مهاجرت کاری آلمان

کار در آلمان

کار در آلمان

اگر به دنبال کار در آلمان هستید، این مقاله شما را راهنمایی می کند که بتوانید اطلاعاتی در زمینه مشاغل مورد نیاز و شرایط کاریابی به دست آورید. آلمان پنجمین جایگاه اقتصاد برتر جهان را به خود اختصاص داده است. لذا فرصت های شغلی بسیاری برای مهاجرین و نیروی ماهر کار که به دنبال کار هستند فراهم کرده است. افراد می توانند با سطح زبان انگلیسی خوب در این کشور شغل مناسبی پیدا کنند، همچنین اشخاصی که دارای مدرک معتبر تحصیلی، سابقه کاری مناسب و حداقل بتوانند به زبان آلمانی صحبت کنند شانس بهتری برای دستیابی به بهترین مشاغل کشور آلمان دارند.

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده به ارائه اطلاعاتی در خصوص کار در آلمان پرداخته شده و تلاش شده تا به برخی از سوالات در این زمینه پاسخ داده شود:

  • مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2024 چه مشاغلی است؟
  • شرایط کار برای مهاجران به چه صورت است؟
  • حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای کار در آلمان چیست؟
  • هزینه های دریافت کار در آلمان چه میزان است؟

ویژگی های عمومی و بازار کار در آلمان

کشور آلمان یکی از کشورهایی است که پایین ترین نرخ بیکاری را در اتحادیه اروپا دارد. به طوری که در مارس 2020 به پایین ترین نرخ بیکاری 5/8% رسید. مطالعات موسسه فدرال آلمان در سال 2018 درمورد جمعیت نشان داد که یک سوم مهاجران از کشورهای غیر اتحادیه اروپا که در آلمان مشغول کار هستند. بدین ترتیب توانسته اند در مدت 12 ماه کار پیدا کنند. اگرچه این وضعیت پس از هجوم مهاجران بین المللی به آلمان از سال 2019 به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

کشور آلمان در سال های اخیر با کمبود نیروی کار ماهر در برخی زمینه ها مواجه شده است. به همین علت، از سراسر جهان جذب نیرو می کنند. طبق آمارهای صورت گرفته سن جمعیت آلمان رو به کهولت و سالمندی می رود. لذا کشور آلمان نیاز به نیروی کار ماهر در زمینه های بهداشت و پرستاری، مهندسی و دیگر رشته ها دارد.

در خصوص کشور آلمان اطلاعات زیر را مشاهده بفرمائید:

  • جمعیت بیش از 83 میلیون نفر
  • آب و هوای نسبتا معتدل
  • دومین مقام در اعتبار پاسپورت در جهان
  • سومین کشور صادر کننده جهان
  • جزء برترین صنعت خودرو سازی جهان

ویزای کار آلمان و شرایط کاری آن کشور

زمانی که شخصی قصد مهاجرت به آلمان از طریق تخصص و کار را دارد، در ابتدا باید ویزای کار در آلمان را دریافت کند تا در این کشور اجازه این امر را پیدا کند. در نتیجه باید مدارک مورد نیاز را با توجه به الزامات و خواسته های آن کشور آماده کند.

بدین منظور از 4 طریق می توان برای این امر اقدام کرد:

  1. دریافت پیشنهاد شغلی (Job offer) از سوی کارفرمایی که در آلمان است: در این حالت کارفرما یا شرکت برای شخص دعوت نامه کاری ارسال میکند.
  2. دریافت ویزای جست وجوی کار (Job seeker) در آلمان: این ویزا به شخص 6 ماه مهلت می دهد که بتواند شغل متناسب با توانمندی های شخص که مورد تایید آلمان است را پیدا کند.
  3. شرکت در دوره های آموزشی آوسبیلدونگ: چنانچه شخص در لیست رشته هایی که توسط کشور آلمان ارائه می شود تخصص داشته باشد یا حداقل 2 سال به صورت تخصصی آموزش دیده باشد می تواند برای ویزای کار درخواست دهد.
  4. کارت آبی (Blue card): یکی از بهترین روش اقامت کاری از طریق دریافت بلوکارت آلمان است. در صورتی شخص می تواند آن را دریافت کند که دستمزد ماهانه او از شغل مورد تایید آلمان €4200 (یورو) به بالا باشد.

ویزای کار آلمان و شرایط کاری آن کشور

مدارک مورد نیاز برای ویزای جست و جوی کار در آلمان

در این بخش مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای جست و جوی کار در این کشور عبارتند از:

پرکردن فرم درخواست ویزای جست و جوی کار

  • داشتن پاسپورت با حداقل یک سال اعتبار
  • 2 عدد عکس پاسپورتی
  • اسناد و مدارک محل سکونت در کشور آلمان
  • بیمه مسافرتی تا زمان پیدا کردن کار در کشور آلمان
  • سوابق کاری و تخصص های فرد متقاضی
  • توصیه نامه
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رسید پرداخت هزینه ویزا به مبلغ €75 (یورو)

هزینه های لازم برای دریافت ویزای کار در آلمان

همه افراد خارجی که می خواهند در کشور آلمان مشغول به کار شوند، باید ویزای کار و اقامت را دریافت کنند. این که آیا شما اجازه اخذ اقامت را دارید یا خیر، به شرایط عمومی و تخصصی شما که شامل سن، مدرک تحصیلی، سابقه کار، مدرک زبان، داشتن تخصص و مهارت و شهری که می خواهید در آن مشغول کار شوید بستگی دارد.

ترجمه مدارک تحصیلی و کاری، تایید مدرک توسط وزارت دادگستری و امور خارجه، تایید مدرک توسط سفارت آلمان در ایران، هزینه تایید مدارک، هزینه مصاحبه سفارت و هزینه بیمه در زمان اقدام برای دریافت ویزای کار باید پرداخت شود. اما میزان مبلغ برای اثبات تمکن مالی باید در حساب شخص به مدت حداقل 6 ماه تا یک سال باشد.

بخشی از هزینه های دریافت ویزای کار این کشور به شرح زیر می باشد. همچنین لازم است شخص این مبلغ را در حساب خود داشته باشد:

سرویسمبلغ به یورو
ترجمه مدارک تحصیلی و کاریحدود 35€
تایید مدارک توسط وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه15€
تایید مدارک توسط سفارت آلمان در ایران70€
هزینه تایید مدرک در سازمان200€
هزینه مصاحبه سفارت75€
تمکن مالی4300€
هزینه بیمه35€

مهاجرت به آلمان از طریق کار برای متقاضیان خارجی

دولت آلمان به خوبی از این مسئله با خبر است که برای حفظ قدرت خود به نیروی متخصص در زمینه های مختلف نیاز خواهد داشت. به همین منظور از تمام مهاجرانی که می توانند قدرت اقتصادی کشور آلمان را افزایش دهند یا دستاورد جدیدی برای این کشور داشته باشند، با آغوش باز پذیرایی می کنند. مهم ترین زمینه های شغلی موجود برای نیروی کار خارجی را می توان در زمینه های IT، مهندسی، سلامت و تحقیقات جستجو کرد. با این وجود همه این افراد باید در دسته بندی های مربوط به واجدین شرایط کار در آلمان قرار بگیرند. در این دسته بندی ها، ایرانیان در دسته غیر اروپایی ها جای می گیرند. این افراد قادر خواهند بود تا برای کار در کشور آلمان مطابق با قوانین این کشور اقدام کنند.

افرادی که از طریق ویزاهای اقامت موقت راهی کشور آلمان می شوند، به هیچ عنوان توانایی دریافت اجازه اقامت نخواهند داشت. همین مسئله در توجه به نوع ویزای درخواستی در کشور آلمان بسیار مهم است. اجازه اقامت هر فرد در کشور آلمان به طول مدت قرارداد کاری او بستگی دارد. از اینرو افراد قبل از پایان مدت اعتبار آن، باید نسبت به تمدید اجازه اقامت در کشور آلمان اقدامات لازم را انجام دهند. طول مدت اجازه اقامت اولیه در کشور آلمان معمولا 2 ساله است.

لیست مشاغل مورد نیاز کشور آلمان

کمبود نیروی کار ماهر در برخی حرفه ها و مشاغل در کشور آلمان وجود دارد که باعث می شود بازار کار برخی از رشته ها در این کشور برای مهاجران بین المللی که جویای کار هستند. این رشته ها شامل مهندسین واجد شرایط در زیرشاخه های مکانیک، مواد و متالوژی، کامپیوتر، صنایع، شیمی، برق و عمران، متخصصان فناوری اطلاعات و برنامه نویسان، مددکاران بهداشتی، پرستاران، روانشناسان، پزشکان و تکنسین دندانپزشکی هستند. افراد متخصص دارای مدارک تحصیلی زبان انگلیسی یا آلمانی نیز در زمینه های خاصی مورد تقاضاء هستند که این کشور را برای این افراد مجرب، کشور ایده آلی برای مهاجرت می کند.

لازم به ذکر است افرادی که تمایل به کار در آلمان دارند ولی مدرک تحصیلی بالایی ندارند، در صورتی که شخص تخصص خاصی داشته باشد، می تواند با دریافت پیشنهاد شغلی از طرف کارفرما یا شرکتی در آلمان ویزای کاری دریافت نمایند. افرادی که علاقه مند به مهاجرت به آلمان از طریق کار هستند می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی های دقیق تر در این زمینه با تیم مشاوران و متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :