مهاجرت سرمایه گذاری در مجارستان

کارآفرینی در مجارستان

کارآفرینی در مجارستان

سرمایه گذارانی که به دنبال کارآفرینی در مجارستان هستند می توانند به راحتی متوجه شوند که این کشور فرصت های تجاری زیادی را ارائه می دهد. مجارستان بخشی از اتحادیه اروپا است و این بدان معنی است که سرمایه گذاران خارجی از سایر کشورهای اتحادیه اروپا می توانند به راحتی یک شرکت را در اینجا ثبت کنند یا از طریق یک شعبه یا یک شرکت تابعه فعالیت کنند.

علاوه بر این، مجارستان یک منطقه جغرافیایی جذاب را در منطقه خود فراهم می کند و شرکت های بین المللی متعددی که در اینجا فعالیت می کنند از انواع سیاست های سرمایه گذاری بهره می برند. این کشور مزایای زیادی را ارائه می دهد. اگر شما از سرمایه گذاران علاقه مند به حضور در بازار کارآفرینی مجارستان می باشید، می توانید از طریق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بسترهای لازم آغاز هدف خود را فراهم نمایید.

قوانین شرکت کارآفرینی در مجارستان

طبق قوانین سازمان نظارت بر مباحث مالی مجارستان در مواردی که مجوز از طرف مرجع برای شرکت در یک فعالیت اقتصادی معین به عنوان اجباری در قانون مقرر شده است، انجمن تجاری می تواند تأسیس و ثبت شود، اما تنها زمانی می تواند فعالیت مورد نظر را شروع و دنبال کند که چنین مجوزی را در اختیار داشته باشد. فعالیت ‌های مشمول صلاحیت تنها در صورتی توسط انجمن‌ های تجاری ممکن است دنبال شود که حداقل یک نفر در بین اعضاء شرکت‌کننده، کارکنان یا افرادی که به نفع شرکت کار می‌کنند تحت یک قرارداد دائم قانون مدنی منعقد شده با انجمن تجاری وجود داشته باشد که شرایط صلاحیت را برآورده کند. از سوی دیگر طبق قانون شرکت ها، انجمن های تجاری ممکن است توسط اشخاص حقیقی غیر مقیم و مقیم، اشخاص حقوقی و انجمن های تجاری بدون شخصیت حقوقی تأسیس شوند.

قوانین مجارستان فهرست کاملی از اشخاص حقوقی ارائه نمی کند، اما بر اساس قانون مدنی، سازمان های ایالتی، شهرداری، تجاری، اجتماعی و سایر سازمان ها ممکن است دارای شخصیت حقوقی باشند. معاهدات بین‌المللی ممکن است حاوی مقرراتی باشد که از این مقررات در رابطه با مشارکت افراد غیر مقیم در انجمن‌ های تجاری مجارستان نادیده گرفته شود. قانون ممکن است برای تاسیس یک انجمن تجاری (مجوز تأسیس) مجوز ویژه ای را از مقام مرجع درخواست کند، مانند شرکت هایی که علاقه مند به تأمین مالی، بیمه یا فعالیت های بازار سرمایه هستند، که ممکن است فقط با تأیید انجمن تأسیس شوند. شکل دیگر کارآفرینی از سوی شرکت های تضامنی یا شرکت های با مسئولیت محدود و یا شرکت های تک عضوی یا شرکت های سهامی خاص ممکن است شکل بگیرد.

مسائل مالیاتی کارآفرینی در مجارستان

مجارستان نرخ مالیات شرکتی پایین 9% تا 500 میلیون HUF (فورینت) حدود 1.6 میلیون € (یورو) در سال و 19% در بخش بالاتر از این آستانه دارد. این امر در مورد سود پس از کسر تمام هزینه ها اعمال می شود. مودیان مالیاتی که ملزم به ثبت شرکت خود هستند نیز موظفند در همان زمان نسبت به ارائه اطلاعاتی که در درخواست ثبت شرکت درج نمی شود، ظرف مدت 15 روز پس از ارسال درخواست ثبت شرکت، مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور مجارستان گزارش دهند. به طور مشابه، همه مالیات دهندگان موظفند ظرف 15 روز پس از شروع فعالیت مالیات دهندگان در آنجا به مقامات مالیاتی محلی گزارش دهند.

بر اساس مصوبه اجرای قانون تامین مستمری تامین اجتماعی مجارستان، الزام به ارائه اطلاعات مربوط به فرم (NYENYI) سوابق بیمه بازنشستگی انفرادی نیز می تواند از طریق مدیریت الکترونیکی انجام شود. تعهد به ارائه اطلاعات مربوط به فرم سوابق بیمه بازنشستگی انفرادی ممکن است با استفاده از سرویس e-NYENYI اداره مرکزی بیمه بازنشستگی ملی انجام شود. پس از ثبت نام در Client Gateway، کارفرمایان موظفند داده های مقرر در قانون مربوط به کارکنان خود را به صورت الکترونیکی در پورتال دولتی، در فرمی که برای این منظور تنظیم شده است، به مرجع مالیاتی دولتی صلاحیتدار بدوی، به شماره 1999 ارسال کنند. شرایط ثبت شرکت در مجارستان به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

قوانین مرتبط با کارآفرینی در مجارستان

این واقعیت که یک شرکت در ثبت شرکت ها ثبت شده است، یا اینکه یک کارآفرین ثبت نام مورد نیاز را تکمیل می کند، یا مجوز فعالیت خود را دریافت می کند، لزوما به این معنی نیست که ممکن است فعالیت های تجاری نامحدودی را دنبال کند. این شرط اساسی برای فعالیت قانونی است که یک شرکت مجوزهای مختلف لازم برای فعالیت خود را دریافت کند. بسیاری از فعالیت‌ های تولیدی و خدماتی ممکن است بر اساس یک گزارش ساده دنبال شوند، در حالی که بسیاری از فعالیت‌ ها به مجوز محل نیاز دارند. برخی از فعالیت های تجاری ممکن است بر اساس مجوز بهره برداری دنبال شود. تعدادی از فعالیت ها نیاز به مجوز فعالیت دارند که توسط قوانین خاص بخش تعیین شده است.

همچنین شما می توانید شرکت خود را به عنوان یک صاحب کسب و کار خارجی، بدون شریک داخلی راه اندازی کنید. در حالی که در بسیاری از کشورها داشتن شریک یا مدیران محلی اجباری است، مجارستان به خارجی ها اجازه می دهد تا به تنهایی تجارت کنند. در همه این زمینه ها مدارکی از سوی شرکت های کارآفرینی تهیه شود که عبارتند از گزارش شروع فعالیت به عنوان تاجر انحصاری، ثبت شرکت الکترونیکی. از سوی دیگر اطلاعات در مورد رویه های شرکت الکترونیکی، خدمات آنلاین اطلاعات شرکت و اطلاعات مربوط به فرم سوابق بیمه بازنشستگی انفرادی نیز باید تهیه شود. ثبت شرکت در مجارستان فقط 4 الی 5 روز کاری طول می کشد. پس از تکمیل ثبت نام، مدیر یا مدیران باید شخصا حساب بانکی را باز کنند.

قوانین شرکت کارآفرینی در مجارستان

مزیت های سرمایه گذاری برای کارآفرینی در مجارستان

یکی از مهم ترین مواردی که مزیت مجارستان برای آغاز کارآفرینی محسوب می شود، موقعیت مطلوب آن است، چراکه مجارستان در تقاطع 3 کریدور حمل و نقل اصلی اروپا قرار دارد. یکی از بالاترین تراکم بزرگراه در اروپا و دارای 3 بزرگراه بین المللی را دارد و 4 فرودگاه تجاری منطقه ای. موقعیت این کشور شرکت ها را قادر می سازد برای برقراری تماس صبحگاهی با کشورهای آسیایی و تماس های بعد از ظهر با ایالات متحده که مجارستان را به مکان ترجیحی برای مراکز خدمات مشترک نیز تبدیل می کند. آب و هوای این کشور فاقد افراط است و می توان آن را معمولی دانست. موضوع دیگر سرمایه انسانی جذاب مجارستان است و اینکه نیروی کار واجد شرایط را با هزینه ای مناسب فراهم می کند. نیروی کار متشکل از 4.5 میلیون نفر است و نرخ بیکاری 4.4% است. از سوی دیگر مجارستان رژیم مالیات بر درآمد شرکتی مطلوبی دارد.

نرخ مالیات بر درآمد شرکتی مجارستان یک نرخ ثابت 9% است. مالیات تکلیفی، بر اساس قوانین داخلی مجارستان، بر روی هرگونه پرداخت خروجی (شامل سود سهام، بهره، حق امتیاز، حق الزحمه مدیریت) حساب می شود و سود سهام دریافتی از CIT معاف است مگر اینکه از آن دریافت شود. علاوه بر این، مجارستان یک رژیم معافیت مشارکت برای سرمایه اعمال می کند. این اهداف مالیاتی منجر به تبدیل شدن مجارستان به محل نگهداری مطلوب شده است.

در جدول زیر سایر جزئیات مرتبط با دلایل جذابیت مالیاتی در مجارستان اشاره شده است:

ردیفتوضیحات
1حداکثر 2% مالیات مشاغل محلی
2%0.3 مالیات نوآوری
3کاهش 5% نرخ مالیات بر ارزش افزوده خدمات
4کمک هزینه مالیاتی
5مشوق های مالیاتی برای کارآفرینی در حوزه انرژی

اکوسیستم اقتصاد کارآفرینی در مجارستان

ساختار اقتصاد و کار در مجارستان عمدتا با سایر کشورهای هم سطح توسعه سازگار است. بخش خدمات اندکی کمتر از دو سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. در بخش خدمات، خدمات خصوصی (تجارت، گردشگری، مالی و سایر خدمات اقتصادی) بسیار توسعه یافته است. خدمات، به ویژه خدمات اقتصادی، بخش قابل توجهی از صادرات کشور را تشکیل می دهد. بخش حمل و نقل (با برخی از شرکت های تحت مالکیت دولت و برخی دیگر توسط شرکت های خصوصی) به دلیل موقعیت جغرافیایی مطلوب مجارستان، شرایط بهینه را برای ترافیک ترانزیتی فراهم می کند. بخش‌ های خدمات دولتی (بهداشت، آموزش، مدیریت دولتی) نتوانستند همگام با سایر بخش ‌های خدماتی باشند. بخش کشاورزی، که مجارستان برای آن شرایط آب و هوایی مطلوبی دارد، تقریبا 3.1% از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. مطابق با روندهای بین المللی، بخش صنعت حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد.

اخیرا صنایعی که عمدتا صادرات محور هستند توانسته اند تولید خود را افزایش دهند. اینها شامل صنعت خودرو، مخابرات و فناوری رایانه می شود، در حالی که صنایع غذایی و سبک عقب نشینی کرده اند و صنعت ساختمان در در وضعیت بدی باقی مانده است. طی رکود اقتصادی در سال 2012 با وجود رشد اندک در اتحادیه اروپا و اقتصاد جهانی و محرک قوی صادرات به طور سنتی به اقتصاد مجارستان ادامه یافت. اکثریت قریب به اتفاق سرمایه‌گذاری‌ ها به سمت صنایع خدماتی و صنایع پردازش رقابتی (خودرو، محاسبات، الکترونیک، تولید محصولات نوری) انجام شد.

چالش های کارآفرینی در مجارستان

شروع و اجرای عملیات تجاری در مجارستان بدون داشتن کمک محلی در این کشور یک تلاش دشوار است. از همین رو شرکت ها باید توسط یک وکیل در هنگام راه اندازی یک نهاد شرکتی در مجارستان که نماینده شرکت و تهیه کننده کلیه اسناد قانونی دیگر باشد، نمایندگی شود. نیمی از مبلغ اشتراک حداقل 250000HUF (فورینت) باید به حساب بانکی تعیین شده در زمان اشتراک واریز شود و درخواست ‌های دادگاه ثبت باید قبل از راه ‌اندازی تامین اجتماعی ارائه شود. مسئله دیگر رسیدگی به مجوزهای ساخت و ساز است که 102 روز طول می کشد و شامل 26 رویه است. قبل از اینکه شرکت ‌ها بیانیه‌ ای از کمیته برنامه‌ریزی شهرداری و نامه‌ای از سازمان مالیات دریافت کنند، بازرسی‌ ها باید توسط بخش ‌های بین ‌دولتی متعدد تکمیل شود. مسئله دیگر دریافت برق است.

در این زمینه بانک جهانی و IFC مجارستان را در 50 کشور انتهایی جهان به دلیل سهولت در برقراری اتصال برق رتبه بندی می کنند که در مجموع 252 روز طول می کشد تا تکمیل شود. چالش دیگر مربوط به ثبت ملک است که تکمیل آن فقط 2 هفته طول می کشد. یک بار دیگر، هنگام تکمیل فرآیند باید از مشاوره حقوقی استفاده شود. گرفتن اعتبار از دیگر چالش ها است که به غیر از شاخص حقوق قانونی، مجارستان از نظر دریافت اعتبار دارای شاخص های بسیار ضعیفی است. پوشش دفاتر خصوصی کمتر از 20% بزرگسالان است. مسئله دیگر نوع حمایت دولت است که در این زمینه بانک جهانی و IFC مجارستان را در رتبه 128 در جهان از نظر حمایت از سرمایه گذاران قرار می دهند که عمدتا به دلیل امتیاز ضعیف آن در شاخص های افشا و بدهی است.

شرایط ویزا برای کارآفرینی در مجارستان

یکی از انواع ویزای مرتبط با آغاز کارآفرینی در مجارستان، ویزای تجاری است که این نوع ویزا به فرد امکان می دهد در سفرهای کاری مجارستان (مثلا شرکت در جلسات کاری) شرکت کند، اما عملکرد واقعی کاری را تضمین نمی کند. به عنوان یک قاعده کلی، شهروندان غیر اتحادیه اروپا مجاز به انجام هر کاری واقعی در مجارستان هستند در صورتی که مجوز کار معتبر مجارستانی داشته باشند. بازدیدکنندگان تجاری مجاز به شرکت در جلسات، آموزش ها و مذاکرات، نظارت بر فرآیندها و بازدید از تأسیسات شرکت هستند. با این حال، آنها مجاز به انجام فعالیت کاری واقعی به نفع هیچ نهادی نیستند. بازدیدکنندگان تجاری عموما از درگیر شدن در فعالیت های شغلی مولد، منع می شوند. حداکثر مدت اقامت با این ویزا 90 روز در مدت 6 ماه از تاریخ اولین ورود است.

درخواست ویزا باید در سفارت/کنسولگری مجارستان در کشور محل اقامت مربوطه ثبت شود تا اجازه ورود به مجارستان را داشته باشید. زمان معمول پردازش 15 روز است. با این حال، کنسولگری ممکن است زمان پردازش را تا 30 یا 60 روز افزایش دهد. مدارکی که در این زمینه نیاز هستند عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • عکس شناسنامه
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی بیمه مسافرتی معتبر برای مدت اقامت معتبر برای تمام کشورهای عضو شنگن با حداقل پوشش 30000€ (یورو)
  • اثبات پس انداز کافی (به عنوان مثال صورت حساب بانکی، گواهی دستمزد صادر شده توسط کارفرما)
  • گواهی اقامت رزرو شده و هزینه سفر

در شکل زیر مراحل فرآیند ویزای تجاری در مجارستان اشاره شده است:

مراحل فرآیند ویزای تجاری در مجارستان

با توجه به مطالب فوق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن اعلام آمادگی برای همراهی متقاضیان علاقه مند به کارآفرینی در مجارستان، مشتاق رفع ابهامات متقاضیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :