مهاجرت تحصیلی یونان

نظام آموزشی یونان

نظام آموزشی یونان

نظام آموزشی یونان جنبه های بسیاری دارد اما پس از بحران اقتصادی یونان، باعث شد افراد کم تری فرزندان خود را برای تحصیل به این کشور بفرستند. با این حال تحصیل در مدارس و دانشگاه های یونان به دلیل پایین بودن هزینه های زندگی در این کشور ممکن است توجه برخی افراد را به خود جلب نماید. منتهی باید توجه داشته باشید یکی از مهم ترین راه ها برای تمدید مجوز اقامت در یونان پس از فاغر التحصیلی از دبیرستان، کالج یا دانشگاه یافتن شغل در این کشور است. منتهی شانس پیدا کردن کار برای خارجیان در یونان بسیار پایین است چرا که حتی 50% از جوانان یونانی هم بیکار هستند.

با این حال با توجه به این که اخذ اقامت یونان از طریق روش تمکن مالی و همچنین خرید ملک طرفداران زیادی دارد، افراد تمایل دارند بدانند اگر قرار باشد فرزندان آنها در مدارس یونان تحصیل کنند چه شرایطی خواهند داشت. به همین دلیل در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است، در خصوص نظام آموزشی یونان و شرایط آن در سال 2022 به سوالات ذیل پاسخ داده است:

  • بهترین مدارس و دانشگاه های یونان کدام اند؟
  • مهم ترین نکات در خصوص تحصیل در یونان و نظام آموزشی این کشور چیست؟

کلیات نظام آموزشی یونان

نظام آموزشی یونان توسط وزارت آموزش و امور مذهبی این کشور اداره می شود. به گونه ای که مدارس دولتی، بودجه، قوانین، آزمون ورودی دانشگاه های دولتی یونان، برنامه آموزشی ملی و غیره همگی توسط این وزارتخانه تنظیم و تعیین می شوند. همچنین لازم به ذکر است کسانی که تابعیت یونان را داشته باشند بدون نیاز به پرداخت شهریه می توانند در مدارس دولتی یونان تحصیل کنند. حتی دانش آموزانی که نام آنها در لیستی که در اختیار مدارس دولتی قرار داده می شود، وجود داشته باشد، می توانند به رایگان کتاب ها، جزوات و محصولات آموزشی کمک درسی را از مدرسه دریافت نمایند. علاوه بر مدارس دولتی، حدود 25% دانشگاه های دولتی یونان هم رایگان هستند.

طول دوره تحصیل در نظام آموزشی در یونان به 3 دسته عمده تقسیم می شود:

مقطع تحصیلیطول دوره تحصیلیاجباری یا اختیاری بودن تحصیل
ابتدایی6 سالاجباری
متوسطه6 سالمتشکل از 2 دوره 3 ساله استو دوره اول در زبان یونانی Gymnasio گفته می شود و اجباری است. همچنین 3 سال دوم یا همان Lyceum اختیاری است.
دانشگاهبا توجه به مقطع تحصیلیاختیاری

روزهای تعطیل برای دوره های تحصیلی مختلف در یونان متعددند. اما از آن جمله می توان به تعطیلات کریسمس، روز استقلال یونان، عید پاک، روز سالگرد ملی، 3 ماه تعطیلات تابستانو غیره اشاره نمود. در این روزهای تعطیل هم مدارس و دانشگاه های دولتی و هم خصوصی یونان تعطیل هستند. لازم به ذکر است علاوه بر حضور در مدارس، دانش آموزانی که قصد اخذ پذیرش از دانشگاه های با رنکینگ بالای این کشور را دارند معمولا در کلاس های خصوصی که اصطلاحا frontistiria گفته می شود، هم شرکت می نمایند.

کلیات نظام آموزشی یونان

پایه های تحصیلی در نظام آموزشی یونان

به طور خلاصه در جدول ذیل پایه های تحصیلی در کشور یونان بیان گردیده است:

سال تحصیلیسنپایه تحصیلی
سال اول4 تا 5پیش از پیش دبستانی
سال دوم5 تا 6پیش دبستانی
سال اول6 تا 7کلاس اول دبستان
سال دوم7 تا 8کلاس دوم دبستان
سال سوم8 تا 9کلاس سوم دبستان
سال چهارم9 تا 10کلاس چهارم دبستان
سال پنجم10 تا 11کلاس پنجم دبستان
سال ششم11 تا 12کلاس ششم دبستان
سال هفتم12 تا 13سال اول دبیرستان (3 ساله اول و اجباری)
سال هشتم13 تا 14سال دوم دبیرستان (3 ساله اول و اجباری)
سال نهم14 تا 15سال دوم دبیرستان (3 ساله اول و اجباری)
سال دهم15 تا 16سال چهارم دبیرستان (3 ساله دوم و اختیاری)
سال یازدهم16 تا 17سال پنجم دبیرستان (3 ساله دوم و اختیاری)
سال دوازدهم17 تا 18سال ششم دبیرستان (3 ساله سوم و اختیاری)

در خصوص مهاجرت به یونان از طریق تحصیل پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مذکور می باشد.

نظام آموزشی دانشگاه های یونان

سختگیری های مدارس دولتی یونان، شرکت دانش آموزان در کلاس های فوق برنامه خصوصی و غیره همه و همه برای کمک به اخذ قبولی از دانشگاه های مطرح این کشور است. بهترین دانشگاه های یونان که هم بین یونانی ها و هم بین دانشجویان بین المللی پرطرفدار است. همچنین جهت اخذ ویزای تحصیلی یونان پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

این دانشگاه ها عبارتند از:

بهترین دانشگاه های یونان برای تحصیلTimes Higher Education Ranking 2022QS Ranking 2022
دانشگاه کرت351801
دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن401651
دانشگاه ارسطو تسالونیکی601
571
دانشگاه اقتصاد و بازرگانی آتن601801
دانشگاه فنی ملی آتن601
477
دانشگاه ایوانینا601901
دانشگاه تسالی601901

کسانی که موفق به اخذ پذیرش از این دانشگاه ها شوند، علی رغم این که بازار کار در یونان خوب نیست، شانس کاریابی بالایی خواهند داشت چه حین تحصیل و چه پس از فارغ التحصیلی. البته لازمه کار در یونان علاوه بر مهارت داشتن، تسلط به هر 2 زبان انگلیسی و یونانی است.

لازم به ذکر است دانشجویان حتی اگر تابعیت یونان را نداشته باشند به شرح ذیل اجازه کار ضمن تحصیل در یونان را دارند:

مقایسه حداکثر اجازه کار دانشجویی در طول هفته در یونان و چند کشور دیگر

قوانین نظام آموزشی یونان

مطابق قوانین یونان استفاده از گوشی های تلفن همراه هنگام حضور در کلاس های درسی ممنوع می باشد. همچنین جواب دادن به تلفن یا برقراری تماس تلفنی، ارسال پیامک، استفاده از دوربین برای عکاسی یا فیلمبرداری، ضبط صوت و غیره و همچنین استفاده از ساعت های هوشمند در حین شرکت در کلاس های یونان ممنوع است.در مدت زمان آموزش در دانشگاه ها یا مدارس کشور یونان دانش آموزان باید ساعت هوشمند، موبایل و غیره خود را خاموش نمایند. اما در مدارس یونان در زنگ های تفریح استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه ممنوعیتی نخواهد داشت. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص نظام آموزشی یونان در مقاطع تحصیلی مختلف، قوانین خاص، تعطیلات مدارس و غیره در این کشور اطلاعاتی ارائه گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :