مهاجرت تحصیلی سوئیس

نظام آموزشی سوئیس

نظام آموزشی سوئیس

نظام آموزشی سوئیس یکی از پیشرفته ترین نظام های آموزشی در جهان است که این نظام از جوانب بسیار متنوعی در صنعت آموزش برخوردار می باشد. زیرا قانون اساسی سوئیس اختیارات مربوط به سیستم مدارس را به طور عمده به کانتون ها اعطاء می کند. تنظیم سیستم مدارس در سوئیس توسط کانتون ها (تقسیم بندی استانی) انجام می شود. در حالی که یک چارچوب مشخص توسط دولت مرکزی دارد. قانون اساسی سوئیس پایه های اساسی را تعیین می کند. به عنوان مثال، مدرسه ابتدایی برای هر کودک اجباری است. تحصیل در سوئیس در مدارس دولتی رایگان است.

اینکه کنفدراسیون می تواند دانشگاه ها را اداره یا حمایت کند. حداقل سن مدرسه ابتدایی در همه کانتون ها حدود 6 سال است. اما در کانتون Obwalden، 5 سال و 3 ماه می باشد. هر کانتون تقویم تحصیلی، برنامه درسی و معیارهای خود را تنظیم می کند. این سیستم توسط دبیرخانه دولتی آموزش، تحقیقات و نوآوری (SERI) مورد نظارت قرار می گیرد. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را جهت راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل در سوئیس در سال 2022 تهیه نموده است.

بررسی نظام آموزشی سوئیس

از ویژگی های بارز در نظام آموزشی سوئیس، در نظر گرفتن خواسته ها و توانایی های دانش آموزان است. استاندارد آموزش و مدارس بین المللی در سوئیس حتی اگر با بقیه اروپا مقایسه شود به طور قابل توجهی بالاست. مقایسه مدارس دولتی و خصوصی سوئیس نشان می دهد کیفیت آموزشی در آنها به قدری شبیه است. از این رو فقط 5% از سوئیسی ها تحصیلات خصوصی را انتخاب می کنند. نظام آموزشی در سوئیس نه تنها یکی از بهترین نظام های اروپا می باشد. بلکه یکی از برترین نظام های جهان نیز محسوب می شود. این کشور کوچک به طور مداوم در فهرست مقایسه آموزش در سراسر جهان قرار می گیرد. تحصیل در خانه در سوئیس معمول نیست. حتی برخی از کانتون ها آن را غیرقانونی می دانند.

سوئیس در رتبه 16 جهان قرار دارد. از این رو دقیقا مانند سیستم مراقبت های بهداشتی، تحصیلات در سوئیس نیز غیر متمرکز است. استانداردهای آموزشی توسط هر کانتون منفرد تعیین می شود. بسته به اینکه کانتون عمدتا آلمانی، ایتالیایی یا فرانسوی باشد، تفاوت های جزئی وجود دارد. به طور کلی، رویکرد آموزشی در کل سیستم مدرسه بر پرورش توانایی های ذاتی کودک متمرکز است. در دبستان دانش آموزان با هم تحصیل می کنند. آنها پس از دبستان با توجه به توانایی های تحصیلی و علایق خود از هم جدا می شوند. از این رو بیشتر مدارس و کانتون ها برای این کار امتحانات تعیین سطح را اجرا می کنند.

آموزش اجباری در نظام آموزشی سوئیس

تحصیل در سوئیس برای همه کودکان و جوانان از 9 تا 11 سال در سوئیس اجباری است. کودکان از حدود 4 تا 6 سالگی و پس از آن تا حدود 15 سالگی تحصیلات اجباری را شروع می کنند. اگرچه در سوئیس مدارس خصوصی وجود دارد. اما بیشتر دانش آموزان در مدارس دولتی در منطقه محلی تحصیل می کنند. این امر تنوع را به ارمغان می آورد، بنابراین کودکان می توانند زمینه های مختلف، از جمله زمینه های زبانی را تجربه کنند. تنها در حدود 5% از کودکان سوئیس در مدارس خصوصی تحصیل می کنند، زیرا شرایط تحصیل رایگان در سوئیس در مدارس دولتی وجود دارد.

نظام آموزشی ابتدایی (ISCED 0 – 1) در سوئیس

در سوئیس، قبل از مدرسه ابتدایی، کودکان معمولا به کودکستان می روند. در بیشتر کانتون ها یک یا 2 سال زمان برای این دوره لازم است. کودکستان (ISCED 0) در همه کانتون ها اجباری نیست. اما مدرسه ابتدایی (ISCED 1) اجباری می باشد. در کودکستان، در مورد آداب و دانش اولیه به کودکان آموزش داده می شود. این زمانی است که آنها با زبان های دیگر و فرهنگ سوئیسی آشنا می شوند.

مهد کودک ها قصد دارند تا از طریق یادگیری مبتنی بر بازی، مهارت های اجتماعی و شیوه های اساسی را به کودکان بیاموزد. از طریق موسیقی، بازی، هنر و بسیاری از صنایع دستی، آن ها را با خواندن و ریاضیات مقدماتی آشنا می کنند. پس از پایان کودکستان، در حدود 6 سالگی، آنها به مدرسه ابتدایی می روند. بسته به کانتون ها، چگونگی انجام آن ممکن است متفاوت باشد. در مقاله مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل به بررسی شرایط مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل می پردازیم.

نظام آموزشی ابتدایی (ISCED 0 - 1) در سوئیس

متوسطه I و II در نظام آموزشی سوئیس

تحصیلات متوسطه در سوئیس به 2 مرحله تقسیم می شود: تحصیلات متوسطه اول (ISCED 2) و متوسطه دوم (ISCED3). دانش آموزان، تحصیلات متوسطه I خود را حدود 11 تا 12 سالگی شروع می کنند و 3 تا 4 سال طول می کشد. تحصیلات متوسطه II از نظر سن دانش آموزان معادل دبیرستان ها در سیستم های آموزشی آمریکاست. این دوره به عنوان دوره پایه شناخته می شود. جهت اطلاع از تحصیل در سوئیس به زبان انگلیسی نیز می توانید از طریق لینک مذکور مقاله مورد نظر را بررسی بفرمائید.

تحصیلات متوسطه I (ISCED 2) در سوئیس

مدارس متوسطه I در سوئیس مدارس راهنمایی (Gymnasiums یا Kantonsschule) نامیده می شوند. در آن ها بچه ها زبان مادری خود، زبان دومی از بین زبان هایی که در سوئیس صحبت می شود و انگلیسی را یاد می گیرند. زبان ها در سیستم آموزشی سوئیس کاملا مورد تأکید قرار گرفته اند. بنابراین بیشتر مردم آنجا حداقل به یک زبان دوم نیز صحبت می کنند. در مواردی که ریاضیات، زیست شناسی، شیمی، فیزیک و جغرافیا به عنوان برخی از دروس اصلی تدریس می شوند. همچنین به علوم طبیعی نیز اهمیت زیادی داده می شود. سایر دروس مانند تاریخ، آموزش مدنی، موسیقی، هنر و طراحی، تربیت بدنی و بهداشت، اقتصاد خانه، راهنمایی شغلی و آمادگی شغلی نیز تدریس می شوند.

در این مقطع، دانش آموزان از 6 (بالاترین) به یک (کمترین) درجه بندی می شوند. آنها همچنین در پایان سال تحصیلی آزمون می دهند. از این رو می توانند دانش جمع آوری شده خود را بیازمایند. در پایان سال، بسته به عملکرد، دانش آموزان یا به سال بعد رفته و به تحصیل خود ادامه می دهند یا سال قبل را تکرار می کنند.

تحصیلات متوسطه II (ISCED 3) در سوئیس

دبیرستان در سوئیس اجباری نیست و ساختار آن بی نظیر است. دانش آموزان پس از پایان دوره متوسطه I، می توانند انتخاب کنند که چه نوع شغلی را دنبال کنند. آنها می توانند از بین دبیرستان فنی و حرفه ای (VET)، دبیرستان کارشناسی (Baccalaureate)، یا دبیرستان تخصصی متوسطه II یکی را انتخاب کنند.

  • دبیرستان های فنی و حرفه ای (VET) سوئیس: دبیرستان های فنی و حرفه ای (VET) برای اکثر دانش آموزان سوئیس گزینه ای ترجیحی است. در این نوع مدرسه آنها می توانند مهارت بیاموزند و ببینند که چگونه این کار از طریق تجربه دست اول در شرکت هایی که دوره های کارآموزی و دوره های شرکتی را ارائه می دهند، انجام می شود. تحصیل در این دبیرستان ها 2 تا 4 سال طول می کشد. به دانش آموزان امکان می دهد دانش فنی و عملی کسب کنند.
  • دبیرستان های کارشناسی سوئیس: دبیرستان های لیسانس (Baccalaureate schools) انتخاب یک سوم از دانش آموزان سوئیسی است. می توان آن را ادامه تحصیلات متوسطه I در نظر گرفت. جایی که در آن دانش آموزان دروس مشابه دوره های قبلی در دوره متوسطه I، به علاوه حقوق و اقتصاد را یاد می گیرند. ثبت نام براساس عملکرد قبلی دانش آموز انجام می شود. سیستم نمره دهی همانند آموزش متوسطه است.
  • دبیرستان های تخصصی متوسطه II سوئیس: مدارس متوسطه II آمادگی ویژه ای را برای حرفه ای در مراقبت های بهداشتی یا مددکاری اجتماعی و آموزش فراهم می کنند. دانش آموزان با همان سیستم درجه بندی قبلی درجه بندی می شوند و موضوعات درسی اصلی مربوط به یک شغل خاص را می خوانند. نمرات تعیین می کند که آیا دانش آموزان به سال بعد پیشرفت می کنند یا خیر.

نظام آموزش عالی (ISCED 5 – 6) سوئیس

تحصیلات عالی ادامه تحصیلات متوسطه است که دانشجو انتخاب می کند. دانشگاه های سوئیس به طور مرتب در میان 100 دانشگاه برتر جهان در زمینه آموزش عالی قرار داشته اند. دانشگاه انتخاب منطقی دانشجویان با داشتن یک گواهینامه Matura می باشد. در حالی که دانشگاه علوم کاربردی یا دانشکده فنی عالی، انتخاب دانشجویان با گواهینامهVET است. دانش آموزان دارای گواهینامه دبیرستان تخصصی متوسطه II نیز تحصیلات خود را در کالج هایPET ادامه می دهند.

دانشجویان بین المللی می توانند اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های سوئیس در رشته های متنوع در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در 4 زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی کنند. علاقه مندان تحصیل در مقاطع مختلف در سوئیس در سال 2022 می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :