شرایط آلمان

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان

آلمان مقصد مهاجرتی مهمی برای متقاضیان خارجی است که اطلاع یابی از هزینه زندگی در آلمان جزء ضروریات زندگی در این کشور فوق صنعتی محسوب می شود. معمولا هزینه زندگی در کشور آلمان در کانون توجه اکثر دانشجویان خارجی قرار دارد. یکی از سوالات متداول متقاضیان مهاجرت به آلمان را تشکیل می دهد. ما در این مقاله به بررسی کامل این موضوع پرداخته و جامعه هدف خود یعنی دانشجویان را در جریان آخرین اطلاعات و ارقام سال 2024 قرار می دهیم.

به دلیل امکان تحصیل رایگان و نیز کیفیت بالای آموزش در این کشور مهاجرت تحصیلی به آلمان همواره یکی از رویاهای دانشجویان ایرانی می باشد. در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، آلمان هرگز یک مقصد مهاجرتی گرانی نیست. هزینه های غذا، اجاره منزل، لباس و فعالیت های تفریحی و فرهنگی در آلمان نسبتا بالاتر از متوسط اروپایی است. به طور میانگین، هر دانشجوی خارجی در آلمان مبلغی در حدود €850 (یورو) در هر ماه را صرف مخارج زندگی خود می کند. اگر شما نیز جزء متقاضیان تحصیل در آلمان هستید، توصیه می شود که برای اطلاع از بسته مشاوره تخصصی خود با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

وضعیت کار و زندگی در آلمان

آلمان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا و بزرگترین اقتصاد حال حاضر دنیا محسوب می شود. در حال حاضر که ما این مقاله را نگارش می کنیم نرخ بیکاری کشور آلمان حدود 3.2% می باشد که خیلی پایین تر از میانگین نرخ بیکاری در کل اتحادیه اروپایی (EU) با رقم 6.5% می باشد که این به سبب گردش سریع چرخ اقتصادی آلمان می باشد. در حقیقت، فاکتورهای مختلفی همانند هزینه های زندگی مقرون به صرفه، فرصت های کاری بی شمار، تحصیلات عالی برتر و سیستم خدمات درمانی همگانی همه و همه آلمان را به سرزمین آرزوهای مهاجران خارجی تبدیل کرده است که به دنبال کار در آلمان هستند.

بنا به قانون آلمان، مهاجران خارجی دارای مهارت بالا شایستگی اخذ ویزای کار این کشور و ورود به آلمان را دارند. بر این اساس و نظر به اینکه اخذ ویزای کار منوط به داشتن پیشنهاد کاری یا جاب آفر می باشد پس، فارغ التحصیلان و متخصصان خارجی دارای مدرک آکادمیک می توانند برای کار از 2 طریق ویزای جستجوی کار و بلوکارت آلمان استفاده نمایند. در واقع، شما با اخذ ویزای جستجوی کار می توانید برای مدت 6 ماه در بازار کار آلمان به دنبال کار مورد علاقه گشته و قرارداد کاری خود با کارفرمای آلمانی را منعقد نمایید. سپس می توانید با این قرارداد کاری (حداقل دستمزد ماهیانه €52000 (یورو) و نیز معادل سازی مدرک تحصیلی خود نسبت به اخذ بلوکارت اقدام و پس از 33 ماه اقامت و زندگی در آلمان، متقاضی ویزای اقامت دایمی آلمان گردید.

بررسی مزایا و معایب زندگی در آلمان

مردم آلمان به وقت شناسی شناخته شده اند. نظم و انضباط مردم مورد توجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت به آلمان قرار گرفته است. کشور آلمان از نظر سیستم حمل و نقل یکی از بهترین سیستم های جاده ایی را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل حتی اگر اتومبیل نداشته باشید می توانید به راحتی از حمل و نقل عمومی استفاده کنید. نکته بعدی که مورد توجه است موقعیت جغرافیایی کشور آلمان می باشد که دسترسی مناسبی به سایر کشورهای اروپایی از قبیل سوییس، دانمارک، فرانسه و جمهوری چک دارد.

از دیگر مزایای زندگی در آلمان داشتن بیمه درمانی ست که در کشور آلمان اجباری است. تحصیل برای شهروندان آلمانی و به زبان آلمانی رایگان می باشد. چون تحصیل در کشور آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان تر است. همین موضوع یکی از مهمترین مزایای کشور آلمان می باشد. آلمان کشوری مهاجر پذیری است. سالانه توجه تعداد مهاجران زیادی را به دلیل وجود مزایای فراوان زندگی به خود جلب کرده است.

خلاصه ای از مزایای کشور آلمان عبارتند از:

  • تحصیل رایگان در کشور آلمان
  • موقعیت جغرافیایی مناسب
  • دسترسی به فرصت های شغلی فراوان
  • سیستم قوی حمل و نقل عمومی
  • دست یابی به درآمد بالاتر از متوسط اروپا

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

شما به عنوان دانشجو در آلمان و در طول اقامت خود در این کشور بایستی هزینه های زندگی (شامل اجاره خانه، غذا، لباس، کتب، تلفن و سایر)، اعانه ترمی یا Semesterbeitrage، بیمه سلامت و هزینه های احتمالی دیگر را پرداخت نمایید. مطابق تحقیقات انجام شده توسط انجمن ملی امور دانشجویی آلمان (Detsches Studentenwerk)، دانشجویان در کشور آلمان به طور ماهیانه مبلغی در حدود تقریبا 918€ (یورو) را صرف هزینه های زندگی خود می کنند.

شایان ذکر است که در برخی شهرهای بزرگ همانند کولن، مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت اجاره خانه ها بسیار بالا است. اکثر دانشجویان بین المللی در آلمان در آپارتمان های دانشجویی یا خانه های مشترک به نام (WG) زندگی می کنند. در آغاز، شما بایستی هزینه مربوط به رهن را هم داشته باشید که این مبلغ به چند صد یورو نیز می رسد.

ریز هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان به شرح زیر است:

عنوان هزینه دانشجوییهزینه ماهیانه به یورو
هزینه زندگی (شامل غذا، خورد و خوراک، حمل و نقل و سایر)918€
بیمه سلامت80€
هزینه تحصیل رایگانبه جزء ایالت Baden- Wurttemberg با شهریه ترمی حدود €1500

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

شرایط هزینه زندگی خانوار در آلمان

اگر شما هزینه زندگی در آلمان را با هزینه زندگی در سایر نقاط دنیا مقایسه نمایید، شما متوجه این نکته خواهید شد که هزینه زندگی در آلمان نسبتا ارزان است. طبیعتا، هزینه زندگی در هر کشوری از جمله کشور آلمان تا حدود زیادی به محل زندگی و سبک زندگی افراد بستگی دارد. اما متقاضیان مهاجرت به آلمان همواره باید این نکته را مدنظر خود قرار دهند که تقریبا یک سوم از درآمد خانوار در آلمان صرف اجاره خانه خواهد شد.

اگر شما نیز قصد اقامت در آلمان برای اهداف مختلف تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و سایر را دارید، شما باید این نکته را در خاطر بسپارید که هر خانوار به طور میانگین در کشور آلمان ماهیانه در حدود €2481 (یورو) را صرف هزینه های زندگی خود می کنند. از این رو فقط حدود €450 (یورو) صرف خورد و خوراک و البسه شده و مابقی صرف مخارج جانبی دیگر به شرح جدول زیر می شود:

عنوان هزینههزینه به یورو
اجاره منزل€877
حمل و نقل€335
غذا€342
تفریح و سرگرمی€258
لوازم خانگی€150
رستوران€142
هتل€108
لباس€99
درمان€62

ارزانترین شهرهای آلمان برای زندگی

در طی چند سال اخیر، هزینه ها (به ویژه هزینه اجاره منزل) برای دانشجویان و مهاجرین خارجی در کشور آلمان مخصوصا در شهرهای بزرگی مثل مونیخ (€634 یورو در ماه) و فرانکفورت (€528 یورو در ماه) افزایش بی سابقه ای یافته است. شاید یکی از دلایل اصلی این افزایش هزینه های اجاره خانه در آلمان، افزایش درخواست شاغلین و دانشجویان خارجی برای مهاجرت به این شهرهای آلمانی است که موجب این افزایش قیمت ها می شود.

اما در این میان شهرهایی نیز در آلمان وجود دارند که هزینه زندگی در آنها برای شما فوق العاده پایین و مقرون به صرفه است. این شهرها به ترتیب عبارتند از:

  • لایپزیک: €332 (یورو) در ماه
  • بوخوم: €344 (یورو) در ماه
  • کیل: €368 (یورو) در ماه

کارشناسان و مشاورین حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در هر زمینه مهاجرتی آماده پاسخگویی به سوالات و شبهات هموطنان گرامی می باشند. شما همراهان عزیز می توانید از طریق شماره تلفن های موسسه با کارشناسان مهاجرتی تماس حاصل کرده و در جریان آخرین قوانین و مقررات اخذ ویزاهای کشورهای خارجی قرار گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :