مهاجرت به کشور اتریش

نظام پناهندگی اتریش

نظام پناهندگی اتریش

نظام پناهندگی اتریش، از جمله نظام هایی است که به متقاضیان پناهندگی دیگر کشورها تحت شرایط خاصی اجازه ورود به اتریش را می دهد. اگرچه طبق قوانین چند سال اخیر در اتریش، ورود پناهندگان کمی سخت شده است، اما هنوز هم جزء یکی از راه های مهاجرت به اتریش محسوب می شود. برای مهاجرت به اتریش از طریق پناهنده شدن به این کشور، باید مراحل و مصاحبه های خاصی را پشت سر گذاشت که ممکن است برخی افراد به راحتی از پس آن برنیایند. هر آنچه در مورد پناهندگی به کشور اتریش و نظام پناهندگی اتریش نیاز است بدانید، توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله برای شما گرد آوری شده است.

درباره کشور اتریش

قبل از پرداختن به نظام پناهندگی اتریش، بهتر است اطلاعات دقیقی نسبت به این کشور داشت. طبیعتا اشخاصی که قصد پناهنده شدن به کشورهای اروپایی یا دیگر کشورها را دارند، بایستی قبل از اقدام به استفاده از یکی از روش های مهاجرت، به خوبی در مورد مقصد خود اطلاعات کسب کنند و حتی قوانین آن کشور برای مهاجرت را با دیگر کشورها مقایسه کنند.

اتریش یک کشور واقع در اروپای مرکزی است که به لحاظ توسعه و پیشرفت اقتصادی، در شمار برترین کشورهای اروپایی به حساب آمده است. به دلایل مختلفی همچون موقعیت این کشور از نظر درآمد و ثروت، ارزش پاسپورت اتریشی، کیفیت بالای زندگی در اتریش و امکانات رفاهی، سالانه ایرانیان و مهاجران زیادی اتریش را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می کنند. این کشور حدود 8.9 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثر آن ها در شهر وین، پایتخت این کشور اقامت دارند.

آشنایی با نظام پناهندگی اتریش

اتریش یکی از بهترین مکان های دنیا برای زندگی است که در طی سال های اخیر مهاجران زیادی سعی در گرفتن پناهندگی این کشور داشته اند. اما نکته قابل توجه این است که همه افراد موفق به پناهنده شدن به اتریش نمی شوند. اتریش در بین کشورهای عضو کنوانسیون ژنو، از جمله کشورهایی است که پذیرای برخی مهاجران از طریق پناهندگی خواهد بود. طبق قوانین این کشور و تجربیاتی که افراد در اختیار دیگران قرار می دهند، پناهنده شدن به اتریش، یکی از دشوارترین راه های مهاجرت به این کشور محسوب می شود.

به طوری که دیگر روش های مهاجرت به اتریش ممکن است ساده و امکان پذیرتر از پناهندگی باشند. ممکن است افراد زیادی درخواست پناهندگی به اتریش دهند، اما فقط با تعداد معدودی موافقت شود. به طور کلی پناهندگان افرادی هستند که به دلایل متفاوتی تصمیم به ترک وطن خود و مهاجرت به کشور دیگر می کنند. دلایلی که تاکنون باعث پناهنده شدن افراد شده است را می توان مشکلات ملیت، انواع آزار و اذیت مثل شکنجه شدن بخاطر عقاید مختلف یا آزارهای جنسی، مشکلاتی که پیروان مذاهب داشته اند، عقاید سیاسی افراد، جنگ و یا حتی نژاد متفاوت نام برد.

هر یک از این موارد در اصطلاح، یک کیس پناهندگی شناخته می شوند. طبق اخبار اعلام شده از سال 2022، اتریش قصد خروج از کنوانسیون پناهندگی را دارد و به این معنی است که قطعا قوانین مهاجرت از طریق پناهندگی نیز در این کشور دستخوش تغییر خواهد شد. هرچند در سال های اخیر به خاطر رشد صعودی تعداد پناهندگان به کشورهای اروپایی، اتریش نیز سخت گیری هایی در نظام پناهندگی خود اعمال کرده است.

آشنایی با نظام پناهندگی اتریش

معایب نظام پناهندگی اتریش

به صورت کلی پناهندگی خطرات و تهدیدات بسیاری برای افراد متقاضی خواهد داشت. شاید افراد با بررسی وضعیت اقتصادی مناسب در اتریش، سریعا تصمیم به پناهنده شدن به این کشور بگیرند، اما ممکن است عواقب جدی در انتظار آنها باشد. با مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی ممکن است برای همیشه یک شهروند درجه 3 به شمار آید. همانطور که در نمودار مشخص است، بیشتر متقاضیان پناهندگی اتریش، از کشورهای جهان سوم هستند که مشکلات متعددی منجر به پناهنده شدن به کشورهای دیگر شده است. این افراد بایستی در دادگاه، دلایل اغراق آمیزی در مورد وضعیت کشور خود بیان کنند و یا حتی سخنانی خلاف واقعیت بگویند و این ممکن است امتیازات منفی، هم از دید وطن او و هم از دید کشور اتریش به عنوان کشور مقصد داشته باشد.

آمار تعداد متقاضیان و تعداد پناهندگان پذیرفته شده برای کشورهایی که بیشترین آمار درخواست را داشته اند، در نمودار زیر قابل مقایسه است:

مقایسه تعداد درخواست و پذیرش پناهندگی اتریش در کشورهای مختلف

 انواع کارت ها در نظام پناهندگی اتریش

در این بخش به بررسی انواع کارت ها در نظام پناهندگی اتریش می پردازیم. متقاضیان پناهندگی در اتریش باید یک روال قانونی را برای ورود به این کشور طی کنند. طبق نظام پناهندگی اتریش و بسته به نوع شرایط فرد متقاضی، ممکن است کارت های مختلفی به متقاضی اعطاء شود که هریک معنا و مفهوم خاصی دارد. به طور مثال، مهم ترین کارت، کارت سفید است که به معنی پذیرش پناهندگی متقاضی نیست ولی به او اجازه جابجایی در اتریش را می دهد. کارت سبز به معنی پرونده در حال بررسی است و با قبولی تفاوت دارد. اگر شخص به عنوان پناهنده قبول شود، به او کارت طوسی اعطاء می شود و افرادی که کارت زرد می گیرند باید برای اعلام اظهارات مراحل بعدی آماده باشند.

به طور کلی مراحل پناهندگی در اتریش در لیست زیر شرح داده شده است:

مراحل پناهندگی در اتریش

مراحل اصلی پناهندگی در اتریش

به طور کلی متقاضی باید مراحل و دوران خاصی را طی کند تا در نهایت بتواند به مرحله دریافت کارت برسد. با وجود مشقت و استرس فراوان در روال پناهندگی، ممکن است با درخواست درصد زیادی از افراد موافقت صورت نگیرد و نتوانند به اتریش پناهنده شوند. مراحل اصلی پناهنده شدن در لیست زیر آورده شده است. پس از اتمام موفقیت آمیز این مراحل، متقاضی کارت سفید می گیرد. اگر از نظر سلامت روحی و جسمی مشکلی نداشته باشد، به کمپ هایی فرستاده می شود. این کمپ ها از نظر بهداشتی و اخلاقی، شرایط مناسبی ندارند. به ویژه افرادی که با خانواده به این مکان ها برای اسکان فرستاده می شوند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

در برخی مواقع، در صورت داشتن درآمد مناسب می توان اقدام به اجاره خانه در اتریش کرد. نکاتی که از این مطلب می توان دریافت این است که متقاضیان پناهندگی در کشور مقصد از هیچ امکانات بهداشتی و رفاهی مناسبی برخوردار نیستند. نظام پناهندگی اتریش به خاطر رشد بی رویه و هجوم پناهندگان به این کشور دستخوش تغییر شده است. بدین ترتیب هرساله آمار رد درخواست های پناهندگی بالاتر می رود. تا جایی که کمتر از 40% از افراد با تایید درخواست پناهندگی مواجه می شوند. از آنجایی که مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی گزینه چندان مناسبی برای افراد نخواهد بود، مشاوران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، شما را با راه های کم خطرتر برای اخذ اقامت اتریش آشنا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :