مهاجرت به کشور آذربایجان

مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

یکی از رویه های مهاجرت که در سال های اخیر افزایش یافته، مهاجرت قاچاقی است و مهاجرت قاچاقی به آذربایجان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. با توجه به سیاست های سخت گیرانه دولت این کشور موضوعی مسئله برانگیز قلمداد می شود. چراکه آذربایجان از عملیات در مراکز بازداشت مهاجران خود که کمتر از یک دهه پیش افتتاح شدند، تمجید می کند. اما با توجه به اینکه جامعه مدنی به شدت کنترل می شود، گزارش های مستقل کمی در مورد جزئیات شرایط بازداشت وجود دارد. نهادهای نظارتی مهم مانند کمیته اروپایی هنوز این موضوع را به طور کامل بررسی نکرده اند. با این حال، اتهاماتی مبنی بر سوء استفاده در این مراکز وجود داشته است و نگرانی های دیرینه ای در مورد رفتار با پناهندگان و پناهجویان وجود دارد. متقاضیان برای اطلاع از راه های صحیح مهاجرت به آذربایجان می توانند از امکانات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده نمایند.

دلایل استقبال مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

از اصلی ترین دلایل حرکت غیرقانونی مهاجران به سمت آذربایجان، اقدامات گسترده در راستای رشد سریع و توسعه پایدار ای کشور با رهبری الهام علی اف است. چنانکه با تغییرات اقتصادی وی، بنگاه ‌های جدید تأسیس می‌ شوند، محل ‌های کار باز می ‌شوند، گام‌ های اساسی در راستای اجرای پروژه‌ های زیربنایی مترقی و گسترش اقتصاد برداشته می ‌شود. از سوی دیگر بهبود رفاه اجتماعی هر شهروند، آزادسازی مکانیسم های تنظیم دولتی اقتصاد، فرصت رقابت آزاد را فراهم می کند که یکی از معیارهای اصلی رشد اقتصادی است. کارهای ساختمانی گسترش می یابد. با یک کلمه دستاوردها شامل پروژه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، انرژی و سایر حوزه ها می شود. چنانکه راه آهن باکو- تفلیس- قارص که امروزه در حال تحقق است، برای منطقه اروپا و همچنین برای کشورهای جهان اهمیت فوق العاده ای دارد. نتیجه اصلاحات اقتصادی موفقیت آمیز است.

در واقع آذربایجان از نظر رشد اقتصادی در 11 سال گذشته سریعترین کشور در حال رشد در جهان است. به عنوان مثال در سال گذشته اقتصاد آذربایجان 3% و بخش غیرنفتی 7% افزایش یافته است. بیش از 30 شرکت صنعتی تأسیس شد، دومین ماهواره آذربایجان با رصد سطح زمین در مدار قرار گرفت، بیش از 60 مرکز درمانی و بیش از 50 ساختمان مدرسه ساخته و برای استفاده افتتاح شد. علاوه بر این، آذربایجان به مکانی تبدیل شده است که در آن چندین انجمن بین المللی، نشست ها، سمپوزیوم ها، گفتگوها، کنفرانس ها، رویدادهای فرهنگی، مسابقات ورزشی برگزار می شود. تبدیل این کشور به کشور ترانزیت و مقصد از کشور مبدأ در نتیجه منطقی تشدید روند مهاجرت و موارد فوق الذکر، اقدامات بیشتری را در جهت تشدید کنترل دولتی بر فرآیندهای مهاجرت مشروط کرده است.

سازوکارهای برخورد با مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

طی سال های اخیر سیستم مهاجرتی آذربایجان بسیار هدفمند شده است و یک سرویس مهاجرتی در این کشور ایجاد شده که هدف اصلی از ایجاد این سرویس مهاجرتی، تشدید کنترل در حوزه مدیریت فرآیندهای مهاجرت، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، تجزیه و تحلیل، تنظیم و پیش بینی فرآیندهای مهاجرت و هدایت همه اینها در جهت منافع سیاسی و اقتصادی، حفظ بنیه اقتصادی-اجتماعی، امنیت ملی جمهوری آذربایجان، پیشرفت فرهنگی- معنوی جامعه و رفاه ملت، تداوم اقدامات پیچیده در حوزه مبارزه با غیرقانونی، استفاده بهینه از منابع نیروی کار با در نظر گرفتن سرعت ها و جهت گیری های رشد اقتصادی کشور، تداوم ایجاد شرایطی که انطباق مهاجران با شرایط اجتماعی-اقتصادی موجود را تسریع می بخشد.

علاوه بر این در همکاری ‌های بین‌ المللی و ارائه مشارکت در پروژه‌ های بین‌ المللی، جذب پیامک با کارکنان جدید، تداوم اقدامات سیستماتیک در ارتقای مهارت‌ های حرفه ‌ای کارکنان از مواردی است که اداره مهاجرت دولتی به آن توجه ویژه دارد. البته در راستای سیاست انطباق با منافع ملی و گرایش های رشد اقتصادی، آذربایجان توافقنامه ای را با اتحادیه اروپا در مورد پذیرش مجدد افراد مقیم بدون مجوز امضاء نموده که به درخواست‌ های پذیرش مجدد که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خدمات مهاجرت دولتی در مورد افرادی که فرض می ‌شود شهروند آذربایجان هستند، پاسخ مثبت داده می شود. همچنین درباره اطلاع از شرایط تولد در آذربایجان می توانید مقاله مشخص شده را از طریق وبسایت رسمی مطالعه بفرمائید.

سازوکارهای برخورد با مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

قوانین برخورد با مهاجرت قاچاقی به آذربایجان

طبق قانون جمهوری آذربایجان مورخ 16 دسامبر 2014 چندین الحاقیه و اصلاحات در کد مهاجرت ایجاد شده است. فصل جدیدی از «قاعده استقرار و نگهداری اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت در بازداشتگاه‌ های مهاجران غیرقانونی» به قانون مهاجرت اضافه شد. این فصل منعکس کننده اصول و دوره های استقرار اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت در مراکز نگهداری مهاجران غیرقانونی، نحوه استقرار، ویژگی های بازداشت، حقوق و وظایف اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت است که به طور اجباری یا داوطلبانه در مراکز مستقر شده اند، امنیت آنها، اقدامات انضباطی اعمال شده در مرکز. فصل جدیدی که به قانون مهاجرت اضافه شده است، شامل مقررات مربوط به رژیم تعیین شده در مراکز و ضوابط انضباطی داخلی نیز می باشد.

علاوه بر این، هزینه ایالتی توسط کارفرما به میزان مقرر در قانون جمهوری آذربایجان برای صدور مجوز کار برای خارجیانی که در آذربایجان فعالیت کارگری با حقوق را انجام می دهند و تمدید دوره آنها پرداخت می شود. با توجه به اصلاحاتی که در «قانون حقوق دولتی جمهوری آذربایجان» مورخ 16 مه 2014 انجام شد، بسته به مدت اعتبار پروانه کار، اکنون مبالغ متفاوتی برای صدور آن مجوز در نظر گرفته شده است، اما قبلا مبلغ برای دوره حداکثر یک سال یکسان بود. با اصلاحاتی که در آن قانون به عمل آمد، هزینه دولتی برای صدور تصمیم در مورد تمدید مدت اقامت موقت اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت در خاک جمهوری آذربایجان، صدور مجوز اقامت موقت و تمدید مدت آن برای افراد زیر سن قانونی تعیین می شود.

جزئیات ماده 10 قانون برخورد با مهاجرت به آذربایجان

یکی از بندهای مهم قانونی در آذربایجان در ارتباط با مهاجرت ماده 10 است. طبق این ماده در صورتی که شهروند جمهوری آذربایجان دارای تابعیت مضاعف باشد، تابعیت وی به کشور خارجی به رسمیت شناخته نمی شود، مگر در مواردی که در قراردادهای بین المللی پیش بینی شده است، جمهوری آذربایجان طرف آن است. طبق ماده 10 قسمت 2 این قانون، اتباع جمهوری آذربایجان که تابعیت کشور خارجی را دریافت کرده اند باید ظرف مدت 1 ماه مراتب را کتباً به وزارت امور خارجه و اداره مهاجرت دولتی جمهوری آذربایجان اطلاع دهند.

افرادی که چنین اطلاعاتی را ارائه نمی کنند باید به نحوی که در قانون جزایی جمهوری آذربایجان پیش بینی شده است، مسئولیت داشته باشند. ماده 12 قانون در ویرایش جدید شهروندان را به مسئولیت پذیری بیشتر در قبال دولت دعوت کرده است و در غیر این صورت منجر به از دست دادن تابعیت می شود.

در جدول زیر به انواع تبعات ناشی از مهاجرت قاچاقی به آذربایجان اشاره شده است:

ردیفتبعات ناشی از مهاجرت غیرقانونی
1برخورد قضایی
2امکان زندان شدن و برخورد کیفری
3عدم امکان دستیابی به جایگاه شغلی در مشاغل رسمی
4عدم بهره مندی از منافع عمومی توزیع شده توسط دولت آذربایجان

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده هستند تا علاقه مندان مهاجرت به آذربایجان را هم در مورد تبعات قانونی مهاجرت قاچاقی به این کشور آگاه سازند و هم از سوی دیگر چالش های مهاجرت قانونی متقاضیان را به این کشور حل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :