مهاجرت کاری سوئد

کار در سوئد

کار در سوئد

کشور سوئد با داشتن امکانات مناسب رفاهی و استانداردهای بالای زندگی یکی از مقاصد مهاجرت به اروپا برای ایرانیان جهت کار در سوئد است. این کشور با توجه به نرخ بیکاری پایین و اقتصاد مناسب و پذیرش نیروی خارجی به دلیل کمبود نیرو در برخی مشاغل هر ساله خواهان نیروی کار خارجی می باشد. با توجه به قوانین کاری مناسب در این کشور و همچنین قانون عدم تبعیض نژادی، این کشور برای خارجیان شرایط مناسبی را برای کار و زندگی فراهم کرده است. همچنین با کسب مجوز کار در این کشور می توانید همسر و فرزند کم تر از 21 سال خود را به کشور سوئد ببرید و برای آنها هم ویزا دریافت کنید.

با توجه به هزینه های بالای زندگی در سوئد، اشتغال و داشتن درامدی ثابت برای ادامه زندگی در این کشور یک امر بسیار مهم است. لذا مهاجرت کاری می توان هم از نظر هزینه ها شما را از نظر روانی و فکری آسوده خاطر کند. هم از نظر پیشرفت کاری و داشتن اقامت می تواند برای کسب اقامت دائم کمک کننده باشد. همچنین برای هر کاری در سوئد حتما نیاز به دانستن زبان سوئدی ندارید. اما ممکن است برای برخی از کارها مانند پرستاری که مستقیما با مشتری یا مردم سروکار دارد نیازمند تسلط به این زبان باشید. در ادامه این مطالب مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مفتخرند تا شما را با نحوه کار در سوئد و شرایط کار و اخذ ویزای کاری در این کشور آگاه کنند.

درباره کار در سوئد

سوئد یکی از کشورهای پیشرفته اروپا و منطقه اسکاندیناوی است. زندگی در این کشور و شهرهای سوئد دارای کیفیت بالایی است. چرا که دولت این کشور خدمات اجتماعی بسیار زیادی را به شهروندان خود ارائه می کند. شهروندان این کشور از مزایایی همچون خدمات بهداشتی و عمومی رایگان بهره مند می شوند. سوئد همچنین یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای اروپا است.

قوانین حاکم در سوئد از تمامی اقشار و اقوام و نژادهای مختلف به صورت برابر حمایت می کند. مهاجرینی که ممکن است در کشورهای دیگر اروپایی دچار مشکل شوند در سوئد نخواهند شد و زندگی با آرامشی را تجربه خواهند کرد. علاوه بر این مردم سوئد بسیار با سواد هستند. اکثر آنها به زبان انگلیسی تسلط دارند و مهاجرین برای ارتباط با مردم از نظر زبان کم تر دچار مشکل می شوند.

کار و کاریابی در سوئد

کارفرمایان در سوئد معمولا به 2 صورت دولتی یا خصوصی هستند که عمده آنان شرکت ها و سازمان های خصوصی می باشد. کارفرمایان به طور کلی برای استخدام نیروی خارجی نیاز به دریافت مجوز از سوی اداره کار و مهاجرت سوئد دارند. سریع ترین روش کاریابی در سوئد پیدا کردن کارفرما و ارتباط با او و انجام مکاتبات لازم و ارسال رزومه می باشد. درصورت موافقت کارفرما، دعوتنامه از سوی کارفرما برای متقاضی ارسال خواهد شد. ادامه روند کارهای اداری برای انگشت نگاری و مهاجرت صورت می گیرد. اما در صورت نداشتن ارتباط با کارفرمای خاص شما می توانید برای کاریابی از بنگاه ها و سایت های کاریابی برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود اقدام کنید. پس از ارسال رزومه و فرم های درخواستی شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. همچنین مراجعه حضوری و استفاده از روزنامه های سوئدی نیز از دیگر راه های کاریابی در سوئد می باشد.

توجه داشته باشید که برای پذیرش و استخدام نیروی غیر اروپایی، کارفرما می تواند پس از پیدا نکردن نیروی اروپایی یا سوئدی پس از گذشت 10 روز آگهی در اتحادیه اروپا و سوئد برای جذب نیروی خارجی غیراروپایی اقدام کند. یکی دیگر از شروط کار در سوئد مانند بسیاری از کشورها سن بالای 18 سال بوده است. همچنین ممکن است برای برخی از کارها مدرک زبان سوئدی یا انگلیسی (ایلتس حداقل6) نیاز شود. توجه داشته باشید که حداقل دستمزد در قراردادها برای کار SEK13000 (کرون سوئد) بدون احتساب مالیات می باشد. در نظر داشته باشید که می توانید در حین تحصیل در سوئد نیز به کار مشغول شوید.

سایت های کاریابی جهت کار در سوئد

همانطور که گفتیم یکی از روش های کاریابی در سوئد مراجعه به سایت های کاریابی است. با مراجعه به سایت های کاریابی و عضویت در آنها می توانید اطلاعات مربوط به خود را وارد کنید و رزومه خود را بارگذاری کنید و به دنبال کار بگردید. مطمئنا ارسال CV قوی و ارائه مدارک معتبر تحصیلی و دیگر مدارک دال بر مهارت، استعداد و پتانسیل بالای شما می تواند شما را در پیدا کردن کار مورد نظر بهتر کمک کند.

در لیست زیر به صورت خلاصه چندی از سایت های کاریابی را معرفی کرده ایم:

  • سایت EURES: این سایت که توسط اداره خدمات اشتغال عمومی اتحادیه اروپا راه اندازی شده است. مجموعه ای از اطلاعات کارفرمایان و کاریابان را جمع آوری کرده HSJ. به طوری که بیش از 10000 کارفرما و 400000 رزومه در این سایت آرشیو شده است. این سایت پلی ارتباطی برای افراد جویای کار و کارفرمایان می باشد. با ثبت نام در این سایت و ارسال رزومه خود می توانید برای کاریابی در کشور سوئد اقدام کنید.
  • سایت blocket job: این سایت نیز با داشتن هزاران فرصت شغلی در دسته های متفاوت به بخش مهندسی، IT، مدیریت، فروش و دیگر بخش ها تقسیم شده است. این سایت دارای فیلترهای متفاوت برای جستجو مانند شهر مورد نظر، تمام وقت یا پاره وقت بودن کار نیز می باشد. آدرس کامل این سایت jobb.blocket.se می باشد.
  • سایت CareerBuilder: این سایت نیز یکی دیگر از سایت های کاریابی سوئد می باشد. روزانه آگهی کارفرمایان در آن منتشر می شود. همچنین با ارسال رزومه خود در این سایت می توانید منتظر پیشنهادات کاری از سوی کارفرمایان سوئدی باشید. آدرس کامل این سایت careerbuilder.se می باشد.
  • سایت jobbsafari: این سایت نیز با داشتن بیش از 50000 فرصت شغلی یکی دیگر از سایت های کاریابی برای متقاضیان کار در کشورهای سوئد، دانمارک و نروژ می باشد. در این سایت نیز می توانید شغل مورد نظر خود را جستجو کنید. کارفرمایان مربوطه را بیابید. آدرس کامل این سایت jobbsafari.se می باشد.

سایت های کاریابی جهت کار در سوئد

شرایط مهاجرت به سوئد از طریق کار

به طور کلی برای کار در کشور سوئد متقاضیان بایستی یک پیشنهاد کاری از سوی یک کارفرما در سوئد دریافت کنند. توجه داشته باشید که فرقی ندارد کارفرما از سوی یک شرکت خارجی در سوئد باشد یا یک شرکت داخلی باشد. البته چنانچه شرکت واقع در سوئد کم تر از یک سال شروع به کار کرده باشد ممکن است با موانعی سخت تر برای استخدام نیروی خارجی روبرو شوند.

در هر حال کارفرمای سوئدی نیازمند است که در ابتدا آفر خود را به مدت 10 روز در بخش های مختلف سوئد و اتحادیه اروپا اگهی کند. سپس چنانچه نیروی کار سوئدی و یا اتحادیه اروپا یافت نشد. توجه داشته باشید که پیشنهاد کاری ارائه شده از سوی کارفرما طبق قوانین بایستی بیشتر از 13000SEK (کرون) باشد. همچنین توجه داشته باشید که کارفرما برای اقدامات به اخذ مجوز و درخواست ویزای کاری نیاز به اطلاعات شخصی شما دارد که در غالب ایمیل بایستی ارسال گردد.

مراحل مهاجرت به سوئد از طریق کار

برای مهاجرت به سوئد و درخواست مهاجرت به سوئد از طریق کار هم می توانید به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین موارد را دنبال کنید. البته اکثر کارها به صورت مجازی و از طریق سایت اداره مهاجرت سوئد انجام می گیرد. دارای مراحل مختلفی است که این مراحل بایستی به دقت انجام شود. بهتر است از حضور یک مشاوره حرفه ای در طول این مسیر استفاده کنید.

به صورت کلی مراحل مهاجرت به سوئد از طریق کار به شرح زیر است:

  • مرحله اول کاریابی در سوئد و استفاده از سایت ها و آژانس های کاریابی برای یافتن شغل مورد نظر
  • مرحله دوم ارسال رزومه کاری و مدارک خواسته شده از سوی کارفرمایان
  • مرحله سوم دریافت جاب آفر از سوی کارفرما و دریافت فرم های لازم برای درخواست ویزای کاری سوئد
  • مرحله چهارم جمع آوری مدارک تکمیلی به همراه کپی و اسکن
  • مرحله پنجم پرداخت هزینه 2000SEK (کرون) برای هر متقاضی
  • مرحله ششم مراجعه به سفارت برای انگشت نگاری، امضا و درخواست ویزای بلند مدت کاری
  • مرحله هفتم اخذ ویزای کار و مهاجرت به سوئد

مشاغل درخواستی سوئد

هر سال اداره کار کشور سوئد مشاغلی که برای جذب نیرو در سوئد مورد نیاز است را اعلام می کند تا متقاضیان کار در این رده های شغلی برای کار در این کشور اقدام کنند. این رده ها در 2 دسته کارهای بدون تحصیلات و کارهای مسلتزم مدرک تقسیم بندی می شود که در جدول زیر این شغل ها نام برده شده اند:

شغل های مورد نیاز در سوئد بدون نیاز به تحصیلات دانشگاهیشغل های مورد نیاز در سوئد نیازمند تحصیلات دانشگاهی
لوله کش قصابپرستاری برنامه نویس
شیشه بر نانوامهندس IT مهندس برق
عایق ساز نجار، بنامهندسی سازه و عمران تکنسین اتاق عمل
نقاش ساختمان بهیارمهندسی مخابرات مربی مهدکودک
کاشی کار مکانیک و راننده جرثقیلمعلم مدد کار اجتماعی
برق کار آرماتور بندرادیولوژیست خدمات روانپزشکی
آشپز تکنسین اتوماسیونماما مهندسی ساختمان و تاسیسات

در صورت تمایل به کسب آگاهی بیشتر از شرایط و هزینه زندگی در سوئد می توانید با مشاورین باتجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید و از خدمات ما برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :