مهاجرت تحصیلی یونان

رشته داروسازی در یونان

رشته داروسازی در یونان

تحصیل در رشته داروسازی در یونان اگرچه بهترین گزینه برای این رشته تحصیلی نیست، اما مزایایی مانند رایگان بودن اکثر دانشگاه ها را دارد. از جمله مزایای انتخاب یونان برای تحصیل در رشته های مختلف تحصیلی از جمله داروسازی می توان به رایگان بودن اکثر دانشگاه های این کشور برای دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا اشاره نمود. اگرچه دانشجویان بین المللی، از جمله ایرانیان، برای تحصیل در دانشگاه های یونان باید شهریه پرداخت نمایند، اما میزان آن در مقایسه با کشورهایی مثل انگلستان، آمریکا، دانمارک، فنلاند و سایر کمتر می باشد. علاوه بر شهریه رشته داروسازی در دانشگاه های یونان، هزینه های زندگی در این کشور هم تقریبا پایین است.

در ضمن اگرچه یونان اقتصادی بحرانی دارد که در مقایسه با کشورهایی مثل آلمان، هلند، اتریش، فرانسه، نروژ و سایر ضعیف تر است، اما عضو اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا و ناحیه شنگن و یورو است. همچنین دانشگاه های خیلی خوبی در کشور یونان وجود دارند که فارغ التحصیل شدن از آنها می تواند مزیت مهمی در رزومه افراد به حساب آید. در ضمن اگرچه نظام اقتصادی یونان هنوز بعد از بحرانی که در شروع قرن 21 رخ داد، بهبود کامل پیدا نکرده و نرخ بیکاری آن بالای 18% است. از اینرو داروسازی جزء مشاغل مورد نیاز یونان به حساب می آید. یعنی فارغ التحصیلان رشته داروسازی، مخصوصا اگر از دانشگاه های مطرح این کشور فارغ التحصیل شده باشند و به زبان یونانی هم مسلط باشند، برای کاریابی در یونان مشکلی نخواهند داشت.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل در یونان در سال 2022 به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل در رشته داروسازی در یونان چقدر است؟
  • آیا امکان کار پس از تحصیل در یونان برای غیر اروپایی ها وجود دارد؟

کلیات رشته داروسازی در یونان

یونان به لحاظ اقتصاد و تجارت رتبه 42 را در سطح جهانی به خود اختصاص داده و از نظر سطح آموزش رتبه 59 را در دنیا دارد. در واقع حتی کشورهای مکزیک و بحرین هم با رتبه های جهانی 57 و 58 از نظر سطح آموزشی جایگاه تقریبا بهتری در مقایسه با یونان دارند. در نتیجه انتخاب تحصیل در رشته داروسازی در یونان را نمی توان خیلی پیشنهاد کرد.

در واقع بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته داروسازی عبارت هستند از:

  1. دانشگاه هاروارد آمریکا
  2. دانشگاه کمبریج بریتانیا
  3. دانشگاه ملی سنگاپور
  4. دانشگاه آکسفورد انگلستان
  5. دانشگاه کارولینسا سوئد

باید توجه داشت تحصیل در این دانشگاه ها، خصوصا در مقطع کارشناسی، غالبا به زبان یونانی است. پس اگر کسی بخواهد در رشته داروسازی دانشگاه های یونان تحصیل کند باید یک سال کالج شرکت کند، در آزمون ورودی پذیرفته شود و به زبان یونانی حداقل در سطح B2 مسلط باشد. در ضمن کشور یونان جزء کشورهایی است که برای ایرانیان ویزای همراه صادر نمی کند، پس اگر دانشجویی متاهل است و می خواهد همراه همسر و فرزندان اقامت کشوری اروپایی را بگیرد، بهتر است یونان را انتخاب نکند.

کلیات رشته داروسازی در یونان

شهریه رشته داروسازی در یونان

دانشگاه های دولتی یونان برای EU/EEA students غالبا رایگان هستند و از غیر اروپایی ها نیز شهریه مناسبی دریافت می کنند. به عبارت دقیق تر شهریه دانشگاه های یونان در رشته داروسازی در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است، اما معمولا بالای 6320€ (یورو) در سال می باشد. علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در یونان هم باید تامین گردد که معمولا بین 550€ الی 900€ (یورو) در ماه است. البته اگر کسی بخواهد هزینه های خود در این کشور را به 550€ (یورو) برساند، لزوما باید در خوابگاه های دولتی یونان اقامت داشته باشد. البته خوشبختانه هرچند نرخ بیکاری در یونان بالا است، نرخ تورم در این کشور پایین می باشد یعنی قیمت اجناس و خدمات مختلف و شهریه دانشگاه های این کشور به مرور زمان افزایش زیادی نخواهند داشت.

نرخ تورم در یونان در جدول ذیل نشان داده شده است:

سالنرخ تورم در یونان
2021%0.57-
2022%0.69

البته دانشجویان در یونان تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند و در صورت یافتن شغل بخشی از هزینه های زندگی در این کشور را می توانند تامین نمایند. اما در این خصوص توجه به 2 نکته مهم ضروری به نظر می رسد:

  • نرخ بیکاری در یونان بالای 18% و نرخ بیکاری جوانان، یعنی 18 تا 24 ساله ها بالای 50% است، پس یافتن کار ضمن تحصیل خصوصا از سمت غیر اروپایی ها در یونان محتمل نیست.
  • دانشجویان داروسازی در یونان و سایر کشورهای دنیا به دلیل سنگین بودن حجم دروس و طولانی بودن ساعت کلاس ها معمولا فرصتی برای مشغول شدن به کار دانشجویی ندارند و اگر زمان فراغت داشته باشند معمولا به مطالعه می پردازند.

کار پس از تحصیل در رشته داروسازی در یونان

پس از فارغ التحصیلی از رشته داروسازی از یکی از دانشگاه های یونان، دانشجویان تنها 2 ماه فرصت دارند که در جایی مشغول به کار شوند و ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری یونان کنند. البته فارغ التحصیلان رشته داروسازی معمولا در این خصوص مشکلی نخواهند داشت به شرطی که علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان یونانی هم تسلط کامل داشته باشند. همان طور که مشاهده می شود متاسفانه در کسب درآمد داروسازان در یونان تبعیض جنسیتی وجود دارد. به طور میانگین زنان در مقایسه با مردان 7% کم تر حقوق می گیرند. در خصوص میزان درآمد داروسازان در یونان علاوه بر جنسیت، سطح تحصیلات و سابقه کار هم تاثیر زیادی دارد.

به عبارت دیگر کسی که مدرک کارشناسی ارشد داروسازی را داشته باشد در مقایسه با کسی که مدرک کارشناسی داروسازی را در یونان اخذ نموده، به طور توسط 29% بیشتر درآمد دارد. لازم به ذکر است درآمد داروسازان در یونان هر 16 ماه یک بار 12% هم افزایش پیدا می کند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل در رشته داروسازی در یونان، سطح درآمد فارغ التحصیلان و کار در یونان توضیحاتی بیان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :