مهاجرت سرمایه گذاری در چین

کارآفرینی در چین

کارآفرینی در چین

انتقال اقتصادی چین از دهه 1980 تا کنون کارآفرینی در چین و توسعه شرکت های خصوصی و رو به رشد در صنایع مختلف را به شدت گسترش داده است. اخیرا، چین کارآفرینی را به عنوان یکی از نیروهای اصلی محرک توسعه پایدار اقتصادی به رسمیت شناخته است. بر همین اساس تلاش های بسیاری را برای تشویق و تسهیل فعالیت های کارآفرینی انجام می دهد. به دنبال این پیشرفت جدید، لازم است سیستم های کارآفرینی ملی و منطقه ای چین مورد بررسی قرار گیرد.

3 دهه گذشته شاهد پیشرفت چشمگیر کارآفرینی در چین بوده ایم. انتقال اقتصادی چین از یک اقتصاد برنامه ریزی شده به اقتصاد تجاری از سال 1978 با آغاز سیاست های اصلاحات آغاز شد. قانون اساسی چین تا سال 1988 مشروعیت شرکت های خصوصی را به رسمیت نمی شناسد. هرچند مشاغل خانگی شخصی و شرکت های جمعی شهری و روستایی قبل از آن شکوفا شده بودند.

از سال 1992، بخش خصوصی در چین رشد چشمگیری را تجربه کرده است. از شرکت های دولتی و جمعی به عنوان محرک اقتصاد چین پیشی گرفته است. با از بین بردن یا کاستن موانع نهادی برای ورود به بازار و توسعه مشاغل خصوصی، اصلاحات اقتصادی چین تا حد زیادی می تواند به ایجاد کارآفرینی منجر شود. در کنار اصلاحات نهادی و انتقال اقتصادی، کارآفرینان چینی نیز در حال تحول هستند. توسعه کارآفرینی در چین وارد دوران طلایی شده است. از سال 2015، کارآفرینی و نوآوری به عنوان استراتژی جدید توسعه ملی اقتصادی چین ظاهر شده است. دولت های مرکزی و محلی چینی منابع عظیمی را به شرکت های نوپا بویژه برنامه های نوآورانه اختصاص می دهند. برای بررسی بیشتر موضوع کارآفرینی در چین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نگارش به این موضوع پرداخته است.

کارآفرینی و اقتصاد در چین

انتقال اقتصاد چین با روند 3 گانه بازاریابی، جهانی سازی و تمرکز زدایی شکل می گیرد. نتیجه آن ایجاد بستر مناسب برای فعالیت های کارآفرینی است. بنابراین کارآفرینان در چین هم با فرصت ها و هم با عدم اطمینان بیشتری نسبت به همتایان خود در اقتصادهای پیشرفته مواجه هستند. همچنین، در مقایسه با اقتصادهای توسعه یافته، کارآفرینی در چین تحت تاثیر چشم اندازهای سازمانی قرار گرفته است.

موسسات و سازمان هایی که نقش مهمی را در چین ایفا می کنند بر رفتار کارآفرینی تاثیر می گذارند. سرمایه گذاری و نوآوری های جدید باید ساختارها و عملیات خود را مطابق با این نهادها و سازمان ها تنظیم کنند. انتقال اقتصادی چین محدودیت های مربوط به کارآفرینی را برداشته و فضای کسب و کار آزادتر را فراهم کرده و موجب رونق کارآفرینی می می شود.

ویژگی کارآفرینان موفق در چین

ویژگی های شخصی کارآفرینان از جمله ویژگی های جامعه شناسی، توانایی شناخت و رفتار نیز برای عملکرد شرکت بسیار مهم می باشد. بسیاری از آمارها نشان داده اند که سن، جنس و سابقه تحصیلی کارآفرینان ممکن است بر تصمیمات مدیریتی آنها تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، کارآفرینانی که دارای سابقه تحصیلی بالایی هستند، در امر کارآفرینی در چین بسیار موفق تر عمل کرده اند.

بدین ترتیب تجربه زندگی و تحصیل کارآفرینان در کشورهای خارجی، تجربه کاری، پیوندهای سیاسی و سواد مالی نیز دارای اهمیت بسیاری می باشند. این نوع خصوصیات سبب موفقیت بیشتری از کارآفرینان باتجربه در زمینه توسعه شبکه ها و سازمان های مدیریتی، کارآفرینان و مدیر عاملان با تجربه خارجی در چین شده است. این کارآفرینان مخصوصا افرادی که دانش علمی دانشگاهی دارند تمایل بیشتری به موفقیت از خود نشان داده اند. مهاجرت به چین از طریق سرمایه گذاری یکی دیگر از روش های پر طرفدار جهت مهاجرت به این کشور می باشد.

توسعه اقتصاد و کارآفرینی در چین

کارآفرینی به 2 نوع ایجاد مشاغل و نوآوری تقسیم می شود. نتایج نشان می دهد که هر 2 نوع کارآفرینی تاثیر مثبتی بر میزان تولید ناخالص داخلی سرانه چین در طی سال های اخیر دارند. به طور خاص، اگر کارآفرینی در ایجاد شغل با یک انحراف استاندارد افزایش یابد، نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی سرانه 1.98% افزایش می یابد. علاوه بر این، اگر کارآفرینی نوآوری 10% افزایش یابد، نرخ رشد سالانه 0.134% افزایش خواهد یافت.

رشد سریع شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی اغلب به عنوان نیروی محرک اقتصادی چین تلقی می شود. زیرا کارآفرینی خصوصی در نوآوری فناوری، اشتغال و بهره وری منطقه ای بسیار مؤثر بوده است. علاوه بر این، تغییر در الگوهای رشد اقتصادی نیز به توسعه کارآفرینی بستگی دارد. به عنوان مثال، تخصیص منابع بین فعالیت های تولیدی و فعالیت های دیگر با کارآفرینی مرتبط است. در نهایت توسعه کارآفرینی می تواند موفقیت کلی انتقال اقتصادی چین را تعیین کند.

توسعه اقتصاد و کارآفرینی در چین

چالش های کارآفرینی در چین

با وجود بالا رفتن هزینه ها، چین با توجه به زیرساخت های توسعه یافته خود و تامین منابع مواد و منابع انسانی مناسب در مقایسه با کشورهای همسایه، کارخانه جهانی به حساب می آید. در همین حال، با گسترش طبقه متوسط ​​آن در 10 سال گذشته و نگرانی های زیاد در مورد کیفیت محصول، در چین تقاضای فزآینده ای برای محصولات خوب از خارج کشور در چین وجود دارد. شرکت های بیشتری در خارج از کشور به دنبال بازاریابی محصولات خود به دنبال چین هستند.

در واقع رونق تجارت الکترونیکی در چین باعث می شود انجام کارهای چندان سخت مانند گذشته نباشد. با این وجود، در صورت وجود فرصت، موانع و چالش هایی نیز وجود دارد. از این رو کارآفرینان خارجی قبل از شروع کار در چین باید آنها را بدانند. ممکن است چین برای یک کارآفرین فرصتی رویایی به نظر برسد و از بسیاری جهات نیز اینگونه باشد. اما همه چیز در چین متفاوت است. به طور کلی انجام تجارت در چین زمان می برد. در غرب، معاملات اغلب به سرعت با یک جلسه رسمی تجاری انجام می شود.

در قلب این روابط اعتماد نهفته است. این می تواند برای شرکت های خارجی که در چین فعالیت می کنند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها کارمندان محلی را برای انجام این کار برای آنها استخدام می کنند. بازار چین عظیم اما یادگیری زبان چینی بسیار دشوار است. در واقع، زبان نباید مانعی باشد. با استخدام یک مترجم، به راحتی می توان از آن استفاده کرد. با این حال، باید از قوانین اساسی کسب و کار آگاهی داشته باشید. زیرا نمی توانید به کسی دیگری اعتماد کنید تا بتواند برای شما در مورد کسب و کار تصمیم گیری کند.

درباره رشد کسب و کار در چین

علاوه بر چالش های گفته شده کارآفرینان بایستی به خوبی از قوانین حاکم در کشور چین اطلاع داشته باشند. خوشبختانه امروز می توانید اطلاعات بسیار مفیدی را به صورت آنلاین در اینترنت پیدا کنید. تقریبا، تمام مقامات دولتی PRC (جمهوری خلق چین) نسخه انگلیسی وب سایت خود را ارائه می دهند. شما همچنین می توانید قوانین و مقررات مربوط را در صلاحیت آن، مانند وب سایت وزارت بازرگانی PRC، که قوانین مربوط به سفارش کلی بازار، از جمله تجارت بین المللی و FDI را شامل می شود، پیدا کنید. همچنین وب سایت مدیریت دولتی برای صنعت و تجارت PRC، که بر رفتار شرکت حاکم است موجود است. مسلما درک همه این قوانین کار ساده ایی نیست. اما با کمک یک مشاور بسیاری از این قوانین تفهیم خواهند شد.

یکی دیگر از مواردی که کارآفرینان بایستی به آن توجه کنند هویت شخص یا سازمانی است که با آن قراردادها و توافقات صورت می گیرد. توجه داشته باشید در دنیای مجازی امروز تقلب بسیار شایع گشته است. ممکن است برخی وب سایت ها بسیار عالی به نظر می رسند. اما هیچ شرکت واقعی در پشت آن وجود نداشته باشد، بنابراین مجوز تجاری آنها، سندی را که توسط دولت صادر شده، دقیقا مانند گواهی در بیشتر کشورها را بررسی کنید. از دوست چینی خود بخواهید که آن را در بانک اطلاعاتی دولت بررسی کند، گاهی یک بررسی ساده می تواند شما را از ضرر بزرگی نجات دهد. امروزه همه چیز به سرعت در چین تغییر می کند. اطلاع از شرایط و قوانین مالیات در چین یکی دیگر از مباحث مورد نیاز جهت مهاجرت به این کشور می باشد.

مقایسه کارآفرینان چین و اروپا

مطالعات نشان می دهد كه سرمایه گذاری های جدید خصوصی با تامین مالی خصوصی در چین بسیار بیشتر از سرمایه گذاری های اروپایی می باشد. با این تصور كه ​​دولت چین پشت بسیاری از کسب و کارها در این کشور است مغایرت داشته باشد. طبق آمار منتشر شده این نوع سرمایه گذاری ها به نسبت 72% در مقابل 54% می باشد. این نرخ ممکن است ترجیح فرهنگی برای تامین اعتبار خود در کشور چین را نشان دهد و یا به دلیل دسترسی کسب و کارهای کوچک به منابع مالی مناسب در چین باشد. همچنین تحقیقات نشان می دهد میزان کارآفرینان خانوم در چین نسبت به کشورهای اروپایی بسیار بیشتر است. این میزان به اندازه 25% در مقابل 18% می باشد. چنانچه تمایل دارید مهاجرت به اروپا و سایر کشورهای اروپایی را انتخاب نمایید با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

ویزای کارآفرینی در چین

طی سال های گذشته، چین به طور فزاینده مفهوم “کارآفرینی و نوآوری” را ترویج داده است. سیاست هایی را برای ارتقا آن در سطح کشور به اجرا گذاشته است. اکنون، چین در حال تبلیغ و گسترش این موضوع است تا اتباع بیگانه را به سرمایه گذاری و کارافرینی در چین تشویق کند. برای کسب این نوع ویزای چین متقاضیان بایستی درخواست ویزای کارآفرینی کنند. سپس آن را با حاشیه نویسی ویژه کارآفرینی به مجوز اقامتی برای امور خصوصی تبدیل کنند. فرآیند درخواست دقیقا بسته به منطقه یا شهری که متقاضیان می خواهند متفاوت می باشد. با این حال، به طور کلی اگر فردی غیر چینی مایل به گرفتن ویزای کارآفرینی در چین باشد، باید یکی از شرایط زیر را داشته باشد. این ویزا معمولا یک ساله است و تمدید می شود.

افرادی که ویزای کارآفرینی در چین را دریافت می کنند پس از گذشت 3 الی 5 سال بسته به شرایط و منطقه می توانند اقامت دائم چین را بدست آورند. ثبت شرکت در چین و دفاتر نمایندگی یکی از مواردی است که بسیاری از کارآفرینان به انجام آن اقدام می کنند. همچنین کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه مهاجرت و سرمایه گذاری در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز آماده همکاری و مشاوره با شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :