مهاجرت به کشور ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه

در این مقاله سعی بر این شده تا شما را با فرهنگ مردم ترکیه آشنا کنیم تا اطلاعات بیشتری در مورد شکل زندگی مردم ترکیه داشته باشید. فرهنگ هایی از قبیل فرهنگ گوش دادن موسیقی ، رسم و رسوم ازواج و عروسی در این کشور، نحوه لباس پوشیدن مردم، موضوعاتی از قبیل فرهنگ تحصیل و کار در ترکیه و فرهنگ های متنوع و مختلفی که ما در این مقاله به توضیح موضوعات فوق می پردازیم. امیداواریم مواردی که در این مقاله توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای شما توضیح داده شده است، مورد استقبال شما عزیزان قرار بگیرد.

  • آیا با فرهنگ مردم ترکیه آشنا هستید؟
  • آیا در مورد شرایط زندگی مردم ترکیه اطلاعاتی دارید؟
  • آیا از مراسمات مردم کشور ترکیه اطلاعاتی دارید؟
  • آیا از فرهنگ ازدواج مردم ترکیه اطلاعی دارید؟
  • فرهنگ کار ترکیه به چه صورتی است؟
  • چگونه می توان در ترکیه ادامه تحصیل داد؟

درباره کشور ترکیه

ترکیه یا به اصطلاح خود مردم این کشور Türkiye Cumhuriyeti کشوری اورآسیایی است. از این رو به خاطر وضعیت جغرافیایی خاص آن که مثل پلی بین 2 قاره آسیا و اروپاست بدان کشور فراقاره ای هم گفته می شود. این کشور به پایتختی شهر آنکارا از طرف شرق با کشورهای بلغارستان و رومانی، از شمال با روسیه، گرجستان، آذربایجان و ارمنستان، از جنوب با عراق و سوریه و از طرف غرب با کشورمان ایران مرز مشترک دارد. با اینکه آنکارا مرکز سیاسی کشور ترکیه به حساب می آید. ولی استانبول بزرگترین و معروفترین شهر ترکیه است. از این رو عمده تجارت بین المللی ترکیه در این شهر انجام می شود.

در جدول زیر می توان با برخی از رکوردهای کشور ترکیه آشنا شوید:

آیتم آماررتبه بین المللی
مساحت783356 کیلومتر مربع36
جمعیت83154997 نفر19
تولید ناخالص داخلی (GDP)2464 تریلیون $13
شاخص توسعه انسانی (HDI)0.80659

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه

همانطور که می دانید کشور ترکیه در مرزهای شمال غرب منطقه ایران قرار دارد. بدین ترتیب از لحاظ فرهنگی این کشور شبیه به ایران می باشد. این نکته در شهرهای هم مرز این 2 کشور بسیار بیشتر به چشم می خورد. یکی از موارد مشهود در بین مردم ترکیه توجه آنها به شکل ظاهری می باشد. مردم ترکیه در پوشیدن لباس توجه بسیار خاصی به خود دارند. همچنین هزینه های قابل توجهی رو برای خرید لباس انجام می دهند. مردم کشور ترکیه علاقه بسیار زیادی به ایجاد روابط دوستانه دارند. از این رو هرچه روابط آنها طولانی تر می شود تعهد بیشتری نسبت به هم نشان می دهند.

فرهنگ مردم کشور ترکیه بسیار شبیه به کشور ایران است. از این حیث این 2 کشور می توانند در روابط سیاسی و اقتصادی خود تقاهم بسیار خوبی باهم داشته باشند. یکی از نشانه های مشهود در خلق و خوی مردم ترکیه این است که باهم بسیار گرم و صمیمی رفتار می کنند. برای مثال آنها از القاب برای همدیگر استفاده نمی کنند. استفاده از کلمه دکتر یا مهندس و برای خطاب یکدیگر به کلمه آقا، خانم یا اسم کوچک اکتفا می کنند. زبان مردم این کشور ترکی استانبولی می باشد. حتی در مورد صحبت با توریست ها نیز از زبان ترکی خود برای ارتباط استفاده می کنند. جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

فرهنگ کار مردم ترکیه

فرهنگ کار مردم ترکیه بی شباهت به فرهنگ کار اروپایی نیست. مطابق قوانین کار کشور ترکیه، کارگران در این کشور مجاز به کار تا 45 ساعت در هفته می باشند. اغلب شرکت ها و موسسات ترکیه نیز از 8:30 الی 17.00 و از روزهای دوشنبه تا جمعه باز هستند. در ترکیه، نظام بیمه تامین اجتماعی برای کلیه کارگران اجباری و برقرار است. حق بیمه به صورت درصدی و تعیین شده توسط کارفرما و کارگر پرداخت می شود. همچنین سوبسید دولتی نیز شامل حال کارگر می باشد. اما در زمینه بازار کار ترکیه نیز نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که شیوع ویروس کرونا اثرات خود را بر این بازار نیز داشته است. همچنین باعث شده که نرخ بیکاری ترک ها از 12.8% ماه آوریل امسال به 12.9% ماه می افزایش پیدا کند.

موضوع مهم دیگر درباب فرهنگ مردم ترکیه در زمینه کار و کارگری توجه به رنج درآمدی کارگران در این کشور می باشد. آمارهای روز از بازار کار ترکیه خود گویای آن است که متوسط درآمد یک کارگر برای مشاغل مورد نیاز ترکیه حدود 7830TRY (لیر) برابر با 1062$ (دلار) است. جهت اطلاع از شرایط کار در ترکیه، مطالعه مقاله مذکور خالی از لطف نخواهد بود.

اما این رقم متوسط بوده و بسته به میزان تخصص و تحصیلات هر فرد در واقع درآمد وی تابع حداقل و حداکثر درآمدی بدین صورت می شود:

  • حداقل درآمد در ترکیه 268$ (دلار)
  • حداکثر درآمد در ترکیه 4749$ (دلار)
  • متوسط درآمد ترکیه 1062$ (دلار)

فرهنگ کار مردم ترکیه

دانشگاه ها و نقش آن در فرهنگ مردم ترکیه

اصولا طی سالیان اخیر، یکی از دلایل ارتقای فرهنگ مردم ترکیه نقش آموزشی و نظام آموزش در این کشور می باشد که بر عهده دانشگاه های ترکیه است. نقشی که به سبب وجود کیفیت برتر آموزشی و نیز وجود تسهیلات و زیرساخت های پیشرفته و مدرن باعث جذب هر چه بیشتر دانشجویان و دانشگاهیان خارجی به این کشور شده است. در دانشگاه های معتبر ترکیه که تعداد آن نیز کم نیست. دانشجویان می توانند انواع برنامه های تحصیلی را در 3 مقطع معمول و به زبان های ترکی استانبولی و انگلیسی ادامه تحصیل دهند. منتهای مراتب شرط پذیرش از این دانشگاه ها فقط ارائه مدرک تحصیلی و مدرک زبان نیست. بلکه برای پذیرش از این دانشگاه ها شما ملزم به قبولی در آزمون YOS و یا آزمون SAT هستید.

اما پس از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه ترکیه، نوبت کار به درخواست ویزای تحصیلی جهت تحصیل در ترکیه با طی مراحل زیر می رسد:

  • بررسی شرایط و الزامات ویزا
  • اخذ نامه پذیرش از دانشگاه ترکیه
  • تکمیل فرم درخواست آنلاین
  • تعیین وقت سفارت برای مصاحبه
  • تحویل مدارک و انجام مصاحبه درسفارت

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه مخصوصا در دانشگاه های دولتی این کشور آنچنان هم گران نیست. بلکه برعکس در قیاس با کشورهای اروپایی بسیار پایین است. به طوریکه هزینه تحصیل سالیانه در دانشگاه های دولتی ترکیه بین 200$ الی 900$ (دلار) و شهریه سالانه دانشگاه های خصوصی تا ماکسیمم 2000$ (دلار) هم می باشد. علاوه بر این نمی توان از تاثیر زبان آموزشی بر روی سطح شهریه ها نیز غافل شد. چراکه هم اکنون شهریه سالیانه تحصیل به زبان استانبولی حدود 240$ الی 750$ (دلار) و شهریه تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه حدود 600$ الی 1500$ (دلار) است. در کنار این، هزینه زندگی هر دانشجو در ترکیه هم ماهانه بین 400$ الی 600$ (دلار) بوده است. در بدبینانه ترین حالت از 800$ (دلار) فراتر نمی رود.

فرهنگ ازدواج مردم کشور ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه در امر ازدواج کاملا شبیه فرهنگ مردم ایران است. رسم آشنایی و خواستگاری در کشور ترکیه به این شکل می باشد که اول دختر و پسر یکدیگر را می شناسند و برای مراسم ازدواج هم نظر می شوند. بعد از آن بزرگان در مجلس خواستگاری نیز همدیگر را ملاقات می کنند و با هم آشنا می شوند. در مورد شکل اجرای مراسم ازدواج و عروسی و چگونگی آن با همدیگر به اتفاق نظر می رسند. در بیشتر خانواده های ترک مرد تصمیم گیرنده خانواده است.

همینطور نام خانوادگی خانم بعد از ازدواج به نام خانوادگی همسرش تغییر نام می یابد. جالب است بدانید چند همسری در کشور ترکیه رسم نیست. حتی این امر در قانون اساسی این کشور جرم به حساب می آید. لازم به ذکر است که مراسم عروسی در ترکیه با شیوه و رسوم خاصی برپا می شود. اما آیا شهروندان خارجی هم امکان ازدواج با اتباع ترکیه را دارند؟ برای پاسخ به این سوال با ما در بخش بعدی همین مقاله همراه باشید.

فرهنگ مردم ترکیه درباب ازدواج با خارجیان

مطابق قوانین ترکیه، امکان ازدواج شهروندان خارجی با اتباع ترک وجود دارد. قانون هیچ منعی را در این زمینه نمی پذیرد. منت های مراتب قانون شرایطی برای آن مقرر کرده است. از جمله اینکه در ترکیه فقط ازدواج مدنی و ثبت شده در دفترخانه رسمی مورد قبول و قانونی است. از همین رو ازدواج مذهبی مورد تایید قانونگذار نیست. در ثانی مراسم ازدواج با اتباع ترک بایستی در داخل کشور ترکیه برگزار شود. اما امکان دریافت اقامت ترکیه از طریق ازدواج برای افراد خارجی وجود دارد.

بر این اساس، شهروندان خارجی که قصد اقامت بیش از 90 روزه را در این کشور دارند می توانند ویزای ازدواج ترکیه را با شرایط و مدارک زیر درخواست کنند:

  • پاسپورت ملی با حداقل 60 روز اعتبار
  • فرم درخواست تکیلی در سایت www.visa.gov.tr
  • یک قطعه عکس جدید در اندازه 2 در 2 اینچ
  • سند ازدواج ترکیه ای
  • کپی کارت شناسایی همسر ترک
  • بیمه سلامت معتبر
  • رسید هزینه درخواست ویزا

نکته قابل توجه اینکه ویزای اقامت صادره برای همسران اتباع ترکیه از نوع مجوز اقامتی 3 ساله بوده است. آنها پس از گذشت آن 3 سال می توانند اقامت خود را به تابعیت ترکیه تبدیل کنند. در این مقاله سعی بر این شد تا شما را با بخشی از فرهنگ مردم ترکیه آشنا کنیم. سنت هایی که خیلی از آنها بی شباهت به فرهنگ کشور خود ما نمی باشد. در صورتی که اطلاعات متون بالا برای شما مکفی نبوده است و علاقه دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد فرهنگ مردم ترکیه، شرایط زندگی و مهاجرت به کشور ترکیه داشته باشید می توانید با تماس با مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از اطلاعات بیشتری بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :