مهاجرت به کشور پرتغال

قوانین مالیات در پرتغال

قوانین مالیات در پرتغال

قوانین مالیات در پرتغال اهمیت زیادی برای کسانی خواهد داشت که به طرق مختلف از جمله خرید ملک، تحصیل و سایر موارد قصد مهاجرت به پرتغال را دارند. پرتغال یکی از کشورهای مهاجرپذیر به حساب می آید. کشور جزء معدود کشورهای دنیا است که به کسانی که به میزان مشخصی ملک غیر منقول در کشور پرتغال خریداری نمایند، اقامت و حتی تابعیت اعطاء می کند. این در حالی است که خرید ملک غیر منقول در برخی کشورها برای تمامی خارجی ها ممنوع شده یا در برخی کشورها مثل رومانی فقط ملیت های معدودی اجازه خرید ملک خواهند داشت.

یکی از مهم ترین مسائلی هم که در خصوص خرید ملک در پرتغال مطرح می شود، مسئله مالیات تعیین شده برای املاک غیر منقول است. البته مالیات بر املاک غیر منقول یا مالیاتی که ممکن است از سوی بعضی دولت ها بر انتقال این املاک تعیین شده باشد، تنها مالیاتی نیست که در نظر گرفته شده است. از دیگر انواع مالیات در پرتغال و سایر کشورهای دنیا می توان به مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد اشاره نمود. هر کدام از انواع مالیات ها در پرتغال و سایر کشورهای دنیا قوانین خاص خود را دارند. البته پرتغال جزء کشورهایی است که در مجموع امکان فرار مالیاتی را کم کرده اما هنوز به صفر نرسانده است.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص قوانین مالیات در پرتغال برای علاقمندان به مهاجرت به این کشور در سال 2022 به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • قوانین مالیات در پرتغال در خصوص میزان درآمد چگونه است؟
  • سطح درآمد مردم در پرتغال به چه صورت است؟
  • مهم ترین انواع مالیات در کشور پرتغال کدام اند؟

قوانین مالیات در پرتغال در خصوص درآمد

مردم پرتغال بالاترین سطح درآمد در اتحادیه اروپا را ندارند اما به لحاظ قدرت خرید و سطح درآمد در مقایسه با سایر کشورهای دنیا شرایط خوبی دارند. سطح درآمد در پرتغال در سال 2022 به شرح ذیل می باشد:

سطح درآمد ماهانه در پرتغال به یوروتوضیحات
700€کم ترین میزان درآمد ماهانه در پرتغال
2750€متوسط درآمد ماهانه در پرتغال
12300€بالاترین میزان درآمد ماهانه در پرتغال

میزان درآمدی که افراد در کشور پرتغال به دست می آورند، بر میزان مالیاتی که پرداخت می نمایند تاثیر مستقیم دارد. در خصوص مالیات بر درآمد در پرتغال نکات اصلی ذیل وجود دارد:

  • در برخی از گروه های درآمدی در پرتغال، میزان مالیات بر درآمد ممکن است به بالای 48% هم برسد.
  • گروه های بالای درآمدی مالیاتی اضافه تر به میزان 2.5% تا 5% هم پرداخت می نمایند.
  • میزان مالیات بر سود در پرتغال 28% است.
  • هنگام فروش املاک غیر منقول یا سرمایه گذاری در کشور پرتغال از افراد مالیات اخذ می شود.
  • مالیات سالانه ثروت در پرتغال 1% سود دارایی بیش از 600000€ (یورو) می باشد.

میزان مالیات بر درآمد در پرتغال در جدول ذیل با جزییات بیشتر نشان داده شده است:

سطح درآمد ماهانه در پرتغال به یورومیزان مالیات بر درآمد (درصد)
7112€%14.5
7113€ الی 10732€%23
10733€ الی 20322€%28.5
20323€ الی 25075€%35
25076€ الی 39967€%37
39968€ الی 80882€%45
بالای 80883€%48

مالیات بر درآمد در پرتغال به گروه های ذیل تقسیم می شود:

  • درآمد استخدامی
  • درآمد خوداشتغالی
  • درآمد سرمایه گذاری
  • درآمد حاصل از اجاره مسکن در پرتغال
  • درآمد حاصل از فروش ملک غیر منقول یا سهام در پرتغال
  • حقوق بازنشستگی که شامل حقوق بازنشستگی اخذ شده از بخش خصوصی هم می شود.

قوانین مالیات در پرتغال در خصوص زمان پرداخت

سال مالیاتی پرتغال از یک ژانویه شروع می شود و تا 31 دسامبر ادامه دارد. پرداخت مالیات بر درآمد هم بهار همان سال است. پرداخت مالیات در پرتغال می تواند به صورت آنلاین صورت پذیرد یا به صورت کاغذی و نقدا انجام پذیرد. جریمه عدم یا تاخیر پرداخت مالیات بر درآمد در کشور پرتغال با توجه به میزان تاخیر، سطح درآمد، نوع مالیات و غیره بین 200€ الی 2500€ (یورو) می باشد.

در سال 2022 ددلاین پرداخت مالیات در کشور پرتغال به شرح ذیل می باشد:

  • بین 15 مارس و 15 آوریل برای مالیات بر درآمد استخدامی و مالیات بر درآمد بازنشستگی
  • بین 16 آوریل و 16 مه برای سایر انواع مالیات بر درآمدها

همچنین شرایط افتتاح حساب بانکی در پرتغال به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

قوانین مالیات در پرتغال در خصوص زمان پرداخت

قوانین مالیات در پرتغال در خصوص املاک غیر منقول

مالیاتی که در پرتغال برای املاک غیر منقول در نظر گرفته می شود IMI نامیده می شود که توسط شورای مالیاتی پرتغال برای هر فردی به صورت شخصی میزان آن تعیین می گردد. میزان مالیات بر املاک غیر منقول در پرتغال یا همان IMI بین 0.3% تا 0.45% از ارزش آن ملک می باشد. مثلا در مناطق روستایی کشور پرتغال میزان مالیات بر ملک غیر منقول حدودا 0.8% است. در حالی که در نقاط شهری پرتغال کسانی که ملکی به ارزش کم تر از 125000€ (یورو) دارند می توانند از قانون معافیت 3 ساله از پرداخت مالیات (IMI) برخوردار باشند.

البته شرط این معافیت از پرداخت مالیات بر املاک غیر منقول با ارزش کمتر از 125000€ (یورو) در پرتغال این است که مالک در ملک خود سکونت داشته باشد. همچنین افرادی که باید IMI پرداخت نمایند می توانند به ازای هر کدام از افرادی که تحت سرپرستی خود دارند میزان 20€ (یورو) معافیت مالیاتی داشته باشند. به علاوه افرادی که جزو گروه های کم درآمدی پرتغال هستند و افرادی که خانه هایی دارند که از انرژی تجدیدپذیر استفاده می کند، می توانند از تخفیفات مالیاتی در پرتغال بهره مند شوند. شرایط اجاره خانه در پرتغال به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

مالیات بر اجاره بهای مالکین در پرتغال

کسانی که ملک غیر منقولی در پرتغال به ارزش حداقل 500000€ (یورو) خریداری نمایند، می توانند برای خود، فرزندان زیر 18 سال، همسر و والدین خود، اقامت کشور پرتغال را اخذ نمایند. منتهی این افراد تنها 6 روز در سال باید در پرتغال اقامت داشته باشند در نتیجه می توانند ملک مزبور را اجاره دهند یا خود در آن اقامت داشته باشند. در صورت اجاره دادن ملک در پرتغال و کسب درآمد باید 15% میزان اجاره بها را به عنوان مالیات پرداخت نمایند. در خصوص آشنایی بیشتر با کشور مالتا می توانید مقاله مهاجرت به پرتغال از طریق تحصیل را مطالعه بفرمائید. این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص قوانین مالیات در پرتغال، میزان مالیات بر درآمد و غیره در سال 2022 توضیحاتی ارائه گدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :