مهاجرت تحصیلی کانادا

مزایا و معایب تحصیل در کانادا

مزایا و معایب تحصیل در کانادا

مزایا و معایب تحصیل در کانادا برای اشخاصی که قصد تحصیل در کانادا را دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا تحصیل مقوله هیجان انگیزی است. تحصیل در کشور کانادا به دلیل نتایج درخشان و پرورش جوانان متخصص و خلاق در بین سیستم های آموزشی معروف است. کانادا به علت هم مرزی با ایالات متحده آمریکا و تحت سلطه انگلیس بودن از نظر تکنولوژی و پیشرفت مجهز به روز ترین و کارآمد ترین سیستم آموزشی می باشد که خروجی های فوق العاده ای داشته است.

آب و هوای سرد کانادا و طبیعت بی نظیرش دلیل دیگر ادامه تحصیل در کانادا است. اکثر ایرانیان و اکثر مسلمانان مهاجر در شهرهای های تورنتو، مونترآل، ونکوور، اتاوا، وندزور اقامت دارند. بر طبق آمار حدود (34%) جمعیت کانادا را ایرانیان تشکیل می دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

شرایط تحصیل رایگان در کانادا

همان طور که پیش تر اشاره شد نظام تحصیلی کانادا رایگان نیست. منتهی دانشجویانی که با کمی بودجه مالی مواجه هستند می توانند در صورتی که رزومه خوبی داشته باشند، بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. این بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی انواع مختلفی دارند. برخی از آنها علاوه بر پوشش کامل شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی دانشجو را نیز به طور کامل تامین می نمایند.

برخی از برنامه های اهدای بورسیه در کانادا عبارت هستند از:

  • برنامه اهدای بورسیه تحصیلی از سوی دولت کانادا به دانشجویان بین المللی (Government of Canada International Scholarships Program)
  • بورسیه دکتری موسسه پییر الیوت ترودو (Pierre Elliott Trudeau Foundation Doctoral scholarships)

بررسی دانشگاه ها برای محاسبه هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا نسبت به برخی کشورهای توسعه یافته دیگر مانند انگلستان پایین تر می باشد و علاوه بر پایین تر بودن شهریه، بورسیه های تحصیلی بیشتری نیز در این کشور برای دانشجویان بین المللی وجود دارند. شهریه دانشجویان در دانشگاه های کانادا به طور میانگین حدود 29714CAD (دلار کانادا) برای دانشجویان مقطع کارشناسی و 17744CAD (دلار کانادا) برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به صورت سالانه در سال 2024 گزارش شده است. همچنین برای کاهش هزینه ها می توان در دانشگاه های ارزان تری به ادامه تحصیل پرداخت. دانشجویان می توانند با مدیریت هزینه های جانبی هزینه های زندگی خود را کاهش دهند تا از بروز مشکل مالی هنگام تحصیل در کانادا جلوگیری شود.

شهریه برخی دانشگاه ها بر حسب سال، برای تحصیل در کانادا به شرح زیر می باشد:

نام دانشگاهشهریه مقطع کارشناسی به دلار کاناداشهریه مقطع کارشناسی ارشد به دلار کانادا
دانشگاه تورنتو42870CAD الی 49800CAD6900CAD الی 22640CAD
دانشگاه بریتیش کلمبیا25978CAD الی 36588CAD8605CAD
دانشگاه مک گیل16815CAD الی 45263CAD16816CAD

علل اهمیت آگاهی از مزایا و معایب تحصیل کانادا

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

بر خلاف تحصیل در فرانسه، نروژ، اتریش و آلمان نظام تحصیلی در کانادا رایگان نیست. هر چند در مقایسه با کشورهایی از جمله بریتانیا، ایالات متحده آمریکا یا استرالیا، دانشگاه ها و موسسات آموزشی کانادایی شهریه کم تری دریافت می کنند. این که شهریه پرداختی از سوی دانشجویان در کانادا دقیقا چه میزان باشد به نوع دانشگاه، محل دانشگاه، رشته انتخابی و مقطع تحصیلی آنها بستگی دارد. به عنوان مثال دانشگاه های Newfoundland غالبا کم ترین میزان شهریه را دریافت می کنند. در حالی که دانشگاه هایی که در Ontario واقع هستند معمولا گران ترین دانشگاه های کانادا هستند. در مقطع کارشناسی در دانشگاه های کانادا معمولا شهریه سالیانه بین 550$ الی 30000$ (دلار کانادا) می باشد. رشته های پزشکی در گروه گران ترین رشته های تحصیلی قرار می گیرند.

شهریه مقطع کارشناسی محبوب ترین رشته های تحصیلی کانادا عبارت است از:

رشته تحصیلیحدود شهریه سالیانه به دلار کانادا
کارشناسی رشته تجارت و مدیریت5500$ الی 56000$
کارشناسی علوم کامپیوتر1535$ الی 55500$
کارشناسی گرایش های مهندسی و رشته های فناوری محور1350$ الی 55000$
کارشناسی رشته های علوم اجتماعی1025$ الی 56000$
کارشناسی علوم طبیعی و رشته های سلامت محور1780$ الی 53000$

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد معمولا شهریه دانشگاه ها بیشتر از مقطع کارشناسی است. به طور متوسط سالیانه بین 1075$ الی 65000$ (دلار کانادا) می باشد. البته لازم به ذکر است در دانشگاه های کانادایی برخلاف مدارس بین المللی این کشور، شهریه بالاتر به معنی رنکینگ و سطح علمی بالاتر دانشگاه نیست.

شهریه رشته های محبوب در مقطع کارشناسی ارشد طبق آخرین برآورد به شرح ذیل است:

رشته تحصیلیحدود شهریه سالیانه به دلار کانادا
کارشناسی ارشد تجارت و مدیریت2150$ الی 52700$
کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر2150$ الی 52500$
کارشناسی ارشد گرایش های مهندسی و رشته های فناوری محور2150$ الی 52500$
کارشناسی ارشد رشته های علوم اجتماعی2150$ الی 37000$
کارشناسی ارشد علوم طبیعی و رشته های سلامت محور2150$ الی 58300$

مدارک لازم اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا

مدارک لازم برای تحصیل در کانادا 2 دسته می شود:

  1. دسته اول مدارکی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر فرد لازم است.
  2. دسته دوم مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا خواهد بود.

لازم به ذکر است که دقیقا چه مدارکی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا مورد نیاز است. همچنین بستگی به قوانین هر دانشگاه با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی فرد دارد.

منتهی اساسی ترین مدارک به این منظور عبارتند از:

تهیه CV که شامل دستاوردهای تحصیلی افراد است. البته کسانی که 2 سال و بیشتر از فارغ التحصیلی گذشته باشد ضروری است راجع به شغلی که به آن مشغول بوده اند نیز مدارک و توضیحاتی ارائه دهند.

این مدارک عبارتند از:

  • ترجمه رسمی مدارکی که در CV به اخذ آنها اشاره شده
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع قبلی تحصیلی
  • فرم تکمیل شده اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • انگیزه نامه (A letter of intent)
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • مدارک زبان انگلیسی مورد قبول از سوی کانادا عبارت هستند از: IELSTS، C1 Advanced و TOEFL هرچند برخی از دانشگاه ها ممکن است آزمون های دیگری مثل CAEL، CanTEST یا MELAB را بپذیرند.
  • مدارک زبان فرانسوی مورد قبول از سوی کانادا عبارت هستند از: DALF، DELF، TEF، TCF و TestCan
  • گواهی تمکن مالی مبنی بر آن که فرد قادر به پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در کانادا می باشد. همچنین با ارائه نامه بانکی قابل اثبات است.
  • حداقل 2 توصیه نامه از اساتید

هزینه منابع آموزشی مکمل تحصیل در کانادا

برای تحصیل در هر کشوری از جمله کشور کانادا به جزء شهریه و هزینه های جانبی مانند هزینه رفت و آمد، هزینه های دیگری نیز باید صرف تهیه منابع آموزشی جدا از دانشگاه شود. طبق گزارشی هر دانشجوی بین المللی بین 1000CAD الی 2000CAD (دلار کانادا) در سال را صرف سایر منابع آموزشی می کند، اما با روش هایی همچون تهیه کتاب ها الکترونیکی (pdf) می توان هزینه ها را کاهش داد. بدین ترتیب برای به حداقل رساندن هزینه تحصیل در کانادا دانشجویان می توانند از مطالعه آنلاین و جزوه نویسی استفاده کنند.

منابع مالی رکن اساسی تحصیل در کشورهای خارجی مانند کانادا هستند. چرا که کیفیت آموزشی مطلوب، نیازمند زمان و هزینه مالی فراوان است. روش ها گوناگونی برای تامین هزینه های تحصیلی در کانادا وجود دارد که برخی از آنها بورسیه های تحصیلی، کارورزی با حقوق، دستیار پژوهشی و سایر کارهای دانشجویی در کانادا می باشند. به عبارتی می توان گفت اگر منابع مالی کافی موجود نباشد اقدام به تحصیل نه تنها در کانادا بلکه در هیچ کشور دیگری میسر نخواهد شد.

اقامت تحصیلی کانادا از طریق برنامه FSWP

برنامه مهاجرتی FSWP ایده آل ترین برنامه اقامت کانادا از طریق تحصیل برای دانشجویان خارجی می باشد. چرا که شما در قالب این برنامه نیازی به ارائه پیشنهاد کار از طرف کارفرمای کانادایی ندارید. این برنامه مهاجرتی ویژه متقاضیانی می باشد که با توجه به مهارت و تخصص کاری شان سعی در اخذ اقامت کانادا دارند. برنامه FSWP از 1 ژانویه سال 2015 تحت سیستم جامع اکسپرس اینتری کانادا شروع شد.

از شرایط درخواست اقامت کانادا از این طریق می توان به داشتن مهارت یا تخصص مربوطه، سابقه کار حداقل یک ساله در قالب کار دانشجویی تمام وقت، برخورداری از تمکن مالی جهت تامین مالی خود و وابستگان، برخورداری از مهارت های زبان انگلیسی یا فرانسوی و سایر اشاره نمود. در این برنامه سابقه کاری متقاضی با توجه به دسته بندی مشاغل ملی کانادا NOC تحت 3 سطح مهارتی 0, A و B مورد ارزیابی قرار می گیرد.

اخذ دعوت نامه ITA منوط به کسب حداقل 67 امتیاز از 100 امتیاز کل در شاخص های ارزیابی کلیدی می باشد. شاخص های 6 گانه تحصیلات، مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی، سن و سال متقاضی، پیشنهاد کار رسمی، انطباق پذیری از جمله شاخص های امتیازدهی تحت برنامه FSWP می باشد.

اقامت تحصیلی کانادا از طریق برنامه PNP

برنامه PNP، برنامه مهاجرتی ویژه متقاضیانی می باشد که در کانادا پیشنهاد کاری دارند. در این برنامه کارفرماها یا سرمایه گذاران نسبت به استخدام و حفظ فارغ التحصیلان و دانشجویان خارجی اقدام می نمایند. زمانی که شما داوطلب استان یا قلمرویی می شوید، در واقع شما متقاضی اقامت دائم PR کانادا می باشید و متولی رسیدگی به درخواست شما اداره مهاجرت، پناهندگی و تابعیت کانادا IRCC می باشد.

تحت برنامه های استانی PNP کارفرماها می توانند از طریق پیشنهادکاری دانشجویان خارجی را استخدام نمایند. متقاضیان همچنین می توانند از طریق دسته فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری نسبت به اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل اقدام نمایند. برخورداری از پبشنهاد کار تحت برنامه PNP برای دانشجویان جهت درخواست اقامت کانادا از طریق تحصیل، الزامی می باشد. در برنامه PNP، کلیه کارهای مربوط به ثبت نام و پیگیری مراحل درخواست کارت PR برعهده کارفرمای مربوطه می باشد.

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل در برنامه CEC

برنامه CEC برنامه مهاجرتی و مخصوص کارگران ماهری است که قبلا در کانادا سابقه کار داشته اند. بدین ترتیب اکنون هم مایل به اخذ اقامت دائم کانادا یا همان PR می باشند. این برنامه مهاجرتی از آن نظر برای اکثر دانشجویان امکانپذیر نمی باشد که اغلب جمعیت فارغ التحصیلان کانادایی فاقد سابقه کار می باشند. در صورت وجود، آن هم به صورت کار دانشجویی می باشد. همچنین از دیگر شرایط برنامه CEC برخورداری از مهارت زبان می باشد. شما با تقاضای ویزای اقامت تحت برنامه CEC، خارج از استان کبک زندگی خواهید نمود. تجربه کاری شما بایستی منطبق با یکی از انواع مهارتی O,B و A باشد.

معایب تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا به همراه تمام مزیت ها و نفع هایش دارای معایبی هم هست. از منظر برخی تحصیل در کانادا صرفا به ضرر است و از دیدگاه برخی صرفا نفع، بسته به شرایط و علایق هر فرد معایب نیز می تواند کم و زیاد و یا صفر و صد باشد. افراد در صورتی می توانند در مدارس دولتی کانادا به طور رایگان تحصیل کنند که والدین آنها مجوز اقامت را داشته باشند. اما اگر والدین اقامت موقت داشته باشند فرزندان آنها نمی توانند در مدارس دولتی رایگان تحصیل کنند و به مدارس خصوصی روی می آورند.

معایب تحصیل در کانادا عبارت است از:

  • یک دانشجوی بین المللی نمی تواند برای مطالعات پزشکی اقدام کند.
  • دانشگاه های کانادا به دلیل نرخ بالای پذیرش و نرخ پایین فارغ التحصیلی مشهور هستند.
  • این احتمال وجود دارد که مدرک کانادایی شما فقط در کانادا شناخته شود و نه در سایر نقاط جهان.
  • کمبود دانشگاه خصوصی زیرا تنها یک کالج خصوصی در کانادا وجود دارد که از سال 2007 تاسیس شده و با این وجود از طریق مقامات تحت نظر است.

مزایای تحصیل در کانادا

اگر برای ادامه تحصیل کشور کانادا را برگزیده اید حتما به بورسیه تحصیلی هم فکر کرده اید و نام دانشگاه را از نظر گذارنید و حتی تصاویر دانشگاه را هم دیده اید. پس با مطالعه مزایای آن بیشت ترغیب خواهید شد. تحصیل در بزرگترین دانشگاه های کانادا و رشته های جدید همراه با آموزش های جدید، دسترسی به کتابخانه های غنی و امکان انجام تحقیقات و برخورداری از آینده روشن برای خود و خانواده می تواند در نگاه اول مزایای آن باشد.

اما در ادامه مزایای بیشتری را ذکر می کنیم:

  • موسسات تحقیقاتی معتبر شناخته شده در سطح جهان
  • دانشگاه هایی با رنکینگ های عالی در جهان مانند دانشگاه تورنتو دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • امکانات رفاهی و آموزشی خوب
  • امکان اخذ تابعیت
  • امکان کاریابی و تحصیل درآمد
  • استفاده از بورسیه های تحصیلی
  • سیستم اجتماعی مناسب
  • هزینه های مقرون به صرفه
  • امکان شاغل بودن در زمان دانشجویی به صورت پاره وقت
  • طبیعت زیبا و سرگرم کننده، فناوری پیشرفته و فرهنگ های متنوع

می توانید برای کسب اطلاعات در خصوص مهاجرت به کانادا با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :