مهاجرت به کشور آلمان

قوانین مالیات در آلمان

قوانین مالیات در آلمان

لذا آگاهی از قوانین مالیات در آلمان برای این افراد به ویژه برای متقاضیان خارجی که قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند امری واجب می باشد. آلمان در فهرست بین المللی رقابت پذیری مالیاتی بنیاد مالیاتی 2019 در رتبه 16 قرار گرفت. مالیات ها در آلمان توسط دولت فدرال، ایالت های فدرال و شهرداری ها تعیین می شوند. اداره امور مالیاتی بر عهده 2 مقام مالیاتی اداره امور مالیاتی مرکزی فدرال (Bundeszentralamt für Steuern) و تقریبا 650 دفاتر مالیاتی منطقه ای (Finanzämter) می باشد.

درآمدهای مالیاتی اعم از مالیات بردرآمد شخصی، مالیات شرکت ها، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر مالیات ها بین دولت فدرال، استان ها و شهرداری ها تقسیم می گردد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را دعوت به مطالعه این مقاله درباره قوانین مالیات در آلمان می کند.

قوانین مالیات بر درآمد شخصی در آلمان

افرادی که در آلمان درآمد کسب می کنند، بایستی مایات خود را از درآمد خود پرداخت کنند. سیستم مالیاتی آلمان نرخ مالیاتی صعودی را اجرا می کند که در آن نرخ مالیات با درآمد مشمول مالیات افزایش می یابد. بیشتر افراد مالیات بر درآمد را از طریق کسر حقوق و دستمزد کارفرمای خود پرداخت می کنند. افرادی که دارای حرفه های دیگر و یا خود اشتغال هستند و یا کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند بایستی برای تامین مالیات بر درآمد خود درخواست مالیات سالانه را ارائه دهند.

مالیات بر حقوق و دستمزد، مالیات بر درآمد و سایر موارد توسط کارفرما در حقوق فرد گنجانیده می شود. یعنی اکثریت قریب به اتفاق افرادی که مهاجرت کاری به آلمان داشته اند، میزان مالیات بر درآمد قبلا تهیه شده و از حقوق آنها کسر می شود. اگر این تنها منبع درآمد فرد باشد آن وقت فرد موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی نخواهد بود.

نرخ مالیات بر درآمد شخصی در سال 2022 در جدول زیر شرح داده شده است:

درآمد مشمول مالیات به یورونرخ مالیات
صفر الی 9408€0%
9408€ الی 57051€14% الی 42%
57051€ الی 270500€42%
270500€45%

موارد مهم درباره مالیات بر درآمد در آلمان

توجه داشته باشید که مالیات بر درآمد کسر شده از حقوق فرد در آلمان هر ماه کسر می شود. از این رو هنگام بستن قرارداد با کارفرما آگاهی از میزان کسر حقوق به دلایل مالیات حائز اهمیت می باشد. همچنین توجه داشته باشید که مواردی مانند پرداخت های اجتماعی، سهم مالیات بیمه ملی، مالیات کلیسا و دیگر موارد در قرارداد شما آورده شده است یا خیر. هر درآمد شغلی که در آلمان به دست می آید مشمول کمک های اجباری تامین اجتماعی می شود.

همچنین ممکن است شما مجبور به پرداخت مالیات بر هر آنچه که مزایا تلقی شده است باشید، یعنی مزایایی که از کارفرمای خود دریافت می کنید، مانند استفاده از ماشین شامل مالیات می شود. خودروهای شرکت با نرخ 1% که شامل مالیات بر ارزش افزوده است مالیات می شوند. در نظر داشته باشید یک مالیات مکمل دیگر به نام هزینه همبستگی که از در سال 1991 برای تامین اتحاد آلمان معرفی شد که برای درآمد بالای 972€ (یورو) اجرا می شود و نرخ آن 5% است. جهت مهاجرت به آلمان و کسب اطلاعات بیشتر مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

کسر مالیات در آلمان

سیستم مالیاتی آلمان تخفیف نسبتا گسترده ای را ارائه می دهد که می تواند میزان مالیات افراد را کاهش دهد. همچنین افراد می توانند اعتبار مالیاتی مانند مزایای داشتن کودک را مطالبه کنند. برای بهره مندی از کسر مالیات، بایستی اظهارنامه مالیاتی سالانه تکمیل و ارسال شود. بسیاری از کارمندان در آلمان معمولا اظهارنامه مالیاتی را حتی اگر مکلف به آن نباشند ارائه می دهند تا اطمینان یابند که مالیات بیش از حد نپردازند و یا از تخفیفات بهره ببرند.

کسر مالیات در آلمان برای انواع پرداخت های زیر امکان پذیر است:

  • هزینه های اشتغال (مگر آنکه توسط کارفرما بازپرداخت شده باشد.)
  • پرداخت نفته به شریک طلاق گرفته و یا مطلقه
  • هزینه جابجایی
  • کمک های خیرخواهانه و دوستانه به موسسات خیریه آلمان
  • هزینه مراقبت از کودکان
  • کمک هزینه امنیت اجتماعی
  • مالیات کلیسا
  • پرداخت بهره وام فقط برای وام خرید مسکن
  • هزینه تحصیل در آلمان

اظهارنامه قوانین مالیات در آلمان

افرادی که خواستار ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند بایستی یکی از دسته های موجود مطابق با وضعیت خود را انتخاب کنند. این کار معمولا وقتی برای اولین بار در آلمان جهت ارسال و ثبت نام در اداره امور مالیاتی اقدام می شود صورت می گیرد. از این رو تا حد زیادی بر اساس وضعیت تاهل افراد تعیین می شود. کلاس مالیات افراد همچنین بر روی صورت مالیات اشتغال که از کارفرمای خود دریافت می کنند درج می شود.

6 کلاس مختلف مالیاتی در آلمان به شکل زیر می باشد:

کلاستوضیحات
1مجرد، بیوه، طلاق گرفته یا جدا شده به صورت بلند مدت
2والدین مجرد
3متاهل و درآمد بالاتر نسبت به شریک
4متاهل با درآمد برابر
5متاهل با درآمد کمتر نسبت به شریک خود
6افراد چند شغله

اظهارنامه قوانین مالیات در آلمان

تکمیل اظهارنامه مالیاتی در آلمان

افرادی که وضعیت مالی بسیار ساده ای دارند به عنوان مثال یک کارگر و کارمند حقوق بگیر که تخفیفات مشخصی را دارد، می تواند به سادگی فرم های صحیح اظهارنامه مالیاتی را به تنهایی تکمیل و ارسال کند. مهاجرین نیز نیاز به تسلط به زبان آلمانی برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی دارند. همچنین می توانند از دوستان آلمانی خود برای تهیه کلیه اطلاعات و اسناد پشتیبان مشورت بگیرند. البته برای راحتی کار چندین سرویس مالیاتی آنلاین نیز وجود دارد که به زبان انگلیسی و سایر زبان ها ارائه می شوند.

علاوه بر این با استفاده از سیستم اداره مالیاتی آنلاین ELSTER هم می توان تمام فرم های لازم را بارگیری و پر شود و سپس به اداره امور مالیاتی محلی فرد ارسال شود. می توانید اظهارنامه مالیاتی خود را نیز بصورت آنلاین تکمیل کنید، این سیستم آنلاین توسط اداره مرکزی امور مالیاتی فدرال طراحی شده است.

مشمولین اظهارنامه و قوانین مالیات در آلمان

به صورت کلی همه افراد می توانند اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیات ارسال کنند. اما دسته های زیر مجبور به ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند:

  • افراد چند شغله، فریلنسر و یا افرادی که تجارت خود را راه اندازی کرده اند.
  • افرادی که از خارج آلمان درآمد کسب می کنند.
  • افرادی که متاهل هستند و جزء کلاس هاس 3 و یا 5 می باشند.
  • افرادی که بیش از €410 (یورو) از مزایاهی رفاهی مانند مزایای بیکاری، کمک هزینه بیماری و سایر استفاده کرده اند.
  • افرادی که طلاق گرفته اند و مجددا با همسر سابق خود ازدواج کرده اند.
  • افرادی که مایل به درخواست کسر مالیات هستند.

در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در باب افتتاح حساب بانکی در آلمان مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مالیات تجارت در آلمان

برای شروع خود اشتغالی و کار در آلمان افراد بایستی با مالیات های پیش رو آشنا باشند. به طور کلی بسته به نوع مشاغل شما و گردش مالی سالانه خود افراد همه این مالیات ها یکی چند مورد از این مالیات ها که شامل مالیات تجارت، مالیات شرکت، مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات حقوق و دستمزد و مالیات کلیسا را پرداخت کنند. کلیه مشاغل تجاری در آلمان (به استثناء مشاغل آزاد و سازمان های غیرانتفاعی) وظیفه پرداخت مالیات تجارت را دارند.

نرخ پایه مالیات تجارت 3.5% است که با نرخ مالیات شهرداری ها بین 200% تا 580% ضرب می شود و بسته به آن نرخ کل مالیات تجارت در جایی بین 7% و 20.3% ضرب می شود. به عنوان یک قاعده کلی، مالیات تجارت در مناطق شهری بیشتر است. مالیات شرکت ها در آلمان 15% می باشد. شرکت هایی که اداره یا دفتر خود را در آلمان ثبت کرده اند، می توانند مالیات شرکت را بپردازند. مشاغل یک نفره و مشارکت لازم نیست مالیات شرکت را بپردازند.

مالیات های دیگر در آلمان

از جمله دیگر مالیات ها در آلمان که ممکن است برای برخی ها شامل شود به صورت زیر است:

  • هزینه مالیات رایو و تلویزیون

از سال 2013، افراد مقیم در آلمان ملزم به پرداخت هزینه مجوز تلویزیون و رادیو بدون در نظر گرفتن اینكه فرد صاحب تلویزیون یا رادیو است می باشد.

  • مالیات وسایل نقلیه موتوری

در صورت داشتن خودرو، این نوع مالیات برای افراد اعمال می شود. مالیات به نوع سوخت و اندازه موتور بستگی دارد.

  • مالیات بر فروش املاک

در صورت خرید و فروش خانه در آلمان مسئولیت پرداخت مالیات فروش ملک را خواهید داشت. این مالیات هنگامی اعمال می شود که یک ملک با ارزش بیش از 2500€ (یورو) از یک مالک به دیگری منتقل شود.

  • مالیات وراثت و هدیه

نرخ این نوع مالیات در آلمان 7% تا 50% می باشد.

  • مالیات سگ

افراد دارای سگ در آلمان بایستی در سال 90€ الی 150€ (یورو) در سال برای اولین سگ مالیات پرداخت کنند. این مالیات برای هر سگ اضافی بیشتر می باشد، تا صاحبان آنها را از داشتن حیوانات خانگی زیاد باز دارد.

همانطور که ملاحظه کردید قوانین مالیات در آلمان به صورت مبسوط شرح داده شد تا برای افرادی که قصد مهاجرت به آلمان دارند مفید واقع شود. برای کسب اطلاعت بیشتر در مورد این کشور مانند هزینه زندگی در آلمان و دیگر موارد می توانید با تماس تلفنی رایگان و یا به صورت حضوری از دانش و تجربه مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :