مهاجرت کاری اتریش

کار در اتریش

کار در اتریش

اتریش از گذشته یک کشور همیشه جذاب برای مهاجرت بوده است و کار در اتریش هدفی است که بسیاری از مهاجران بخاطر آن کشور خود را ترک می کنند. صنایع پیشرفته و همچنان در حال رشد اتریش موقعیت های شغلی بسیاری را برای علاقه مندان به کار در این کشور ایجاد کرده است. تقریبا برای تمامی تخصص ها و رشته ها می توان در اتریش کار پیدا کرد. تنها چیزی که لازم است این است که فرد به اندازه کافی در آن رشته و زمینه مورد نظر مهارت داشته باشد. چراکه اتریش در سالیان اخیر برای رشد هرچه بیشتر اقتصاد خود دست به پذیرفتن نیروی کار فعال و متخصص زده است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای راهنمایی شما با قوانین کار در اتریش و زمینه های کاری مورد نظر، این مقاله را ارائه داده است.

درباره کار در اتریش

اتریش یک کشور نسبتا کوچک واقع در اروپای مرکزی است. اتریش در طول سالیان به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب که در مسیر تجارت دیگر کشورها دارد، به لحاظ اقتصادی پیشرفت های خیلی خوبی داشته است. اتریش با 8 کشور اروپایی دیگر مرز مشترک دارد که کشورهای آلمان، سوئیس، ایتالیا، لیختن اشتاین، اسلواکی، اسلوونی، جمهوری چک و مجارستان هستند. جالب است بدانید که پاسپورت اتریش، چهارمین پاسپورت قدرتمند و ارزشمند جهان است. چراکه با داشتن پاسپورت این کشور می توان به حدود 200 کشور جهان بدون اخذ ویزا سفر کرد. اتریش منابع طبیعی بسیار جذابی برای دیدن دارد. به علاوه به خاطر مناطق و بناهای تاریخی که در سطح کشور وجود دارند، سالانه چندین هزار گردشگر برای بازدید از این جذابیت ها به اتریش سفر می کنند. اتریش نه تنها کشوری جذاب برای گردشگری است، اتباع دیگر کشورها به زندگی و کار در اتریش نیز تمایل زیادی دارند.

وجود امکانات رفاهی عالی، مدارس و دانشگاه های بسیار پیشرفته و مطابق روش های نوین جهان، فرصت های شغلی مناسب با درآمد بالا، شرایط درمانی عالی و سایر موارد، باعث معروفیت اتریش در بین بسیاری از کشورهای دیگر شده است. اتریش چندین سال متوالی به عنوان بهترین مکان دنیا برای زندگی انتخاب شده است. از مهم ترین عوامل دخیل در انتخاب اتریش به عنوان باکیفیت ترین کشور، سطح رفاهی مناسب و کفایت درآمدهای کاری مردمان اتریش است. جالب است بدانید که از جمعیت فعلی اتریش که حدود 84 میلیون نفر است، 23% از آن را مهاجران تشکیل داده اند. اتباع و مهاجران اتریشی باید برای اشتغال در این کشور قوانین و مقررات خاصی را اجرا کنند. برای کار در اتریش ساعات کاری مشخصی وجود دارد که هیچ کس حق تجاوز از این ساعات را ندارد.

ساعت کار روزانه و هفتگی مجاز در اتریش در تصویر زیر آورده شده است:

ساعت کار روزانه و هفتگی مجاز در اتریش

شرایط مهاجرت و کار در اتریش

مهم ترین نکته برای مهاجرت به اتریش از طریق کار، داشتن ویزای کاری این کشور است. افرادی که ویزای کار اتریش را دریافت می کنند می توانند طبق قوانین اداره کار اتریش، در این کشور به اشتغال یابی بپزدازند و بر طبق ساعات دقیق گفته شده در هفته کار کنند. جالب است بدانید که با دریافت ویزای کار اتریش چنین شرایطی برای فرد محقق خواهد شد، اما برای درخواست اقامت دائم در اتریش باید 5 سال متوالی در این کشور زندگی کرد. بعد از پایان 5 سال نیز اگر فرد شرایط و مدارک لازم را داشته باشد، اقامت دائم به متقاضی اعطاء می گردد.

به طور کلی افرادی که کار در اتریش را انتخاب می کنند، دو راه دارند. اول این که فرد از قبل در اتریش شغلی را پیدا کرده باشد و کارفرمای وی درخواست او را قبول کرده باشد. لازم است بدانید برخی اتباع خارجی برای کار در اتریش ممکن است با کمی مشکل مواجه شوند و یا به سختی کار مورد نظر خود را پیدا کنند. چراکه اتریشی ها اعتقاد به این دارند که تا وقتی کاری از یک اتریشی بر می آید، آن را به خارجی نمی سپارند. به همین خاطر در صورتی درخواست فرد خارجی برای کار پذیرفته می شود که آگهی شغلی مورد نظر حداقل به مدت 3 ماه، هم در اتریش و هم در اتحادیه اروپا اعلام شده باشد.

یک راه ساده تر نیز برای افراد جویای کار در اتریش وجود دارد. متقاضیان می توانند با دریافت ویزای جستجوی کار به اتریش سفر کنند. افرادی که با این شرایط به صورت قانونی وارد اتریش می شوند، به مدت 6 ماه فرصت جستجو برای کار مناسب را دارند. اگر موفق به یافتن شغل مورد نظر و مطابق با تخصص خود شوند، اقامت آنها تمدید می گردد. در غیر این صورت باید به کشور خود بازگردند.

شرایط مهاجرت و کار در اتریش

مهاجرت نیروی کار ماهر از طریق کار به اتریش

افراد خارجی که نیروی کار ماهر به حساب می آیند می توانند به 2 صورت برای مهاجرت به اتریش از طریق کار اقدام کنند. این افراد اگر پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای اتریشی دریافت کنند می توانند برای کار در اتریش و دریافت ویزای کاری اقدام کنند. البته توجه داشته باشید که کارفرمای اتریشی بایستی برای درخواست نیروی کار مجموعا 6 ماه درخواست خود را تبلیغ کرده باشد. بطوری که حداقل 3 ماه در اتریش و 3 ماه در اتحادیه اروپا تبلیغ کرده باشد و نیروی کار پیدا نکرده باشد.

همچنین افراد دارای مهارت خاص در کشور خود بدون داشتن پیشنهادکاری با داشتن حداقل امتیازات لازم یعنی 70 از 100 می توانند با استفاده از ویزای جستجوی کار به مدت 6 ماه در اتریش به دنبال کار بگردند. این امتیازات بر اساس فاکتورهای سن، تجربه کاری، میزان تحصیلات، مدارک زبان و دیگر موارد ارزیابی می شود. البته در برخی از فیلدها در سال 2024 طبق اعلام مقامات اتریش کسب 65 امتیاز نیز برای قبول درخواست کار در اتریش کفایت می کند. این بخش ها شامل مهندسی برق، مهدسی مکانیک، مهندسی ارتباطات، مهندس پردازش داده ها، مدیریت بازرگانی، پزشکی، مشاورین اقتصادی و برخی حرفه های خاص دیگر است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار در اتریش

متقاضیان دریافت ویزا کار اتریش باید قبل از هرچیزی به فکر ورود قانونی به این کشور باشند، چراکه نحوه ورود به اتریش برای مقامات اتریشی بسیار اهمیت دارد. برای همین برای ورود به اتریش برای کار کردن، داشتن ویزای کار از الزامات محسوب می شود. ویزای کار از طریق سفارت خانه اتریش صادر می گردد. به دلیل اینکه این پروسه کمی زمان بر است، بهتر است از چند ماه قبل از سفر، برای اخذ ویزا دست به کار شد. به این صورت که در ابتدا باید مدارک مورد نیاز برای ویزای کاری اتریش را فراهم کرد. پس از تهیه مدارک می توان از طریق سایت رسمی سفارت اتریش، اقدام به رزرو یک نوبت ملاقات کرد. با مشخص شدن تاریخ و زمان مصاحبه، متقاضی بایستی با در دست داشتن مدارک لازم به سفارت مراجعه کند.

در روز ملاقات با سفارت، علاوه بر ارائه مدارک و بررسی آنها، سوالاتی توسط افسر از متقاضی پرسیده می شود که باید با دقت به آن ها پاسخ مناسب دهد. پس از اتمام مصاحبه، زمان انتظار فرا می رسد. معمولا حدود 2 ماه یا بیشتر باید منتظر ماند تا سفارت نتیجه رد یا قبول درخواست ویزای کار را به متقاضیان اعلام کند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار در اتریش، در تصویر زیر آورده شده اند:

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار در اتریش

اتریش یک کشور بسیار پیشرفته و مورد تقاضا برای بسیاری از افراد است. افرادی که موفقیت به اخذ ویزای کار این کشور شوند می توانند از مزایای بسیاری بهره مند شوند و همچون شهروندان دیگر، حق و حقوقی زندگی در اتریش را داشته باشند. مشاوران ما  در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در زمینه مهاجرت به اتریش از طریق ویزای کار، پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :