مهاجرت تحصیلی ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

به دلیل نزدیک بودن کشور ترکیه به ایران و کم بودن مسافت، مهاجرت از طریق تحصیل دندانپزشکی در ترکیه متقاضیان زیادی را در بر داشته است. ترکیه دانشگاه هایی با رتبه های برتر در سراسر جهان دارد. همچنین دانشگاه هایی در شهرهای مختلف این کشور وجود دارد که تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی را امکان پذیر می سازند. این دانشگاه ها در کشور های همسایه و همچنین در وزارت علوم و بهداشت ایران مورد تایید می باشد.

در نتیجه دانشجویان پس از تحصیل امکان کار در کشور خود را دارند. هیچ مشکلی بعد از فازغ التحصیل شدن دانشجویان برای یافتن کار وجود ندارد. از این رو امکان پیدا کردن کار هم در ترکیه و هم کشور های همسایه امکان پذیر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله پیشرو به نگارش نویسندگان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را مطالعه بفرمائید.

بررسی شرایط تحصیل در ترکیه

امکان تحصیل در ترکیه برای تمامی مقاطع وجود دارد. دانشگاه های این کشور به چند نوع دولتی، نیمه دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. هزینه های هرکدام از آنها بنا به رشته و مقطع متفاوت است. دانشجویان امکان کار همزمان با تحصیل و داشتن درآمد را دارند. همچنین ترکیه هزینه زندگی مطلوب تری نسبت به کشور های دیگر دارد. مدت زمان تحصیل برای رشته های پزشکی، زیر مجموعه پزشکی و تحصیل دندانپزشکی در ترکیه 5 سال است. تحصیل در این رشته ها به زبان انگلیسی و به صورت تمام وقت می باشد. دانشگاه های ترکیه برای رشته پزشکی دارای مجهزترین امکانات هستند.

برای دانشجویان بین الملل در کشور ترکیه آزمونی طراحی شده که به اختصار YOS نامیده می شود. این آزمون هر ساله از سوی دانشگاه های خصوصی و دولتی برگزار می شود که 80 سوال از درس های ریاضی، هندسه می شود. آزمون یوس به زبان انگلیسی برگزار می شود. برای شرکت در آن داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی اجباری است. هر دانشگاه آزمون ورودی خاص خود را دارد. برخی از دانشگاه ها آزمون را 3 بار در سال تکرار می کنند.

شرایط پذیرش برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

شرایط پذیرش جهت تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بسته به دانشگاه مورد نظر و برنامه های انتخابی شما بسیار متفاوت است. اما برخی از شرایط عمومی پذیرش در اغلب دانشگاه های پزشکی در ترکیه یکسان است که این شرایط به شرح زیر می باشند:

  • ارائه گواهینامه عمومی آموزش متوسطه ترجمه شده به انگلیسی و ترکی
  • در صورتی که دوره متوسطه خود را به پایان نرسانده اید گواهینامه ترم آخر تایید شده باید ارائه شود.
  • گواهی پایان تحصیلات متوسطه در صورت وجود ترجمه
  • کپی پاسپورت معتبر
  • گواهی مهارت زبان انگلیسی
  • هرگونه مدرک و گواهی اضافی را در صورت وجود ارائه دهید که این مدارک ممکن است به شما در دریافت معافیت از شهریه کمک کند.
  • چند قطعه عکس

دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه در منطقه و جهان حرف زیادی برای گفتن دارد. فقط متقاضیان قبل از اقدام به انتخاب دانشگاه و اخذ پذیرش تحصیلی حتما از اعتبار دانشگاه و مدرک اعطایی آن مطلع شوند.

بر این اساس، دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در سال 2022 بدین قرار است:

  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه خاورمیانه آنکارا
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه اژه

هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

همانطور که می دانید مهاجرت و زندگی در کشور بیگانه دارای هزینه هایی است که البته تا حدود زیادی به نوع و شرایط زندگی خود فرد بستگی دارد. از مهمترین هزینه های زندگی می توان به هزینه تحصیل (شهریه دانشگاه) که معمولا به صورت 2 ترم و سالانه پرداخت می شود. هزینه شهریه یک سال برای رشته دندانپزشکی در ترکیه در سال 2023، از 1000$ الی 2000$ (دلار آمریکا) می باشد. همچنین هزینه زندگی برای هر شخص به طور میانگین بین 400$ الی 800$ (دلار آمریکا) می باشد.

این مسئله مورد توجه است که هزینه خوابگاه که معمولا هزینه ماهانه دانشجو را شامل می شود بسیار در ترکیه ارزان است. همچنین هزینه رفت و آمد و خورد و خوراک شخص کم ترین هزینه را نسبت به دیگر کشورها دارد. همچنین بسیاری از دانشگاه های معتبر ترکیه با توجه به رزومه تحصیلی و نمرات سالانه بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی اعطاء می کنند.

هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

دروس دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندان پزشکی در ترکیه 5 سال طول می کشد. به طور خلاصه سال اول دروس فیزیک، بیولوژی، آناتومی، بیوشیمی، زبان ترکی، زبان انگلیسی، تربیت بدنی، پروتز، نقاشی و کامپیوتر تدریس می شود که برخی از آنها اختیاری می باشند. در سال دوم درمان بیماری های دندان، اندودونتی، بیوفیزیک، میکروبیولوژی، هیستولوژی، فیزیولوژی مورد بحث قرار می گیرد. در سال سوم تحصیل در ترکیه در رشته دندانپزشکی تکنولوژی علوم ارتباطات، ارتودونتی، پریودونتولوژی، فارماکولوژی، پدودونتی، بیماری های دندان، دندان و فک، پاتولوژی، بی حسی دندان، درمان بیماری های دندان، علوم روانی تدریس می شود. در سال چهارم نوبت به درس های تخصصی می رسد و سال پنجم درس هایی برای آمادگی درمان و کلاس های عملی برگزار می شود.

زبان تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه

نکته قابل توجه این است که رشته هایی مثل رشته های پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه به دلیل داشتن ارتباط مستقیم بین پزشک و مریض که اکثرا تنها به زبان ترکی مسلط هستند، نیاز به داشتن تسلط بر این زبان دارد. بر خلاف تصور عموم که خیلی از رشته های پزشکی به زبان بین المللی (انگلیسی) تدریس می شود.

اگرچه در بعضی از ترم ها دروس تنها به زبان انگلیسی تدریس می شود. اما در انتهای تحصیل که دانشجو بسیار با مریض در تماس است، مستلزم آن است که به زبان ترکی تسلط داشته باشد. به غیر از آن زندگی در کشور بیگانه و تحصیل در کنار آن حتی برای گذراندن امورات شخصی نیز نیاز به داشتن دانش زبانی آن کشور دارد.

کار پس از تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

یکی از موارد مهم و قابل توجه این است که پس از اتمام تحصیل در کشور ترکیه امکان کار در این کشور و بسیاری از کشورهای زبانزد دنیا امکان پذیر است. یکی از آن کشورها کانادا است که مدرک کشور ترکیه برای آن ها معتبر است. این در حالی است که هزینه تحصیل در ترکیه تقریبا رایگان یا بسیار مقرون به صرفه می باشد. اما تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان نظیر کانادا، استرالیا، انگلیس هزینه تحصیل و زندگی بسیار بالایی دارند. ذکر این نکته که گرفتن ویزا و امکان تحصیل در کشور ترکیه بسیار راحت تر از کشورهای دیگر است قابل توجه بوده است.

از فرصت های شغلی پس از تحصیل دندانپزشکی در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرصت های شغلی پس از تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

همانطور که گفته شد کشور ترکیه به دلیل هزینه های ارزان تحصیل و زندگی که نسبت به تمام کشورها در سراسر جهان دارد، متقاضیان بسیاری برای مهاجرت تحصیلی دارد. در این مقاله به اختصار در مورد تحصیل رشته دندان پزشکی در کشور ترکیه اشاره کردیم. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با داشتن خبره ترین کارشناسان امور مهاجرتی همه روزه به صورت تلفنی و حضوری برای نشان دادن بهترین راه برای مهاجرت به ترکیه به شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :