مهاجرت به کشور نروژ

جمعیت شناسی نروژ

جمعیت شناسی نروژ

مبحث جمعیت شناسی نروژ، شامل اطلاعاتی درباره اندازه، ترکیب جمعیت، مبنای مهمی برای سیاست گذاری و تصمیم گیری در حوزه های مختلف جامعه است. به عنوان مثال، توزیع سنی بر تقاضای تحصیل در نروژ و مکان تحصیل و جمعیت شاغل بر نیاز به خدمات بهداشتی و تامین اجتماعی تأثیر دارد. توزیع منطقه ای جمعیت نیز، چارچوب مهمی را برای شهرستان ها و شهرداری ها فراهم می کند. جمعیت فعلی نروژ 5432411 نفر است که بر اساس شرح آخرین داده های سازمان مللی می باشد.

جمعیت نروژ معادل 0.7% از کل جمعیت جهان است. تراکم جمعیت در نروژ به گونه ای است که می توان گفت در هر 2 کیلومتر 38 نفر هستند. مساحت کل زمین آن 365268 کیلومتر مربع (141031 مایل مربع) می باشد. 83.4% از جمعیت نروژ شهرنشین هستند (4521838 نفر در سال 2022) و سن متوسط در نروژ 39.8 سال است.

آمارهای جمعیت شناسی نروژ

اندازه و ترکیب جمعیت از 2 طریق تغییر می کند: هنگامی که افراد متولد می شوند و می میرند و هنگامی که آنها به خارج از کشور می روند. وقتی تعداد تولدها از مرگ و میرها بیشتر باشد، زاد و ولد بیش از حد است. وقتی تعداد افراد بیشتری از این کشور به کشور دیگری مهاجرت می کنند، چیزی به نام خالص مهاجرت داریم. این فاکتورها رشد جمعیت را تعیین می کنند. جمعیت نروژ در سال 2012 از مرز 5 میلیون نفر عبور کرد که بیش از 1.7 میلیون نفر از سال 1950 افزایش یافته است.

رونق فرزند آوری پس از جنگ تا اواسط دهه 1960 ادامه داشت. پس از آن روند نزولی به وجود آمد و در ابتدای دهه 1980 باروری به حداقل رسید. باروری متعاقبا دوباره افزایش یافت و حدود 2 کودک، به ازای هر زن تثبیت شد. اکنون این میزان به ازای هر زن در حال زندگی در نروژ، یک کودک کاهش یافته است. به استثناء مهاجرت، نرخ باروری کل، در هر کشوری برای جلوگیری از کاهش جمعیت در دراز مدت، باید حدود 2.1 باشد. همچنین میزان مرگ و میر در کل قرن گذشته، به استثنای دوره 1950 تا 1970، کاهش زیادی داشته است. در این دوره، میزان مرگ و میر در مردان در اکثر گروه های سنی افزایش یافت. عمدتا دلیل تعداد زیادی از مرگ و میر مربوط به بیماری های قلبی عروقی می شوند.

آمارهای جمعیت شناسی نروژ

جمعیت شناسی نروژ بر اساس آمار مهاجران

امروزه، تقریبا از هر 9 نفر بیش از یک نفر در کشور نروژ 70 سال یا بیشتر سن دارد. به طور متوسط​، افراد در نروژ تقریبا تا سال 2060، 70 ساله یا بیشتر خواهند بود. اگرچه، جمعیت کشور نروژ در حال پیر شدن است، اما جمعیت پیر در نروژ، بسیار کمتر از بسیاری از کشورها خواهد بود. زیرا نروژ در مقایسه با سایر کشورهای اروپا و به طور کلی غرب، از رشد باروری منفی و مهاجرت بالایی برخوردار است.

مهاجران، کسانی هستند که به عنوان شخصی متولد شده در خارج از نروژ، از والدین خارجی متولد شده و به عنوان مقیم نروژ در ثبت ملی جمعیت ثبت شده اند. دسته ای از افراد نیز، در داخل کشور توسط والدینی که اقدام به مهاجرت به نروژ داشته، متولد شده اند. تعداد مهاجران و نروژی های متولد شده با والدین مهاجر در سال جاری 20043 نفر افزایش یافته است.

در جدول زیر خلاصه ای از آنچه گفته شد را مشاهده می کنید:

اقدامات و برآورد جمعیتیواحد10 سال قبل
نرخ باروری کل در زنانتعداد فرزندان1.98
نرخ باروری کل در مردانتعداد فرزندان1.77
امید به زندگی میانگین هر 2 جنسسال80
امید به زندگی در مردانسال78
امید به زندگی در زنانسال83
سهم 67 سال به بالادرصد12.9%
سهم 18 سال به پاییندرصد22.8%
رشد جمعیتبه عنوان درصد جمعیت در ابتدای سال1.2%

جمعیت شناسی نروژ در خصوص نژاد

نروژ عمدتا، از نروژی های قومی و گروه کوچکی از افراد وابسته به فنلاندی ها و مجارها تشکیل شده و تقریبا یک پنجم کشور نروژ، از مهاجران تشکیل شده است. از نظر قومی، ساکنان نروژ عمدتا نروژی، از نژاد تبار شمال آلمان هستند. در نروژ شمالی، سامی ها زندگی می کنند، که ادعا می کنند، تبار افرادی هستند که حدود 8000 سال پیش این منطقه را آباد کرده اند. از سال 2012، یک مطالعه رسمی دولت نشان می دهد که 86.2% از کل جمعیت را نروژی های قومی تشکیل می دهند. اقلیت های ملی نروژ شامل رومی های اسکاندیناوی، روما، یهودیان و کوونر و همچنین یک گروه فنلاندی کوچک می باشند. در دهه های گذشته، بسیاری از مهاجران با هدف کار در نروژ و بسیاری از پناهجویان از مناطق مختلف جهان وارد این کشور شده اند.

در ادامه مهاجران مستمر نروژ از این مناطق را دقیق تر مشاهده می کنیم:

  • آسیای جنوبی بیشتر پاکستانی ها
  • آسیای شرقی عمدتا چینی
  • جنوب شرقی آسیا
  • جزایر اقیانوس آرام به عنوان مثال فیلیپین
  • اروپای شرقی مانند روس ها
  • لهستانی های اروپای مرکزی
  • جنوبی اروپا مانند یونانی ها، آلبانیایی ها
  • مردم از یوگسلاوی سابق
  • کشورهای خاورمیانه (به ویژه عراقی ها و کردهای ایرانی ) و همچنین سومالی ها، ترک ها، مراکشی ها و برخی از آمریکای لاتین

اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری درباره کشور نروژ به دست آورید می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :