مهاجرت تحصیلی ترکیه

نظام آموزشی ترکیه

نظام آموزشی ترکیه

نظام آموزشی ترکیه تحت نظارت دولت و وزارت ملی آموزش است که بر طبق قانون اساسی جمهوری ترکیه تمامی اشخاص حق دارند از آموزش برخوردار شوند. آموزش از سن 6 سالگی تا 14 سالگی اجباری و در مدارس دولتی رایگان است. سال آکادمیک آموزشی در ترکیه معمولا از اواسط سپتامبر یا اوایل اکتبر آغاز و تا ماه می یا اوایل ژوئن ادامه پیدا می کند. شامل یک تعطیلات 2 هفته ای زمستانی در فوریه می شود.

دوره دبستان و میانی اجباری بوده و در صورت عدم حضور دانش آموز برای والدین آنها پیگرد قانونی دارد. دوره تحصیل در ترکیه به مقاطع ابتدایی (ایلک اُکول)، میانی (اُرتا اُکول) و دبیرستان (لیسه) تقسیم بندی می شود. برای یافتن پاسخ سوالات خود و سایر نکات پیرامون اخذ ویزای تحصیلی ترکیه با مشاوره تلفنی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

مقاطع تحصیلی نظام آموزشی ترکیه

اصولا سیستم آموزشی کشور ترکیه یک سیستم کارآمد و معتبر است. به دانش آموزان و دانشجویان از خود کشور ترکیه و کشورهای خارجی آموزش آکادمیک ارائه می کند. باید بدانید که نظام آموزشی کشور ترکیه تحت نظارت وزارت ملی آموزش این کشور قرار دارد. این سیستم آموزشی در قالب 6 مقطع تحصیلی و به صورت زیر تعریف می شود:

  • آموزش مقدماتی (پیش مدرسه ای): مهد کودک اختیاری برای زیر 6 سال
  • آموزش اصلی: اجباری و رایگان به مدت 8 سال (5 سال ابتدایی و 3 سال ثانوی) سن 6 تا 14 سال
  • آموزش مقاطع دوم: 4 سال دبیرستان یا دبیرستان های شغلی (هنرستان) که در بعضی از مدارس ترکیه یک سال بیشتر به آموزش زبان خارجی تخصیص می یابد. بسیاری از دبیرستان ها تحت مالکیت دولت بوده و تحصیل در آنها رایگان می باشد.
  • آموزش های عالی: 4 سال دانشگاه یا 2 سال آموزش های شغلی دانشگاهی (فوق دیپلم) مقاطع فوق معمولا 2 سال و دکترا در ترکیه 3 تا 5 سال طول می کشد.

انواع دبیرستان های نظام آموزشی ترکیه

در ترکیه به تحصیلات متوسطه احتمام ویژه ای نشان داده می شود. در این کشور دانش آموزان جهت تحصیل در ترکیه این مقطع گزینه های مختلفی دراختیار دارند:

  • دبیرستان معمولی: هر دانش آموزی در ترکیه که 8 سال تحصیل اولیه را پشت سر گذاشته باشد می تواند در این دبیرستان ها تحصیل کرده و صاحب دیپلم شود. در صورت قبولی در کنکور سراسری وارد دانشگاه های ترکیه شود.
  • دبیرستان های شغلی (هنرستان): بعضی از هنرستان های شغلی نیاز به یک سال تحصیل اضافه تر دارند. فارغ التحصیلان آن می توانند به صورت خودکار وارد دانشگاه های شغلی شوند. در صورتیکه بخواهند با شرکت در آزمون ورودی دانشگاه و رشته مورد علاقه خود به تحصیل در دانشگاه بپردازند.
  • دبیرستان های آناتولی: یک سال آموزش زبان انگلیسی و 3 سال آموزش های دیگر در کنار آموزش های بیشتر زبان انگلیسی، ریاضی و علوم گاهی به زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسه.
  • دبیرستان های خصوصی: در دبیرستان های خصوصی هزینه های تحصیل بسیار بالا بوده و شدیدا رقابتی هستند.

انواع دبیرستان های نظام آموزشی ترکیه

انواع موسسات آموزش عالی کشور ترکیه

کشور ترکیه به سبب پیوستن به قرارداد بلونیا از یک نظام آموزش عالی 3 سیکلی برخوردار است. دانشجویان می توانند برنامه های تحصیلی مورد علاقه خود را در یکی از 3 سیکل (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در یکی از دانشگاه های زیر ادامه دهند:

  • دانشگاه های دولتی: سیستم دانشگاهی در ترکیه توسط شورای عالی آموزش نظارت می شود. ترکیه 104 دانشگاه دولتی و 62 دانشگاه خصوصی دارد. حدود %5 از آنها در جمهوری ترکی قبرس شمالی واقع هستند. تحصیلات این دوره معمولا 4 سال طول می کشد. ولی بعضی از رشته ها مانند دندانپزشکی و دارو سازی به ترتیب 5 و 6 سال طول می کشد. در پایان دوره فارغ التحصیلان مدرک کارشناسی دریافت می کنند. در صورت تمایل می توانند برای مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا اقدام نمایند. برای قبولی در آزمون ورودی در دانشگاه دانش زبان ترکی اجباری نبوده است.
  • دانشگاه های شغلی: این دانشگاه ها 2 سال آموزش عالی پس از دبیرستان را ارائه می دهند. همچنین شباهت زیادی به کالج های آمریکایی دارند. در صورت علاقه به ادامه تحصیل در دانشگاه باید مجددا در آزمونی شرکت کنند که به شرط قبولی در آن و داشتن معدل بالا در دانشگاه های 4 ساله (اشاره شده در بالا) پذیرفته شوند. فارغ التحصیلان 2 ساله مدرک پیش کارشناسی (فوق دیپلم) دریافت می کنند.
  • دانشگاه های خصوصی: دانشگاه های خصوصی از سال 1984 مجوز فعالیت در ترکیه را به دست آوردند. هدف آنها ایجاد استانداردهای بالاتر در آموزش عالی با تمرکز بیشتر در آموزش های بین المللی و شبکه های تحقیقاتی است.

جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به ترکیه به صورت قانونی ابتدا مقاله مذکور را از طریق مراجعه به سایت رسمی ما مطالعه بفرمائید.

پذیرش از دانشگاه های فارسی زبان و مدارس ایرانی در ترکیه

ورود به دانشگاه های کشور ترکیه با داشتن شرایط لازم و همچنین کسب قبولی در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر امکان پذیر خواهد بود. بسیاری از دانشگاه های این کشور در لیست 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. هر ساله دانشجویان زیادی پذیرش این دانشگاه ها را می گیرند. دانشجویان بعد از اتمام دوره های تحصیلی خود می توانند با یافتن شغل مناسب، در کشور ترکیه مقیم شوند. دانشجویان و متقاضیان خارجی جهت کاهش هزینه های تحصیلی خود می توانند اقدام به اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه کنند. با این کار هزینه ها و مخارج خود را به صورت چشمگیری کاهش دهند.

متقاضیان و دانشجویان بین المللی برای دریافت پذیرش از دانشگاه های ترکیه باید مدارک زیر را ارائه دهند. همچنین توجه داشته باشید که تمامی مدارک ذکر شده حتما باید به صورت رسمی به زبان های ترکی و انگلیسی ترجمه شوند:

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • مدرک زبان ترکی و یا انگلیسی
  • مدارک پزشکی
  • قبولی در آزمون ورودی با نمره مورد نیاز

در شهرهای مهم ترکیه ، آنکارا و استانبول، در هر 3 مقطع (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) مدارس ایرانی وجود دارد. شیوه آموزش در این مدارس و دروس ارائه شده کاملا مطابق با دستورالعمل های ایران بوده و به زبان فارسی هم تدریس می شود. این مدارس مختلط نیستند. در هر شهر فقط یک شعبه دارند.

اما برای شرکت در این مدارس باید کارت اقامت ترکیه داشته باشید. هزینه آن به دلار پرداخت می گردد که بسته به مقطع می باشد. تمام معلم های این مدارس ایرانی هستند و حجاب دختران کامل و اسلامی است. چنانچه مایل به ثبت نام در این مدارس یا دانشگاه ها هستید به علت محدودیت در ظرفیت، بهتر است اطلاعات ثبت نام را از مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جویا شده و جهت ثبت نام اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :