مهاجرت تحصیلی آلمان

تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان

شاید بتوان گفت که کیفیت تحصیل و همچنین امکان تحصیل رایگان در آلمان سبب شده است تا این کشور به سومین مقصد مهاجرت تحصیلی تبدیل شود. آلمان یکی از مهم ترین کشور های جهان در زمینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی است و با اعمال سیاست های جدید موفق شده است کشورهای بریتانیا و هلند را در زمینه جذب دانشجویان نخبه پشت سر بگذارد.

زمانی که تحصیل در آلمان به صورت رایگان از سال 2014 برای دانشجویان بین المللی به یک فرصت جدید تحصیلی تبدیل شد، بسیاری از علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور، آلمان را بهترین گزینه ممکن برای خود در نظر گرفته و راهی این کشور شدند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز با توجه به شرایط تحصیل در این کشور، شرایط تحصیل بسیاری از مخاطبین خود در کشور آلمان را فراهم می آورند.

واجدین شرایط تحصیل رایگان در آلمان

شاید برای همه این سوال پیش بیاید که چه کسانی می توانند در کشور آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند؟ جواب این سوال را می توان در یک کلمه ارائه کرد. این کلمه همه خواهد بود. همه افرادی که از کشور آلمان، اتحادیه اروپا یا سراسر جهان که قصد تحصیل در کشور آلمان را دارند می توانند به صورت رایگان در این کشور به تحصیلات خود ادامه دهند. تنها تفاوتی که در این میان برای افراد غیر اروپایی وجود دارد آن است که آنها باید ویزای تحصیلی آلمان را به دست آورند.

باید به این نکته توجه داشت که متقاضیان تنها می توانند در دانشگاه های دولتی یا عمومی، تحصیل رایگان در آلمان را تجربه کنند. دانشگاه های غیر دولتی کشور آلمان تمام هزینه های مربوط به تحصیل در این کشور را از دانشجویان دریافت می کنند. این هزینه ها معمولا در آغاز هر سال تحصیلی از دانشجویان دریافت می شود و قابلیت استرداد ندارد.

قوانین ویژه تحصیل رایگان در آلمان

به طور کلی، چنانچه گفته شد، همه می توانند به تحصیل رایگان در آلمان دسترسی داشته باشند. اما در این میان نیز استثنائاتی وجود دارد که باید حتما به آن توجه داشت. چنانچه اشاره داشتیم، تحصیل تنها در دانشگاه های دولتی در کشور آلمان به صورت رایگان ممکن می شود. به همین دلیل است که دانشگاه های خصوصی در آلمان در تلاش هستند تا شرایطی را ایجاد کنند که امکان رقابت با دانشگاه های عمومی را داشته باشند. آنها با در نظر گرفتن شرایط ویژه نظیر کمک هزینه های تحصیلی یا بورسیه های تحصیلی کشور آلمان، شرایط تحصیل در آلمان را برای بسیاری از دانشجویان بین المللی فراهم می کنند.

در کشور آلمان، 2 نمونه مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد که آن را می توان به دوره های پیوسته و ناپیوسته تقسیم بندی کرد. در دوره های پیوسته، افراد پس از دریافت مدرک دوره کارشناسی می توانند وارد مقطع بعد تحصیلی شوند. اما شرایط برای دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته کمی متقاوت است. در برخی از رشته ها مانند MBA دانشجویان باید حتما دارای تجربه کاری مناسبی باشند تا بتوانند پذیرش تحصیلی خود را از دانشگاه های آلمان دریافت کنند.

قوانین ویژه تحصیل رایگان در آلمان

هزینه های زندگی در آلمان

متاسفانه زمانی که اعلام می شود امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد، بسیاری از افراد بر این باور هستند که بدون نیاز به هیچ گونه سرمایه ای می توانند در این کشور اقامت داشته باشند اما شرایط چنین نیست. همه افرادی که قصد تحصیل در آلمان را دارند باید قبل از مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل شرایط مالی خود را به خوبی بررسی کنند. متقاضیان تحصیل در آلمان باید حداقل €8700 در حساب بانکی خود سرمایه اولیه داشته باشند. این سرمایه در یک حساب بانکی در کشور آلمان بلوکه خواهد شد و ماهیانه در حدود 720€ (یورو) از آن در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که دانشجویان در آغاز هر ترم تحصیلی باید هزینه ای در حدود 60€ الی 200€ (یورو) را به عنوان حق ثبت نام پرداخت کنند. این هزینه سبب می شود که دانشجویان بتوانند از برخی از امکانات نظیر وعده های غذایی در دانشگاه و همچنین بلیت های حمل و نقل عمومی رایگان بهرمند شوند. آلمان یکی از کشورهای ارزان قیمت غرب اروپا برای دانشجویان به شمار می رود. می توان گفت که هزینه های زندگی ماهیانه افراد در این کشور در حدود 800€ (یورو) خواهد بود.

اقامت پس از تحصیل در آلمان

بسیاری از دانشجویانی که برای ادامه تحصیل خود به کشور دیگری مراجعه می کنند یکی دغدغه بزرگ را همواره به همراه خود خواهند داشت که پس از پایان تحصیل چه اتفاقی برای آنان رخ خواهد داد؟ در صورتی که فردی تحصیل در آلمان را برای ادامه زندگی خود انتخاب کند، قادر خواهد بود پس از پایان دوره تحصیل خود، در کشور آلمان بماند. او توانایی آن را خوهد داشت تا بر اساس قوانین آلمان ویزای تحصیلی خود را 18 ماه پس از پایان تحصیل تمدید کند.

در این دوره فرد فرصت خواهد داشت که یک شغل مناسب برای خود پیدا کند. با توجه به شرایط کاری در آلمان و نرخ کم بیکاری در این کشور، می توان انتظار داشت که این زمان یک زمان بسیار مناسب برای یافتن یک شغل مناسب در کشور آلمان خواهد بود. افراد به کمک ویزای کاری آلمان می توانند به راحتی در کشور آلمان اقامت خود را بدست آورند. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تکیه بر دانش مهاجرتی خود از آمادگی کامل برخوردارند تا شرایط مهاجرت تحصیلی شما به کشور آلمان را فراهم آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :