مهاجرت تحصیلی آمریکا

نظام آموزشی آمریکا

نظام آموزشی آمریکا

نظام آموزشی آمریکا برخلاف بسیاری از کشورها می باشد زیرا دولت فدرال آمریکا به نوبه خود تقریبا 10% در بودجه آموزش ملی کمک می کند. اما آموزش در درجه اول بر عهده ایالت ها و دولت های محلی می باشد. ایالات متحده آمریکا علاوه بر اقتصاد قدرتمند خود و تاثیر بر روی بازار جهانی، در بخش علم و تکنولوژی نیز در جایگاه مهمی قرار دارد. ایالات متحده در حال حاضر پس از چین دومین نظام آموزشی بزرگ جهان به شمار می رود. این کشور که سومین کشور پرجمعیت جهان می باشد.

هر سال هزاران دانشجوی بین المللی را از اقصی نقاط جهان پذیرش می کند. از این رو مهاجرت تحصیلی به آمریکا یکی از اولین انتخاب های بسیاری از دانشجویان بین المللی می باشد. مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، تهیه شده به بررسی نظام آموزشی آمریکا از پایه تا عالی می پردازیم.

نظام آموزشی در ایالت های آمریکا

همانطور که اشاره شد آموزش بر عهده ایالت ها و دولت های محلی می باشد. به همین دلیل نظام آموزشی آمریکا در کنار وجه اشتراکات فراوان دارای تفاوت هایی می باشد. برای مثال در ایالات مینه سوتا (Minnesota)، بودجه آموزش حدود 80% از منابع ایالتی تامین می شود. در حالی که 17% از منابع محلی و فقط 5% از منابع دولت فدرال تامین می شود. در آمریکا هر ایالت دارای بخش آموزشی و وضع قوانین است که امور مالی، استخدام کارکنان، ثبت نام دانش آموزان و برنامه های درسی را تنظیم می کند. همچنین ایالت ها تعداد سال های آموزش اجباری را تعیین می کنند.

ایالت های آمریکا بر آنچه که در مدارس خود آموخته می شود و بر الزاماتی که دانش آموز باید برآورده کنند، کنترل زیادی دارد. همچنین مسئولیت بودجه آموزش را نیز بر عهده دارد. در بیشتر ایالت ها نیز نظام آموزشی عمومی به بخش های محلی مدارس که توسط هیئت مدیره مدرسه اداره می شوند تقسیم می شوند. مدارس دولتی نیز برای تأمین بخش عمده ای از هزینه های مدارس، بسیار متکی بر دارایی های محلی بوده اند. بنابراین مدارس آمریكایی تمایل دارند كه ارزش های آموزشی و توانایی های مالی جوامعی را كه در آن قرار دارند منعكس كنند.

ساختار نظام آموزشی در آمریکا

ساختار نظام آموزشی در آمریکا در مدارس شامل مقطع ابتدایی، پیش دبیرستانی یا راهنمایی و دبیرستان می شود که مجموع این مقاطع به K-12 معروف می باشد. این 12 سال به علاوه مهدکودک در اکثر مناطق آمریکا اجرا می شود. مهد کودک معمولا بخشی از سیستم مقطع ابتدایی می باشد. به طوریکه یک مدرسه ابتدایی خردسالان را در مهدکودک و دانش آموزان را در کلاس های اول تا ششم ثبت نام می کنند. پس از تحصیل در این مقطع، تحصیل در مقطع راهنمایی یا پیش دبیرستانی صورت می گیرد. پس از آن 3 یا 4 سال آخر تحصیل در مدرسه در مقطع دبیرستان انجام می گیرد. از آنجا که طول این مقاطع در همه ایالت ها مشترک نیست. مدل های مختلفی از آموزش در مدارس آمریکایی اجرا می شود.

پس از آن دانش آموزان در دوره راهنمایی کلاس های ششم تا هشتم و سپس کلاس های نهم تا دوازدهم را در دبیرستان می گذرانند. این در حالی است که در برخی ایالت های دیگر دانش آموزان فقط در کلاس های هفتم و هشتم به مدرسه راهنمایی می روند. در مدارس روستایی کوچکتر، دانش آموزان ممکن است از مهدکودک تا کلاس دوازدهم را در ترکیب های دیگری به تحصیل بپردازند. در مدارس خصوصی با پرداخت شهریه همراه است. حداقل سن مدرسه اجباری در هر ایالت متفاوت بوده و از 5 سال تا 7 سالگی متغیر است. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در آمریکا ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

ساختار نظام آموزشی این کشور در جدول زیر شرح داده شده است:

مقطع تحصیلیسنمدت تحصیل
پیش دبستانی5 سالگییک سال
ابتدایی6 تا 13 سالگی5 الی 8 سال
راهنمایی11 تا 14 سالگی2 الی 3 سال
دبیرستان14 تا 17 سالگی3 الی 6 سال

ساختار نظام آموزشی در آمریکا

مقطع پیش دبستانی و ابتدایی در آمریکا

مدارس ابتدایی در آمریکا معمولا مهدکودک و کلاس های ابتدایی را شامل می شود. بسته به تفاوت سیاست آموزشی هر ایالت که اجباری بودن یا نبودن پیش دبستانی را تعیین می کند. مهد کودک در طول یک سال از سن 5 الی 7 سالگی می باشد. مهد کودک های دولتی رایگان هستند. با این وجود برخی از مهدکودک ها برنامه های مستقل دارند. تعدادی از موسسات دیگر نیز وجود دارند که اشکال مختلف آموزش پیش دبستانی را ارائه می دهند. کودکان می توانند در سن 3 سالگی در برخی از برنامه های پیش دبستانی ثبت نام کنند. اما معمولا آنها از 5 سالگی پیش دبستانی را شروع می کنند.

اما از معلمین متخصص نیز در زمینه های هنر، تربیت بدنی، موسیقی و علوم کامپیوتر استفاده می شود. از این رو ایالت ها برنامه های درسی را تعیین می کنند. مدارس و معلمین آنها را به روش خود به اجرا در می آورند. موضوعات اصلی این برنامه ها معمولا شامل دستور زبان اعم از خواندن و نوشتن، ریاضیات، علوم و علوم اجتماعی اعم از تاریخ جهان، تاریخ آمریکا و ایالت و جغرافیا می باشد که در کنار درس هایی دیگر در زمینه های هنری، ورزشی و سایر ارائه می شود. زبان اصلی آموزش در کلیه مدارس اکثرا انگیسی است. از این تحصیل در آمریکا به زبان انگلیسی به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

مقطع راهنمایی و دبیرستان در آمریکا

معمولا مقطع راهنمایی یا پیش دبیرستانی در آمریکا شامل کلاس های ششم تا هشتم، کلاس های هفتم و هشتم یا هفتم تا نهم می باشد. کلاس ششم معمولا در حدود 11 سالگی آغاز می شود. دبیرستان ها در آمریکا اکثرا از کلاس نهم تا دوازدهم ارائه می شوند. البته در برخی از اینگونه مدارس کلاس دهم تا دوازدهم مربوط به دبیرستان است. کلاس نهم نیز معمولا از سن 14 سالگی شروع می شود. دانش آموزان در سن 16 تا 18 سالگی فارغ التحصیل می شوند. در برخی ایالت ها مقطع راهنمایی در دبیرستان گنجانده می شود بطوری که از کلاس ششم یا هفتم تا کلاس دوازدهم ادامه پیدا می کند.

همانند مقطع ابتدایی، در این مقاطع نیز ایالت ها تصمیم گیرنده می باشند و برنامه های تحصیلی و الزامات فارغ التحصیلی را مشخص می کنند که توسط مدارس و معلمین اجرا می شود. برنامه های درسی معمولی چه در مقطع راهنمایی و چه در دبیرستان شامل زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی، هنرهای زیبا و تربیت بدنی است. همچنین از رایج ترین زبان ها به غیر از انگلیسی برای تحصیل زبان اسپانیایی می باشد. جهت اطلاع از شرایط اعزام دانشجو به آمریکا مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

طول مقطع تحصیلی در بسیاری از رشته ها در این کشور به شرح زیر می باشد:

  • 4 سال تاریخ یا مطالعات اجتماعی
  • 4 سال زبان انگلیسی
  • 3 سال ریاضیات
  • 3 سال علوم
  • 2 سال زبان خارجی
  • 2 سال هنر
  • 4 سال آموزش فنی و حرفه ای
  • یک سال علم کامپیوتر
  • 2 تا 3 سال دیگر علوم

سیستم نمره دهی در مدارس آمریکا

به صورت کلی هیچ سیستم نمره دهی اجباری در ایالات متحده وجود ندارد. از این رو نوع نمره دهی در دبیرستان های آمریکا متنوع می باشد. برخی از آنها به صورت اعداد 0 تا 100 نمره می دهند. برخی دیگر از مدارس از حروف A ،B ،C و سایر که رایج تر می باشد برای نمره دهی استفاده می کنند. برخی دیگر نیز از علائم منها یا جمع همراه با حروف در نمره دهی استفاده می کنند. معدل نیز معمولا در مداری بر اساس حروف A تا F مشخص می شود که نمره 4 تا 0 را بیان می کند. از این رو سیستمی برای ارزیابی کل سال تحصیلی می باشد.

سیستم ارزیابی عددی در این کشور در جدول زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

عددحروفتوصیف
90 – 100Aعالی
80 – 90Bخوب
70 – 80Cمتوسط
70 – 60Dضعیف
زیر 60Fخیلی ضعیف

آموزش عالی در آمریکا

فارغ التحصیلان دبیرستان در آمریکا با شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه ها مانند SAT و ACT وارد دانشگاه ها و کالج های دانشگاهی می شوند. در حال حاضر بیش از 4500 موسسه آموزش عالی اعم از دانشگاه و کالج در آمریکا مشغول به کار هستند. کالج ها و دانشگاه های دولتی و خصوصی آمریکا بسیار متنوع می باشند. در مقاطع مختلف اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برنامه های خاص خود را ارائه می دهند. طبق آمار اعلام شده در سال 2015 فقط 35% موسسات عالی معتبر دولتی بودند، در حالی که موسسات غیرانتفاعی و غیرانتفاعی خصوصی به ترتیب 37% و 28% به ترتیب از کل موسسات عالی را تشکیل داده اند.

شرایط و مقاطع تحصیلی مختلف در این کشور در 3 مقطع تحصیلی اصلی بدین شرح است:

  • کارشناسی:

پس از دبیرستان در آمریکا مقطع کارشناسی به 2 صورت انجام می گیرد. یکی سطح کاردانی می باشد که در کالج های 2 ساله صورت می گیرد. دیگری مدرک کارشناسی می باشد که در دوره های 4 ساله قابل دریافت می باشد.

  • کارشناسی ارشد:

این مقطع پس از اتمام مقطع کارشناسی امکان پذیر است. معمولا یک تا 2 سال به طول می انجامد. برنامه های کارشناسی ارشد می توانند پژوهش محور یا عملی باشند.

  • دکترا:

آخرین سطح تحصیل در آموزش عالی می باشد که داشتن مدرک کارشناسی ارشد از الزامات آن می باشد. این مقطع با توجه به رشته تحصیلی می تواند از 4 سال تا 7 سال به طول بی انجامد.

در این مقاله سعی شد نظام آموزشی آمریکا از پایه تا عالی مورد بررسی واقع شود تا افرادی که قصد تحصیل در آمریکا را دارند یک نمای کلی در این رابطه داشته باشند. توجه داشته باشید که برای اخذ ویزای تحصیلی نیازمند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا خواهید بود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کارنامه ای مقبول در زمینه انواع مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال حاضر آماده همکاری و مشاوره به متقاضیان گرامی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :