مهاجرت تحصیلی چین

اخذ اقامت چین پس از تحصیل

اخذ اقامت چین پس از تحصیل

یکی از موضوعاتی که از سوی دانشجویان در مورد آن سوال می شود شرایط اخذ اقامت چین پس از تحصیل در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است. هم اکنون در سال 2022 تعداد دانشجویان بین المللی و مخصوصا دانشجویان ایرانی در این کشور در حال افزایش است. شرایط تحصیل در دانشگاه هایی با رنکینگ جهانی بالا و امکان تحصیل به زبان انگلیسی از جمله مواردی است که میل به تحصیل در کشور چین را افزایش می دهد. یکی از دغدغه های دانشجویان اجازه کار حین تحصیل و یا پس از تحصیل و در نهایت اخذ اقامت این کشور است که موضوع اصلی این مقاله است.

  • آیا دانشجویان می توانند حین تحصیل در چین به کار مشغول باشند؟
  • شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در چین به چه صورت است؟
  • آیا امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار و اخذ اقامت در چین وجود دارد؟

در ادامه به بررسی کامل این موضوع و پاسخ سوالاتی از این قبیل را پرداخته ایم. همچنین شما عزیزان می توانید سوالات خود را با مشاورین مجموعه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارید.

شرایط تحصیل در کشور چین

در مورد ادامه تحصیل در کشور چین نیز می توان چنین گفت که آنچه که بیشتر سبب جذب دانشجویان خارجی به تحصیل در این کشور می شود اولا کیفیت بالای آموزش عالی و ثانیا هزینه پایین تحصیلی در این کشور است. البته به این 2 مزیت امتیازات دیگری مثل بورسیه تحصیلی یا کار دانشجوئی را هم می توان اضافه کرد. از میان همه رشته ها، تحصیل در این کشور در گروه رشته های پزشکی نیز بسیار طرفدار دارد. زیرا مدارک دانشگاه های کشور چین مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشد.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در چین برای سال 2022 عبارتند از:

  • دانشگاه های چینی مورد تایید وزارت بهداشت
  • دانشگاه فودان دانشگاه علوم و فناوری چین شرقی
  • دانشگاه پزشکی پایتخت دانشگاه جیلین
  • دانشگاه پزشکی چین دانشگاه کشاورزی نانجینگ
  • دانشگاه جنوب مرکزی دانشگاه پزشکی نانجینگ
  • دانشگاه داروسازی چین دانشگاه نانجینگ
  • دانشگاه هنگ کنگ چینی دانشگاه نانکای
  • دانشگاه سون یات سن دانشگاه اوشین چین

شرایط اخذ اقامت چین پس از تحصیل

در میان انواع اقامت ها در چین ویزای تحصیلی بیش از پیش طرفداران بیشتری پیدا کرده است. البته اطلاع از حق و حقوقی که یک دانشجو در این کشور دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل مناسب دیدیم که در این نوشتار به بررسی این شرایط بپردازیم. دانشجویان خارجی می توانند در اکثر کشورها حین تحصیل به کار مشغول باشند. این موضوع در چین کمی سخت و دشوار است. چرا که دانشجویان اجازه کار را زمانی که تحصیل می نمایند به راحتی دریافت نمی کنند. اما شرایط برای کار بعد از تحصیل در چین فراهم است.

با توجه به شرایط کنونی و قوانینی که در سال 2013 از سوی دولت چین تغییر داشت. در حال حاضر به دانشجویان خارجی که برای تحصیل به چین می روند اجازه کار داده می شود. البته در صورتی که به برنامه تحصیلی آنها خدشه ای وارد نشود. قبل از تغییر قانون دانشجویان بین المللی حق کار در چین با ویزای تحصیلی را نداشتند. اما به دلیل جذب دانشجویان بین المللی بیشتر دولت این کشور این اجازه را برای دانشجویان خارجی صادر نموده است. بر اساس قانون چنانچه دانشجوی تمام وقت نباشید می توانید به صورت نیمه وقت حین تحصیل کار کنید.

شرایط کار و اخذ اقامت چین پس از تحصیل

اقتصاد چین هرگز به اندازه کنونی قوی نبوده است. این بدان معناست که فرصت های شغلی فراوان است. همچنین رقابت برای به دست آوردن موقعیت کاری شدید است. بنابراین توصیه می شود دریابید که چه چیزی باعث می شود در بین سایر کاندیداها در حوزه کاری خود انتخاب شوید. بسیاری از شرکت های چند ملیتی بزرگ مانند HSBC، مایکروسافت، IBM و Airbus و برخی کمپانی های شناخته شده درچین هستند که بطور فعال به دنبال کارمندانی با پیش زمینه بین المللی هستند. این خبر بسیار خوبی برای فارغ التحصیلان بین المللی است.

شرایط کار و اخذ اقامت چین پس از تحصیل

مشاغل مورد نیاز چین برای دانشجویان

صنایع درحال رشد در چین هر روز در حال افزایش هستند. در مواردی از قبیل محصولات مصرفی، ارتباطات از راه دور، منسوجات، معدن، داروسازی و حمل و نقل به عنوان مثال تنها برخی از صنایعی هستنند که امکان کار برای دانشجویان وجود دارد. همچنین شرایط کار برای نیروهای کار مهندسی، پزشکی، انفورماتیک، فناوری محیط زیست، تولید و گردشگری با کمبود قابل توجهی روبرو است.

توجه داشته باشید که دانشجویانی که در چین فارغ التحصیل می شوند باید با شهروندان بومی چینی برای به دست آوردن کار رقابت نمایند. جهت مهاجرت به چین مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری چین

ویزای دانشجویی چین با نوع X شناخته می شود. این ویزا برای افرادی است که توسط یک کالج یا دانشگاه پذیرفته شده اند صادر می شود. این نوع از ویزای چین به 2 نوع X1 و X2 تقسیم می شود. ویزای X1 برای دانشجویانی صادر می شود که بیش از 6 ماه برای تحصیل به چین می روند. ویزای X2 برای کسانی که با همان هدف به چین می روند. اما برای مدت زمانی کمتر از 6 ماه صادر می شود.

ویزای X1 معمولا برای ورود چندگانه است که با اعتبار 5 سال صادر می شود. از این رو دارنده ویزای X1 باید ظرف 30 روز از ورود، در اداه مهاجرت مربوطه ثبت نام کند. حال امکان این است که دانشجو بعد از تحصیل نوع ویزای X1 را به نوع Z که ویزای کاری چین است تغییر دهد.

مدارک لازم اقامت پس از تحصیل در چین

همانطور که گفته شد شرایط کار در چین برای دانشجویان بین المللی حین تحصیل کمی دشوار می باشد. برخی مشاغل در این کشور از جمله خدمات توریستی و تدریس زبان انگلیسی برای کار دانشجویی در دسترس هستند. آنها پس از فارغ التحصیلی می توانند برای ویزای کار که (معروف به ویزا نوع Z) هست اقدام نمایند که حداقل به 2 سال سابقه کار نیاز دارد.

با این وجود، در برخی موارد استثنائاتی وجود دارد، مانند حوزه آموزش در چین، که معلمان انگلیسی را خیلی خوب جذب می نمایند. شاید مرسوم ترین کاری که در شرایط کنونی در چین بازار کار خوبی دارد همین تدریس زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی معرفی نمود.

اما شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری چین (Z visa) عبارتند از:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
  • فرم درخواست ویزا (فرم V.2013) به انضمام یک عکس جدید
  • مدرک اقامت قانونی
  • مجوز کار اتباع خارجی
  • ویزا یا پاسپورت قبلی چین (در صورت وجود)
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا

کاریابی جهت اخذ اقامت چین پس از تحصیل

یکی از معایب کشورهای شرقی عدم امکان اخذ اقامت دائم است. همانطور که می دانید در برخی کشورها دانشجویان با بدست آوردن پیشنهاد کار پس از تحصیل در آن کشور می توانند برای اقامت کاری و سپس اقامت دائم پس از چند سال اقدام نمایند. اما محدودیتی که در کشورهای آسیای شرقی وجود دارد. این است که اقامت دائم این کشور را تنها زمانی می توان به دست آورد که با یک تبعه این کشور ازدواج نمائید.

در غیر اینصورت اجازه اقامت کاری شما به صورت سالانه تمدید می شود. اما کاریابی برای اخذ اقامت چین پس از تحصیل مرحله بسیار حیاتی و مهمی است. چراکه بدون پیشنهادکاری از یک شرکت چینی امکان اخذ مجوز کار و صدور اقامت چین وجود ندارد.

بهترین روش برای کاریابی پس از تحصیل در چین استفاده از سایت های کاریابی به شرح ذیل است:

  • Teflsearch.com بهترین سایت برای یافتن مشاغل آموزشی مثل TEFL
  • www.51job.com/default-e.php سایت ایده آل برای یافتن مشاغل مختلف
  • chinahot.com از سایت های کاریابی معروف در چین

کارشناسان و وکلای زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی دارند تا هموطنان گرامی را با شرایط اخذ انواع ویزای کشور چین آشنا نموده و آنها را تا گام آخر راهنمائی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :