مهاجرت به کشور ترکیه

پناهندگی در ترکیه

پناهندگی در ترکیه

مهاجرت به کشور اوراسیایی ترکیه از راه های مختلف امکان پذیر می باشد که یکی از آنها اخذ پناهندگی در ترکیه بوده که توصیه نمی شود. ترکیه از 2 بخش تشکیل شده که یک بخش آن معروف به آناتولی یا آسیای کوچک در شمال غرب آسیا و خاورمیانه واقع شده است. بخش کوچکی نیز به تراکیه معروف است که در منطقه بالکان در جنوب شرق اروپا قرار دارد. می توان دلیل انتخاب مهاجرت به کشور ترکیه از سوی بسیاری از افراد را هزینه های کم ارز رایج این کشور (لیر) نسبت به دلار و یورو دانست.

بسیاری این کشور را برای تحصیل و کار و یا سرمایه گذاری برای اخذ اقامت و پاسپورت انتخاب می کنند. اما متاسفانه این روزها افراد به علت نا آگاهی و مشورت با افرادی که علم مهاجرتی ندارند و اصطلاحا قاچاقچی هستند مسیرهایی مانند مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی را می شوند. در این میان پیشنهاد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این است که افراد راه های قانونی مهاجرت به کشور ترکیه را انتخاب نمایند که امن ترین راه های مهاجرت هستند.

بررسی پناهندگی در ترکیه

ترکیه همچنان میزبان بیشترین تعداد پناهجویان در سراسر جهان است. زیرا تعداد آوارگان به اجبار در سراسر جهان به دلیل درگیری، خشونت و آزار و اذیت به رکورد رسیده است. در حال حاضر ترکیه میزبان بیش از 3.6 میلیون پناهنده سوری ثبت نام شده به همراه بیش از 365000 نفر از سایر ملیت ها می باشد. جمهوری ترکیه یکی از طرفین کنوانسیون پناهندگان 1951 و پروتکل 1967 است. محدودیت جغرافیایی کنوانسیون 1951 را حفظ می کند. بنابراین اسکان مجدد به یک کشور سومی را به عنوان مطلوب ترین راه حل برای پناهندگان که به دلیل حوادثی که در خارج از اروپا رخ داده، حفظ کرده است.

ترکیه برای ایجاد یک سیستم مؤثر پناهندگی ملی مطابق با استانداردهای بین المللی اصلاحات قانونی و نهادی را انجام داده است. در آوریل 2013، اولین قانون پناهندگی همیشه در ترکیه، قانون خارجی ها و حمایت های بین المللی، توسط پارلمان تصویب شد و در 11 آوریل 2014 به اجرا در آمد. این قانون ستون های اصلی سیستم ملی پناهندگی ترکیه را تشکیل می دهد. اداره کل مدیریت مهاجرت (DGMM) را به عنوان اصلی ترین نهاد مسئول سیاست گذاری و دادرسی برای همه بیگانگان ترکیه تأسیس نمود.

اسناد حقوقی مربوط پناهندگی در ترکیه

مهم ترین کنواسیون و پروتکل های مربوط به پناهندگی در ترکیه عبارتند از:

  • کنوانسیون 1951 مربوط به وضعیت پناهندگان و پروتکل 1967 آن
  • کنوانسیون اروپایی حقوق بشر 1950
  • کنوانسیون 1954 در رابطه با وضعیت افراد بدون تابعیت
  • کنوانسیون 1961 در مورد کاهش بی تابعیتی
  • میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی 1966
  • کنوانسیون علیه شکنجه و سایر رفتارها و مجازات های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز 1984
  • کنوانسیون حقوق کودک
  • پروتکل علیه قاچاق مهاجران از طریق زمین، دریا و هوا، مکمل سازمان ملل
  • کنوانسیون علیه جرایم سازمان یافته فراملی در مورد حقوق افراد معلول
  • قانون حمایت های بین المللی از خارجی ها

اسناد حقوقی مربوط پناهندگی در ترکیه

بررسی ملیت پناهندگان در ترکیه

ورود 4 میلیون پناهنده سوری این اواخر جامعه ترکیه را تغییر داده است. پیش بینی می شود سوری ها حداقل برای یک نسل این کار را ادامه خواهند داد. روند سازگاری متقابل ترکیه و سوریه تنها آخرین فصل تحول در جامعه ای است که طی دهه های گذشته دستخوش مهاجرت های داخلی و خارجی قابل توجهی شده است. در سال 1980، اکثریت مشخصی از ترک ها در مناطق روستایی زندگی می کردند. اما امروز جمعیت ترکیه سه چهارم شهری است، پناهندگان سوری نیز این روند را تقویت می کنند. از این رو حدود 96% از آنها در مناطق شهری یا نیمه شهری ساکن هستند.

در حالی که اکثر ترک ها امیدوارند که تمام مردم سوریه سرانجام به سوریه بازگردند، این چشم انداز غیر واقعی به نظر می رسد. تعداد قابل توجهی از مردم سوریه به احتمال زیاد همچنان برای زندگی در ترکیه باقی خواهند ماند که این موضوع بیشتر جنبه های سیاسی دولت ترکیه را تحت شعاع قرار داده است. در واقع، با تکیه بر احساسات عمومی، رهبران ترکیه غالبا اعلام می کنند که در نهایت سوری ها به سوریه باز خواهند گشت.

روند درخواست پناهندگی در ترکیه

اگرچه بیشتر پناهجویانی که درخواست پناهندگی در ترکیه می کنند از کشورهای غیر اروپایی هستند. اما ابزار الحاق ترکیه به کنوانسیون 1951 برای وضعیت پناهندگان دامنه درخواست این کنوانسیون را برای پناهجویان اروپایی محدود کرده است. در حالی که قانون ترکیه در مورد اتباع بیگانه و حمایت های بین المللی تحولات اساسی را در سیستم پناهندگی این کشور ایجاد کرده است.

مراحل درخواست عبارتند از:

  • درخواست های مربوط به وضعیت پناهندگی باید به صورت حضوری در دفاتر استانی اداره کل مدیریت مهاجرت ثبت شود.
  • برای فرد پناهنده وقت مصاحبه ثبت گردد.
  • مقامات پس از اتمام مصاحبه برای متقاضی و سایر اعضای خانواده او یک سند هویتی مربوط به متقاضی و اعضای خانواده او برای حفاظت بین المللی به مدت 6 ماه صادر می کنند.

در برخی شرایط، مانند دادن اطلاعات گمراه کننده به مقامات، منجر به ردی سریع پرونده می شود. طبق شرایط حمایت موقت، مقامات نیازهای اساسی پناهندگان را تأمین می کنند. همچنین خدمات اجتماعی، خدمات ترجمه مدارک هویتی مانند شناسنامه، اسناد مسافرتی، دسترسی به آموزش های ابتدایی و متوسطه و مجوزهای کار را برای افراد تأمین می کنند. متقاضیان حفاظت ممکن است توسط مقامات موظف باشند در مراکز پذیرش معین شده یا در یک مکان خاص زندگی کنند و به روشی خاص یا در فواصل معین به مقامات روند زندگی را گزارش دهند.

راه های قانونی و مهاجرت به ترکیه به جای پناهندگی

در گذشته نه چندان دور، ترکیه در درجه اول به عنوان “یک کشور مهاجر پذیر (یا یک کشور مهاجر فرست) و یک کشور مبدا پناهجویان” در میان مردم شناخته شده است. با ظهور قرن جدید، ترکیه شاهد تغییر روند انتخاب مسیرهای مهاجرتی از سوی افراد اعم از مهاجرت تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری با راه اندازی کسب و کار و یا خرید ملک می باشد.

  • مهاجرت تحصیلی به ترکیه
  • مهاجرت کاری به ترکیه
  • مهاجرت از طریق برنامه سرمایه گذاری
  • مهاجرت از طریق برنامه تولد و ازدواج

برای اطلاعات بیشتر نسبت به راه های قانونی مهاجرت به کشور ترکیه و دانش از مدارک مورد نیاز با کارشناسان ارشد ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :