجرا شده است که به نظر می رسد اقتصاد به آرامی در مسیر درست خود قرار می گیرد. با این حال، نرخ بیکاری همچنان با 24% بسیار بالا است. کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی کامل شرایط کار در یونان خواهند پرداخت.

وضعیت اقتصاد و کار در یونان

در حال حاضر بازار کار در وضعیت بدی قرار دارد و یافتن کار بسیار دشوار است. اگرچه اقتصاد بهتر می شود اما مهاجران نیز در میان افراد بی شماری بودند که شغل خود را از دست دادند. همچنین اخباری مبنی بر خروج مهاجران از کشور به دلیل ادامه بحران گزارش شده است. به مهاجران غیر شاغل با منبع درآمد مستقل از اقتصاد یونان، به ویژه بازنشستگان هنوز هم توصیه می شود پس انداز خود را در یک حساب بانکی بین المللی نگه دارند و درآمد منظم خود را از خارج از یونان تامین نمایند. اقتصاد یونان، همراه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر، به طور فزاینده ای در بخش خدمات درگیر می شود و تولید ناخالص داخلی یونان 82.8% است.

یونان یک مقصد مهم گردشگری است و گزارش های مربوط به سال 2022 نشان می دهد که امسال حدود 28 میلیون بازدید کننده بین المللی به یونان سفر کرده است. این امر، گردشگری را به عنوان یکی از عوامل اصلی صنعت خدمات، معرفی می کند. گردشگری حدود 18% از تولید ناخالص داخلی یونان را تشکیل می دهد و یک پنجم افرادی که در یونان کار می کنند را در بر می گیرد. با این حال، اگرچه این صنعت فصلی است، اقداماتی از جمله ایجاد وب سایت های چند زبانه، در حال انجام است تا آن را به یک کار رسمی در طول سال، تبدیل کند.

قوانین کار و مالیات در یونان

اکثر قراردادهای یونان بلند مدت است و هفته کاری عادی و رسمی یونان 40 ساعت است. 2 ماه اول استخدام، معمولا یک دوره آزمایشی است که طی آن هر یک از طرفین، می توانند قرارداد کار را بدون مجازات فسخ کنند و برای فسخ قرارداد، یک کارفرما، حداکثر تا 4 ماه مهلت دارد. میزان خسارت پایان کار خارج از این مهلت، حداکثر با میزان 12 حقوق برای 16 سال کار تعیین شده است. کارمندان، مقدار 125% از دستمزد خود را برای 5 ساعت اضافه کار در هفته و 150% از آن را برای ساعات اضافه کار، بیشتر از سقف 5 ساعت، دریافت می کنند. مرخصی سالانه قانونی نیز، 20 روز تعیین شده است و پس از 25 سال سابقه کار، به تدریج تا 26 روز در سال افزایش می یابد.

شرکت های یونانی همچنین 6 تعطیلی رسمی از جمله کریسمس و سال نو را برای کارمندان در نظر می گیرند. پس از یافتن شغل و نقل مکان به یونان، افراد باید شماره شناسایی برای پرداخت مالیات، را درخواست کنند، زیرا برای انجام بسیاری از معاملات روزانه دیگر در یونان، مانند افتتاح حساب بانکی و راه اندازی پروژه های کاربردی خود به این شماره نیاز دارند. افراد برای دریافت این شماره باید به اداره مالیات محل خود، مراجعه کنند و علاوه بر پر کردن فرم M1، باید گذرنامه خود را نیز به همراه داشته باشند. در خصوص اطلاع از شرایط مهاجرت به یونان از طریق تحصیل، می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

قوانین کار و مالیات در یونان

مراحل دریافت مجوز کار در یونان

ظرت مدت 30 روز پس از ورود به یونان، افراد باید به دفاتر محلی یا ایستگاه پلیس اطراف، مراجعه کنند و درخواست مجوز کار خود را ارائه دهند و مراحل اساسی برای درخواست این مجوز شامل موارد زیر است:

  • اخذ شماره مالیات از اداره مالیات محلی و کارت بیمه تأمین اجتماعی از سازمان بیمه
  • ارائه مدرکی دال بر عدم سابقه کیفری
  • پر کردن فرم اجازه اقامت به زبان یونانی و ارائه حضوری یا از طریق وکیل معتبر دارای وکالتنامه
  • نمایش کپی ویزا، گذرنامه، عکس گذرنامه، گواهی بیمه درمانی و گواهی بهداشت (از یک بیمارستان دولتی)
  • ارائه نشانی محل زندگی
  • اثبات توانایی تأمین هزینه زندگی

پس از اتمام این مراحل، متقاضیان یک فرم آبی دریافت می کنند که به عنوان رسید نشان می دهد که روند دریافت مجوز کار پردازش شده است. بدین ترتیب به محض دریافت این فرم، می توانند در یونان مشغول به کار شوند.

بیمه کار در یونان

همانند بسیاری از کشورهای اروپایی، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بودن، در یونان اجباری است. این خدمات مستقیما از فیش حقوقی افراد کسر می شود. بدین ترتیب هم کارفرمایان و هم کارمندان سهمی در سیستم بیمه تامین اجتماعی دارند. بدین ترتیب این کمک ها، به تأمین هزینه برای ارائه خدمات و مراقبت های بهداشتی و همچنین مزایای دیگر مانند بازنشستگی و بیکاری کمک می کند و سهم کارمندان برای پرداخت حق بیمه حدود 16% از حقوق ماهیانه آنها است. در حالی که کارفرما، حدود 2 برابر این مبلغ را پرداخت می کند. بزرگترین سازمان تأمین اجتماعی عمومی در یونان، موسسه بیمه اجتماعی KA است که حدود 50% نیروی کار این کشور را تحت پوشش قرار می دهد.

دومین و سومین ارائه دهندگان بیمه های اجتماعی OGA و OAEE هستند که به ترتیب افراد شاغل در بخش کشاورزی و افراد مستقل را تهت پوشش خود قرار می دهند. افراد برای استفاده از مزایای تأمین اجتماعی خود، باید برای AMKA (کارت تأمین اجتماعی) درخواست دهند. همچنین برای دریافت این کارت، به نزدیکترین KEP(مرکز خدمات شهروندان) یا دفتر AMKA، مراجعه کنند و باید گذرنامه و گواهی وضعیت تاهل خود را به همراه داشته باشند. این گواهی نیز باید از طریق KEP درخواست شود. برای اطلاعات به روز در مورد هرگونه تغییر در قوانین و مقررات مربوط اشتغال در یونان، با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرموده و از خدمات مشاوره رایگان این موسسه بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :