مهاجرت به کشور چین

تولد در چین

تولد در چین

در مورد مهاجرت به کشور چین، یکی از راه های مهاجرتی پرطرفدار و البته ساده نسبت به دیگر راه ها تولد در چین می باشد. در این مقاله در مورد این موضوع مهم صحبت می کنیم. در واقع به علت شرایط بسیار مناسب اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند، بسیاری از زوج ها اقدام و برنامه ریزی از این روش به منظور دستیابی فرزند به پاسپورت کشور دوم می پردازند. زیرا روش تولد در چین مزایایی از جمله اخذ اقامت دائم برای والدین، اخذ امکانات رفاهی و اجتماعی آن کشور و سایر را به همره دارد.

از آن جایی که در باب اخذ تابعیت چین از طریق تولد مفاد مدنی و حقوقی بسیاری مطرح می باشد. از این رو در سال های اخیر، بسیاری از خانواده ها رو به این روش آورده اند که ما در این مقاله که متعلق به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد. از این رو به توضیح دقیق قوانین روز دنیا و چین می پردازیم. در صورت تمایل به کسب راه های دیگر اخذ تابعیت چین با ما همراه باشید.

اصول تولد و تابعیت در کشور چین

بر طبق قوانین مدنی و حقوقی هر کشور قوانین تولد بر اساس 2 اصل خاک و خون تعریف می شوند. البته باید این را هم متذکر شویم که گاهی بعضی کشورها تک تابعیتی و گاهی بعضی ها 2 تابعیتی هستند. خاک و خون ایدئولوژی است که بر اساس 2 عامل خانواده (خون) و وطن (خاک) بر تابعیت تأکید می‌کند. این ایدئولوژی ارتباط مردم با سرزمینی که در آن سکونت و در آن زراعت می کنند را محترم شمرده و ارزش زیادی برای زندگی روستایی قائل است.

نام اصلشرح
اصل خاکیکی از شیوه های اعمال تابعیت بر اساس تولد فرد در قلمرو سرزمین یک کشور می باشد که بیشتر در کشورهای مهاجر پذیر اعمال می شود.
اصل خونیکی از شیوه های اعمال تابعیت حتی خارج از قلمرو سرزمینی با متولد شدن از یکی از والدین دارای تابعیت آن کشور است.

اصول مشترک تابعیت چین از طریق تولد

قانون تابعیت چین، هنگ کنگ و ماکائو عمدتا بر اساس ساختار سیاسی چین و حقوق مدنی برای اخد تابعیت از طریق تولد به هم گره خورده اند. اما هر کدام از نظر حقوق مهاجرتی افراد خارجی با هم تفاوت هایی دارند. تابعیت چین از طریق تولد با صلاحیتی به اسم PRC شناخته می شود که عمدتا از اصل خون در تولد پیروی می کند. از این رو برای اعطاء تابعیت مهم می باشد که هر 2 والدین یا یکی از آنها چه در حال زندگی در کشور چین و چه سکونت در خارج از چین با تولد فرزند به کودک آنها شهروندی چین را اعطاء می کند.

نخستین قانون تابعیت چین در سال 1909 ایجاد شد. از این رو شهروندی چین را مانند هر شخصی که توسط یک پدر چینی متولد می شود، تعریف می کند. فرزندان متولد شده از مادر چینی در صورتی که پدر از تبعه چین نباشد و یا تابعیت ناشناخته داشته باشد، فقط تابعیت خود را به ارث می برند. کشور چین قانون 2 تابعیتی را نمی پذیرد. به همین منظور زنانی که با خارجی ها ازدواج بکنند اگر تابعیت همسران خارجی خود را بگیرند تابعیت چینی را از دست می دهند. این مقررات در پاسخ به اساسنامه 1907 مصوب در هلند تصویب شد كه به طور معكوس با همه چینی های متولد هلند به عنوان شهروندان هلندی رفتار می كرد.

اصول مشترک تابعیت چین از طریق تولد

قوانین مربوط به تولد در کشور چین

قانون ملی ملل متحد جمهوری خلق چین درباره اعطاء شهروندی چین از طریق تولد متشکل از مواد زیر است:

  • ماده 1: این قانون در مورد كسب، از بین بردن و احیای ملیت جمهوری خلق چین اعمال می شود.
  • ماده 2: جمهوری خلق چین یک كشور چند ملیتی واحد است. اشخاص متعلق به هر یک از ملیت های چین دارای تابعیت چینی هستند.
  • ماده 3: جمهوری خلق چین تابعیت دوگانه را برای هیچ یک از شهروندان چینی به رسمیت نمی شناسد.
  • ماده 4: هر شخصی که در چین متولد شده است و والدین کودک یا یکی از آنها هم تبعه چینی باشند به فرد بر اساس اصل خون تابعیت چین اعطاء می شود.

 

تابعیت چین از طریق تولد از اتباع بیگانه

قوانین و مواد موجود در مورد تابعیت چین از طریق تولد از اتباع خارجی به شرح زیر هستند:

  • هر شخصی که در خارج از کشور متولد شود و والدین متقاضی و یا یکی از آنها تبعه چینی باشد دارای تابعیت چینی خواهد شد.
  • هر فردی که در چین متولد شود و والدین او بی هویت باشند و تابعیت مشخصی نداشته باشند ممکن است به تابعیتی دولت چین در بیاید.
  • هر شخصی که به عنوان تبعه چینی درخواست تابعیت میکند، باید پس از تایید درخواست خود، تابعیت چینی را بدست آورد.

اتباع بیگانه یا افراد بی تابعیت که مایل به پیروی از قانون اساسی و قوانین چین هستند با رعایت یکی از شرایط زیر ممکن است تابعیت دولت چین را به دست آورند:

  • نزدیکان یا خویشاوندان چینی داشته باشد.
  • در حال زندگی در چین باشد.
  • دلایل قانونی دیگری داشته باشد.

شرایط منع تابعیت چین از طریق تولد

افراد در صورت داشتن شرایط زیر نمی توانند تابعیت چین را درخواست دهند و یا آن را حفظ نمایند:

  • هر شخصی که متقاضی دریافت تابعیت کشور دیگری است، باید با تایید درخواست خود تابعیت چینی را از دست دهد.
  • افراد خارجی که کارمندان و کارکنان ارتشی هستند از اخذ ملیت و تابعیت چین باید خودداری کنند.
  • اتباع بیگانه که زمانی تابعیت چینی را در اختیار داشته اند. در صورت داشتن دلایل موجه می توانند درخواست اعاده تابعیت چینی کنند.
  • افرادی که مایل به اخذ، امتناع یا بازگرداندن تابعیت چینی هستند، تابعیت خارجی را حفظ نخواهند کرد. مگر افراد زیر 18 سال که آنها می توانند تابعیت خود را از طریق والدین یا نمایندگان قانونی خود حفظ کنند.

مراکز درخواست تابعیت چین از طریق تولد

افراد برای درخواست شهروندی کشور چین می توانند از مراکز زیر درخواست دهند:

  • درخواست های ملیت و شهروندی توسط دفاتر امنیت عمومی شهرداری ها به متقاضیان ساکن ارائه می شود. برنامه های تابعیت در خارج از کشور باید توسط نمایندگان دیپلماتیک چین و دفاتر کنسولی انجام شود.
  • تقاضاهای اعطاء تابعیت به عنوان اتباع چینی و رد یا بازگرداندن تابعیت چینی در معرض بررسی و تأیید وزارت امنیت عمومی جمهوری خلق چین است.
  • وزارت امنیت عمومی به شخصی که درخواست متقاضی تأیید شده است، گواهی نامه صادر می کند.
  • وضعیت ملی بودن اشخاصی که تابعیت چینی را قبل از انتشار این قانون به دست آورده یا از دست داده اند، همچنان معتبر خواهد بود.

در مقاله ای که مطالعه نمودید تمامی مواد و قوانین مربوط به اخذ تابعیت چین از طریق تولد و اعطاء پاسپورت و اقامت چین برای اشخاصی که چه در کشور چین و چه در خارج از کشور چین به دنیا آمده اند با داشتن شرایط خاص ارائه شد. برای اطلاع از راه های مهاجرت به چین و اخذ اقامت چین از راه های متعدد با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :