مهاجرت تحصیلی کانادا

رشته روانشناسی در کانادا

رشته روانشناسی در کانادا

تحصیل رشته روانشناسی در کانادا طرفداران زیادی دارد و شاید یکی از دلایل آن را بتوان نظام تحصیلی برتر و فرصت های شغلی فارغ التحصیلان دانست. روانشناسان در کانادا همچنین سطح درآمد بالایی دارند خصوصا پس از چند سال کار در این حوزه و کسب شهرت و مهارت های عملی بیشتر. نظام تحصیلی کانادا همانند بسیاری کشورهای دیگر دنیا از بخش های مختلفی تشکیل شده که عبارت هستند از: مقطع ابتدایی، متوسطه و پس از متوسطه که هم شامل دوره های کالج های فنی می شود هم دانشگاه.

کانادا کشوری وسیع در مرزهای شمالی آمریکا می باشد. این کشور جزء مهاجرپذیرترین کشورهای توسعه یافته دنیا است. کشور کانادا همه ساله به طرق مختلف از جمله تحصیلی، سرمایه گذاری و کاری (برنامه های کارگران ماهر ورود سریع، برنامه ایالت کبک و غیره) به جذب افراد متخصص و جوان علاقه مند به زندگی در کانادا می پردازد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

هزینه های تحصیل در رشته روانشناسی در کانادا

یکی از هزینه های عمده برای دانشجویان رشته روانشناسی در دانشگاه های کانادا، پرداخت شهریه است که در هر دانشگاهی با توجه به مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) متفاوت خواهد بود. رشته های علوم انسانی در کانادا مثل رشته ادبیات زبان فرانسه، باستان شناسی و غیره هزینه های کم تری دارد. اما رشته روانشناسی جزء رشته های گران قیمت می باشد.

در واقع شهریه دانشگاه های کانادا برای رشته روانشناسی سالانه بین 18000$ الی 60000$ (دلار کانادا) در دوره های کارشناسی خواهد بود. البته امکان اخذ بورسیه ها و فاندهای مختلفی هم برای دانشجویانی که رزومه خوبی دارند وجود دارد. برخی از این بورسیه ها از سوی دولت کانادا اعطاء می شود. برخی ها از سوی موسسات یا اساتید.

برخی از بورسیه های تحصیلی در کانادا عبارت هستند از:

  • Pierre Elliot Trudeau Foundation Doctoral Scholarships
  • University of Manitoba Graduate Fellowships
  • Lester B
  • Vanier Canada Graduate Scholarships

مدارک لازم برای تحصیل رشته روانشناسی در کانادا

به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی در کانادا افراد باید ابتدا یک سال در کالج تحصیل کنند تا امکان اخذ پذیرش از دانشگاه های بهتری را داشته باشند. به این منظور مدارک متعددی باید برای کالج پیش دانشگاهی مورد نظر ارسال گردد، از جمله:

  • CV
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی به زبان انگلیسی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک (application fee)

پس از اخذ پذیرش نوبت به اخذ ویزای تحصیلی کانادا می رسد که به مدارک متعددی نیاز دارد از جمله:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی تمکن مالی بانکی مبنی بر داشتن هزینه یک سال زندگی در کانادا
  • رسید پرداخت شهریه سال اول کالج یا دانشگاه
  • پرداخت هزینه سفارت که برای ویزای تحصیلی 150$ (دلار کانادا) می باشد.

مدارک لازم برای تحصیل رشته روانشناسی در کانادا

بررسی هزینه زندگی دانشجویی در کشور کانادا

هزینه زندگی در کانادا نکته دیگری است که دانشجویان روانشناسی باید به آن توجه داشته باشند. هر چند میزان آن در مقایسه با اکثر کشورهای انگلیسی زبان دنیا از جمله آمریکا و استرالیا بسیار پایین تر است. نکته مهم دیگر در این خصوص پایین بودن نرخ تورم در کانادا است که نشان می دهد علاوه بر شهریه دانشگاه ها، هزینه های زندگی در این کشور نیز به مرور افزایش چشمگیری ندارد.

در جدول ذیل نرخ تورم کانادا نشان داده شده است:

نرخ تورم کشور کاناداسال
1.95%2019
0.61%2020

حدود هزینه های زندگی ماهانه برای یک نفر در تعدادی از معروف ترین شهرهای کانادا بر اساس دلار کانادا عبارتند از:

نام شهرهزینه زندگی در شهرهای مختلف به دلار کانادا
اتاوا1000CAD
کبک800CAD
ونکوور1500CAD
کلگری1300CAD

کار ضمن تحصیل در رشته روانشناسی در کانادا

اگرچه دانشجویان برخی رشته ها مثل سینما، مهندسی کامپیوتر، حقوق و غیره امکان کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را در کانادا دارند، دانشجویان روانشناسی برای کار به عنوان مشاور یا روانشناس باید پروانه لازم را داشته باشند. اما می توانند در حوزه های دیگر تا سقف 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوند.

به این ترتیب بخشی از هزینه های زندگی خود در کانادا را تامین نمایند. لازم به ذکر است کارهای دانشجویی در کانادا به 2 گروه کار در محیط دانشگاه و کار خارج از محیط دانشگاه تقسیم می شود. گروه دوم نیاز به اخذ مجوز کاری (work permit) از سوی دانشجویان بین المللی خواهد داشت. جهت اطلاع از شرایط کار در کانادا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا

نرخ بیکاری کانادا پایین است. در سال های 2020 و 2021 به ترتیب 13.7% و 8.5% بوده است. با وجود فرصت های شغلی زیاد در کانادا خصوصا برای فارغ التحصیلان رشته روانشناسی، دانشجویانی که در بهترین دانشگاه های کشور کانادا تحصیل کرده اند، شانس پیدا کردن کارشان بالاتر است. از جمله بهترین دانشگاه های کانادا در سال 2022 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • McGill University
  • University of Toronto
  • University of British Columbia

البته حتی دانشگاه های کانادایی که رنکینگ ملی پایین تری در مقایسه با دانشگاه های فوق دارند، در مقیاس جهانی غالبا رتبه های خوبی دارا می باشند. از آن جمله می توان به University of Saskatchewan Athabasca University،University of Regina ،Memorial University of Newfoundland و Royal Roads University اشاره نمود. علاقه مندان به تحصیل در رشته روانشناسی در کانادا در سال 2022 می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :