مهاجرت به کشور چین

قوانین مالیات در چین

قوانین مالیات در چین

قوانین مالیات در چین برای افرادی که قصد مهاجرت به چین و کار و یا ایجاد کسب و کار در این کشور را دارند، از موارد مهم می باشد. چرا که مالیات های پرداختی تاثیر مستقیم بر میزان هزینه های فرد خواهد داشت. کشور چین اخیرا قوانین مالیاتی خود را تغییر داده و نرخ مالیات ها را تغییر داده است. از سال 2018، چین در حال اجرای مجموعه اقدامات برای اجرای سیاست كاهش مالیات در مقیاس کلی بود.

جدای از اقدامات انجام شده دولت درمورد هزینه های کسر مالیات و هزینه های مالیات بر درآمد شرکت ها، به طور قابل توجهی نرخ مالیات مؤثر برای مالیات بر ارزش افزوده را کاهش داد. از این رو قانون تجدید مالیات بر درآمد شخصی که از این پس به عنوان قانون جدید IIT خوانده می شود وضع شده است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را دعوت به خواندن این مقاله درباره قوانین مالیات در چین می کند.

انواع قوانین مالیات در چین

در چین به طور کلی 18 نوع مختلف مالیات وجود دارد که با توجه به ماهیت آنها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • مالیات کالاها و خدمات، از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیر مستقیم، مالیات بر مشاغل، مالیات خرید خودرو و عوارض گمرکی
  • مالیات بر درآمد، از جمله مالیات بر درآمد شرکت و مالیات بر درآمد فردی
  • مالیات بر املاک و اراضی از جمله مالیات بر ارزش افزوده زمین، مالیات بر املاک و مستغلات، مالیات بر استفاده از اراضی شهری، مالیات بر استفاده از اراضی زراعی، مالیات بر عملکرد

مالیات افراد مقیم و غیر مقیم در چین

ساکنان بطور کلی مشمول مالیات بر درآمد شخصی چین (IIT) بر درآمد جهانی خود هستند. همچنین افراد مستقر در چین که در یک سال مالی بیش از 183 روز در این کشور اقامت دارند مشمول مالیات بر درآمد شخصی چین به عنوان یک فرد ساکن می شوند. افرادی که کم تر از 183 روز در این کشور مستقر هستند مشمول مالیات بر درآمد شخصی چین به عنوان یک فرد غیر ساکن در نظر گرفته می شوند. به طور کلی افراد غیر مقیم فقط بر اساس درآمدهای منابع خود در چین مشمول پرداخت مالیات IIT هستند.

اتباع چینی، به استثنای ساکنان هنگ کنگ، ماکائو و تایوان که معمولا به عنوان افراد مقیم غیر چینی در نظر گرفته می شوند، عموما در کشور چین اقامت دارند. اشخاص خارجی که در 183 روز یا بیشتر در یک سال مالی اقامت دارند اما بیشتر از 6 سال متوالی در چین نیستند، فقط از درآمد منبع مبدا چین در معرض مالیات قرار می گیرند. اشخاص خارجی که بیش از شش سال متوالی سالانه 183 روز یا بیشتر در کشور سکونت دارند، از هفتمین سال متوالی به بعد در صورت اقامت 183 روز یا بیشتر در طول سال مالی، درآمدهای جهانی خود را تحت پوشش IIT قرار می دهند.

قوانین مالیات بر درآمد شخصی در چین

یک فرد در چین براساس درآمد شخصی تحت مالیات می گیرد. برای ساکنان، درآمدهای شغلی، حق الزحمه خدمات کارگری، حق الزحمه مولفین و حق الزحمه حقوقی به عنوان درآمد جامع برای اهداف محاسبه مالیات در کل به صورت سالانه ترکیب می شود. درآمدهای سایر مقوله ها به طور جداگانه براساس طبقه بندی بر اساس ماهانه یا مبادله انجام می شود. برای افراد غیر مقیم، درآمد هر یک از دسته ها به طور جداگانه به صورت ماهانه یا معامله ای پرداخت می شود.

قانون IIT چین درآمد شخصی را در 9 دسته قرار می دهد که شامل درآمد شغلی، پاداش خدمات گارگری، پاداش مولفین، مزایا و امتیازها، درآمد حاصل از کسب و کار، بهره و سود سهام، درآمد حاصل از اجاره، در آمد حاصل از انتقال ملک درآمدهای تصادفی می باشد.

قوانین مالیات بر درآمد شخصی در چین

نرخ مالیات فرد مقیم در چین براساس درآمد

برای ساکنان مقیم کشور چین، محاسبه IIT بر اساس درامد سالانه نرخ مالیات با استفاده از فرمول “کسر سریع – (درآمد مالیاتی سالانه x نرخ مالیات)” به دست می آید. نرخ مالیات به صورت زیر می باشد:

کسر سریع به یواننرخ مالیاتدرآمد مشمول مالیات به یوان
صفر3%36000¥
2520¥10%36000¥ الی ¥144000
16920¥20%144000¥ الی ¥300000
31920¥25%300000¥ الی ¥420000
52920¥30%420000¥ الی ¥660000
85920¥35%660000¥ الی ¥960000
181920¥45%960000¥

 نرخ مالیات فرد غیر مقیم در چین براساس درآمد

برای افراد غیر مقیم، IIT در مورد درآمد شغلی، پاداش برای خدمات کارگری، پاداش نویسنده و حق امتیاز توسط هر دسته به صورت ماهانه یا معامله با نرخ مالیات زیر محاسبه می شود.

کسر سریع به یواننرخ مالیاتدرآمد مشمول مالیات به یوان
صفر3%3000¥
210¥10%3000¥ الی ¥14000
1410¥20%12000¥ الی ¥25000
2660¥25%25000¥ الی ¥35000
4410¥30%35000¥ الی ¥55000
7160¥35%55000¥ الی ¥88000
15120¥45%88000¥

نرخ مالیات شرکت ها در چین

یک شرکت خارجی نیز در صورتی که در چین تاسیس شود یا درآمد خود را در چین به دست آورد، در چین تحت برنامه مالیاتی قرار می گیرد. تعریف یک شرکت گسترده است و شامل عوامل مستقل آن نیز می شود. وقتی فردی اقدام به ثبت شرکت در چین کند، به کلیه درآمدی که به طور مؤثر با آن شرکت تاسیس شده باشد، مالیات تعلق می گیرد. بطور کلی شرکتهای خارجی فقط از طریق یک دفتر نمایندگی (RO) در چین می توانند درگیر فعالیت های غیرمستقیم شوند.

دفاتر نمایندگی به طور مشابه به عنوان شرکت های چینی مالیات تعلق می گیرد. اما مجاز به امضاء قرارداد با مشتریان چینی یا مشارکت در فعالیت های تجاری به صورت مستقیم نیستند. یک شرکت مقیم غیر مالیاتی با تاسیس و یا مکانی در چین باید مالیات بر درآمد تجاری حاصل از چنین تاسیساتی یا مکانی را از منابع در چین به دست می آورد بپردازد.

پارامترشرح
نرخ استاندارد25%
شرکت های کوچک10%
شرکت های فناوری پیشرفته15%
شرکت هایی که در مناطق خاصی مشغول به فعالیت در صنایع تشویقی هستند.15%
شرکت های تولید نرم افزار و شرکت های طراحی IC10%
شرکت های خدمات پیشرفته فناوری15%

قوانین مالیات بر ارزش افزوده در چین

مالیات بر ارزش افزوده به فروش کالاها، ارائه خدمات پردازش، تعمیر یا جایگزینی در داخل چین و واردات کالا به چین اعمال می شود. نرخ ها بسته به درآمد فروش مالیات دهندگان، نوع کالا و نوع بخش متفاوت می باشد. مالیات تجاری 3 تا 20% از فروش ملک و منابع طبیعی و همچنین خدمات خاص ارائه شده در چین از جمله بخش های ساخت و ساز، مالی و سرگرمی تعیین می شود. مالیات بر املاک و مستغلات، که بر اساس ارزش ملک یا اجاره استوار است.

از طرف دیگر، مالیات ممکن است در 12% از ارزش اجاره ارزیابی شود. مالیات ارزش افزوده زمین از سود حاصل از املاک با نرخ افزایشی از 30% به 60% تعلق می گیرد. مالیات بر مصرف برای دسته های مشخصی از کالاهای غیر ضروری و لوکس و غیره اعم از سیگار، مشروبات الکلی، لوازم آرایشی با کیفیت بالا، جواهرات، بنزین، اتومبیل، باتری و روکش و غیره که به میزان فروش کالای مربوطه اعمال می شود. برای مالیات دهندگان مشمول مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مشاغل یا مالیات بر مصرف، مالیات اضافی هزینه تحصیلات ملی 3% اعمال می شود.

نگاهی بر آمار مالیات در چین

نکاتی در خصوص مالیات در این کشور در جدول زیر شرح داده شده است:

  • درآمد مالیاتی کل در چین 169959 میلیارد ¥ (یوان) بوده است.
  • درآمد مالیاتی مالیات بر کالاها و خدمات در چین 92839 میلیارد ¥ (یوان) بوده است.
  • درآمد مالیاتی با افزایش 1422 میلیارد ¥ (یوان) به صورت سالانه افزایش یافته است و رشد 9.1% را به ثبت رسانده است.
  • سهم درآمد مالیاتی (بدون کسر بازپرداخت مالیات بر صادرات) در درآمد مالی 92.7% بوده است.

پس از اصلاحات، قانون جدید IIT مالیات بر درآمد چین برای کلیه مالیات دهندگان با قوانین معقول تر کاهش داده شده است. افراد خارجی نیز از این رو بیشتر تشویق به سرمایه گذاری در چین خواهند شد. همانطور که می دانید یکی از روش های مهاجرت به چین از طریق سرمایه گذاری، ثبت شرکت در این کشور می باشد. در این مقاله که توسط کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شد سعی شد تمامی اطلاعات به روز شده در مورد قوانین مالیات در چین و نرخ های مالیات و اطلاعات لازم ارائه شود تا با دیدی بهتر اقدام به مهاجرت به چین، سرمایه گذاری و کار در این کشور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :