مهاجرت به کشور کانادا

تابعیت کانادا از طریق تولد فرزند

تابعیت کانادا از طریق تولد فرزند

اخذ تابعیت کانادا از طریق تولد فرزند، این روزها مورد توجه خیلی ها از جمله متقاضیان خارجی در خصوص مهاجرت و اخذ پاسپورت قرار گرفته است. پیش از پرداختن به بررسی این موضوع در کشور کانادا، بهتر است در مورد دسته بندی ها و شیوه های اخذ تابعیت در کشورهای مختلف بحثی مقدماتی داشته باشیم و جزئیات آن را بررسی کنیم.

در این مقاله که تمامی حقوق معنوی آن متعلق به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت است، خواهیم کوشید درباره جنبه های مختلف اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند، و به طور ویژه در کشور کانادا بپردازیم. تابعیت از طریق تولد فرزند، حقی است که به نوزادان متولد در داخل خاک بعضی کشورها تعلق می گیرد. سیستم های تابعیت به 2 شیوه اصل خاک و اصل خون تقسیم می شود.

تابعیت بر مبنای اصل خاک در کشور کانادا

بر اساس اصل خاک، فردی که در قلمرو یک کشور متولد شود این امکان را خواهد یافت که تابعیت کشور مورد نظر را دریافت کند. به این شیوه در زبان لاتین Jus soli یا حق خاک می گویند. عموما ناظر بر اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند است. اصل خاک در کشورهایی متداول است که به کشورهای مهاجرپذیر معروفند. فرزندی که در کشورهای دارای اصل خاک متولد می شود، صرفه نظر از تابعیت والدین، تابعیت کشور محل تولد را دریافت می کند.

فرض کنید پدر یک نوزاد ایرانی و مادر وی اهل کشور ترکیه باشد، اگر فرزند آنها در یکی از کشورهای دارای اصل خاک متولد شود، جنین محض تولد، به شرط زنده متولد شدن، تابعیت آن کشور را دریافت خواهد کرد. در مثالی که گفتیم، با توجه به این که قانون کشور ایران برای فرزندانی که پدر ایرانی دارند، بر اساس تابعیت پدر، تابعیت می دهد، این نوزاد در آن واحد تابعیت کشور ایران را نیز دریافت خواهد کرد که اصطلاحا به آن تابعیت مضاعف می گوییم که به شکل سیستم مختلط خاک و خون مشخص می شود.

از بین کشورهایی که اصل خاک را رعایت می کنند می توان به آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، مکزیک، پاراگوئه، پرو و کانادا اشاره کرد. قوانین مهاجرتی بر مبنای واقعیت های اجتماعی تغییر می کنند و تعدیل می شوند، به همین قیاس اصل خاک در کشورهای مالت و هند به طور کامل منسوخ شده و در سایر کشورها همچون استرالیا، فرانسه، آلمان، ایرلند، نیوزیلند، اسپانیا و انگلستان، بهره مندی از اصل خاک مستلزم این است که حداقل یکی از والدین تبعه باشند.

تابعیت بر مبنای اصل خون در کانادا

در برابر اصل خاک، اصل خون قرار دارد که ملیت والدین، تعیین کننده ملیت و تابعیت فرزند خواهد بود. به این شیوه Jus Sanguinis می گویند. از این رو طبق آن ملیت افراد بر مبنای ملیت والدین یا ملیت یکی از آن ها تعیین می شود. این شیوه از اعطاء تابعیت برای کشورهایی مهاجرپذیر است اعمال می شود. آلمان، لهستان، ترکیه، یونان، مجارستان و ایتالیا از کشورهایی هستند که نظام اعطاء تابعیت از طریق خون در آنها جریان دارد.

بیشتر والدینی که فرزندان آنها در کشور کانادا متولد می شوند، پس از اتمام دوران اقامت موقت خود در این کشور، خاک کانادا را ترک می کنند. از این رو منتظر می مانند تا فرزند آنها پس از رسیدن به رشد سنی لازم، بتواند وارد آن کشور شود. در خصوص مهاجرت به کانادا ابتدا مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

مزایا و معایب تابعیت کانادا از طریق تولد فرزند

کانادا در حال حاضر در زمره معدود کشورهای توسعه یافته ای است که به نوزادان متولد در آن سرزمین تابعیت غیرمشروط اعطاء می کند. حقوق و مزیت هایی که کودکان به محض متولد شدن در کشور کانادا فراهم می شود، به این شرح است:

  • حق اقامت در کانادا و سفر به این کشور بدون نیاز به اخذ ویزا
  • امکان برخورداری و بهره مندی از مزایایی چون تحصیلات و خدمات اجتماعی رایگان

والدین فرزندانی که از طریق تولد در خاک کشور کانادا، تابعیت این کشور را دریافت می کنند، امتیاز خاصی برای دریافت اقامت دائم (PR) کانادا نخواهند داشت. لذا در صورتی که این افراد تمایل به ماندن در کشور کانادا را داشته باشند، باید از ویزای اقامت موقت استفاده کنند. همچنین بایستی روش هایی مانند دریافت ویزای توریستی، تحصیلی و کار در کانادا را پیش بگیرند.

مزایا و معایب تابعیت کانادا از طریق تولد فرزند

پدیده توریسم فرزندآوری و تابعیت کشور کانادا

توریسم فرزندآوری یکی از روش هایی است که در سال 2022 مورد توجه و علاقه ایرانی ها قرار گرفته است. از این رو شاید یکی از دلایل توجه به این روش، اقدامات بعضی از سلبریتی ها و چهره های معروف ایرانی باشد که مدتی نقل محافل مجازی شده بود و خیلی از کاربران فضای مجازی در جریان آن قرار گرفتند. لذا شاید یکی از پرطرفدارترین روش های مهاجرت به کانادا که بر مبنای اصل خاک اعطاء تابعیت می کند، روش زایمان در خاک این کشور است.

فراوانی این روش مهاجرتی در سال های اخیر به ویژه در سال 2022 باعث شده است که بتوانیم عنوان پدیده را برای آن انتخاب کنیم. در خصوص اطلاع از قوانین مهاجرتی کانادا می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

هزینه زایمان برای اخذ تابعیت کانادا از طریق تولد فرزند

متداول ترین روش برای انجام زایمان در کشور کانادا این است که والدین معمولا از طریق اخذ ویزای توریستی، ویزای چندبار ورود 5 ساله دریافت می کنند. تقسیم بندی هزینه های کشور کانادا برای سفر به این منظور، در 2 قالب هزینه های الزامی و ضروری و هزینه های غیر ضروری و تکمیلی است. در بخش اول می توان به هزینه های مسافرت، اجاره منزل مسکونی، رفت و آمد به بیمارستان، هزینه پزشک متخصص زنان و زایمان، پرداخت هزینه های بیمارستانی مربوط به زایمان و مواردی از این دست اشاره کرد.

بخش دوم این هزینه ها هزینه هایی تکمیلی است که رفاه نوزاد و والدین و سطح مطلوبیت زایمان و را افزایش می دهد. پیشنهاد می شود مادرانی که در آستانه زایمان هستند به جای پرواز اکونومی، از پرواز سطح بالاتر مانند بیزینس یا فرست استفاده کنند تا سلامت مادر و نوزاد در استانداردهای بهتری تضمین شود. زایمان طبیعی در بیمارستان های کانادا و دریافت خدمات بالینی تا 10 روز پس از زایمان و یک شب اقامت در بیمارستان از 5000CAD (دلار کانادا) شروع می شود.

شرایط زندگی و تابعیت کانادا از طریق تولد فرزند

کسانی که قصد مهاجرت به قصد فرزندآوری در کانادا را دارند، حداقل باید در یک بازه زمانی 5 ماهه در کشور کانادا زندگی کنند. هزینه زندگی در کانادا مشخصا به ایالت و منطقه محل زندگی بستگی دارد. چیزی در حدود 800CAD الی 2000CAD (دلار کانادا) هزینه ماهانه زندگی در ایالت ها و شهرهای مختلف کشور کاناداست. البته نکته مشترک در مورد هزینه های زندگی این است که سبک زندگی افراد تأثیر مستقیمی بر میزان هزینه های زندگی در این کشور دارد.

اخذ تابعیت کانادا از طریق تولد فرزند در این کشور یکی از راه های میان بر و سهل الوصول برای اخذ تابعیت کشور کانادا است. اما همین مسیر نیز به رغم سادگی اولیه، با پیچیدگی هایی نیز همراه است که بهره مندی از مشاوره اصولی و تخصصی می تواند به صرفه ترین و کوتاه ترین و مطمئن ترین شیوه را به متقاضیان این روش معرفی کند. از این رو در صورت نیاز به بهره مندی از مشاوره های تخصصی کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و اطلاع از آخرین قوانین مهاجرتی می توانید از مشاوره های تلفنی رایگان این موسسه برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :