مهاجرت به کشور ترکیه

تعطیلات رسمی در ترکیه

تعطیلات رسمی در ترکیه

تعطیلات رسمی در ترکیه همانند کشور ایران شامل تعطیلات ملی و تعطیلات مذهبی است و تعطیلات مذهبی بر طبق تغییرات ماه های قمری می باشد. کشور ترکیه همواره در بخش گردشگری فعال بوده و یکی از منابع اصل درآمد این کشور جاذبه های گردشگری ترکیه می باشد. این کشور نیز مانند همه کشورها دارای تعطیلات رسمی به دلیل مناسبت های خاص می باشد.

در روزهای متفاوتی در سال اتفاق می افتد. در تعطیلات رسمی در ترکیه، بانک ها و سازمان های دولتی نیز تعطیل هستند. فروشگاه ها و رستوران ها در مناطق غیر توریستی بسته می باشند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به تعطیلات رسمی در ترکیه و تاریخ آنها می پردازد و نگاهی به این روزها دارد.

تعطیلات ملی و مذهبی در ترکیه

کشور ترکیه به دلیل توریست خیز بودن در این راستا برای ارائه خدمات به گردشگران در روزهای تعطیل نیز مغازه ها و فروشگاه های مناطق ساحلی و توریست خیز خود را باز می گذارد. اما این مراکز در روزهای تعطیلات مذهبی تا ساعت یک بعد از ظهر بسته می باشند. بازارهای معروف ترکیه نیز در تعطیلات مذهبی کاملا بسته می باشند. همچنین بانک ها و ادارات در تعطیلات ملی و مذهبی در ترکیه تعطیل هستند.

یکی از رسومات مردم ترک در روزهای تعطیل به خصوص تعطیلات مذهبی، دیدار و صله رحم می باشد. لذا در این روزها خیابان ها شلوغ و ترافیک سنگین می باشد. از نکات قابل توجه شلوغی منطقی مانند میدان تکسیم (Taksim)، بشیکتاش (Beiktas)، نیشانتاشی (Nisantasi) و کدیکوی (Kadikoy) به دلیل تظاهرات مردمی در اول ماه می می باشد.

تعطیلات ملی و مذهبی ترکیه به صورت زیر می باشند:

  • جشن سال نوی میلادی که در یک ماه ژانویه می باشد.
  • روز ملی حاکمیت ترکیه و روز کودکان که در 23 ماه آوریل می باشد.
  • روز کار و کارگر که در یک ماه می می باشد.
  • روز بزرگداشت آتاتورک و روز ورزش و جوانان که در 19 ماه می است.
  • روز پیروزی و ملی ترکیه که در 30 آگوست می باشد.
  • روز جمهوری ترکیه در 29 ماه اکتبر است.
  • روز دموکراسی و اتحاد ملی که در 15 ماه جولای می باشد.

لیست تعطیلات رسمی ترکیه

تعطیلات رسمی کشور ترکیه اعم از ملی و مذهبی در سال 2022 به صورت زیر هستند:

تعطیلات رسمی ترکیهتاریخروز
جشن سال نو1 ژانویهچهارشنبه
روز حاکمیت ملی و کودک23 آوریلپنج شنبه
روز کار و همبستگی1 میجمعه
بزرگداشت آتاتورک و روز جوانان19 میسه شنبه
عید فطر24 تا 26 م15 جولایییکشنبه تا سه شنبه
عید قربان31 جولای تا 3 آگوستجمعه تا دوشنبه
روز پیروزی ترکیه30 آگوستیکشنبه
روز جمهوری ترکیه29 اکتبرپنج شنبه

در خصوص مهاجرت به ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

تعطیل رسمی روز کودک و حاکمیت در ترکیه

از سال 1921 در ترکیه 23 آوریل به نام روز حاکمیت ملی ترکیه و از سال 1927 این روز به نام روز کودک نهاده شد که یک تعطیلی ملی در ترکیه است. تمامی مدارس، بانک ها و دفاتر دولتی در ترکیه تعطیل می باشند. در سال 1920، اولین مجلس ملی بزرگ ترکیه پس از جنگ استقلال ترکیه برگزار شد. این پارلمان پس از پایان امپراتوری عثمان در ترکیه تشکیل شد. بدین ترتیب شروع به پایه ریزی جمهوری ترکیه کرد. این جلسه در آنکارا (Ankara) برگزار شد. در سال بعد آن برای بزرگداشت این اتفاق، این روز به نام روز حاکمیت ملی ترکیه اعلام شد.

کودکانی که در این جلسه شرکت می کنند کودکان فقیر و موفق در تحصیل می باشند و در مورد مشکلات خود صحبت و حتی قوانین جدید را مربوط به کودکان و سیاست های آموزشی و محیط زیستی امضا می کنند. برای بزرگداشت حاکمیت ملی و روز جهانی کودکان، دانش آموزان مدرسه در مراسمی یک هفته ای که با اجرای آواز و رقص همراه است. در خصوص اطلاع از شرایط زندگی در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

تعطیل رسمی روز کودک و حاکمیت در ترکیه

تعطیل رسمی روز جمهوری در ترکیه

در روز 29 اکتبر 1923 پارلمان جدید ترکیه قانون قانون اساسی جدید کشور ترکیه را جایگزین قانون اساسی امپراتوری عثمانی کرد. مصطفی کمال آتاتورک که رهبر جنگ استقلال ترکیه بود در این روز توسط پارلمان رئیس جمهور این کشور اعلام شد. از آن به بعد این روز، روز جمهوری ترکیه اعلام شد. یکی از مهم ترین تعطیلات رسمی در ترکیه می باشد.

در این روز اجراهای ویژه در استادیوم ها و مکان های ورزشی انجام می شود. اجراهایی از جمله رقص ها و آوازخوانی سنتی ترکیه و اجرای تئاتر برگزار می گردد. معمولا 28 اکتبر یک روز قبل از این روز به صورت نیمه تعطیل در می آید. مردم با به اهتزاز درآوردن پرچم ترکیه در خیابان ها و اماکن این روز را جشن می گیرند. همچنین برای احترام و گرامیداشت پدر ترکیه، مصطفی آتاتورک مردم به آرامگاه وی رفته و یا مجسمه های او را با تاجی از گل می آرایند.

تعطیل رسمی روز پیروزی در ترکیه

در جنگ جهانی اول امپراتوری عثمانی شکست خورد و این کشور به دست نیروهای متفقین افتاد و اشغال شد. نیروهای خواهان استقلال ترکیه به رهبری مصطفی آتاتورک در جنگی به نام دوملوپینار (Dumlupinar)، در استانی در غرب ترکیه در برابر نیورهای خارجی اکثرا یونانی در گرفت و نیروهای استقلال ترکیه پیروز شدند. این اتفاق در 30ام آگوست 1922 رخ داد. در سال بعد به عنوان روز پیروزی جشن گرفته شد. در این روز که روز ارتش نیز نامیده می شود.

برای گرامیداشت این روز مانورهای نظامی و هوایی انجام می گیرد. پرچم ترکیه در سراسر کشور به اهتزاز در می آید. از رهبر این جنگ یعنی مصطفی آتاتورک، تجلیل به عمل می آید و در آرامگاه او مراسم رژه و سرود انجام می گیرد. تاج هایی از گل بر مجسمه های او قرار داده می شود. در این روز که راهپیمایی نیز انجام می شود تمامی مدارس، بانک ها و دفاتر تعطیل می باشند. مزایا و معایب زندگی در ترکیه به طور کامل در مقاله لینک شده شرح داده شده است.

تعطیلات رسمی و روز ملی کار در ترکیه

روز کار و همبستگی در اول ماه می همانند بسیاری از کشورها در ترکیه نیز تعطیل می باشد. اولین تعطیلی رسمی روز کار در ترکیه به سال 1923 بر می گردد. این روز در ترکیه معمولا با اعتراضات همراه بوده و اتفاقات متفاوتی در طول تاریخ در این روز در ترکیه رخ داده است. 2 سال پس از سال 1923 به دلیل خشونت آمیز بودن اعتراضات در ترکیه این روز به نام روز بهار و گل تغییر کرد. اما در اعتراضات خونین در میدان تکسیم در سال 1976، تجمع در این میدان ممنوع اعلام شد.

اما در سال 2009 دوباره به روز کار و همبستگی تغییر کرد و تعطیل رسمی اعلام شد. معمولا افرادی که علاقمند به سیاست و اعتراض نیستند. در این تجمعات شرکت نمی کنند و به دیدار اقوام و سفرهای خانوادگی می پردازند. کماکان این اعتراضات به دلیل پتانسیل خود برای خشونت کمی امنیتی است و مسیر تردد وسایل عمومی کم تر می باشد.

تعطیلات عید فطر در ترکیه

جشن رمضان و عید فطر نیز برای مسلمانان ترکیه بسیار مهم و یکی از مهم ترین تعطیلات مذهبی در ترکیه به حساب می آید. تعطیلات عید فطر در ترکیه 3 روز می باشد. در این روزها خیابان ها بسیار شلوغ و پرجمعیت است. این عید که در ترکیه به جشن شکر یا شیرینی به دلیل اعطای شیرینی و هدایا به کودکان نیز معروف می باشد. در این روز نیز بانک ها، مدارس و دفاتر پستی تعطیل می باشند. مسلمانان در این روز در مساجد ترکیه جمع می شوند و به نماز و انجام اعمال مذهبی می پردازند.

حمل و نقل عمومی در این اعیاد اعم از مترو، اتوبوس، کشتی ها و قطارها در استانبول رایگان است. بازدید از اقوام و بزرگترها، سرو شیرینی، دسر و قهوه رایگان و رسم اعطاء پول و هدایا به بچه ها از سنت های این اعیاد در ترکیه می باشد. این عید بسته به رویت ماه دارد زمان های متفاوتی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اقامت ترکیه از طریق پناهندگی مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

تعطیلات عید قربان در ترکیه

عید قربان که به عید بزرگ نیز یاد می شود یکی از اعیاد مهم مسلمانان جهان و ترکیه می باشد. این عید 4 روز تعطیلی در ترکیه را در بر دارد. در این روز تمامی ادارات، بانک ها، مدارس و دیگر سازمان ها و دفاتر تعطیل می باشند. ترافیک جاده ها به دلیل رفت و آمد و دید و بازدید خانوادگی بسیار شلوغ می باشد. در این روز مانند بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر گوشت حیوانات حلال ذبح شده و میان مردم تقسیم می گردد. در برخی از مناطق ترکیه مردم حیوانات را با حنا رنگ می کنند و آن را با روبان تزئین می کنند.

در این نگارش تلاش شد تا نگاهی به تعطیلات رسمی ترکیه و تاریخچه این تعطیلی ها بیاندازیم تا در صورت سفر یا مهاجرت به کشور ترکیه دلایل تعطیلی و روزهای تعطیلی برای شما آشنا باشد. همچنین همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشاوره در باب مهاجرت و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :