مهاجرت تحصیلی فرانسه

مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل

مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل

مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل یکی از روش های محبوب مهاجرتی به فرانسه از دیرباز می باشد که در حال حاضر مقصدی جذاب برای ایرانیان بوده است. دانشگاه های این کشور از اعتبار علمی عالی برخوردارند. در حال حاضر بیش از 250000 دانشجوی بین المللی در این کشور در حال تحصیل هستند. در واقع، حدود 10% از ثبت نام کنندگان در دانشگاه های این کشور دانشجویان بین المللی هستند. بسیاری از این افراد در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) تحصیل می کنند.

این کشور یک محیط عالی برای همه دانشجویان بین المللی فراهم می کند. از این رو دانشگاه های آن دارای کیفیت فوق العاده آموزشی و فرصت های تحقیقاتی-مطالعاتی می باشند. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را برای راهنمایی هرچه بیشتر ایرانیان متقاضی مهاجرت از طریق تحصیل به فرانسه در سال 2022 تهیه نموده است.

چرا مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل

به زبان ساده، سیستم آموزش عالی فرانسه یکی از بهترین سیستم های جهان است. ده ها دانشگاه این کشور مرتبا در رده بندی دانشگاه های بین المللی در رتبه های بالا قرار می گیرند. از جمله دانشگاه های شناخته شده فرانسه می توان به École Normale Supérieure ،École Polytechnique ، دانشگاه پیر و ماری کوری و دانشگاه Paris-Sud فرانسه اشاره نمود. همچنین گزینه های بسیار خوبی برای تحصیل در رشته MBA در فرانسه وجود دارد. با پرداخت شهریه پایین، تحصیل در فرانسه برای دانشجویان بین المللی مقرون به صرفه است. موسسات و دانشگاه های فرانسه آموزشی را ارائه می دهند که به راحتی با سایر کشورها رقابت می کند.

فرانسه به ویژه گزینه خوبی برای کسانی است که می خواهند در زمینه های مرتبط با تجارت تحصیل کنند. این کشور قطب آموزش تجارت و مدیریت بین الملل است و دارای مدارس بازرگانی زیادی در رتبه بندی جهانی می باشد. فرانسه 71 دانشگاه دولتی دارد و همه آنها توسط دولت ملی تأمین می شوند. از این رو تحصیلات عالی را با قیمت بسیار مقرون به صرفه برای تمام دانشجویان داخلی یا خارجی ارائه می دهند. همچنین تعدادی دانشگاه خصوصی نیز در این کشور وجود دارد. امکان تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی وجود دارد و دانشجویان بین المللی مجاز به 20 ساعت کار در هفته هستند.

مهاجرت و آشنایی به فرانسه از طریق تحصیل

سال تحصیلی در فرانسه بسته به برنامه و موسسه از سپتامبر-اکتبر آغاز می شود. از این رو در ماه مه یا ژوئن پایان می یابد. بدین ترتیب ترم بهار از اوایل فوریه آغاز می شود. در هر سال تحصیلی 2 ترم وجود دارد که پس از امتحانات نهایی در پایان ترم اول، با یک استراحت، ترم دوم شروع می شود. تعطیلات در طول کریسمس و سال جدید و همچنین روز همه مقدسان و عید پاک برگزار می شود. همچنین بیشتر مدارس تعطیلات بهاری و 3 ماه تعطیلات تابستانی دارند.

دانشگاه های فرانسه در امر مقاطع تحصیلی از قالب محبوب در کل اتحادیه اروپا استفاده می کنند:

  • کارشناسی
  • کارشناسی ارشد
  • دکترا

جدول زیر چند مورد از دانشگاه های برتر فرانسه در رتبه بندی دانشگاهی جهانی QS 2022 را نشان می دهد:

دانشگاهرتبه جهانی
دانشگاه PSL52
دانشگاه پلی تکنیک61
دانشگاه سوربن83
مدرسه عالی نرمال لیون161
دانشگاه پاریس275

مهاجرت و آشنایی به فرانسه از طریق تحصیل

هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه

هزینه تحصیل در دانشگاه های فرانسه به نوع موسسه عالی یا دانشگاه، طول دوره و همچنین ملیت فرد بستگی دارد. دانشگاه های دولتی فرانسه از طریق دولت تأمین می شوند، بنابراین شهریه آنها زیاد نیستند. بسته به سطح تحصیل و دانشگاه محل تحصیل، دانشجو سالانه حداقل €200 الی 400€ (یورو) هزینه خواهد کرد. استثناء در این مورد، مدارس بازرگانی فرانسه است. بیشتر مدارس بازرگانی خصوصی هستند و شهریه آنها می تواند بیش از 15000€ (یورو) در سال باشد. هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه به طور کامل در مقاله مذکور شرح داده شده است.

در زیر فهرستی از شهریه های مقاطع مختلف تحصیلی در فرانسه در سال 2022 ارائه می شود:

نام مقطع تحصیلیهزینه در سال به یورو
کارشناسی170€
کارشناسی ارشد260€
دکترا396€

متوسط بودجه مورد نیاز برای زندگی در شهرهای بزرگ فرانسه به شرح زیر است:

  • در شهر پاریس بین 1200€ الی 1800€ (یورو) در ماه (بعضی اوقات شامل محل اقامت، در صورت انتخاب زندگی در خوابگاه دانشجویی)
  • در شهر نیس بین 900€ تا 1400€ (یورو) در ماه
  • در شهرهای لیون، نانت، بوردو یا تولوز بین 800€ الی 1000€ (یورو)

ویزای مورد نیاز جهت مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل

اگر کشور زادگاه دانشجو جزء کشورهای اتحادیه اروپا بناشد، قبل از مهاجرت به فرانسه باید برای گرفتن ویزای دانشجویی به سفارت یا کنسولگری فرانسه مراجعه کند. ویزای فرد، سند وضعیت اقامت وی در طول سال اول تحصیل خواهد بود. پس از یک سال، دانشجو برای اجازه اقامت (VLS-TS) اقدام خواهد کرد. قبل از اقدام برای ویزا، دانشجو باید پذیرش خود را در یک موسسه آموزشی یا دانشگاه فرانسوی تضمین کرده باشد.

بسته به مدت زمانی که دانشجو قصد تحصیل در فرانسه را دارد، ویزای دانشجویی انواع مختلفی دارد، که برخی از آن ها عبارتند از:

  • ویزای دانشجویی کوتاه مدت شنگن (Visa de Court séjour pour etudes)
  • ویزای موقت طولانی مدت (Visa de long séjour temporaire pour etudes)
  • ویزاهای طولانی مدت (Visa de long séjour etudes)

علاقه مندان به تحصیل در فرانسه می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و از مشاوره های ارزنده کارشناسان این موسسه بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :