مهاجرت کاری اسلواکی

کار در اسلواکی

کار در اسلواکی

متقاضیان کار در اسلواکی با توجه به اقتصاد پر درآمد و استانداردهای بالا برای زندگی فرصت های مختلف شغلی را در این کشور افزایش داده اند. شرایط کار برای مهاجران بسته به کشور مبدا متفاوت است. متقاضیان کار در اسلواکی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به این کشور نقل مکان می کنند، موظف به اخذ ویزای کار در اسلواکی هستند. در صورتی که متقاضیان عضو کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا برای کار و زندگی در این کشور به ویزا نیاز ندارند. نوع ویزا می تواند با توجه به شخص و هدف او از کار در اسلواکی متفاوت باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با ارائه مقاله زیر به متقاضیان کار در اسلواکی، سعی در انتقال اطلاعات کامل و تحلیل و بررسی کار در اسلواکی را دارد.

بررسی کار در اسلواکی

اگرچه اسلواکی بازار کار کمتری نسبت به برخی از کشورهای اروپایی دارد، اما همچنان قوانین مجوز کار را مانند بسیاری از کشورهای دیگر دارد. این بدان معناست که به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا، برای کار در اسلواکی نیازی به مجوز کار یا ویزا نخواهید داشت، زیرا این کشور عضو کامل اتحادیه اروپا است. با این حال، کارفرمای شما همچنان باید شما را در وزارتخانه ‌ها و سازمان ‌های دولتی مربوطه قبل یا در 7 روز اول استخدام، از جمله اداره کار، امور اجتماعی و خانواده و همچنین در سیستم‌ های بیمه‌ های اجتماعی و سلامت ثبت کند. همچنین برای اهداف مالیاتی به یک آدرس تأیید شده نیاز دارید.

با این حال، اگر از خارج از منطقه اقتصادی اروپا به اسلواکی نقل مکان کنید، به مجوز کار و اجازه اقامت نیاز خواهید داشت. این موارد را می توان به ترتیب از وزارت کار، امور اجتماعی و خانواده و وزارت امور خارجه و اروپا دریافت کرد. به عنوان یک خارجی، معمولا باید ابتدا برای مجوز کار و سپس برای مجوز اقامت اقدام کنید. همچنین می توانید ابتدا برای اجازه اقامت موقت درخواست دهید تا به شما اجازه دهد تا 90 روز در کشور بمانید در حالی که منتظر اجازه اقامت دائم خود هستید.

در نمودار زیر میانگین درآمد ماهانه در اسلواکی مشخص شده است:

میانگین درآمد ماهانه در اسلواکی

فرآیند کار در اسلواکی

قبل از اینکه متقاضی خارجی برای ویزای کار اسلواکی تقاضا دهد، کارفرما باید فرصت شغلی خود را به اداره کار در اسلواکی اطلاع دهد. انجام این کار امکانی را برای اداره کار مهیا می کند تا یک شهروند اسلواکی شایسته را برای پر کردن این موقعیت شغلی بیابد. بعد از 15 روز کاری، متقاضی می تواند فرآیند درخواست ویزای کار را ادامه دهد. اتباع خارجی می توانند فرآیند درخواست را در سفارت یا کنسولگری اسلواکی در کشور محل اقامت خود آغاز کنند. با این حال، معمول تر است که کارفرما درخواست را از طرف کارمند آغاز کند. کارفرمایان می توانند درخواست مجوز کار را مستقیماً به وزارت کار، امور اجتماعی و خانواده در جمهوری اسلواکی ارسال کنند.

اتباع خارجی علاوه بر مجوز کار، به اجازه اقامت نیز نیاز دارند. وزارت امور خارجه و اروپا مسئول صدور ویزای اقامت برای مهاجران خارجی است که قصد زندگی و کار در اسلواکی را دارند. مانند مجوز کار، کارمندان خارجی باید این درخواست را قبل از ترک کشور محل اقامت خود به اسلواکی ارائه دهند. هنگامی که مقامات مربوطه مجوز کار و اجازه اقامت صادر کردند، اتباع خارجی آزاد خواهند بود به جمهوری اسلواکی سفر کرده و برای شرکت مدنظر شروع به کار کنند. جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به اسلواکی، مطالعه مقاله مذکور خالی از لطف نخواهد بود.

انواع ویزای کاری اسلواکی

جمهوری اسلواکی بخشی از منطقه شنگن است. این بدان معناست که اتباع خارجی کشورهایی که معاف از ویزا هستند برای ورود به اسلواکی به ویزای شنگن نیاز دارند.

چندین دسته از ویزای شنگن در دسترس است، اما 3 نوع رایج ترین آنها عبارتند از:

نام ویزاتوضیحات
ویزای ترانزیت فرودگاهیاین ویزا به اتباع خارجی اجازه می دهد تا از طریق اسلواکی به مقصد دیگری سفر کنند.
ویزای ورودویزای ورود به اتباع خارجی اجازه می دهد تا برای مقاصد کوتاه مدت وارد جمهوری اسلواکی شوند.
ویزای بلند مدتویزای بلند مدت به اتباع خارجی اجازه می دهد تا برای مدت زیادی در جمهوری اسلواکی بمانند.

اتباع خارجی که قصد کار در اسلواکی را دارند باید مجوز کار در اسلواکی و همچنین اجازه اقامت دریافت کنند. جهت کار در یونان این قسمت مطالعه شود.

انواع ویزای کاری اسلواکی

شرایط دریافت ویزای کار در اسلواکی

اتباع خارجی برای درخواست ویزای کار در اسلواکی به مدارک زیر نیاز دارند:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • گذرنامه معتبر حاوی حداقل 2 صفحه خالی
  • 2 عکس گذرنامه اخیر
  • اثبات تمکن مالی کافی
  • اثبات اینکه متقاضی دارای پوشش بیمه درمانی مسافرتی برای اقامت خود در اسلواکی است.
  • قرارداد کار با یک شرکت مستقر در جمهوری اسلواکی

برای درخواست مجوز کار در اسلواکی، اتباع خارجی باید آماده ارائه مدارک زیر باشند:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست امضاء شده که به زبان اسلواکی تکمیل شده است.
  • قرارداد کاری یا پیشنهاد شغلی رسمی از یک کارفرمای مستقر در اسلواکی
  • اسناد رسمی ترجمه شده که از صلاحیت های حرفه ای و تحصیلی متقاضی برای این موقعیت شغلی پشتیبانی می کند.

اداره کار در اسلواکی ممکن است اسناد اضافی را به صورت موردی درخواست کند. تعدادی از مدارک لازم برای اخذ ویزای کار در اسلواکی را روی شکل مشاهده می کنید:

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار در اسلواکی

شرایط استخدام برای کار در اسلواکی

به طور کلی یک تبعه کشور ثالث ممکن است برای کار در اسلواکی استخدام شود، اگر شرایط زیر را دارا باشد:

  • دارنده کارت آبی اتحادیه اروپا است.
  • اقامت موقت به منظور اشتغال بر اساس تأییدیه امکان پر کردن یک جای خالی، اصطلاحا مجوز واحد، اعطاء شده باشد.
  • مجوز کار و اقامت موقت به منظور اشتغال اعطاء شده باشد.
  • اجازه کار و اقامت موقت به منظور اتحاد خانواده در 12 ماه اول
  • مجوز کار و اقامت موقت به منظور یک شهروند کشور ثالث با اقامت بلند مدت در یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در 12 ماه اول پس از اعطاء اقامت
  • دارای شرایطی باشد که تحت آن نیازی به تاییدیه امکان پر کردن جای خالی یا مجوز کار برای استخدام نداشته باشد.

اگر به مجوز کار، تاییدیه امکان پر کردن یک جای خالی نیاز دارید یا اگر کارت آبی اتحادیه اروپا دارید، فقط حق انجام کار در یک رابطه کاری (قرارداد استخدام) را دارید. در موارد دیگر، شما همچنین ممکن است بر اساس توافقی که خارج از رابطه کاری انجام شده است، استخدام شوید. برای کار در اسپانیا می توانید به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کرده و از راهنمایی های کارشناسان متخصص و مشاورین مجرب این موسسه استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :