مهاجرت به کشور نروژ

مهاجرت به نروژ

مهاجرت به نروژ

مهاجرت به نروژ به دلایل مختلف از جمله سطح رفاه بالا، امنیت اقتصادی و دانشگاه های دولتی رایگان، همواره مورد توجه افراد زیادی قرار داشته است. نروژ کشوری در حوزه اسکاندیناوی می باشد که درکنار سوئیس، استرالیا، ایسلند و آمریکا، جزء گران ترین کشورهای دنیا به لحاظ هزینه های ماهانه زندگی است. از دید IMF و بانک جهانی نروژ با در نظر گرفتن معیار جمعیت، چهارمین کشور دنیا به لحاظ سطح درآمد است. به لحاظ منابع معدنی، سرمایه گذاری در املاک غیر منقول و غیره از سوی دولت، ثروتمندترین کشور دنیا محسوب می شود. نروژ همچنین از سال 2009 به طور پیوسته بالاترین نرخ شاخص توسعه انسانی در جهان را داشته است. اگرچه مردم آن مالیات زیادی پرداخت می نمایند، در مقابل سطح درآمد بالایی دارند و خدمات زیادی دریافت می نمایند.

نروژ همچنین از جهات مختلف از جمله امید به زندگی، شاخص دموکراسی، امنیت، نظام آموزشی، بهداشت و سلامت و غیره جزء بهترین کشورهای دنیا است. همچنین نرخ جرم و جنایت در نروژ به قدری پایین است که می توان این کشور را بهترین مقصد برای دانشجویان دانست. مقاله پیشرو به نگارش نویسندگان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خواهد بود.

مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل

تحصیل در نروژ برای همه دانشجویان صرف نظر از کشوری که تابعیت آن را دارند، رایگان است. اما با توجه به هزینه های بالای زندگی در این کشور بهتر است از سوی کسانی انتخاب شود که تمکن مالی خوبی دارند. دانشجویان دانشگاه های دولتی نروژ تنها مبلغ 30€ الی 60€ (یورو) را به صورت ترمی برای عضویت در انجمن دانشجویی و استفاده از خدمات دانشگاه پرداخت می کنند. این در حالی است که دانشگاه های خصوصی نروژ در سال 2023 به صورت زیر شهریه دریافت می نمایند:

  • در مقطع کارشناسی: 70000€ الی 9000€ (یورو)
  • در مقطع کارشناسی ارشد: 9000€ الی 19000€ (یورو)

برخی از دانشگاه های رایگان نروژ عبارت هستند از:

  • University of Oslo
  • University of Bergen
  • BI Norwegian Business School
  • Norwegian University of Science and Technology (NTNU)
  • NHH Norwegian School of Economics
  • UIT the Arctic University of Norway
  • University of Stavanger
  • University of South-Eastern Norway
  • The Oslo School of Architecture and Design

البته دانشجویان بین المللی باید ماهانه بین 1450€ الی 2000€ (یورو) برای هزینه زندگی در نروژ در نظر بگیرد. چرا که این کشور بسیار پر هزینه تر از فرانسه، آلمان، ایتالیا و غیره می باشد. البته زندگی در شهرهای کوچک نروژ ارزان قیمت است. ماهی 800€ الی 1000€ (یورو) هزینه دربردارد. علاوه بر این دولت نروژ برای جذب دانشجویان مستعد از سراسر جهان که قصد مهاجرت به نروژ و تحصیل در این کشور را دارند بورسیه های تحصیلی متنوعی را ارائه می دهد. طرح بورسیه تحصیلی نروژ به این صورت است که تقریبا 40% از شهریه به عنوان کمک هزینه و 60% مابقی به عنوان وام داده می شود. همچنین برای تمام مقاطع تحصیلی موجود است.

انواع بورسیه های تحصیلی نروژ که پس از مهاجرت به این کشور می توانید از آنها استفاده کنید به شرح زیر می باشند:

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی جهت مهاجرت به نروژ

برای دریافت ویزای تحصیلی جهت تحصیل در نروژ تهیه مدارک متعددی ضروری است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاه مورد نظر در نروژ
  • پرداخت شهریه سال اول دانشگاه در صورتی که در گروه دانشگاه های خصوصی قرار می گیرد.
  • مدرک زبان
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • تمکن مالی
  • تهیه محل اقامتی در نروژ (تهیه خوابگاه، آپارتمان، هاستل و غیره)
  • بیمه معتبر در نروژ
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک که برای ویزای تحصیلی 546$ (دلار آمریکا) می باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی جهت مهاجرت به نروژ

مهاجرت به نروژ از طریق کار

با توجه به قوانین سال 2023 با داشتن پیشنهاد شغلی در نروژ، افراد می توانند درخواست دهند و ویزای کار در نروژ را اخذ نمایند. چرا که نروژ ویزای جستجوی کار خود را برای کسانی صادر می کند که از دانشگاه های نروژ فارغ التحصیل شده باشند. این در حالیست که اگر کسی از دانشگاه های ایران هم مدرک کارشناسی را اخذ نموده و 3 سال سابقه کار مرتبط داشته باشد. همچنین می تواند ویزای جستجوی کار آلمان یا اتریش را اخذ نماید. همان طور که زندگی در نروژ گران است.

سطح درآمد مردم این کشور نیز بالا می باشد که در جدول ذیل بررسی شده است:

حوزه کاریمتوسط درآمد سالانه به کرون نروژ
بخش خصوصیNOK596000
بخش دولتیNOK628000

در سال های اخیر افراد زیادی با هدف کار در نروژ به این کشور مهاجرت کرده اند. از سوی دیگر، افرادی که قصد کار در نروژ را دارند، باید قبل از ورود به این کشور برای اخذ ویزای کاری نروژ درخواست دهند. برای درخواست ویزای کاری نروژ معمولا به یک فرد نیاز است که کار در نروژ به او پیشنهاد شود یا کسب و کار خود را داشته باشد. همچنین انواع مختلفی از مجوزهای اقامت برای یک کارگر ماهر وجود دارد. علاوه بر این متقاضی درخواست ویزای کاری نروژ ملزم به پرداخت هزینه درخواست خود برای مهاجرت به نروژ می باشد. همچنین برای هر نوع مجوز، خانواده شما می توانند برای مهاجرت به نروژ با شما درخواست دهند.

سرمایه گذاری یکی از روش های مهاجرتی نروژ

با سرمایه گذاری در شرکتی تازه تاسیس یا قدیمی در نروژ و کارآفرینی در بخش های مختلفی از جمله IT، نفت و گاز، انرژی های تجدید پذیر، غذاهای دریایی و غیره، افراد می توانند ویزای نوع C یا D نروژ را اخذ نمایند. به این منظور نیازی نیست فرد از قبل حتما اقامت نروژ را داشته باشد. از زمان درخواست تا بررسی نهایی پرونده متقاضی زمان لازم است. افرادی که به این ترتیب اقامت نروژ را اخذ می کنند پس از 3 سال زندگی در این کشور می توانند درخواست دهند و اقامت دائم را کسب نمایند. همچنین با گذشت 7 سال اقامت در نروژ آنها می توانند درخواست اخذ پاسپورت نروژ را نمایند. در صورت عدم سوء پیشینه کیفری و تسلط به زبان نروژی، به عنوان شهروند این کشور شناخته شوند.

مهاجرت به نروژ از طریق ازدواج و تولد

اگر کسی با فردی که اقامت قانونی نروژ را دارد ازدواج کند می تواند درخواست اقامت دهد. همچنین پیش از ازدواج هم تحت عنوان ویزای نامزدی می توان به فردی که اقامت نروژ را دارد ملحق شد. منتهی در این حالت ویزای متقاضی تنها 6 ماهه است. همچنین در صورتی تمدید می شود که با فرد مقیم در نروژ ازدواج کند. اما اخذ اقامت و پاسپورت نروژ برای خارجی ها از طریق تولد در خاک این کشور میسر نیست. چرا که نروژ تابع اصل خون است. پاسپورت نروژ را برای نوزادانی صادر می نماید که پدر یا مادر نروژی داشته باشند. علاقه مندان به مهاجرت به نروژ، فرانسه، آلمان، ترکیه، مجارستان، کانادا، هلند، دانمارک، آفریقای جنوبی و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :