شرایط یونان

هزینه زندگی در یونان

هزینه زندگی در یونان

هزینه زندگی در یونان بسیار پایین می باشد و همین مسئله باعث شده علی رغم نرخ بیکاری بالا برخی متقاضیان علاقمند به مهاجرت به یونان باشند. در واقع یونان به لحاظ میزان هزینه های زندگی در گروه کشورهای تقریبا ارزان قیمتی مثل مجارستان، اوکراین، قبرس، رومانی، جمهوری چک و غیره قرار می گیرد. البته نباید فراموش کرد که با توجه به نبود فرصت های شغلی کافی، بسیاری از مردم یونان بیکار هستند و برای تامین هزینه های کم زندگی خود نیز بعضا با مشکلاتی مواجه اند. به عبارت دقیق تر در حال حاضر در کل کشور یونان نرخ بیکاری حدودا 17% می باشد اما نرخ بیکاری جوانان، یعنی 18 تا 24 ساله ها، بیش از 50% است.

این در حالی است که در کشورهای ارزان قیمت دیگری مثل مجارستان نرخ بیکاری تنها 3.4% می باشد؛ در نتیجه دانشجویان با مشغول شدن به کار حین تحصیل به راحتی بخش اعظم هزینه های زندگی خود را پرداخت می نمایند. به عنوان مثال اگرچه هزینه زندگی در کشوری مثل اتریش حدودا 1.5 برابر یونان می باشد، از آن جایی که دانشجویان تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند و نرخ بیکاری نیز 4.2% است، معمولا می توانند ماهانه 150€ تا 500€ (یورو) از هزینه های زندگی خود در این کشور را پرداخت نمایند. با این وجود علاقمندان به تاریخ و فرهنگ یونان، زندگی در این کشور را علی رغم نابسامانی های اقتصادی می پسندند.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص زندگی در کشور یونان به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه زندگی در یونان در سال 2022 چقدر است؟
  • نرخ تورم در یونان چگونه است؟
  • اجاره بها در یونان چه میزان است؟

کلیات هزینه زندگی در یونان

به طور کلی زندگی در یونان ماهانه حدود 750€ (یورو) هزینه دربردارد. اما دانشجویان با صرفه جویی هایی مثل تهیه خوابگاه دانشجویی یا اجاره اشتراکی منزل به جای اجاره آپارتمان مستقل، می توانند هزینه های ماهانه خود در یونان را تا ماهانه 450€ (یورو) هم کاهش دهند. از دیگر کشورهای ارزان اروپا می توان به مجارستان و جمهوری چک اشاره نمود که متوسط هزینه های زندگی یک نفره در خاک آن ها به ترتیب 500€ الی 650€ (یورو) می باشد.

البته علاوه بر سبک زندگی، شهر محل اقامت هم در میزان هزینه های زندگی در یونان تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال آتن، پایتخت یونان در سال 2022 رتبه 86  را در لیست گران ترین شهرهای دنیا به خود اختصاص داد. البته اگرچه هزینه های زندگی در شهرهای کوچک یونان به مراتب از آتن پایین تر است، اما تمامی فرصت های شغلی مهم در آتن وجود دارند. در واقع نرخ بیکاری در شهرهای کوچک یونان چندین برابر آتن است. در کنار هزینه زندگی در یونان پیشنهاد ما به شما مقاله هزینه تحصیل در یونان را مطالعه بفرمائید.

ارزان ترین شهرها در یونان در سال جاری عبارت هستند از:

  • لمنوس
  • تاسوس
  • سیمی
  • آنتیپاروس
  • کالیمنوس
  • آندروس
  • پوروس

کلیات هزینه زندگی در یونان

جزییات هزینه زندگی در یونان

برای آگاهی بهتر و دقیق تر از میزان هزینه های زندگی در یونان بهتر است افراد قیمت اقلام و خدمات مهم را بدانند. در نمودار ذیل به بررسی هزینه زندگی در یونان که مربوط به تهیه خوراک از سوپرمارکت ها و غیره می باشد، می پردازیم:

توزیع هزینه زندگی در یونان

منتهی برای مقایسه بهتر، در جدولی که در ادامه ترسیم شده قیمت برخی موارد در هر 2 کشور یونان و مجارستان در کنار هم بررسی شده است:

کالاها و خدمات مختلفهزینه در کشور یونان به یوروهزینه در کشور مجارستان یورو
یک وعده غذایی در رستوران معمولی10€5.59€
یک وعده غذایی در شعب مک دونالد6.50€4.47€
آب معدنی0.50€0.76€
یک لیتر شیر1.19€0.67€
قالب 500 گرمی نان0.87€0.65€
یک کیلوگرم برنج سفید1.69€1.05€
یک کیلوگرم سینه مرغ6.76€4.13€
یک کیلوگرم گوشت قرمز9.04€6.93€
یک کیلوگرم سیب1.5€1.2€
یک کیلوگرم موز1.52€1.23€
یک کیلوگرم پرتقال1.12€1.41€
بلیت یک طرفه وسایل حمل و نقل عمومی30€26.56€
بلیت ماهانه وسایل حمل و نقل عمومی1.40€0.98€
یک کیلومتر تاکسی1€0.84€

نقش اجاره بها در هزینه زندگی در یونان

همان طور که مشاهده می شود، اجاره مسکن بخش عمده هزینه های زندگی در یونان را تشکیل نمی دهد. این موضوع بدین معنا می باشد که برخلاف کشورهایی مثل آمریکا، نروژ، دانمارک، انگلستان، اسکاتلند، اتریش و غیره، اجاره بها در یونان مناسب تر است.

در جدولی که در ادامه ترسیم شده است، نرخ اجاره ها و خرید ملک در یونان در سال 2022 بررسی گردیده است:

نوع مسکنقیمت در یونان به یورو
اجاره بهای آپارتمان یک خوابه در هر ماه280€ الی 340€
اجاره بهای آپارتمان 3 خوابه در هر ماه475€ الی 570€
خرید یک متر مربع آپارتمان1400€ تا 1600€

لازم به ذکر است خارجی ها در یونان اجازه خرید ملک دارند و حتی اگر ارزش آن ملک حداقل 250000€ (یورو) باشد، به واسطه خرید آن می توانند برای خود و اعضای خانواده اقامت و در نهایت پاسپورت یونان را اخذ نمایند. البته دانشجویان معمولا تمکن مالی لازم برای خرید ملک در یونان را ندارند اما با تهیه خوابگاه، به جای اجاره آپارتمان مستقل بخشی از هزینه های زندگی در یونان را کاهش می دهند.

از جمله خوابگاه ها و هاستل های یونان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • Athens Quinta
  • Caveland
  • Paraga Beach Hostel
  • Francesco’s
  • Little Big House
  • The Pink Palace Hotel & Hostel
  • Pension Rena
  • Youth Hostel Plakias

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص هزینه زندگی در یونان، اجاره بها، نرخ تورم و غیره توضیحاتی ارائه گردید که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :