مهاجرت به کشور ترکیه

شرایط دریافت اقامت ترکیه

شرایط دریافت اقامت ترکیه

آگاهی و دانستن شرایط دریافت اقامت ترکیه برای متقاضیانی که به دنبال گرفتن اقامت قانونی ترکیه هستند می تواند مفید و البته ضروری باشد که در صورت بررسی شرایط متقاضی امکان پذیر می باشد. بر اساس تاریخچه ترکیه پس از انحلال امپراتوری عثمانی و به دنبال آن جنگ استقلال این کشور، مهاجرت قسمت زیادی از مردم ترک زبان و مسلمان از بالکان، قفقاز، چچن، کریمه و کرت به ترکیه فعلی آغاز و ویژگی های اساسی این کشور را شکل دادند.

روند مهاجرت به ترکیه تا امروز ادامه دارد، اگرچه انگیزه ها متنوع شده اند و معمولا با الگوهای مهاجرتی جهانی مطابقت دارند. به عنوان مثال، ترکیه بسیاری از مهاجران اقتصادی را از کشورهای اطراف مانند ایران و آذربایجان پذیرفته است. در دوره ای نیز این فرآیند در سال 2011 با ورود مهاجران سوری با بحران مواجه گشت.

جدول زیر حاوی اطلاعات کلی در مورد کشور ترکیه است:

پارامترشرح
مساحت783562 کیلومتر مربع
جمعیت آمار سال 202482000000 میلیون نفر
زبانترکی و کردی
واحد پوللیر
پایتختآنکارا
بزرگترین شهراستانبول
دین رسمیاسلام

مزایای دریافت اقامت ترکیه

طبق آمار اعلام شده در سال 2024 در خصوص پاسپورت‌ های معتبر دنیا، شخص دارنده پاسپورت ترکیه می تواند بدون نیاز به دریافت ویزا به 105 کشور در دنیا سفر کند. کشورهایی نظیر کانادا، آمریکا، استرالیا، انگلستان، چین و روسیه و اتحادیه اروپا از این 105 کشور مستثنی هستند. اما شهروندان ترک می توانند ویزای خود را در فرودگاه های اتحادیه اروپا دریافت نمایند. از طرف دیگر ترکیه دارای نقاط دیدنی و طبیعت شگفت انگیزی است. همچنین این در کنار یک زندگی ارزان قیمت در مقایسه با کشورهای غربی باعث افزایش روز افزون تعداد بازنشستگان اروپایی است.

در کنار این نکته ترکیه در حال تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم دانشگاهی در شرق اروپا است که این خود باعث افزایش روند مهاجرت تحصیلی به ترکیه در سال های اخیر شده است. آنها نه تنها از امکانات علمی مناسبی برخوردار می شوند بلکه مجبور به پرداخت هزینه های سنگین دانشگاه و زندگی مانند دانشگاه های اروپایی و آمریکایی نیز نیستند. همچنین ترکیه با تاسیس یکی از بروزترین و بزرگترین فرودگاه های خاورمیانه تبدیل به بزرگترین ترمینال هوایی خاورمیانه گشته که این خود نشان از پیشرفت روز افزون این کشور دارد.

مهمترین شرایط دریافت اقامت ترکیه

اگر متقاضی چندین سال در ترکیه زندگی کرده و قصد ترک آن را ندارد، ممکن است بخواهد درخواست تابعیت ترکیه را بدهد. با این کار دیگر نیازی به تمدید ویزا، اقامت و اجازه کار نیست. از همه بهتر، از آنجا که ترکیه اجازه تابعیت مضاعف را می دهد. افراد می توانند ملیت اصلی خود را هم حفظ کنند. اما ممکن است مجبور باشند پیش از این کار با مقامات مهاجرتی کشور خود مشورت نمایند.

شرایط اقامت در ترکیه با توجه به در نظر گرفتن موارد زیر امکانپذیر خواهد بود:

  • فرد متقاضی باید بالای 18 سال سن داشته باشد.
  • باید حداقل 5 سال در ترکیه به طور قانونی زندگی کرده باشد و وقفه در آن کمتر از 6 ماه باشد.
  • اگر افراد با یک تبعه ترکیه ازدواج کنند یا یک خارجی باشند که در خاک ترکیه متولد شده اند، مدت 5 ساله زندگی به 3 سال کاهش می یابد.
  • سلامت جسمی و روانی فرد هم باید مورد تایید قرار گرفته و سابقه کیفری نداشته باشد.
  • متقاضی باید بتواند در سطح ابتدایی به زبان ترکی صحبت کند.

مهمترین شرایط دریافت اقامت ترکیه

اقامت ترکیه برای ایرانیان

برای درخواست و اطلاع از گرفتن اقامت ترکیه بایستی مدارک زیر را به یک اداره دولتی محلی ارسال نمود:

  • پاسپورت معتبر
  • 4 عدد عکس پاسپورت
  • اسنادی که ثابت می کند متقاضی دارای همسر (عقدنامه) و فرزند می باشد.
  • مدرک پزشکی دال بر سلامت فیزیکی و روانی

همچنین، اثبات توانایی زبان ترکی در مصاحبه با یک افسر مهاجرت دولت ترکیه امکان پذیر بوده و این کار باید با تعیین وقت قبلی صورت بگیرد. این مصاحبه ها رسمی بوده و دشواری آنها بسته به افسر مهاجرت متفاوت است. با این وجود، در صورت تسلط فرد به زبان رسمی ترکیه کار دشواری در پیش رو نخواهد بود. هنگام ارائه درخواست، فرم هایی به فرد ارائه می شوند. پس از تکمیل مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه درخواست، اسناد و مدارک برای بررسی به وزارت کشور ترکیه ارسال می شوند.

خرید ملک در ترکیه و تبدیل اقامت به تابعیت

یکی از روش های رایج تبدیل اقامت به تابعیت در بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه گذاری از طرق مختلف است. البته در کشور ترکیه یکی از روش های مهم سرمایه گذاری از طریق خرید ملک است. متقاضی جهت خرید ملک باید به سن قانونی رسیده باشد، معمولا این سن بالای 18 سال است. البته حداقل مقدار برای سرمایه گذاری و یا خرید ملک متفاوت است و هر روزه دست خوش تغییرات است. حداقل مبلغ برای خرید ملک در ترکیه در سال گذشته از 1 میلیون $ (دلار) به مبلغ 250000$ (دلار) تغییر کرده است. در ادامه باید به این توضیح اشاره کرد که مبلغ خرید ملک برای افراد خارجی که می خواهند توسط آن به تابعیت برسند متفاوت است.

تبدیل اقامت ترکیه به تابعیت 5 سال زمان می برد. در طول این مدت متقاضی نباید از کشور خارج شود (البته در کل این زمان، جمعا 12 ماه میتواند بیرون از ترکیه باشد). متقاضی دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک باید از لحاظ سلامت هیچ مشکل و مریضی نداشته باشد. همچنین باید رفتار و عادات درستی داشته باشد. یکی از مهم ترین نکته ها برای مهاجرت و شروع زندگی در کشوری جدید داشتن اطلاعات حدودی در خصوص فرهنگ مردم و توانایی صحبت کردن به زبان آن کشور است.

اخذ اقامت و تابعیت ترکیه از طریق تحصیل

همانطور که پیشتر اشاره شد، کشور ترکیه از جمله کشور هایی است که مهاجرت کردن به آن شرایط بهتر و و ارزانتری نسبت به کشوهای اروپایی دارد. افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارند باید به این نکته توجه کنند که دانشگاه ها و کالج ها و مدارس این کشور به چند نوع دولتی و خصوصی و نیمه خصوصی تقسیم می شوند. از مسائل مهمی که باید به آن اشاره شود این است که دریافت ویزای کشور ترکیه بسیار راحت تر و آسان تر از سایر کشورها می باشد.

قدم اول برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه است که شما باید پذیرش از یک کالج یا دانشگاه های ترکیه بگیرید. همچنین این نکته قابل ذکر است که از پایین ترین مقطع تا بالاترین مقطع برای ایرانیان اجازه تحصیل در این کشور وجود دارد. علاوه بر آن بعضی از دانشگاه ها هستند که بورسیه تحصیلی به دانشجویان خارجی اعطاء می کنند.

در دسترس ترین شرایط اقامت ترکیه برای ایرانیان

مدت اقامت در ترکیه برای ایرانیان بدون ویزا حدود 90 روز می باشد. اما به طور کلی بهترین راه های گرفتن اقامت ترکیه بدین شرح می باشد:

  • اقامت ترکیه با خرید ملک
  • اقامت ترکیه از طریق کار
  • اقامت ترکیه از طریق تحصیل
  • اقامت ترکیه از طریق ازدواج
  • اقامت تکریه از طریق ثبت شرکت

متقاضیان اخذ اقامت ترکیه بایستی با در نظر گرفتن قانون جدید اقامت ترکیه برای ایرانیان نسبت به این امر اقدام داشته باشند. واجدین شرایط تحصیل در ترکیه نیز می توانند در خصوص مهاجرت به ترکیه با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :