مهاجرت تحصیلی نروژ

مزایا و معایب تحصیل در نروژ

مزایا و معایب تحصیل در نروژ

در مقاله پیشرو مزایا و معایب تحصیل در نروژ به طور کامل بررسی می شود زیرا این کشور از دید جنبه های مختلف آموزشی جزء بهترین کشورها است. با این حال تمامی نکاتی که در خصوص نروژ مطرح می شود مثبت نیستند. مثلا به عنوان یکی از منفی ترین نقاط ضعف تحصیل در نروژ می توان به هزینه های سرسام آور زندگی در این کشور به عنوان دانشجوی بین المللی اشاره نمود.

در این مقاله که به وسیله تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به مزایا و معایب تحصیل در نروژ به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • بزرگ ترین نقطعه ضعف تحصیل در نروژ در سال 2024 چیست؟
  • مهم ترین نکته مثبت راجع به زندگی و تحصیل در نروژ کدام است؟

چگونگی مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل

جهت مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل بایستی بدانید که دوره های تحصیلی معمولا از ماه آگوست شروع می شود، سال تحصیلی براساس ترم می باشد. به طور معمول دوره های تحصیلی از اواسط آگوست تا اواسط ژوئن ادامه دارد. بدین ترتیب دانشگاه ها مهلت درخواست خود را بین اول دسامبر (سال قبل) و 15 مارس تعیین می کنند. اگرچه برخی از مدارس ممکن است مهلت “پیش صلاحیت” داشته باشند، اما شرایط پذیرش تحصیلی و رسمی توسط دانشگاه ها تعیین می شود. اگر شخصی قصد دارد برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در نروژ اقدام کند، ممکن است مجبور شود نشان دهد که تحصیلات آکادمیک قبلی شامل دوره هایی است که حداقل به مدت یک سال تحصیل در یک موضوع مرتبط می باشد.

همه دانشجویانی که مایل به مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل در موسسه یا دانشگاه های این کشور هستند، نیاز به اخذ ویزای تحصیلی نروژ دارند که به صورت اجازه اقامت دانشجویی ارائه می شود. اگر دانشجو اهل کشوری به غیر از ایسلند، دانمارک، سوئد و فنلاند باشد، قبل از سفر به نروژ باید درخواست اجازه اقامت دهد. این کار را می توان در سفارت یا کنسولگری نروژ در کشور خود انجام داد. بنابراین دانشجویانی که قصد اقامت طولانی تر دارند، باید اجازه اقامت دانشجویی را داشته باشند. قوانین مجوزها به کشور محل اقامت دانشجو بستگی دارد. دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا باید درخواست اجازه اقامت دانشجویی را به نمایندگی خارجی نروژ در کشور خود ارائه دهند.

دلایل و شرایط تحصیل در نروژ

اولین مزیت تحصیل در نروژ رایگان بودن آن است. بدون توجه به ملیت متقاضی، تحصیل در این کشور برای همگان رایگان است. با این حال، هزینه زندگی در این کشور اروپایی بسیار بالا می باشد. از طرف دیگر، این کشور از کیفیت آموزشی عالی برخوردار است. حضور 4 دانشگاه برتر نروژ در رتبه بندی جهانی QS 2024 سندی بر کیفیت بالای نظام آموزش این کشور کوچک می باشد. اولین دانشگاه در لیست برترین دانشگاه های کشور نروژ متعلق به دانشگاه اسلو با رتبه جهانی 113 و دومین جایگاه متعلق به دانشگاه برگن با رتبه 194 جهانی می باشد.

کیفیت فوق العاده دانشگاه های نروژ با مناظر زیبا و استانداردهای بالای زندگی آن یک محیط عالی تحصیلی را برای دانشجویان به وجود می آورد به طوریکه این کشور یک مقصد جذاب برای گردشگران به شمار می آید. نروژ از لحاظ رفاه اجتماعی در سطح بالایی قرار دارد. کیفیت زندگی در آن بسیار بالاست. این کشور مرتبا در ردیف های بالای جدول شاخص کیفیت زندگی قرار گرفته است. بین 10 کشور برتر جهان قرار می گیرد. همچنین نروژ کشوری زیبا، آرام و امن است به طوری که شاخص جرم و جنایت در آن 34.39 می باشد.

هزینه تحصیل در نروژ

در نروژ، اکثر دانشگاه های دولتی شهریه نمی گیرند. این برای دوره های کارشناسی، برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا و برای دانشجویان از همه کشورها معتبر است. صرف نظر از اینکه آنها عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا هستند یا خیر. دانشجویان این دانشگاه ها فقط هزینه اتحادیه دانشجویی را به طور کامل پرداخت می کنند که بین 30€ الی 60€ (یورو) در هر ترم است. شهریه دانشگاه های خصوصی به صورت زیر می باشد:

  • برنامه های کارشناسی: 7000€ الی 9000€ (یورو) در سال
  • برنامه های کارشناسی ارشد: 9000€ الی 19000€ (یورو) در سال

در ادامه هزینه های زندگی که می توان در برخی شهرهای نروژ انتظار داشت ارائه می شود:

  • اسلو: 1200€ الی 2000€ (یورو)
  • برگن: 1100€ الی 1800€ (یورو)
  • ترومسو و تروندهایم: 1000€ الی 1600€ (یورو)
  • در سایر شهرهای کوچک نروژ معمولا هزینه زندگی ماهیانه 800€ الی 1000€ (یورو) است.

در نمودار زیر می توانید هزینه درخواست مجوز اقامت دانشجویی در کشورهای مختلف جهان را با یکدیگر مقایسه کنید:

هزینه درخواست مجوز اقامت دانشجویی در کشورهای مختلف جهان را با یکدیگر

مهم ترین مزایا و معایب تحصیل در نروژ

با توجه به نظرات دانشجویانی که تا به حال در نروژ تحصیل کرده اند، نقاط ضعف و قوت زندگی در این کشور را می توان درجه بندی کرد.

در جدول ذیل قوی ترین و مهم ترین مزایا و معایب تحصیل در نروژ بیان شده اند:

مزایامعایب
تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژزندگی در نروژ فوق العاده گران قیمت است.
بهداشت و درمان در نروژ رایگان است.اکثر دانشگاه های نروژ خوابگاه ارائه نمی دهند.
سطح آموزش مدرن و پیشرفته در رشته های علوم نفتی، شیمی، مهندسی شیمی و سایردانشگاه های نروژ در مقایسه با کشورهای فرانسه، ایتالیا، انگلیس، هلند، اتریش، آلمان، کانادا و غیره، سطح پایین تری دارند.

تامین هزینه تحصیل در نروژ با اخذ بورسیه

یکی از راه هایی که دانشجویان برای پرداخت هزینه های زندگی در نروژ در پیش می گیرند. از این رو شرایط تحصیل رایگان در نروژ را فراهم می کند. بدین ترتیب استفاده از بورسیه های تحصیلی مختلف است. منتهی باید توجه داشت اخذ آنها دشوار بوده است.

به دانشجویان ممتازی که دارای شرایطی از جمله موارد ذیل باشند بورسیه تحصیلی تعلق می گیرد:

  • رتبه جهانی دانشگاهی که قبلا در آن تحصیل کرده اند بالا باشد.
  • نمره زبان خوبی گرفته باشند. ترجیحا علاوه بر انگلیسی به زبان نروژی هم مسلط باشند.
  • مقالات ISI نگارش کرده باشند.
  • در مسابقات و رقابت های بین المللی، مثل المپیاد یا موت کورت، رتبه کسب نموده باشند.

سایر مزایا و معایب تحصیل در نروژ

نکاتی که کمی پیش تر ذکر شد از دید دانشجویان به عنوان مهم ترین نقاط قوت و ضعف زندگی و تحصیل در نروژ یاد شده اند اما مزایا و معایب تحصیل در این کشور به نکات بالا ختم نمی شود. از دیگر مزایای مهم تحصیل در نروژ که خصوصا برای دانشجویان خارجی که با محیط آشنایی چندانی ندارند اهمیت پیدا می کند، امنیت در نروژ است. کشور نروژ، خصوصا شهرهای مهم و بزرگ آن مثل اسلو، تا زمانی که فرد وارد اندک محله های ناامن نشود، امنیت فوق العاده بالایی دارند.

اگرچه برخی افراد سطح آموزش را در دروسی به جزء گرایش های مرتبط با نفت، در دانشگاه های نروژ پایین تر از سطح اروپا می دانند، اما در واقع چنین نیست. دانشگاه های بزرگی در شهرهای دانشجویی نروژ وجود دارند که مطابق استانداردها و رنکینگ های بین المللی، رتبه جهانی خوبی را به خود اختصاص داده اند. منتهی دلیل کم بودن تعداد دانشگاه های برتر نروژی در وب سایت های امتیازبندی مثل U.S. News و غیره، تعداد کم تر دانشگاه ها در نروژ در مقایسه با ایتالیا، فرانسه و آلمان است.

سایر مزایا و معایب تحصیل در نورژ

مقایسه هزینه زندگی در نروژ و آلمان

همان طور که پیش از این گفته شد یکی از مهم ترین نکات منفی راجع به نروژ هزینه های بالای زندگی در این کشور است که سبب شده اگرچه نظام آموزشی نروژ تحصیل رایگان ارائه می کند. لازم باشد دانشجویان برای انتخاب آن به عنوان مقصد خود، تمکن مالی خیلی خوبی داشته باشند. این در حالی است که تحصیل در کشورهای آلمان، فرانسه و اتریش هم رایگان است. اما هزینه های زندگی آنها پایین تر از نروژ می باشد. زندگی در آلمان به عنوان کشوری که هم امکان تحصیل رایگان دارد، هم برای صدور ویزای کاری داشتن پیشنهاد کاری را اجباری ندانسته است طرفداران زیادی دارد. برای یک نفر ماهانه بین 750€ تا 1000€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت.

در جدول ذیل اجاره مسکن در نروژ و آلمان مقایسه شده است:

نوع مسکنمیانگین اجاره بهای ماهانه در آلمان به یورومیانگین اجاره بهای ماهانه در نروژ به یورو
آپارتمان یک خوابه560€ الی 740€730€ الی 945€
آپارتمان 3 خوابه1060€ الی 1415€1200€ الی 1525€

دانشگاه های مطرح نروژ جهت تحصیل

دانشگاه های برتر نروژ در سال 2024 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های نروژرتبه در سطح ملی
دانشگاه اسلو91
دانشگاه برگن194
دانشگاه علم و صنعت نروژ283
دانشگاه قطب شمال نروژ433
دانشگاه علوم زیستی نروژ601
دانشگاه استاوانگر62

لازم به ذکر است یکی از نقاط منفی راجع به تحصیل در نروژ عدم امکان تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی است. چرا که این امکان را تنها دانشگاه های خصوصی این کشور فراهم می نمایند. دانشگاه های خصوصی نروژ مانند سایر کشورها تحصیل رایگان ارائه نمی کنند و شهریه سالانه آنها چیزی حدود 7000€ الی 9000€ (یورو) برای مقطع کارشناسی و 9000€ الی 19000€ (یورو) برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

البته دانشجویان می توانند با تسلط به زبان انگلیسی اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نمایند. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به مزایا و معایب تحصیل در نروژ می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :