مهاجرت تحصیلی کانادا

ویزای گاردین کانادا

ویزای گاردین کانادا

به نظر می رسد که ویزای گاردین کانادا یکی از مسیرهای میان بر و ساده برای رسیدن به کشور کانادا باشد. این ویزا اصولا برای والدین صادر می شود. بدین ترتیب فرزندان زیر 18 یا 19 سال خود را برای تحصیل به کشور کانادا اعزام می کنند. همچنین تمایل دارند که در روند مهاجرتی فرزندان، آنها را همراهی کنند. در این مقاله که کلیه حقوق معنوی آن به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تعلق دارد، خواهیم کوشید جوانب مختلف این شیوه اخذ ویزا را بررسی کنیم.

شرایط سنی جهت اخذ ویزای گاردین کانادا

در تعریف حقوق بین الملل «صغیر» به افراد زیر 18 سال اطلاق می شود. البته این تعریف در کشورهای مختلف متفاوت است. حتی در مواردی شاهد این هستیم که ایالت های داخلی یک کشور معیارهای متفاوتی برای تعیین سن رشد داشته باشند. سن رشد در کانادا بر اساس ایالت های مختلف متفاوت است.

بر اساس جدول زیر می توان سن رشد یا خروج از صغر را به تفکیک ایالت های مختلف کانادا مشاهده کرد:

ایالات ها و قلمروهای دارای سن رشد 18 سال  ایالات ها و قلمروهای دارای سن رشد 19 سال
آلبرتابریتیش کلمبیا
مانیتوبانیوبرانزویک
اونتاریونیوفاندلند و لابرادور
جزیره پرنس ادواردسرزمین های شمال غربی
کبکنوا اسکوشیا
ساسکاچواننوناووت

الزامات ویزای گاردین کانادا

بر اساس قانون حمایت از مهاجرت و پناهندگی کانادا، والدین و سرپرستان قانونی که فرزندان خود را برای تحصیل به کانادا می فرستند، باید ثابت کنند که فرزندان آنها از حمایت ها و مراقبت های لازم در طول اقامت در این کشور بهره مند خواهند بود. این نکته در مورد کودکان و نوجوانان 17، 18 و 19 سال (بسته به ایالت و قلمرو) صدق می کند. افراد صغیر زیر 17 سال علاوه بر این ها باید موارد زیر را هم داشته باشد:

  • به همراه والدین یا قیم قانونی Guardian خود حضور داشته باشند.
  • در داخل کانادا حاضن (سرپرست) Custodian داشته باشند.

دریافت ویزای گاردین در حال حاضر به مسئله ای سخت و تخصصی تبدیل شده است. کسب اطلاعات دقیق در مورد آن مستلزم مراجعه به اداره مهاجرت کانادا است. در مواردی، کالج ها و مدارسی که به نوجوانان پذیرش تحصیلی می دهند، نامه ای برای سفارش و در جهت حمایت از دانش آموزان صادر می کنند. بدین ترتیب سفارت کشور کانادا را مجاب می کنند که در صدور ویزای گاردین مساعدت لازم را به عمل بیاورند. جهت مهاجرت به کانادا ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

معرفی سرپرست برای اخذ ویزای گاردین کانادا

در بعضی موارد دانش آموزان قادر به معرفی والدین خود برای دریافت ویزای گاردین نیستند یا دولت کانادا ویزای گاردین برای والدین آنها صادر نمی کند. در چنین مواردی مراتب به اطلاع مسئولین مدارس و کالج ها می رسد. آنها اقدام به پیدا کردن قیم می کنند. روند به این شکل است که در کانادا برخی از خانواده در برنامه های «مسئولیت اجتماعی» مشارکت می کنند. به صورت داوطلبانه، ضمن تکمیل کردن فرم های مربوطه، آمادگی خود را به عنوان سرپرست برای دانش آموزان بین المللی مقیم کانادا اعلام می کنند. سرپرست، مفهومی فرهنگی و اجتماعی در نظام کانادا است. از این رو نکته تعیین کننده در مورد اخذ آن، زمانی است که فرد اقدام به گرفتن آن می کند.

به نظر می رسد استفاده از اصطلاح سرپرستی یا حضانت Custody به جای اصطلاح قانونی «قیمومت» Guardian، واژه مناسب تری برای بیان اهداف مرتبط با مجوز تحصیلی برای اطفال و نوجوانان باشد. چرا که قیومیت، عمدتا دربرگیرنده مفهومی است. طی آن، قانون، افرادی را جهت اداره امور صغار تعیین می کنند. ولی سرپرستی یا حضانت (در این معنای خاص)، به عنوان جایگاه یا سمتی معرفی می شود که افراد می توانند به طور قراردادی یا داوطلبانه آن را اجرا و اعمال کنند. در هر صورت متصدیان سفارت باید متقاعد شوند که حقوق و منافع اطفال و نوجوانان به نحو شایسته ای تضمین می شود.

معرفی سرپرست برای اخذ ویزای گاردین کانادا

حضانت اجباری اطفال در روند اخذ ویزای گاردین کانادا

تا زمانی که اطفال و نوجوانان زیر 17 سال باشند، داشتن سرپرست در کانادا الزامی است. متقاضی زیر 17 سالی که قصد عزیمت و تحصیل در سایر ایالت ها و قلمروهای کانادا را داشته باشند، باید فرم حضانت (سرپرستی) Custodianship Form را تکمیل کنند. اسناد مربوط به حضانت برای صغار باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شده باشد که یکی از امضاهای آن توسط والدین یا قیم قانونی اطفال در کشور مبدا و امضای دیگر آن توسط حاضن مقیم کشور کانادا امضا شده باشد و اثبات کننده توافق و تراضی طرفین برای حضانت طرف دوم باشد.

اطفال و نوجوانانی که به تنهایی یا با فردی غیر از پدر و مادر یا قیم قانونی خود وارد کانادا می شوند، باید اجازه نامه همراه با امضاء والدین (هم پدر هم مادر) یا قیم قانونی خود داشته باشند. همچنین این اجازه نامه باید حاوی نام و مشخصات فرد بالغی باشد که مسئولیت مراقبت و نگهداری از طفل در کانادا را بر عهده گرفته است. اطفال و نوجوانانی که صرفا همراه با یکی از والدین خود وارد خاک کانادا می شوند، باید اجازه نامه یا رضایت نامه از سوی پدر یا مادری داشته باشند. در این صورت لزومی ندارد که «فرم استاندارد اظهارنامه حضانت» توسط متقاضی تکمیل شود. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در کانادا ابتدا مقاله مذکور را از طریق لینک فوق بررسی بفرمائید.

حضانت اختیاری اطفال در روند اخذ ویزای گاردین کانادا

در خواست نوجوانان بین 17 تا 18-19 سال (بسته به ایالت و قلمرو سرزمینی) به شکل موردی یا مورد محور بررسی می شود و قاعده الزام آوری در مورد آن وجود ندارد. قانون به آفیسر سفارت این اختیار را می دهد که در موارد مختلف مدارک بیشتری را درخواست کند، یا این که در وقت سفارت کانادا زمانی را برای مصاحبه با فرد متقاضی اختصاص دهد. آفیسر در این مرحله از طریق اقناع وجدانی خود، مواردی از قبیل ممیز یا غیر ممیز بودن صغیر را بررسی می کند. به عبارت دیگر، آفیسر باید متقاعد شود که فرد متقاضی امکان و توانایی حمایت از خود را داشته باشد و بتواند از عهده نیازهای اساسی خود بر آید.

در این مرحله آفیسرها باید مواردی از این دست را بررسی کنند:

  • سطح تحصیلی (مقطعی که متقاضی قصد تحصیل در آن را دارد.)
  • میزان استقلال (بررسی شرایط زندگی در مقاطع تحصیلی قبل)
  • اهلیت استیفا در امور مالی (خود بسندگی و خودکفایی مالی متقاضی مستقل از حمایت های مالی والدین، قیم و بورسیه ها)
  • تجربه سفر (سابقه سفر قبلی متقاضی و مشارکت در برنامه های قبلی تبادل دانش آموزی)
  • در دسترس بودن والدین یا قیم (محل زندگی والدین یا قیم)

هزینه های تحصیل دانش آموزان خارجی در کانادا

تحصیل در مقطع ابتدایی کشور کانادا رایگان است. کسانی که فرزندان خود را برای تحصیل به کانادا ارسال می کنند باید بررسی کنند که مدرسه مورد نظر آنها شهریه نداشته باشد. گاهی اوقات برخی از مدارس هزینه هایی جزئی برای مشارکت در دوره های فوق برنامه مانند تیم های ورزشی و اردوهای دانش آموزی دریافت می کنند. به طور معمول دانش آموزان وعده غذایی نهار خود را همراه خود به مدرسه می برند. اما مدارس نیز بوفه هایی دارند که دانش آموزان می توانند از این بوفه ها خرید کنند. هزینه تحصیل در کانادا برای مقطع دبیرستان نیز برای افراد مقیم رایگان است. تعداد زیادی از دبیرستان ها از دانشجوهای بین المللی شهریه می گیرند که میزان آن برای دوره های روزانه بین 8000CAD الی CAD14000 (دلار کانادا) در سال است.

برای دوره های شبانه نیز که امکان اسکان و اقامت دانش آموزان در خوابگاه و سایر امکانات رفاهی را فراهم می کنند. از این رو بالغ بر 20000CAD (دلار کانادا) است. در کمال تعجب ممکن است میزان آن به 40000CAD (دلار کانادا) نیز برسد. مهاجرت پدیده پیچیده ای است. ممکن است امکان بررسی تمامی جوانب آن در قالب یک مقاله میسر نباشد، به ویژه این که قوانین مهاجرتی به طور دائم در حال تغییرند. از این رو برای دریافت دقیق ترین و به روزترین اطلاعات در مورد مهاجرت به کانادا می توانید با تیم مشاوره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :