مهاجرت به کشور آمریکا

مهاجرت به آمریکا

مهاجرت به آمریکا

شهروندان خارجی که تمایل به مهاجرت و زندگی دائم در آمریکا هستند باید از قوانین مهاجرتی و همچنین روش های مهاجرت به آمریکا را بدانند. ایالات متحده آمریکا هر سال با صدور 675000 ویزا در برنامه های مختلف مهاجرتی پذیرای مهاجرین می باشد. این کشور که خود در گذشته از مهاجرین مختلف پدید آمده امروز قوانین مناسبی را برای ارائه خدمات به مهاجرین و درخواست مهاجرین تصویب کرده و اصولا یک کشور مهاجرپذیر شناخته می شود.

قانون و اصول مهاجرت در ایالات متحده آمریکا بر پایه اتحاد و دیدار مجدد اعضاء خانواده، پذیرش نیروهای متخصص برای به کارگیری آنها، حمایت از پناهندگان و افزایش تنوع نژادی می باشد. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله انواع روش های مهاجرت به آمریکا را برای شما شرح داده اند.

درباره کشور آمریکا

ایالات متحده آمریکا کشوری است که در قاره آمریکای شمالی در مرز با اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام واقع شده است. کشورهای همسایه آمریکا، کانادا و مکزیک هستند. جغرافیای ایالات متحده با کوه هایی در غرب، دشت های وسیع در مرکز و کوه های کم ارتفاع در شرق دارای تنوع است. سیستم دولتی آمریکا یک جمهوری فدرال مستقر در قانون اساسی و دارای یک سنت دموکراتیک قوی بوده است. رئیس ایالات و رئیس دولت رئیس جمهور کشور می باشد. ایالات متحده دارای اقتصاد بسیار پیشرفته ای است که در آن انواع مختلفی از آزادی های خصوصی همراه با برنامه ریزی اقتصادی متمرکز و مقررات دولتی وجود دارد. ایالات متحده آمریکا همچنین یکی از اعضاء همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) و توافق نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) است.

مهاجرت به ایالات متحده آمریکا می تواند هم فرآیندی جالب و دلهره آور باشد. ایالات متحده یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر سیاسی، اقتصادی و تجاری می باشد. هزینه زندگی در بسیاری از شهرهای داخل کشور نسبتا پایین بوده است. اکثریت افرادی که در این کشور مستقر هستند از یک سطح زندگی بسیار راحت و رفاه برخوردار هستند. دلار آمریكا یكی از قویترین و تأثیرگذارترین ارزهای جهان است. همین امر باعث شده تا كشور از ركود اقتصادی گذشته خود خارج شود. وسعت زیاد ایالات متحده در مقایسه با جمعیت این کشور به معنای فراوانی زمین است. به طوری که بسیاری از مردم با ساخت خانه های خود در خارج از شهر از این امر استفاده می کنند.

تاریخچه قوانین آمریکا در زمینه مهاجرتی

در این قسمت در مورد تاریخچه مهاجرت افراد به کشور ایالات متحده آمریکا صحبت خواهیم کرد. در قرن اول تاریخ ایجاد کشور ایالات متحده آمریکا، مهاجرت به این کشور بدون محدودیت بود. هر کسی می توانست به این کشور مهاجرت کند و زندگی جدیدی را در این کشور آغاز کند، همانند ساکنین این کشور مالیات بپردازند، خدمت سربازی بروند. درحالی که کشور آمریکا در قرن اول خود از سیاست مرزهای آزاد برخوردار بود. اما از همان سال های ابتدایی وجود خود یکسری قوانین مشخصی را ایجاد کردند. بر طبق این قوانین هرکسی که می خواست رأی دهد یا دفتر انتخاباتی داشته باشد، باید تابعیت ایالت متحده آمریکا را داشته باشد.

تا دهه های 1870 و 1880 مرز آزاد همچنان در آمریکا وجود داشت. اما با شدت گرفتن اصلاح نژادی در این کشور و تبعیزات نژادی، سرانجام دولت آمریکا را به تصویب قوانین در رابطه با مهاجرت سوق داد. با تصویب این قانون به سیاست مهاجرت آزاد که پدران بنیانگذار کشور وضع کرده بودند، پایان داد. قانون اساسی کشور آمریکا در 17 سپتامبر 1787 به تصویب رسید. ماده 1، بند 8، این قانون صریحا به کنگره ایالات متحده این قدرت را داد که یک قانون صریح برای اخذ شهروندی و تابعیت افراد ایجاد کند. به موجب این قانون، کنگره در سال 1790 اولین قانون دریافت تابعیت را برای آمریکا، به تصویب رساند. این قانون برای کسانی که 2 سال در این کشور سکونت داشتند، صدق می کرد.

قوانین انواع ویزای کاری آمریکا

انواع ویزاهای کاری آمریکا برای مهاجران خارجی (از نوع H و E) عبارتند از:

  • ویزای H1B: مخصوص متقاضیانی با مشاغل تخصصی و مدارک دانشگاهی می باشد.
  • ویزای H2B: مخصوص متقاضیان در مشاغل غیرکشاورزی آمریکا است.
  • ویزای کارEB1: این ویزا برای افرادی است که دارای نبوغ و تخصص خاصی باشند. به قدری این تخصص خاص باشد که این چنین افراد در آمریکا بسیار کم باشند. اقامتی که شخص با این ویزا می گیرد، اقامت دائم آمریکا است.
  • ویزای کارEB2: این ویزا مطابق قوانین به افراد با مهارت و تحصیلات بالا داده می شود. شخص باید گواهی مهر شده اجازه کار در آمریکا را از وزارت امور خارجه آمریکا دریافت کند.
  • ویزای کارEB3: این ویزا برای کارگران حرفه ای که از سوی کارفرمای آمریکایی موقعیت شغلی را دریافت کرده اند صادر می شود.
  • ویزای کارEB4: این ویزا طبق قانون آمریکا بنا به درخواست مهاجران ویژه برای شخص مورد نظر صادر می شود. در این نوع ویزا تکمیل فرمI-360 و دریافت مجوز کار برای شخص مهاجر لازم است.
  • ویزای کارE1 یا E2: این نوع ویزا برای افرادی است که قصد ایجاد کسب وکار و یا کارآفرینی در این کشور را دارند.

روش های مهاجرت به آمریکا

این کشور به دلیل اقتصاد قوی و فرصت های شغلی فراوان و قوانین مناسب شهروندی یکی از مکان های پرمتقاضی برای مهاجرت به حساب می آید. لذا میزان تقاضا و افرادی که خواستار کسب اقامت ایالات متحده آمریکا هستند بسیار زیاد است. یک جور رقابت برای اخذ پذیرش درخواست ویزا برای این کشور وجود دارد. به صورت کلی کشور آمریکا ویزاهای متفاوتی را برای افرادی که خواستار ورود موقت و دائم به این کشور هستند صادر می کند.

به صورت کلی 7 روش اصلی برای کسب اقامت و مهاجرت به این کشور وجود دارد. این 7 روش در لیست زیر شرح داده شده است.

  • مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل
  • اخذ اقامت دائم آمریکا از طریق سرمایه گذاری (E2-EB5)
  • مهاجرت به آمریکا از طریق کار (EB2)
  • اخذ اقامت آمریکا از راه ازدواج
  • مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی
  • کسب اقامت دائم آمریکا از طریق لاتاری
  • مهاجرت به آمریکا از راه تولد فرزند

مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل

ایالات متحده آمریکا دارای بهترین موسسات آموزشی موفق در جهان است. دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام آی تی و دانشگاه های کالیفرنیا و شیکاگو طبق آمار منتشر شده در سال 2024 جزو 10 برتر دانشگاه جهان شناخته شده اند. این خود نشانه برتری سیستم آموزشی این کشور و جایگاه آن در سطح بین الملل است. میزان هزینه شهریه این دانشگاه ها مسلما بسیار بالا می باشد. اما به طور کلی هزینه دانشگاه های آمریکا با توجه به دوره ها، مقاطع تحصیلی و رنکینگ آنها متغیر می باشد.

کمک هزینه های دانشگاهی مانند بورسیه در برخی از این دانشگاه ها به دانشجویان خارجی ارائه می شود. همچنین به دانشجو اجازه 20 ساعت در هفته کار در محدوده و منطقه دانشگاه محل تحصیل داده می شود. ویزاهای صادر شده در این بابت به نام ویزای F1، ویزای J1 و ویزای M1 شناخته می شوند. با توجه و وضعیت و شرایط دانشجو صادر می گردد و قابل تمدید می باشد.

مهاجرت به آمریکا از طریق کار

ایالات متحده آمریکا امروز قدرتمندترین اقتصاد جهان به شمار می آید. نرخ بیکاری این کشور در سال های اخیر کم تر از 4% رسیده است. فرصت های شغلی فراوانی در این کشور وجود دارد. لذا مهاجرت کاری به آمریکا یکی از روش های پرطرفدار برای اخذ اقامت این کشور به شمار می آید. به صورت کلی ویزاهای متفاوت مهاجرتی و غیرمهاجرتی کاری برای متقاضیان کار از سوی دولت آمریکا صادر می گردد. از جمله ویزاهای کاری که منجر به اخذ اقامت دائم ایالات متحده آمریکا می گردد می توان به ویزاهای کار EB1,EB2 و EB3 اشاره کرد.

در لیست زیر به بررسی ویزاهای کار خواهیم پرداخت:

  • مهاجرت کاری EB1: اگر توانایی فوق العاده ای داشته باشید، یک استاد برجسته یا محقق باشید، یا یک مدیر یا مدیر چند ملیتی هستید، ممکن است واجد شرایط دریافت این نوع ویزای که مبتنی بر اشتغال است باشید. در این نوع مهاجرت هر طبقه شغلی الزامات خاصی دارد که باید برآورده شود.
  • مهاجرت کاری EB2: ویزای EB2 دومین دسته کارت های سبز مبتنی بر اشتغال است که اقامت دائم ایالات متحده را به اتباع بیگانه با درجه های پیشرفته یا توانایی استثنایی اعطاء می کند. افراد واجد شرایط ویزای مهاجرت EB2 شامل افرادی می شوند که دارای مدرک پیشرفته یا معادل آن هستند و یا از توانایی استثنایی در استفاده از علوم، هنر یا تجارت برخوردار باشند.
  • مهاجرت کاری EB3: افرادی که دارای مهارت و تخصص حرفه ای هستند و نیروی ماهر هستند. همچنین می توانند از این طریق به اقامت دائم آمریکا دست پیدا کنند. این ویزا به افرادی تعلق می گیرد که کارگران ماهری که حداقل 2 سال سابقه کار یا آموزش را گذرانده اند و نیروی کار ماهری که می توانند ثابت کنند که دارای مدرک تحصیلی بالاتر یا معادل آن مانند مدرک کارشناسی هستند.

مهاجرت به آمریکا از طریق کار

قوانین مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج

در هر کشوری مطابق عادات و رسوم، فرهنگ و مذهب آن کشور در مورد ازدواج قوانینی تعیین می شود. حداقل سنی را برای ازدواج دختران و پسران از دید قانون مشخص می نماید. کشور آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

افراد باید واجد شرایط قانونی این کشور برای ازدواج باشند تا بتوانند ازدواج خود را به ثبت برسانند که در ادامه به این اصول اشاره می کنیم:

  • اصل شماره 1 سن قانونی ازدواج در آمریکا 18 سال به بالا است.
  • اصل شماره 2 زوجین بایستی رابطه خود را به اثبات برسانند.
  • اصل شماره 3 گواهی ازدواج برای اثبات این امر باید توسط دادگاه صادر شود.
  • اصل شماره 4 انجام آزمایشات پزشکی برای ثبت ازدواج الزامی است.

برای مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج، افراد پس از رسمی شدن ازدواج و اخذ سند می توانند به صورت قانونی برای درخواست ویزای اقامت اقدام نمایند. دولت آمریکا با توجه به شرایط متقاضیان برای آنها 2 نوع ویزای مهاجر CR1 یا IR1 و ویزای غیر مهاجر K3 (برای همسر) و K1 (برای نامزد) صادر می کند. از جمله مهمترین شرایط برای اخذ این ویزاها نیز اثبات رابطه حقیقی بین زوجین و نیز داشتن تمکن مالی کافی می باشد.

مهاجرت به آمریکا از راه تولد

بر اساس قوانین موجود در کشور آمریکا، اصل خاک در این کشور علیرغم حذف این قانون در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی برای جلوگیری از عدم کنترل مهاجرین، اجرا می شود. یعنی اگر فردی وارد محدوده زمینی، هوایی و سایر آمریکا شود. در یکی از قلمروهای این کشور فرزندی به دنیا بیاورد، فرزند به دنیا آمده یک آمریکایی محسوب می شود. بدین ترتیب پاسپورت آمریکایی به متقاضی تعلق می گیرد و از مزایای شهروندی برخوردار می شود. توجه داشته باشید در این صورت به والدین اخذ تابعیت تعلق نمی گیرد. اما می توانند اقامت دائم ایالات متحده آمریکا را دریافت کنند. توجه داشته باشید اماکن متعلق به کشور آمریکا در کشورهای دیگر نیز جزء خاک آمریکا محسوب می شود برای مثال اگر فرزند در یکی از سفارتخانه های آمریکا و یا در یک کشتی که متعلق به کشور آمریکاست به دنیا آمده باشد تابعیت آمریکا را دریافت می کند.

مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی

با توجه به قوانین تصویب شده در سال 1980 در ایالات متحده آمریکا افرادی که به دلیل نژاد، افکار و عقاید سیاسی، مذهب و دیگر موارد امکان بازگشت به کشور خود و ادامه زندگی در کشور خود نیستند توسط آمریکا تحت حمایت قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این روش مخصوصا برای ایرانیان با توجه به روابط 2 کشور و خطرات ناشی از تغییر دین و دیگر موارد دارد به شدت خطرناک می شود. به هیچ عنوان مشاورین این موسسه این روش را توصیه نمی کنند. توجه داشته باشید که دولت آمریکا برای پناهندگی هر سال ثقفی تعیین می کند. این سقف با توجه به سخت گیری های انجام گرفته در سال های اخیر رو به کاهش بوده است. طبق قوانین وضع شده فرد پناهجو می تواند همسر و فرزند زیر 21 سال خود را همراه خود به این کشور بیاورد.

مهاجرت به آمریکا از طریق روابط خانوادگی

برای مهاجرت به ایالات متحده با استفاده از این مسیر، باید یک عضو خانواده مقیم دائم یا شهروند آمریکایی در این کشور داشته باشید. اما فامیل بودن کافی نیست. بلکه باید از نزدیک با هم در ارتباط باشید. بسته به رابطه، ممکن است روند اخذ اقامت سریع یا کند پیش برود. مسیرهای سریع شامل مواردی است که شما همسر یا پدر و مادر شهروند ایالات متحده دارید (وقتی زیر 21 سال هستید) یا والدین یک شهروند آمریکایی هستید که حداقل 21 سال سن دارید. اگر شما یک خواهر و برادر از شهروندان ایالات متحده دارید، زمان انتظار برای مهاجرت به ایالات متحده آمریکا طولانی خواهد بود (حدود 10 سال) که ممکن است بخواهید راه های جایگزین را بررسی کنید. ساکنین اقامت دائم می توانند همسر خود را در حدود 2 سال به ایالات متحده بیاورند.

در این مقاله سعی شد اطلاعاتی درباره کشور آمریکا، طرق مهاجرت و روش های اخذ اقامت دائم آمریکا شرح داده شود. در نظر داشته باشید که سفارت آمریکا در ایران وجود ندارد. همچنین برای درخواست خود باید به کنسولگری آمریکا در کشورهای همسایه مراجعه کنید. قبل از اقدام خود قوانین آمریکا و هزینه زندگی را به خوبی بررسی کنید تا با آگاهی کامل دست به مهاجرت بزنید. در صورت وجود هر گونه ابهامی مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :