مهاجرت تحصیلی پرتغال

شرایط تحصیل در پرتغال

شرایط تحصیل در پرتغال

به طور کلی با استناد بر شرایط تحصیل در پرتغال، آمار مهاجرت تحصیلی رو به افزایش بوده است و بسیاری از متقاضیان جویای تحصیل در این کشور هستند. کشور پرتغال سال هاست که به دلیل حق انتخاب گسترده دوره ها، دانشگاه های عالی و شهریه مناسب، تعداد زیادی دانشجوی بین المللی را به خود جذب کرده است. کشور پرتغال به عنوان مکانی با تاریخ و فرهنگ غنی، غربی ترین کشور در قاره اروپا است و از آب و هوای معتدل مدیترانه ای سود می برد که تابستان نسبتا گرمی دارد. افراد به عنوان یک دانشجو، این فرصت را خواهند داشت که یکی از زبانهای رایج در جهان را یاد بگیرند. بیشتر دوره ها به زبان پرتغالی تدریس می شوند، بنابراین یادگیری زبان این کشور ضروری است.

بررسی شرایط تحصیل در کشور پرتغال

پرتغال با سیستم آموزش عالی متشکل از موسسات دولتی و خصوصی دارای 2 نهاد اصلی است:

  • دانشگاه های عمومی:

در دانشگاه ها تدریس به صورت سنتی و مبتنی بر نظریه و تحقیق است و دارای درجاتی مانند پزشکی، حقوق، علوم طبیعی، اقتصاد و روانشناسی است.

  • دانشگاه های فنی حرفه ای:

شامل ارائه آموزش های حرفه ای که منجر به فراگیری یک حرفه می شود. مدارک پرستاری، بهداشت، حسابداری و تدریس توسط موسسات پلی تکنیک ارائه می شود.

موسسات دولتی از 14 دانشگاه عمومی و 20 دانشگاه فنی حرفه ای تشکیل شده است، در حالی که شبکه آموزش عالی خصوصی شامل 36 دانشگاه و 64 موسسه فنی حرفه ای است. بسیاری از دانشگاه های پرتغال از متقاضیان می خواهند که در یک آزمون ورودی شرکت کنند، همچنین دانشگاه های دولتی از یک آزمون سراسری استفاده و موسسات خصوصی به صورت جداگانه آزمون برگزار می کنند.

پرتغال با 4 دانشگاه در حال حاضر در رتبه بندی 500 دانشگاه برتر در سال 2024 حضور دارد:

  • دانشگاه لیسبون (رتبه 338)
  • دانشگاه پورتو (رتبه 353)
  • دانشگاه کویمبرا (رتبه 406)
  • دانشگاه نوادلیسا (رتبه 421)

همچنین دانشکده برتر اقتصاد و مدیریت در پرتغال، با برنامه های نوآورانه کارشناسی ارشد مدیریت و امور مالی، می تواند آغازی برای کار در دنیای تجارت مدرن باشد.

بررسی شرایط تحصیل رایگان در پرتغال

دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا می باشند، ملزم به پرداخت شهریه نمی باشند. به طور کلی، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشور پرتغال شهریه دریافت می کنند. شهریه در دانشگاه های دولتی به صورت سالانه دریافت می شود و دانشگاه های خصوصی به صورت ماهانه شهریه دریافت می کنند. دانشگاه های کشور پرتغال برای دوره ها و برنامه ها در دانشگاه های دولتی به صورت جداگانه حداقل شهریه تعیین می کنند. بنابراین، هزینه ها در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا می تواند نسبتا زیاد باشد.

با وجود اینکه دانشگاه ها شهریه خود را تعیین می کنند، اگر دانشجو قصد تحصیل در مقطع دکترا در کشور پرتغال را دارد، مطابق با جدول زیر باید شهریه پرداخت کند:

مقطع دکترهزینه سالانه به یورو
سال اول2500€ الی 3000€
سال های بعد1500€ الی 3000€

شهریه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در دانشگاه های دولتی کشور پرتغال در جدول زیر آمده است:

مقطع تحصیلیهزینه سالانه به یورو
کارشناسی1500€
کارشناسی ارشد4000€

بررسی هزینه تحصیل در پرتغال

از آنجایی که کشور پرتغال از کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می شود، بخش آموزش عالی آن همواره در حال پیشرفت است. دانشجویان می توانند در دانشگاه های آن برنامه های آموزشی انگلیسی را با هزینه بسیار معقول نسبت به دیگر کشورهای اتحادیه بگذرانند. همانطور که احتمالا حدس می زنید، هزینه تحصیل در پرتغال در سطح ها و رشته های مختلف متفاوت است. به طور کلی هزینه تحصیل در رشته های پزشکی و مهندسی گران و در رشته های هنر و ادبیات ارزان است. همچنین شهریه در دانشگاه های دولتی این کشور نزدیک به نصف شهریه دانشگاه های خصوصی آن است.

در لیست زیر شما هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی پرتغال را مشاهده می کنید:

  • میانگین شهریه تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه دولتی بین 950€ الی 1250€ (یورو) در هر سال تحصیلی
  • متوسط ​​شهریه برنامه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه دولتی در مقطع کارشناسی ارشد شهریه ای حدود 950€ الی 1250€ (یورو) در سال
  • میانگین شهریه برنامه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه دولتی در مقطع دکترا شهریه ممکن است از 2500€ الی 3000€ (یورو) در سال باشد.
  • هزینه متوسط تحصیل ​​در دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های خصوصی از 2600€ الی 3200€ (یورو) در سال خواهد بود.
  • میانگین شهریه برنامه تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های خصوصی حدود 3100€ الی 3872€ (یورو) در سال خواهد بود.
  • میانگین شهریه برنامه تحصیلات تکمیلی در مقطع دکترا در دانشگاه های خصوصی حدود 3323€ الی 3872€ (یورو) در سال خواهد بود.

بورسیه تحصیلی جهت تحصیل رایگان در پرتغال

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان از چندین منبع در دسترس خواهد بود. به دانشجویان توصیه می شود که معیارهای در دسترس بودن و واجد شرایط بودن را بررسی کنند. هیئت اداره کل آموزش عالی پرتغال، به دانشجویان با عملکرد خوب از دانشگاه های این کشور از طریق تامین منابع مالی عمومی بورسیه می دهد. بورسیه تحصیلی براساس شایستگی دانشجویان ارائه می شود و به علاوه، کاملا رقابتی است. دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی و تمام برنامه ها واجد شرایط بورسیه تحصیلی می باشند.

دانشجویان بین المللی که نتایج علمی خوبی دارند، مستقیما می توانند از طریق دفاتر خدمات اجتماعی مدارس مربوطه خود جهت دریافت بورسیه تحصیلی اقدام نمایند. برای دریافت بورسیه های تحصیلات تکمیلی و بودجه تحقیقاتی به دانشجویان خارجی ارائه می شود اما محدود به برنامه های خاص می شود. عمدتا کسانی که با تاریخ، زبان و فرهنگ پرتغالی مرتبط می شوند. برخی دیگر بورسیه های تحصیلی در زمینه های تخصصی پیشرفت ارائه می شوند. این بورسیه تحصیلی توسط وزارت امور خارجه در کشور پرتغال مدیریت می شود.

در لیست زیر انواع بورسیه های تحصیلی را مشاهده می کنید:

  • بورسیه تحصیلی دولت برای مطالعه رشته زبان و فرهنگ کشور پرتغال
  • بورسیه دانشکده تجارت و اقتصاد لیسبون
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه پورتو

دوره ها و شرایط تحصیل در پرتغال

در سیستم آموزش عالی پرتغال 3 دوره یا سطح تحصیلی وجود دارد:

دوره تحصیلیتوضیحات
کارشناسیافراد برای پذیرش در دوره کارشناسی، باید گواهی فارق التحصیلی دوره متوسطه یا معادل آن را داشته باشند. همچنین متقاضیان بایستی در امتحانات ورودی مربوطه شرکت نمایند. همچنین مدارک کارشناسی در پرتغال به طور مستقیم با مدارک تحصیل شده در انگلیس قابل مطابقت هستند.
کارشناسی ارشددانشجویان برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد، باید دارای مدرک کارشناسی مربوطه باشند. بنابراین قبل از درخواست باید بررسی های لازم اعمال شود.
دکترابالاترین مدرک تحصیلی موجود در پرتغال می باشد. همچنین افراد برای پذیرش در این دوره به مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مربوطه نیاز دارند. از این رو برای دوره هایی که به زبان پرتغالی تدریس می شوند، باید مهارت خود را در این زبان افزایش دهند.

شهروندان اتحادیه اروپا امکان حضور در دانشگاه های پرتغال یا هر کشور اتحادیه اروپا را دارند و ملزم به پرداخت هزینه دوره بالاتر نیستند. اتباع اتحادیه اروپا همچنین مجاز به درخواست برای هر گونه کمک هزینه تحصیلی هستند. موسسه های دولتی و خصوصی به صورت جداگانه شهریه خود را تعیین می کنند. بنابراین هزینه تحصیل دانشجویان به مکانی که برای تحصیل انتخاب می کنند بستگی دارد. معمولا هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی است. افراد برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد، در دانشگاه دولتی سالانه حدود 1500€ (یورو) و در یک دانشگاه خصوصی حداکثر 4000€ (یورو) در سال باید بپردازند.

دوره ها و شرایط تحصیل در پرتغال

شرایط اخذ ویزای تحصیلی پرتغال

پرتغال بخشی از منطقه شنگن است و این بدان معنی است که بسیاری از شهروندان اتحادیه و منطقه اقتصادی اروپا، از جمله سوئیس، برای ورود به پرتغال فقط به کارت شناسایی نیاز دارند. یک شهروند اتحادیه اروپا، تا زمانی که تحصیل می کند مجاز به زندگی در هر کشور اتحادیه اروپا، تحصیل در دانشگاه یا موسسه تایید شده، شاغل شدن و تحت پوشش کامل بیمه درمانی نیز قرار گیرد. دانشجویان اتحادیه اروپا باید ظرف 4 ماه پس از ورود، برای کارت اقامت شهروندان اتحادیه اروپا اقدام کنند. در حالی که اتباع خاصی از کشورهای دیگر می توانند برای اقامت حداکثر 3 ماه فقط با گذرنامه وارد پرتغال شوند. درصورتی که افراد اهل کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستند و قصد اقامت بیش از 3 ماه را دارند، به ویزای اقامت نیاز خواهند داشت.

درخواست ویزای اقامت باید از طریق سفارت محلی یا کنسولگری پرتغال صورت گیرد و شرایط پذیرش درخواست به شرح زیر است:

  • ارائه گذرنامه معتبر
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه پرتغال
  • ریز نمرات دانشگاهی و سوابق تحصیلی
  • عکس گذرنامه
  • مدارک برای اثبات بودجه کافی
  • کپی از مدارک بیمه درمانی

موقعیت کار پس از تحصیل در پرتغال

دانشجویان می توانند در پایان دوران تحصیل خود، به اقامت در پرتغال ادامه دهند و در این کشور مشغول به کار شوند و ویزای کاری پرتغال دریافت نمایند. همچنین بر اساس قوانین کشور پرتغال، فارغ التحصیلان خارجی پس از اتمام تحصیل خود تا یک سال می تواند در کشور پرتغال اقامت و اشتغال داشته باشد. فرد متقاضی در صورتی که در حیطه شغلی خود استخدام شود می تواند ویزای کاری پرتغال را دریافت کند و پس از 5 سال جهت دریافت اقامت دائم پرتغال اقدام کند.

همچنین متقاضیان تحصیلی در این کشور می توانند فعالیت های اوقات فراغت متناسب با علایق خود را انجام دهند. بدین ترتیب علاقه مندان به رشته موسیقی می توانند در جشنواره ها و رویدادهای متعددی در لیسبون شرکت کنند. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :