مهاجرت تحصیلی پرتغال

نظام آموزشی پرتغال

نظام آموزشی پرتغال

نظام آموزشی پرتغال زبانزد مردم دنیا است، به همین دلیل هم مردم پرتغال هم سایر کشورهای دنیا، فرزندان خود را برای تحصیل به این کشور می فرستند. روش های مختلفی برای مهاجرت به پرتغال وجود دارد که برای هر کس با توجه به شرایط مالی و سنی ای که دارد، یکی از این روش ها مناسب تر است. به عنوان مثال اگر کسی سن بالایی داشته باشد و نتیجتا نتواند برای ویزای تحصیلی یا کاری پرتغال اقدام نماید باز هم شانس مهاجرت به این کشور را خواهد داشت. به این ترتیب که می تواند ملکی به ارزش 250000€ الی 500000€ (یورو) خریداری نماید و برای خود و اعضای خانواده خود اقامت پرتغال را اخذ نماید.

لازم به ذکر است برخی کشورهای دنیا به خارجی ها یا به ملیت های خاصی پاسپورت نمی دهند. مثلا در کشور مالتا حتی با روش سرمایه گذاری، ایرانیان، افغان ها و مردم کره شمالی قادر به اخذ پاسپورت نیستند. این در حالی است که در پرتغال چه با روش تحصیلی چه با خرید ملک و غیره، پس از 5 سال اقامت قانونی افراد می توانند اقامت دائم (PR) و پس از 6 سال تحت شرایطی مثل تسلط به زبان پرتغالی، پاسپورت این کشور را اخذ نمایند. پرتغال کشوری توسعه یافته و عضو اتحادیه اروپا است که مورد توجه خارجیان است. یکی از این دلایل بالا بودن سطح آموزش در مدارس و دانشگاه های پرتغال می باشد.

در مقاله پیشرو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص نظام آموزشی پرتغال در سال 2022 به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • بهترین مدارس ابتدایی و دبیرستان پرتغال کدام اند؟
  • بهترین دانشگاه های پرتغال کدام اند؟
  • نظام تحصیلی پرتغال به طور کلی چگونه است؟

کلیاتی در خصوص نظام آموزشی پرتغال

سیستم آموزشی پرتغال به 4 بخش کلی تقسیم می شود:

  1. پیش دبستانی یعنی از 3 تا 5 سالگی
  2. ابتدایی یعنی از 6 تا 14 سالگی
  3. دبیرستان یعنی از 15 تا 17 سالگی
  4. کالج یا دانشگاه بعد از 17 سالگی

لازم به ذکر است تحصیل در پرتغال تا مقطع دبیرستان رایگان و اجباری است. این دوره زمانی مختص دانش آموزانی است که پایه دوازدهم را به پایان می رسانند. سیستم آموزشی پرتغال و قوانین حاکم بر آن توسط وزارت آموزش و پرورش این کشور نظام بندی شده و مقررات جزیی و آیین نامه ها به وسیله این وزارتخانه تصویب می شوند. در این نظام آموزشی مدارس دولتی و خصوصی در مقاطع مختلف تحصیلی خدمات آموزشی به دانشجویان داخلی و خارجی علامند به تحصیل در پرتغال ارائه می دهند.

بر اساس آمار INE یعنی مرکز آمار ملی پرتغال، تنها 3.7 میلیون نفر از کارگران پرتغال یعنی 67% افراد مشغول در بخش خدمات، تحصیلات دوره ابتدایی را به پایان رسانده اند. در پرتغال همچنین 81% از کارگران دوره ابتدایی را به پایان نرسانده اند و تحصیلات کم تری دارند اما 12% افراد تحصیلات متوسط رو به بالایی داشته اند. مطابق PISA یعنی برنامه ارزیابی دانش آموزان بین المللی، دانش آموزان 15 ساله پرتغالی در خواندن، ریاضیات و علوم نمراتی بالاتر از میانگین OECD داشته اند. یعنی سطح دانش آموزان پرتغالی با دانش آموزان کشورهایی مثل نروژ، لهستان، دانمارک و بلژیک برابر است.

نظام آموزشی پرتغال در مهدکودک و پیش دبستانی

کودکان از 4 ماهگی تا 3 سالگی، ممکن است توسط والدین برای ساعاتی از روز به مهدکودک ها سپرده شوند. البته اغلب مهدکودک ها در پرتغال خصوصی هستند. بدین ترتیب شهریه های بالایی دریافت می کنند که بعضا به سالی 10000€ (یورو) هم می رسد. با این وجود مهدکودک های دولتی هم در پرتغال وجود دارد که بخشی از شهریه آن ها از سوی دولت پرتغال و مالیات ها پرداخت می شود. در این مهدکودک ها والدین پرتغالی با توجه به میزان درآمد خود شهریه پرداخت می نمایند. پیش دبستانی در پرتغال هم مثل مهدکودک اختیاری است و مخصوص کودکان 3 تا 5 سال می باشد. پیش دبستانی های دولتی در پرتغال هیچ شهریه ای از والدین دریافت نمی کنند، اما خارجی ها امکان ثبت نام فرزندان خود را در این مراکز ندارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله مهاجرت به پرتغال از طریق تحصیل را مطالعه بفرمائید.

نظام آموزشی پرتغال در مهدکودک و پیش دبستانی

نظام آموزشی پرتغال در دبستان و دبیرستان

آموزش ابتدایی در پرتغال به 3 مرحله تقسیم می شود و مجموعا 9 سال به طول می انجامد. دانش آموزان در پرتغال در انتهای دوره سوم تحصیلات ابتدایی خود در پرتغال باید 2 آزمون اصلی بدهند، زبان پرتغالی و ریاضیات.

بهترین مدارس ابتدایی در پرتغال عبارتند از:

  • مدرسه بریتانیایی لیسبون
  • مدرسه بین المللی کاسکایس

از سال تحصیلی 2013-2012 تحصیل در مقطع دبیرستان هم در پرتغال اجباری شد. دانش آموزان بین مدارس ذیل حق انتخاب داشتند:

  1. دبیرستان
  2. کار و دانش و فنی حرفه ای
  3. هنرستان

بهترین دبیرستان ها در پرتغال عبارت هستند از:

  • مدرسه بین المللی آمریکایی
  • کارلوچی لیسبون
  • مدرسه مقدماتی بین المللی
  • مدرسه بین المللی دومینیک لیسبون
  • مدرسه جولیان

اطلاعات بیشتر درباره تحصیل پزشکی در پرتغال به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

تحصیل در دانشگاه های پرتغال

شهریه دانشگاهای دولتی پرتغال ارزان قیمت است هرچند میزان دقیق آن بستگی به رشته و مقطع تحصیلی دارد اما در مجموع به شرح ذیل است:

  • از 550€ الی 1050€ (یورو) در مقطع کارشناسی
  • از 500€ الی 2500€ (یورو) در مقطع کارشناسی ارشد

البته در این بخش استثنائاتی هم وجود دارد.به عنوان مثال برای تحصیل در دانشگاه مادیرا باید به طور متوسط 4000€ (یورو) در سال پرداخت نمود. در حال حاضر بهترین دانشگاه های پرتغال عبارت هستند از:

  • دانشگاه دو پورتو
  • دانشگاه لیسبون
  • دانشگاه کویمبرا
  • دانشگاه دو مینهو

معمولا سختگیری دانشگاه های پرتغال در مقایسه با دانشگاه های آمریکایی، انگلیسی و کانادایی کم تر است. به عنوان مثال نمره زبانی که دانشگاه های پرتغال در دوره های زبان انگلیسی درخواست می کنند معمولا آیلتس 5 تا 5.5 است. همچنین درباره کسب اطلاعت بیشتر در خصوص رشته هتلداری در پرتغال بر روی لینک مشخص شده کلیک کنید. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص نظام آموزشی پرتغال توضیحاتی ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :