مهاجرت به کشور ترکیه

ساختار سیاسی ترکیه

ساختار سیاسی ترکیه

کشور ترکیه، کشوری پیشرفته و دارای روابط گسترده با ایران است و همه ساله هموطنان بسیار زیادی با اهداف و مقاصد گوناگون به این کشور مهاجرت می کنند. آگاهی از شرایط اشتغال زایی، زندگی و ساختار سیاسی ترکیه می تواند برای متقاضیان بین المللی مهاجرت به ترکیه بسیار مفید باشد. رئیس جمهور ترکیه (Tϋrkiye Cumhuriyeti CumhurBaşkani) رئیس دولت ترکیه و در راس ساختار سیاسی ترکیه قرار دارد. پس برای اطلاع از ساختار سیاسی کشور ترکیه پشنهاد می کنیم حتما مقاله حاضر را که توسط مشاورین موسسه حقوقی به دقت مطالعه نمایید.

اطلاعاتی درباره کشور ترکیه

جمهوری ترکیه کشوری بین 2 قاره در شبه جزیره آناتولی در آسیای غربی قرار دارد و پایتخت آن آنکارا می باشد. تنوع جاذبه های توریستی ترکیه آن را به کشور ماه و ستاره در بین گردشگران معروف کرده است. به همین خاطر، همه ساله ترکیه به عنوان مقصد شماره یک مهاجرتی ایرانی ها محسوب می شود. مردم ترکیه مردمی خونگرم و مهربان و فرهنگ آنها شبیه به فرهنگ ایرانی می باشد. این موضوع زندگی در ترکیه را برای افراد مهاجر آسانتر خواهد کرد. این کشور در چند دهه اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه های مختلفی از جمله موسسه های آموزشی، گردشگری و امور اقتصادی داشته است.

بررسی ساختار سیاسی ترکیه

جمهوری ترکیه به لحاظ تشکیلات سیاسی دارای 3 نهاد و قوه مستقل می باشد:

  • قوه مقننه
  • مجریه
  • قضائیه

این 3 قوه کارکردی مستقل از هم دارند ولی در عین حال یکپارچه عمل می کنند. ریاست این ساختار سیاسی مربوط به رییس جمهور ترکیه است. رییس جمهور ترکیه هر 5 سال توسط مردم انتخاب می شود. اختیار انتخاب نخست وزیر (Başbakan) و اعضای قوه قضایی را برعهده دارد. همچنین خود نخست وزیر مسئول تشکیل کابینه دولت ترکیه محسوب می شود. ناگفته نماند که اعضاء مجلس ملی ترکیه به عنوان قوه مقننه یا قانونگذار ترکیه نیز هر 4 سال یکبار توسط رای مردم انتخاب می شود. جهت مهاجرت به ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

جدول زیر نشانگر ساختار سیاسی اصلی کشور ترکیه می باشد:

انواع ساختار سیاسی ترکیهوظایف و مسئولیت ها
قوه مقننه یا قانونگذاریمسئولیت قانونگذاری ترکیه را در مجلس عالی ملی ترکیه انجام می دهد.
قوه مجریهاین نهاد در ترکیه دارای یک ساختار دوگانه شامل رییس جمهوری و هیئت وزیران (کابینه دولت) می باشد.
قوه قضاییقوه قضایی در ترکیه توسط دادگاه های مستقل و ارگانهای قضایی عالی مدیریت می شود.

 ساختار سیاسی ترکیه و قوه اجرایی

بازوی اجرایی کشور جمهوری ترکیه، قوه مجریه آن است. قوه اجرایی در ترکیه دارای قدرت محدود بوده و عضویت حزب به هنگام انتخابات لغو می شود. بر اساس قوانین ترکیه، رییس جمهوری ترکیه مسئول انتخاب نخست وزیر این کشور می باشد. نخست وزیر دارای قدرت فرمان تشکیل جلسات کابینه دولت، اعلام قوانین و نیز عقد معاهدات و قراردادهای بین المللی می باشد. روال قانونی ترکیه این است که نخست وزیر از طرف رییس جمهور مسئول معرفی وزرای کابینه دولت می باشد. اما فرآیند انتخاب رییس جمهوری ترکیه از طریق سیستم انتخابات 2 دوری است. همچنین شرایط کار در ترکیه به صورت کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

ساختار سیاسی ترکیه و قوه اجرایی

ساختار سیاسی ترکیه و قوه مقننه

نهاد قوه مقننه در جمهوری ترکیه یک نهاد بسیار مهم و تاثیرگذار در سرنوشت کل کشور محسوب می شود. خواستگاه اصلی و محل تصمیمات این ساختار سیاسی مهم، در مجلس عالی ملی ترکیه (Tϋrkiye Bϋyϋk Millet Meclisi) می باشد. این نهاد وظایف و مسئولیت های کلیدی از جمله نگارش قانون، نظارت بر عملکرد وزرای کابینه و نیز تدوین و تصویب بودجه کل کشور ترکیه را برعهده دارد. بر طبق قانون اساسی ترکیه، اعضای مجلس عالی ملی ترکیه از طریق سیستم نمایندگی تناسبی لیست احزاب انتخاب می شوند. لازم به ذکر است که انتخابات برای انتخاب نمایندگان مجلس قانونگذاری ترکیه هر 4 سال یکبار برگزار می شود. جهت اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در کشور ترکیه نیز می توانید مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

ساختار سیاسی ترکیه و قوه قضایی

ساختار سوم مربوط به نهاد قضایی یا عدلیه ترکیه است. این نهاد نیز دارای وظایف و مسئولیت های خاص خود بوده و شرایط مربوط به خود را داراست. معمولا قوه قضایی کشور ترکیه مطابقت قوانین با قانون اساس ترکیه را کنترل می کند. هر گونه مغایرت با قانون اساسی تحت رصد این نهاد ملی ترکیه می باشد. حتی اعمال و رفتار دولت ترکیه نیز توسط این نهاد ملی مورد رسیدگی قرار می گیرد. اعضاء نهاد قضایی ترکیه معمولا توسط رییس جمهور این کشور منصوب می شوند، معمولا هم در صورت رای مساعد رییس جمهوری، اعضا می توانند تا سن بازنشستگی در این سمت به کشور ترکیه خدمت کنند. سن بازنشستگی اجباری اعضای قوه قضایی ترکیه در حدود 65 سال می باشد، از این سن به بعد اعضاء حق نشستن بر کرسی دادگستری ترکیه را ندارند.

شرایط ساختار سیاسی ترکیه

همانطوری که هموطنان عزیز می دانند سیاست ترکیه در قالب ساختار جمهوری تشکیل می شود. از این طریق رییس دولت و رییس کشور در راس قوای اجرایی ترکیه است. رییس جمهور همچنین احکام اجرایی کشور را صادر می کند. از این رو قضات و روسای موسسات دولتی را نیز منصوب می کند. سیستم سیاسی ترکیه بر پایه جدایی قدرت هاست. قدرت اجرایی کشور توسط هیئت وزرا اعمال می شود، قدرت قانونی یا قانونگذاری متعلق به مجلس عالی ملی می باشد. در این بین سیستم عدلیه ترکیه مستقل از این دو قوا عمل می کند. لازم به ذکر است که قانون اساسی فعلی ترکیه پس از رفراندوم قانون اساسی ترکیه در 7 نوامبر سال 1982 تصویب شد.

در جدول زیر می توانید با خلاصه شرایط ساختار سیاسی ترکیه آشنا شوید:

نوع دولت ترکیهدموکراسی پارلمانی جمهوری
نام حکومتجمهوری ترکیه
سال تشکیل1982
رییس دولترجب طیب اردوغان
نخست وزیربنالی یلدریم
حزب حاکمحزب عدالت و توسعه یا آک پارتی

ساختار سیاسی ترکیه و احزاب ترک

ترکیه یک دموکراسی جمهوری با سیستم چند حزبی یا مولتی پارتی است. احزاب مختلف به عنوان احزاب سیاسی تعریف می شوند که بیش از 10% آراء را در آخرین انتخابات عمومی کسب کرده یا در مجلس به کرسی این نهاد مدنی تکیه زنند. احزاب خرد و کوچک در کشور ترکیه به صورت احزاب سیاسی تعریف می شوند. حائز شرایط کمیته عالی انتخابات ترکیه (Yϋksek Seçim Kurulu با اسم مستعار YSK) می باشند. نام آنها در لیست های رای گیری لیست شده اند.

اما احزاب سیاسی نشان داده شده در جدول زیر احزاب عمده سهیم در کرسی های مجلس عالی ملی ترکیه می باشند:

رتبهنان حزبرهبر حزبایدئولوژیسال تاسیس
1حزب عدالت و توسعه یا آک پارتیرجب طایب اردوغانمحافظه کاری اجتماعی، نئو عثمانی گرایی2001
2حزب خلق جمهوریکیمال کیلیچ داراوغلودموکراسی اجتماعی، کمال گرایی1992
3حزب دموکراتیک مردمیسزای تملی و پروین بولدانسوسیالیزم دموکراتیک، دموکراسی رادیکال2012
4حزب نهضت ملی گراییدولیت باهچالیپان ترکیسم و ملی گرایی1969
5حزب خوب یا ایی پارتیمیرال آکشنرمحافظه گرایی لیبرال، طرفدار اروپایی گری2017
6حزب سعادتکیمال کارموغلواسلام گرایی سنی، محافظه گرایی2001
7حزب اتحاد بزرگمصطفی دسته جیاسلام گرایی سنی، محافظه گرایی1993
8حزب دموکراتگل تکین اویسالمحافظه گرایی لیبرال2007

برای اطلاع از انواع و شرایط ویزا و اقامت ترکیه با مشاورین و کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :