مهاجرت به کشور آلمان

پناهندگی در آلمان

پناهندگی در آلمان

در مقاله پناهندگی در آلمان مطالبی را گرد آورده ایم تا خواننده بتواند با آگاهی به سوی سایر روش های مهاجرتی رغبت پیدا کند. در رابطه با کشور آلمان مباحث بسیار زیادی وجود دارد. به عنوان مثال این کشور صنعتی ترین کشور اروپایی است. همچنین این کشور بعد از آمریکا، ژاپن و چین چهارمین کشور صنعتی در کل دنیا محسوب می شود. یکی از مهم ترین مسائلی که در خصوص آلمان همواره مورد بحث و تبادل نظر بوده مبحث پناهندگی در آلمان می باشد. ما نیز تلاش داریم تا در این مقاله که در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است به ابعاد گسترده این پدیده در کشور آلمان بپردازیم.

همانطور که در مقدمه عنوان شد آلمان از نظر صنعتی جایگاه بسیار رفیعی در دنیا دارد. این جایگاه را مدیون سیستم منظم و منضبط کاری است که در این کشور وجود دارد. سال ها است که آلمان با تلاش و پشتکار، خود را به عنوان اولین کشور صنعتی اروپا معرفی کرده است. این جایگاه در دنیا بعد از آمریکا، چین و ژاپن در پله چهارم قرار دارد. اما با توجه به اینکه جمعیت این کشور رو به پیری می رود در تلاش است تا بتواند کمبود نیروی کار خود را در این سال ها جبران نماید.

تاریخچه پناهندگی در آلمان

طبق آمار به دست آمده بیش از یک میلیون مهاجر و پناهجو در سال 2015 وارد کشور آلمان شدند. از این رو کشور آلمان توانسته توجه افراد بسیاری را در این زمینه به خود جلب نمود. این کشور مدت ها است که یک مقصد مهم برای مهاجران بوده است. بیش از 15% از 80 میلیون نفری که در حال زندگی در آلمان هستند متولد خارج از کشور هستند. از این رو اگر فرزندان این عده را که در آلمان به دنیا می آیند نیز اضافه کنیم به 20% افزایش می یابد. این کشور حتی به عنوان یکی از مقصدهای برتر جهان نیز مطرح نبود.

تا اینکه از اوایل دهه 2000 آلمان در جهت تغییر وضعیت خود و تبدیل شدن به کشوری مهاجرپذیر که به استخدام مهاجران کارگر ماهر تاکید دارد دستخوش تغییرات عمیق سیاسی شد. این رویکرد در خصوص مهاجران و پناهجویان مورد آزمایش قرار گرفت. با این حال با هجوم گسترده پناهجویان که از سال 2015 میلادی آغاز شد این بحث مهم تر و داغ تر شد.

 

شرایط جدید پناهندگی در آلمان

روزنامه آلمانی Welt am Sonntag گزارش می دهد که آلمان در سال 2019 تعداد پناهجویان کمتری را پذیرفته است. علی رغم افزایش تعداد دیپورتی ها و افرادی که به آنها دستور به ترک کشور داده شده، باز هم دیده می شود افرادی هنوز به دنبال پناهندگی در آلمان هستند. این روزنامه با اشاره به داده های پلیس فدرال، گزارش داد که آلمان بین ژانویه و نوامبر سال گذشته 20587 نفر را به کشورهای مبدا دیپورت کرد. در حالی که این تعداد در سال پیشاز آن 23617 نفر بوده است. طبق آمار به دست امده با اینکه خانم مرکل اعلام به نپذیرفتن پناهنجو برای کشور آلمان را نمود.

خانم آنجلا مرکل طبق اعلامیه ای در سال 2020 اعلام نمود که کشور آلمان در تلاش رد درخواست پناهندگان جدید و دیپورتی پناهندگان قدیمی می باشد. همچنین افزود افراد دیپورتی باید سریعا کشور آلمان را ترک کنند. طبق این اعلامیه در سال 2020 خانم مرکل اعلام نمود افردا خارجی شرایط و راه های دیگری را برای مهاجرت به این کشور مانند ویزای تحصیلی، ویزای کار در آلمان و یا حتی ازدواج با فرد آلمانی را انتخاب نمایند.

شرایط جدید پناهندگی در آلمان

شرایط پناهندگی در آلمان در سال های گذشته

در طول تاریخ پس از جابجایی عظیمی که در طول جنگ جهانی دوم در سراسر اروپا رخ داد. بدین ترتیب آلمان به سرعت به کشوری جذاب برای مهاجران کارگر تبدیل شد. اما این بار از جنوب اروپا. تقاضای دیرینه کشور آلمان برای جذب کارگران خارجی که در طول جنگ جهانی دوم از طریق اردوگاه های کار اجباری تامین شده بود. پس از مدت کوتاهی با اخراج حدود 12 میلیون نفر از آلمان، دوباره مجبور شدند از طریق کانال دیگری برآورده نمایند. میلیون ها کارگر که عمدتا کارگرانی فاقد مهارت کافی بودند، از کشورهای ایتالیا، اسپانیا و یونان در سال های رونق اقتصادی بین سال های 1955 و اوایل دهه 1970 وارد آلمان شدند.

با کاهش بحران نفت آلمان در سال 1973 برنامه مهمان نوازی خود را در خصوص پذیرش نیروی کار پایان داد. فرض بر این بود که بیشتر این کارگران به کشور خود بازمی گردند. اما 3 میلیون نفر از این افراد دیگر به کشور خود بازنگشتند. در دهه 1980 کانون توجه به مهاجرات بشردوستانه و پناهندگان تغییر یافت. بدین ترتیب هجوم ها عمدتا از یوگوسلاوی، رومانی و بلغارستان بود و باعث شد که یک تغییر در قانون اساسی جهت سخت شدن سیاست های سخاوتمندانه پذیرش پناهندگان صورت پذیرد.

بررسی تغییرات عمده در پناهندگی کشور آلمان

تغییرات و سیاست های قانونی بعدی مهاجرت کار گران ماهر را آزاد اعلام کرد. معرفی اتحادیه اروپا و کارت آبی اتحادیه اروپا در سال 2009 و تصویب بعدی آن در قانون آلمان (بلو کارت آلمان) در سال 2012 مهاجرت کاری مهاجران ماهر خارج از اتحادیه اروپا را تسهیل کرد. 2 عامل نیز باعث تغییر این تفکر شده بود. اول، تغییر جمعیت و جمعیت در حال کاهش، این واقعیت را به وجود آورد که اگر آلمان بخواهد وضعیت اقتصادی و سیستم رفاه سخاوتمندانه خود را حفظ کند، نیاز به جذب کارگران ماهر خارجی دارد. به موازات تغییرات عمیقی که در قوانین مهاجرت به آلمان به وجود آمد این کشور سیاست های پناهندگی خود را نیز تغییر داد.

2 بخشنامه اتحادیه اروپا دستورالعمل صلاحیت های اتحادیه اروپا در سال 2004 و دستورالعمل مراحل پناهندگی اتحادیه اروپا در سال 2011، آلمان را ملزم کرد که به تدریج بسیاری از محدودیت های ایجاد شده توسط مصالحه پناهندگی 1992 را لغو کند. صحبت در خصوص پناهندگی در آلمان بسیار است. اما در این مقاله بیش از این مجال گفتگو در این خصوص نیست. ولی به عنوان نکته پایانی باید اذعان نمود که بهتر است به پناهندگی در آلمان نیندیشید. زیرا طبق تعریفی که از پناهندگی ارائه شده این قانون شامل حال ایرانیان نخواهد شد. جهت کسب اطلاع از روش های صحیح جهت مهاجرت به آلمان و اقصی نقاط دنیا توصیه می کنیم تا با متخصصان حاضر در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :