مهاجرت تحصیلی یونان

مزایا و معایب تحصیل در یونان

مزایا و معایب تحصیل در یونان

مزایا و معایب تحصیل در یونان بایستی پیش از پذیرش بررسی شود زیرا متقاضیان به علت پایین بودن هزینه تحصیل و زندگی این کشور را برمی گزینند. اما در مقابل ممکن است برخی افراد به امکان کاریابی و تمدید ویزا بعد از فارغ التحصیلی هم اهمیت قائل شوند که برای آنها با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در یونان، این کشور انتخاب مناسبی نخواهد بود.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل در یونان در سال 2022 به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • مزایا و معایب تحصیل در یونان کدام اند؟
  • امنیت یونان چگونه است؟

جزییات شرایط تحصیل رایگان در یونان

برنامه بورسیه تحصیلی یونان برای دانشجویان خارجی کشورهای در حال توسعه، یکی از سخاوتمندانه ترین بورسیه های تحصیلی در یونان است و وعده های غذایی و سایر مواد مورد نیاز برای تحصیل متقاضی را پوشش می دهد. علاوه بر این، بورسیه تحصیلی شامل کمک هزینه 600€ (یورو) است که هر ماه یکبار تعلق می گیرد. این بدان معناست که متقاضیانی که این بورسیه تحصیلی را کسب می کنند، می توانند هزینه اجاره خانه را پرداخت کرده و هزینه های اضافی را نیز بپردازند. همچنین، این بورسیه تحصیلی می تواند هزینه های سفر برای رسیدن به یونان و یا ترک کشور را پوشش دهد و حتی دانشجو می تواند دوره های زبان یونانی را رایگان بگذراند. در صورت گذراندن دوره کارشناسی ارشد یا دکترا، این بورسیه تحصیلی ممکن است، همچنان هزینه تحصیل این دوره ها را نیز پوشش دهد.

برخی از دانشجویان که ممکن است برای تحصیل در یونان مشکل بیشتری داشته باشند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند، با این حال، بورسیه های تحصیلی نیز در دسترس آنها است. بنیاد Onassis یکی از آنها را ارائه می دهد و به سمت متقاضیان کارشناسی ارشد و دکترا می رود. این بنیاد در یونان دارای شرایط خاصی است، از جمله اینکه دانشجو مورد نظر ریشه یونانی نداشته باشد. علاوه بر این، آنها باید رشته های علوم اجتماعی، علوم انسانی یا هنر را برای تحصیل انتخاب کنند و سپس این بورسیه تحصیلی به دانشجو در پروژه تحقیقاتی خود (چه یک پایان نامه کارشناسی ارشد و چه دکترا) کمک خواهد کرد.

مهم ترین مدارک برای تحصیل در یونان

یونان یکی از کشورهای امن و ارزان قیمت اروپا است که دانشگاه های نسبتا خوبی دارد. برای تحصیل در این دانشگاه ها دانشجویان باید با توجه به رشته و مقطع تحصیلی خود مدارکی را تهیه نمایند اما مهمترین مدارک برای تحصیل در یونان عبارتند از:

  • CV به زبان انگلیسی یا یونانی
  • مدرک زبان یونانی یا انگلیسی معتبر با توجه به زبان دوره ای که فرد قصد پذیرش از آن را دارد.
  • توصیه نامه از اساتید
  • انگیزه نامه
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی به زبان انگلیسی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات تحصیلی به زبان انگلیسی

پس از اخذ پذیرش نوبت به اخذ ویزای تحصیلی یونان می رسد و مهم ترین شرایط به این منظور عبارت هستند از:

  • عدم رد شدن ویزای تحصیلی یونان در یک سال گذشته
  • داشتن تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های تحصیلی و زندگی در یونان
  • داشتن بیمه معتبر در اتحدیه اروپا
  • داشتن نامه پذیرش قطعی از دانشگاه برای دوره تحصیلی تمام وقت

بخش هزینه ها جزء مزایا و معایب تحصیل در یونان

وقتی بحث هزینه های تحصیل در یونان باشد، دانشجویانی ک تابعیت اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا (EU/EEA students) را دارند، از مزیت مهمی برخوردارند. گروه فوق برای تحصیل در دانشگاه های دولتی یونان در سال 2024 شهریه ای پرداخت نمی کنند که تنها استثنای این امر برخی از دوره های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد است. در نقطه مقابل دانشجویان بین المللی از جمله ایرانی ها بایستی شهریه پرداخت نمایند که البته میزان آن در دانشگاه های دولتی یونان تقریبا پایین است و بین 1500€ الی 9000€ (یورو) در سال می باشد. این شهریه با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی دانشجویان در یونان متفاوت خواهد بود. اما این موضوع شامل تهیه کتاب ها و جزوات درسی هم می شود.

در خصوص هزینه های زندگی در یونان مزیتی وجود دارد که شامل حال تمامی دانشجویان صرف نظر از تابعیت آنها می شود. به عبارت دیگر زندگی در یونان بسیار ارزان قیمت است. مثلا دانشجویان می توانند با پرداخت تنها 240€ تا 450€ (یورو) در ماه، آپارتمانی مستقل در شهرهای بزرگ یونان مثل آتن اجاره نمایند. این در حالی است که در کشورهایی مثل سوئیس، اتریش، دانمارک و هلند، با پرداخت مبالغ گفته شده تنها امکان تهیه خوابگاه دانشجویی وجود دارد چرا که اجاره آپارتمان خیلی پرهزینه تر است. در مجموع زندگی در یونان کم هزینه است و برای یک نفر ماهانه بین 500€ الی 850€ (یورو) هزینه دربردارد.

همچنین با توجه به پایین بودن نرخ تورم در یونان، قیمت ها به مرور افزایش چشمگیری هم نخواهد داشت:

سال میلادینرخ تورم در کشور یونان
2021%0.77
2022%0.52
2023%0.57-
2024%0.69

امنیت و آموزش از مزایا و معایب تحصیل در یونان

به جزء یکسری محله های به خصوص، در مجموع می توان امنیت بالای یونان را به عنوان یکی مزایای زندگی در این کشور دانست. البته با توجه به نرخ بیکاری بالا در یونان آمار جرایم اقتصادی و سرقت در این کشور کمی بالا رفته است. به طور خاص در 3 سال گذشته حدود 70% بر میزان جرایم ارتکابی در یونان افزوده شده است. اما هنوز هم می توان یونان را به عنوان یکی از کشورهای امن دنیا دانست خصوصا در محیط های دانشجویی.

با توجه به این که مهم ترین دلیل دانشجویان بین المللی برای انتخاب یونان دانشگاه های دولتی این کشور هستند که شهریه کمی دریافت می کنند. در واقع در دانشگاه های دولتی یونان تعداد دروس و رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند خیلی محدود هستند. به علاوه حتی اگر دانشجویی دوره ای به زبان انگلیسی هم در یونان پیدا کند، اگر بخواهد اجازه اقامت در یونان را تمدید نماید بایستی شغلی را در این کشور پیدا کند. لازمه مشغول شدن به کار در یونان هم تسلط به هر 2 زبان یونانی و انگلیسی و داشتن مهارت های شغلی بالا است.

امنیت و آموزش از مزایا و معایب تحصیل در یونان

درآمد در خصوص مزایا و معایب تحصیل در یونان

بعد از مجارستان، دانمارک، کرواسی و سوئد، بالاترین میزان مالیات بر درآمد متعلق به کشور یونان است. این مسئله با توجه به این که سطح درآمد در یونان پایین است واقعا دشوار است. چرا که افراد در یونان باید 24% درآمد خود را به عنوان مالیات بپردازند. این در حالی است که میزان مالیات حتی در کشوری گران قیمت و توریستی مثل مالتا هم پایین تر است و تنها 18% می باشد.

باید توجه داشت پایین ترین میزان درآمد ماهانه در یونان حدود 700€ (یورو) می باشد که در نتیجه بحران اقتصادی یونان کم شده و به این میزان رسیده است. با توجه به این که حداقل درآمدی که باید به افراد پرداخت شود از سال 2012 همین میزان بوده است. اما تورم باعث شده قیمت اجناس و خدمات در یونان افزایش پیدا کند، در حال حاضر افراد زیادی در یونان هستند که قدرت خرید پایینی دارند.

بالا بودن سطح آموزش از مزایای تحصیل در یونان

معمولا دانشجویان بین المللی که یونان را برای تحصیل انتخاب می کنند علاقمند به یکسری رشته های خاص مثل تاریخ و فلسفه هستند که نمی توانند آن سطح آموزش را در کشورهای دیگر پیدا کنند.

یونان دارای تعدادی از بهترین دانشگاه های دنیا است که از جمله بهترین های آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • دانشگاه کرت
  • دانشگاه اقتصاد و بازرگانی آتن
  • دانشگاه ارسطو تسالونیکی
  • دانشگاه ایوانینا
  • دانشگاه پاتراس

منتهی دانشگاه های ارزان قیمت و در عین حال سطح بالایی در کشورهای دیگر اروپایی مثل آلمان، نروژ، مجارستان، ایتالیا، فرانسه، اتریش و سایر هم وجود دارد. به علاوه شرایط بازار کار در کشورهای مزبور به مراتب بهتر از یونان است و دانشجویان بسیار راحت تر قادر به تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری خواهند بود. نرخ بیکاری جوانان یعنی 18 تا 24 ساله ها در یونان بالای 50% است و نرخ بیکاری کلی در این کشور نیز در سال های 2023 و 2024 به ترتیب 18.2% و 16.1% می باشد.

پس اگر دانشجویی بخواهد شانس استخدام شدن در یونان داشته باشد علاوه بر تحصیل در دانشگاه های با رنکینگ بالای این کشور باید مهارت هایی بیشتر از متقاضیان کار یونانی و اروپایی داشته باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص مزایا و معایب تحصیل در یونان، سطح امنیت، بهترین دانشگاه ها برای تحصیل، نرخ بیکاری و غیره در این کشور توضیحاتی ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :