مهاجرت تحصیلی یونان

رشته روانشناسی در یونان

رشته روانشناسی در یونان

تحصیل در رشته روانشناسی در یونان ممکن است به دلیل ارزان قیمت بودن تحصیل و زندگی در این کشور مورد توجه متقاضیان بین المللی باشد. اما باید توجه داشت عواملی مثل لزوم تسلط به زبان یونانی برای کار به عنوان روانشناس در یونان، از نقاط ضعف یونان به شمار می آید. چرا که غالبا در یونان و سایر کشورهای غیر انگلیسی زبان دانشجویان ترجیح می دهند با زبان انگلیسی شغل مورد نظر خود را پیدا کنند و اجازه اقامت خود را تمدید نمایند. البته نکته مثبتی که در خصوص فارغ التحصیلان رشته روانشناسی وجود دارد این است که علی رغم بازار کار نسبتا نامناسب یونان، این افراد در صورت تسلط به زبان یونانی، برای یافتن شغل در این کشور مشکلی نخواهند داشت.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل در یونان در سال 2022 به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه تحصیل در رشته روانشناسی در یونان چقدر است؟
  • آیا امکان کار بعد از تحصیل در یونان وجود دارد یا خیر؟
  • حدود درآمد روانشناسان در کشور یونان چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته روانشناسی در یونان

دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا یا به عبارتی EU/EEA students برای تحصیل در دانشگاه های دولتی یونان در رشته روانشناسی و سایر رشته ها شهریه ای پرداخت نمی کنند. تنها استثنای این امر تعدادی برنامه های کارشناسی ارشد است. اما ایرانی ها با توجه به مقطع تحصیلی خود، برای تحصیل در رشته روانشناسی در دانشگاه های دولتی یونان سالانه بین 9000€ الی 15000€ (یورو) شهریه پرداخت می نمایند. اما شهریه دانشگاه های خصوصی یونان در سال 2022 بالای 20000€ (یورو) خواهد بود. لازم به ذکر است اگرچه رشته روانشناسی در یونان کمی پرهزینه است. هزینه های زندگی در این کشور پایین می باشد.

برای بررسی بهتر این موضوع در نمودار ذیل به بررسی حداقل هزینه زندگی در یونان می پردازیم:

توزیع هزینه زندگی در یونان

بهترین دانشگاه ها برای رشته روانشناسی در یونان

با توجه به این که شرایط بازار کار در یونان مناسب نیست، دانشجویان، علی الخصوص دانشجویان خارج از حوزه اتحادیه اروپا که قصد دارند پس از اتمام تحصیلات خود در یونان همچنان اقامت خود در این کشور را تمدید نمایند، باید توجه داشته باشند رزومه خوبی ارائه دهند. چرا که در شرایط مشابه کارفرمایان ترجیحشان به استخدام فرد یونانی یا فرد اروپایی خواهد بود. از جمله مواردی که بیشترین تاثیر را در جلب نظر کلینیک های روانشناسی دارد می توان به دانشگاهی اشاره نمود که فرد در یونان در آن تحصیل نموده است.

بهترین دانشگاه ها برای رشته روانشناسی در یونان در سال تحصیلی 2022 عبارتند از:

بهترین دانشگاه های یونان برای تحصیل در رشته روانشناسیQS Ranking 2022U.S. News Ranking 2022
دانشگاه کرت801563
دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن651262
دانشگاه ارسطو تسالونیکی571349
دانشگاه ایوانینا601567
دانشگاه پاتراس751763

کار ضمن تحصیل در رشته رواشناسی در یونان

برای کار ضمن تحصیل در یونان به عنوان فردی غیر اروپایی بایستی درخواست داد و مجوز کاری (work permit) اخذ نمود. با وجود اخذ مجوزهای مورد نظر باز هم دانشجویان تنها اجازه کار پاره وقت خواهند داشت و شغل مربوطه نمی تواند در زمینه روانشناسی باشد. چرا که به منظور کار به عنوان روانشناس در یونان و سایر کشورهای دنیا، اخذ مدرک تحصیلی و قبولی در ارزشیابی های مشخصی لازم است.

با این وجود دانشجویان در یونان می توانند تا سقف 20 ساعت در هفته در مشاغل ذیل مشغول به کار شوند:

  • کار در محیط دانشگاه به عنوان دستیار اساتید در فعالیت های پژوهشی
  • کار خارج از محیط دانشگاه در رستوران ها، هتل ها یا کار به عنوان کارآموز در کلینیک های مختلف

لازم به ذکر است سطح درآمد دانشجویان در یونان پاسخگوی بخشی از هزینه های زندگی در یونان خواهد بود. چرا که به طور متوسط ماهانه بین 300€ الی 450€ (یورو) درآمد خواهند داشت. البته برای کار در یونان چه حین تحصیل و چه پس از فارغ التحصیلی تسلط داشتن به زبان یونانی ضروری است و این الزام در خصوص علاقمندان به کار در زمینه روانشناسی، پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و سایر 2 برابر می شود. لازم به ذکر است کار ضمن تحصیل در یونان علاوه بر کمک به تامین بخشی از هزینه ها در این کشور، رزومه افراد را هم قوی تر می کند و شانس کاریابی پس از فارغ التحصیلی در این کشور را هم بالاتر می برد.

کار ضمن تحصیل در رشته رواشناسی در یونان

کار پس از تحصیل در یونان

امکان کار پس از تحصیل در یونان برای افراد وجود دارد، منتهی تنها 2 ماه پس از فارغ التحصیلی فرصت یافتن شغل دارند. همان طور که هزینه های زندگی در یونان پایین است، سطح درآمد یونانی ها نیز در مقایسه با کشورهایی مثل سوئیس، آلمان، انگلستان، هلند، دانمارک، استرالیا، نیوزلند، کانادا و سایر کشورها کم تر می باشد. اما در مقایسه با جامعه یونانی، روانشناسان هرچند پردرآمدترین اقشار نیستند. البته میزان دقیق درآمد روانشناسان در یونان همانند سایر کشورهای دنیا به عوامل مختلفی مثل جنسیت، سابقه کار، مهارت، شهرت، سطح تحصیلات و سایر آنها بستگی دارد. در یونان 25% روانشناسان ماهانه درآمدی کم تر از 2350€ (یورو) دارند. جهت آگاهی در خصوص کار در حین تحصیل در یونان می توانید از طریق لینک مشخص شده به مطالعه مقاله مذکور بپردازید.

در جدول ذیل حدود درآمد روانشناسان در یونان در سال 2022 بیان شده است:

حداکثر درآمد روانشناسان در یونان به یورومیانگین درآمد روانشناسان در یونان به یوروحداقل درآمد روانشناسان در یونان به یورو
1840€3530€5400€

تاثیر سابقه کار در درآمد روانشناسان در یونان

لازم به ذکر است سابقه کاری در میزان درآمد روانشناسان در یونان تاثیر زیادی خواهد داشت. به عبارت دقیق تر روانشناسانی که بیش از 2 سال سابقه کار داشته باشند به طور متوسط در مقایسه با کسانی که کم تر از این میزان کار مرتبط داشته اند، بیش از 34% درآمد خواهند داشت. در واقع متوسط درآمد روانشناسانی که تا 2 سال سابقه کار دارند در یونان 2090€ (یورو) است. بدین ترتیب متقاضیانی که بین 2 تا 5 سال سابقه کار داشته باشند 2800€ (یورو) درآمد خواهند داشت. همچنین کسانی که در یونان دکتری روانشناسی دارند 78% بیشتر از کسانی درآمد خواهند داشت که فقط مدرک کارشناسی ارشد این رشته را اخذ نموده اند. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل در رشته روانشناسی در یونان، دانشگاه های برتر، سطح درآمد و تاثیر سابقه کار در درآمد روانشناسان در یونان توضیحاتی ارائه گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :