مهاجرت تحصیلی آذربایجان

تحصیل در آذربایجان

تحصیل در آذربایجان

تحصیل در آذربایجان به دلیل آموزش عالی این کشور یکی از روش های رایج مهاجرت به خصوص برای متقاضیان بین المللی در نظر گرفته شده است. دانشگاه های آذربایجان در ارائه برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد و دکتری همچون مهندسی و علوم کاربردی، علوم انسانی و اجتماعی، اقتصاد و مدیریت، آموزش و زبان، هنر و فرهنگ و داروشناسی دارای اعتبار و برتری هستند و مدارک آن نه فقط در خود آذرباریجان که در کشورهای اروپایی نیز حائز ارزش است و می تواند افراد را مهیای دریافت فرصت شغلی سازد. اگر شما یکی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی هستید، از طریق گفتگو و ارتباط با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و استفاده از مطالب سایت این موسسه، آگاهی بیشتری در زمینه آذرباریجان پیدا کنید.

اطلاعاتی پیرامون تحصیل در آذربایجان

در حال حاضر 51 دانشگاه در آذربایجان وجود دارد که 36 دانشگاه توسط دولتی و 15 دانشگاه خصوصی اداره می شود. از اینرو بیش از 100 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های این کشور تحصیل می کنند و دانشگاه ها بیش از 11 هزار مربی استخدام کرده اند. احترام فرهنگ آذربایجان به یادگیری باعث شده است که این کشور به مرکز آموزش مردم مسلمان تبدیل شود. در نتیجه، درصد قابل قبولی از آذربایجانی ‌ها نوعی از تحصیلات عالی را در موضوعات علمی یا فنی و اغلب فناوری‌ های صنعت نفت، کسب کرده‌ اند.

اگرچه غالب دانشگاه ها دارای اعتبار هستند اما دانشگاه دولتی باکو، آکادمی دولتی نفت آذربایجان، دانشگاه قفقاز، دانشگاه خزر، دانشگاه فنی آذربایجان، موسسه آموزشی زبان میرزا فتحعلی آخوندزاده، دانشگاه پزشکی آذربایجان، آکادمی موسیقی باکو و آکادمی ملی علوم آذربایجان از اعتبار زیادی برخوردار هستند. به گفته وزارت آموزش و پرورش آذربایجان، دانشجویان بیش از 50 کشور در سراسر جهان در حال حاضر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد و دکتری در موسسات آموزشی این کشور تحصیل می کنند.

مقررات وزارت مربوط به افرادی که مایل به تحصیل در دانشگاه های آذربایجان هستند در چندین زمینه اجرا می شود:

  • موافقت نامه های بین دولتی
  • طرح های همکاری فرهنگی و علمی بین آذربایجان و کشورهای خارجی
  • موافقت نامه های امضاء شده بین وزارت آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان
  • موسسات آموزشی و سازمان های عمومی کشورهای خارجی
  • قراردادهای مستقیم امضاء شده بین موسسات آموزشی

قواعد مربوط به هزینه و زبان تحصیل در آذباریجان

از آنجایی که اکثر دانشجویان بین المللی که می خواهند در آذربایجان تحصیل کنند به 2 زبان آذری و روسی (زبان های اصلی مورد استفاده در دانشگاه) مسلط نیستند، دانشجویان تنها پس از ارائه مدرکی مبنی بر اتمام دوره های آمادگی زبان در مدرسه مربوطه پذیرش می شوند. آنها برای مطالعه پس از پایان دوره آمادگی زبان، در امتحاناتی شرکت می کنند که منجر به تکمیل موفقیت آمیز گواهینامه می شود. از آن زمان به بعد، دانشجویان می توانند طبق اطلاع وزارت آموزش و پرورش یا به صورت پرداخت شهریه یا با هزینه دولتی در سطح دانشگاه تحصیل کنند. شهریه دانشجویان خارج از کشور طبق پیشنهاد دانشگاه ها توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین و تصویب می شود.

نکته دیگر در مورد زبان در دانشگاه های آذرباریجان این است که اگرچه هیچ برنامه ای به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس نمی شود. اما پذیرش در HEI به زبان های آذربایجانی و روسی انجام می شود و اکثریت دانش آموزان (89%) در برنامه های زبان آذربایجانی پذیرفته می شوند که 11% برنامه های زبان روسی را انتخاب می کنند. اکثر دانشگاه های دولتی و چند دانشگاه خصوصی برنامه ها را علاوه بر آذرباریجانی و انگلیسی به زبان روسی نیز ارائه می دهند. درباره کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اعزام دانشجو به آذربایجان پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

حوزه ها و رشته های تحصیل در آذربایجان

بر اساس گفته های وزارت علوم آذرباریجان، دانشجویان بین ‌المللی معمولا رشته ‌هایی مانند روابط بین ‌الملل یا روابط اقتصادی بین‌ الملل، زبان و ادبیات آذری، زبان و ادبیات روسی، تجارت بین ‌الملل و توسعه و بهره‌ برداری از چاه‌ های نفت و گاز، مهندسی نفت و گاز و سایر را انتخاب می‌ کنند. از سوی دیگر بیشتر دانشجویان رشته هایی را انتخاب می کنند که پس از بازگشت به کشور خود امکان یافتن شغل داشته باشند. بر اساس آمارهای رسمی دولت آذرباریجان 15% دانشجویان در رشته داروشناسی، 11% در اقتصاد و مدیریت، 3% در علوم مرتبط با فرهنگ و هنر، 1% در رشته های کشاورزی و 33% در علوم مهندسی و فنی مشغول به تحصیل در آذربایجان هستند. جهت تحصیل در این کشور ابتدا بایستی از شرایط اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان اطلاع یابید.

حوزه ها و رشته های تحصیل در آذربایجان

موسسات آموزشی برای تحصیل در آذربایجان

در کشور آذربایجان، در گروه اول موسسات به عنوان موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی پیشرو طبقه بندی می شوند که از نظر تحقیقاتی سرآمد هستند و در فهرست های رتبه بندی کشورها رتبه بالایی دارند. گروه دوم موسسات به دلیل کیفیت آموزش خوب شناخته شده اند، اما وزن سنگینی برای تحقیق قائل نیستند. موسسات آموزش عالی در صورتی که فقط مدرک کارشناسی (موسسات، هنرستان ها و کالج های عالی) ارائه دهند، به عنوان موسسات یک سطحی مشخص می شوند. دانشگاه ‌های 2 سطحی دانشگاه ‌هایی هستند که علاوه بر مدرک کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز تحصیل می‌کنند. دانشگاه دولتی باکو، نمونه ای از یک HEI 2 سطحی هستند، در حالی که پلی تکنیک Mingechevir فقط مدرک کارشناسی ارائه می دهد. امروزه حدود 170 (HEI) در آذربایجان وجود دارد که حدود 75 موسسه خصوصی و بقیه دولتی هستند.

در حال حاضر نزدیک به 26 هزار دانشجوی بین المللی و 5 هزار دانشجوی اراسموس در آذربایجان تحصیل می کنند و ذربایجان در حال تبدیل شدن به یکی از جذاب ترین کشورهای منطقه از نظر تحصیلات دانشگاهی برای دانشجویان خارجی است. آذربایجان در حال حاضر دارای 13 دانشگاه خصوصی است که بدون دخالت دولت فعالیت می کنند. تأمین مالی مؤسسات آموزش عالی خصوصی تا حدی مستقل از دولت است. منبع اصلی درآمد اکثر موسسات آموزش عالی خصوصی، اگر نه همه، شهریه است. در برخی از دانشگاه‌ های خصوصی دانشجویان با عملکرد عالی پذیرش توسط دولت تامین مالی می‌شوند. انتظار می رود همه دانشجویان در HEI خصوصی هزینه های تحصیلی را پرداخت کنند که کمی گران از دانشگاه های دولتی است.

انواع موسسات آموزشی برای تحصیل در آذربایجان

4 نوع موسسه آموزش عالی در آذربایجان وجود دارد که عبارتند از:

  • دانشگاه
  • موسسه
  • آکادمی
  • کنسرواتوار

دانشگاه یک موسسه آموزشی عالی چند وجهی پیشرو است که طیف گسترده ای از آموزش های تخصصی را در تمام سطوح آموزش عالی، برنامه های آموزشی ضمن خدمت و انجام تحقیقات علمی بنیادی و کاربردی انجام می دهد. از طرف دیگر موسسه آموزش عالی به واحدهایی اعم از مستقل یا واحد ساختاری دانشگاه ها اطلاق می شود که به آموزش متخصصان دارای تحصیلات عالی در تخصص های خاص و نیز ارائه برنامه های آموزشی ضمن خدمت می پردازند. آکادمی یا فرهنگستان نیز نوعی از موسسه آموزش عالی است که برنامه های آموزش عالی و ضمن خدمت را اجرا می کند. از اینرو تحقیقات علمی بنیادی و کاربردی را انجام می دهد. در نهایت کنسرواتوار یک موسسه آموزش عالی که متخصصان بسیار متخصص در زمینه موسیقی تربیت می کند.

حقایقی در مورد تحصیل در آذرباریجان

حقایق جالبی در مورد تحصیل در آذربایجان وجود دارد. اولا، این یکی از کشورهای اروپایی مدرن است که در آن فرصتی برای تحصیل و تا حدودی یادگیری 4 زبان، آذربایجان، روسی، ترکی و انگلیسی خواهید داشت و از دانش بسیار تخصصی در مؤسسات شناخته شده در سراسر اروپا برخوردار خواهید شد. ثانیا، در مقایسه با موسسات و کشورهای بی‌ شماری آموزش عالی، نه تنها زندگی، بلکه هزینه ‌های تحصیل نیز در آذربایجان کاملا مقرون به صرفه است. علاوه بر این، استاندارد زندگی در آذربایجان نیز چندان گران نیست. علاوه بر این، سطح تحصیلات در دانشگاه های آذربایجان بسیار بالا است و مدارک آذربایجان تقریبا در بیش از 50 کشور شناخته شده است. دانشجویانی که از این دانشگاه ها مدرک می گیرند، نه تنها در آذربایجان بلکه در سراسر جهان به راحتی می توانند شغلی موفق ایجاد کنند و به راحتی شغل پیدا کنند.

مهمتر از همه، کشور آذربایجان با ثبات ترین کشور جهان است، با کمترین میزان جرم و جنایت که در آن زندگی و تحصیل لذت بخش است. در نهایت، آذربایجان یکی از متحمل ترین و پذیراترین کشورهای جهان از نظر مذهبی است. از سوی دیگر آذربایجان همواره در تلاش است تا آخرین پیشرفت‌های آموزشی را همراه با سایر ابزارهای نوآورانه برای تقویت تعامل جهانی و ترویج گفتمان بین ‌فرهنگی به ‌عنوان کشور مدرن تازه ‌تاسیس به دست آورد و از آن پیروی کند. به همین ترتیب دانشگاه ‌های آذربایجان پردیس‌ های راحت و مدرن، آزمایشگاه ‌های علمی خوب و کلاس‌ های کامپیوتر مجهز را برای دانشجویان فراهم می ‌کنند. از سوی دیگر غالب شهرهای آن، مکان هایی آرام برای تجربه زندگی دانشجویی هستند. جهت اطلاع از شرایط ویزای همراه آذربایجان مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

در لیست زیر، نام شهرهای مطلوب برای زندگی دانشجویی اشاره شده است:

  • باکو
  • گنجه
  • نخجوان
  • قبا
  • شماخی
  • نفتالان

قوانین تحصیل در آذرباریجان

آموزش عالی در آذرباریجان به 3 مرحله تقسیم می شود:

  • مرحله اول (مطالعات کارشناسی)
  • مرحله دوم (مطالعات کارشناسی ارشد)
  • مرحله سوم (مطالعات دکترا)

تحصیل در آذربایجان توسط وزارت آموزش و پرورش اداره می شود. به طور کلی قوانین تحصیل در آذربایجان در جدول زیر شرح داده شده است:

پارامترشرح
درجه اول سطح دانشگاهاین مرحله به مدت 4 سال طول می کشد و به مدرک کارشناسی منتهی می شود.
درجه دوم سطح دانشگاهبین یک و نیم تا 2 سال طول می کشد و به مدرک کارشناسی ارشد منتهی می شود.
درجه سوم سطح دانشگاهپس از اتمام موفقیت آمیز تحصیلات کارشناسی ارشد (2 الی 3 سال)، مدرک دکترا اعطاء می شود.

در همه این موارد برای دانشجویان بین ‌المللی، زبان انگلیسی وسیله آموزش است زیرا عمدتا مهارت انگلیسی برای آنها لازم است و دوره ‌های ارائه شده به آنها به زبان انگلیسی تدریس می‌ شود. با این حال، ممکن است نیاز به تسلط بر زبان ‌های دیگری نیز داشته باشند که توسط م,سسه مربوطه تایید می‌ شود. بنابراین، کسانی که می توانند ثابت کنند که دانش کافی از زبان انگلیسی دارند، مستقیما به سال اول می روند.

برای واجد شرایط بودن دانش آموزان باید نمره رسمی تافل حداقل 500 PBT یا تافل IBT را ارائه دهند. از سوی دیگر نمره رسمی آیلتس بالای 6، یا از آزمون مهارتی که توسط موسسه مربوطه داده می شود 60% دریافت کنید. در ارتباط با تحصیل در آذرباریجان، مطالب متعددی در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت وجود دارد که به تناسب موضوع مورد جست و جو می توانید هم از شرایط کلی تحصیل و هم جزئیات رشته های مختلف آگاه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :