مهاجرت تحصیلی فرانسه

مزایا و معایب تحصیل در فرانسه

مزایا و معایب تحصیل در فرانسه

در این مقاله به همت تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده به بررسی مزایا و معایب تحصیل در فرانسه خواهیم پرداخت. شروع تحصیلات دانشگاهی یک تجربه هیجان انگیز است. اما وقتی که دانشگاه انتخابی در خارج از کشور فرد متقاضی باشد، هیجان و ترس از تغییر اوج می گیرد. تجربه تحصیل در خارج از کشور مزایا و معایبی دارد.

البته دانشجو می تواند از مکان های جدیدی بازدید کند، با مردم دیگری ملاقات کند و با یک فرهنگ جدید آشنا شود. با این حال، محیط ناشناخته، زبان و فقدان چهره های آشنا همه چیزهایی هستند که ممکن است دانشجو را از مهاجرت به خارج بترساند اما در کنار آن تحصیل در کشوری مانند فرانسه می تواند ارزش مدرک دانشگاهی متقاضی را افزایش دهد.

چرا تحصیل در فرانسه

تحصیل در یک کشور خارجی می تواند ارزش مدرک فرد را افزایش دهد. زیرا این امر به کارفرمایان نشان می دهد که متقاضی از منطقه راحتی خود خارج شده و می تواند با محیط ها و فرهنگ های جدید سازگار شود. کشور فرانسه می تواند گزینه بسیار خوبی برای تحصیل در خارج از کشور باشد. موسسات و دانشگاه های این کشور دارای کلاس های کوچکی بوده و مدرسان برای دانشجویان زمان و توجه بسیار زیادی اختصاص می دهند. علاوه بر این، چندین دانشگاه برای تدریس در یک زمینه موضوعی بخصوص مشخص و طراحی شده اند.

به تازگی، فرانسه در زمینه ارائه گزینه های مختلف آموزش به زبان انگلیسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی به سایر کشورهای اروپایی پیوسته است. بنابراین، حالا دیگر نیازی نیست دانشجویان از زبان فرانسه ترس داشته باشند و در واقع می توانند تحصیل موفق در یک دانشگاه فرانسوی را مدیریت کنند.

برخی دیگر از دلایل تحصیل در فرانسه عبارتند از:

  • آموزش عالی با کیفیت متناسب با نیاز دانشجویان
  • فرصت های برجسته تحقیق و توسعه
  • دانشگاه های معتبر در سطح جهان
  • فرانسه یک قدرت اقتصادی در کلاس جهانی است.
  • فرانسوی سومین زبان تجاری رایج
  • امکان کار در فرانسه در حین تحصیل
  • فرانسه یک مقصد جذاب برای دانشجویان از سراسر جهان است.

بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل

شهرهای فرانسه زیبا و مدرن بوده، بنابراین تجربه منحصر به فردی را به همه دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. پاریس به عنوان اولین و بهترین شهر فرانسه برای تحصیل، غیر از دانشگاه های با کیفیت، دارای غذا و فرهنگی غنی می باشد. به عنوان یک دانشجو، شما در یک شهر که از لحاظ فرهنگی ثروتمند است، تحصیل خواهید کرد. این شهر از محبوب ترین مقاصد گردشگری در جهان شناخته شده است. پاریس پایتخت دانشگاه ها و موسسات عالی است که بسیاری از آنها در موضوعات خاص تخصص دارند. زندگی در فرانسه یک فرصت عالی را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند که مایل به تحصیل در موسسات معتبر بین المللی هستند. در کنار پاریس، شهر لیون نیز از شهرهای دانشجویی معروف کشور فرانسه می باشد.

لیون همچنین مقرون به صرفه ترین شهر برای دانشجویان بوده و دارای آثار معماری خیره کننده ای است که به ثبت جهانی یونسکو رسیده اند. دانشجویان بین المللی که طبیعت و ورزش های زمستانی را دوست دارند، مجاورت کوه های آلپ فرانسه را نیز می پسندند. شهر لیل در شمال غربی فرانسه نیز به عنوان یک پایگاه عالی تحقیقاتی در سایر کشورها و همچنین کشورهای اروپای شمالی شناخته شده است. این شهر زمانی به عنوان یکی از مراکز اصلی صنعتی فرانسه شناخته می شد.

شرایط تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

فرانسه یکی از کشورهای دارای دانشگاه ها سطح بالا در جهان است. به عبارتی این کشور دارای امکانات آموزشی و اساتید خبره می باشد. متقاضیان تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی مستلزم ارائه گواهی معتبر زبان انگلیسی می باشند. این گواهی می تواند یکی از 2 مدارک آیلتس و یا تافل باشد. هر کدام از دانشگاه ها فرانسوی، نمره مورد نظر خود را برای حداقل نمره زبان، جهت ورود تعیین می کنند. به عبارتی حداقل نمره زبان برای تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی، در هر دانشگاه متفاوت از دانشگاه های دیگر است.

همچنین دانشجویان بایستی برای ارتباط با جامعه فرانسوی، زبان فرانسوی را نیز فرا گیرند. به این معنی که در صورت تحصیل به زبان انگلیسی دانشجویان برای فراگیری زبان فرانسوی برای خود فرصت بیشتری فراهم می کنند تا بتوانند همچنان با تمام توان خود با جامعه فرانسه ارتباط برقرار کرده و امور تحصیلی خود را پیش ببرند. اهمیت فراگیری زبان فرانسوی برای دانشجویان بین المللی در فرانسه بسیار بیشتر از زبان انگلیسی که زبان بین المللی محسوب می شود. در طول تحصیل در فرانسه ممکن است دانشجویان در شهرهای دانشجویی فرانسه با افرادی مواجه شوند که به طور کامل به زبان انگلیسی تسلط ندارند.

دانشگاه های معتبر فرانسه برای تحصیل به زبان انگلیسی

کشور فرانسه دارای دانشگاه های متعددی است که به نقل از QS در سال 2024 اسامی تعداد 31 دانشگاه از فرانسه در بین 1000 دانشگاه برتر جهان به چشم می خورد. این مسئله خود بیانگر وجود دانشگاه های معتبر و علمی متعدد در این کشور است که سطح مطلوبی از تحصیلات را به دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می کنند. از دانشگاه های معتبر فرانسوی با قابلیت تحصیل به زبان انگلیسی می توان به دانشگاه ساینس پو که یکی از معتبرترین دانشگاه های علوم اجتماعی در فرانسه است اشاره کرد. این دانشگاه دارای 7 پردیس جداگانه در فرانسه می باشد.

یکی دیگر از دانشگاه های معتبر فرانسه دانشگاه ناننت می باشد که در سال 1460 میلادی توسط یک دوک بریتانیایی بنا شده است. به نقل از موسسه تایم، این دانشگاه در رتبه 801 در بین دانشگاه های برتر جهان شناخته شده است. این مسئله بیانگر وجود یک دانشگاه معتبر و علمی و همچنین رقابت برای به دست آوردن پذیرش در آن است. همچنین تحصیل در این دانشگاه که یکی از برترین دانشگاه های فرانسه محسوب می شود نیازمند سوابق تحصیلی و علمی درخشانی ست که پذیرش متقاضی را سهولت بخشد.

برخی از برترین رشته ها عبارت اند از:

  • هیدرو دینامیک
  • رشته های مربوط به مدیریت پروژه
  • رشته های علوم و زمین شناسی
  • نانو
  • برخی رشته های حوزه مهندسی

شرایط تحصیل بدون شهریه در دانشگاه های فرانسه

دانشجویان زیر مشمول شرایط بدون شهریه دانشگاه های فرانسه می باشند:

  • دانشجویانی که به عنوان بخشی از توافق نامه همکاری بین دانشگاه ها برای معافیت کامل از هزینه های ثبت نام برای تحصیل به فرانسه می آیند. هر ساله، حدود 30000 جوان در فرانسه به عنوان بخشی از برنامه اراسموس + تحصیل می کنند. فرانسه چهارمین مقصد محبوب این برنامه است.
  • دانشجویانی که یکی از انواع کمک هزینه دولت فرانسه (BGF) را دریافت کرده اند.
  • دانشجویانی که با در نظر گرفتن معافیت کل از هزینه ثبت نام از موسسه میزبان خود کمک هزینه دریافت کرده اند.

هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه

در فرانسه، نرخ شهریه در موسسات آموزش عالی دولتی پایین است. زیرا دولت این کشور به آموزش عالی یارانه می دهد. در این کشور، هزینه واقعی آموزش همان است که در سایر نقاط جهان وجود دارد، یعنی چیزی در حدود 10000€ (یورو) در سال اما تفاوت موجود این است که در فرانسه دولت سهم زیادی از این هزینه را بر عهده می گیرد. دولت فرانسه بیشتر هزینه های دوره تحصیلات دانشجویان دارای تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، آندورا یا سوئیس در یک موسسه آموزش عالی دولتی این کشور را پرداخت می نماید.

هزینه تحصیل برای این دسته از دانشجویان در دانشگاه های دولتی فرانسه به شرح زیر است:

مقطع تحصیلی هزینه تحصیل در سال بر حسب یورو
کارشناسی170€
کارشناسی ارشد243€ الی 260€
پزشکی450€
دکترا380€ الی 396€

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه به شرح جدول زیر می باشد:

مقطع تحصیلی در دانشگاه خصوصیهزینه تحصیل در سال بر حسب یورو
کارشناسی5000€ الی 30000€
کارشناسی ارشد1500€ الی 35000€

برخی از بهترین دانشگاه های خصوصی فرانسه بر اساس رتبه بندی دانشگاهی uniRank 2024 به شرح زیر می باشد:

  • ESCP Business School (رتبه 50)
  • Cole Supérieure des Sciences Économiques et CommercialesÉ (رتبه 53)
  • Cole des Hautes Études Commerciales du NordÉ (رتبه 68)
  • EMLYON Business School (رتبه 77)
  • KEDGE Business School (رتبه 83)
  • Grenoble École de Management (رتبه 88)

نگاهی به مزایا و معایب تحصیل در فرانسه

تحصیل در خارج از کشور هر چقدر خوب باشد، همیشه مواردی وجود دارد که می تواند برای برخی از دانشجویان مشکل ساز شود. البته این بدان معنا نیست که این کشورها فقط در مقابل انتظارات ما چالش برانگیز و مشکل دار هستند. هر مقصد تحصیلی در خارج از کشور دارای مزایایی نیز می باشد که ارزش آن را دارد که فرد به آنجا برود. فرانسه نیز مانند سایر کشورها دارای مزایا و چالش هایی برای دانشجویان بین المللی است. از مزایای اضافی همیشه به گرمی استقبال می شود. اما چالش ها و مشکلات مواردی هستند که فقط باید با آنها کنار آمد.

آموزش عالی با کیفیت متناسب با نیاز دانشجویان یکی از اصلی ترین مزایای تحصیل در فرانسه است. دانشگاه های این کشور مرتبا در رده بندی دانشگاه های بین المللی در رتبه های بالا قرار می گیرند. فرانسه قطب آموزش تجارت و مدیریت بین الملل است. از این رو به طور خاص گزینه خوبی برای کسانی است که می خواهند در این زمینه ها تحصیل کنند. با این که رفاه اجتماعی و کیفیت زندگی در این کشور عضو اتحادیه اروپا بالاست. اما زندگی در آن گران است و هزینه های زیادی دارد.

فرصت های پس از تحصیل از مزایای تحصیل در فرانسه

بسیاری از دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند. در نهایت برای جستجوی کار در همان کشور می مانند. با این حال، به طور کلی، گرفتن ویزای کار یا اجازه اقامت در کشور دیگر پس از فارغ التحصیلی آسان نمی باشد. خبر خوب این است که فرانسه جزء آن کشورها نیست. هر کسی که در فرانسه تمام وقت تحصیل کرده باشد می تواند برای یک سال درخواست اجازه کار کند. در این مدت دانشجو می تواند کاری را انجام دهد یا کاری را برای خود شروع کند که مربوط به رشته تحصیلی خود در فرانسه باشد.

اگر فرد در کار خوب عمل کند و قراردادکاری داشته باشد، می تواند وضعیت خود را از “دانشجو” به “کارمند” تغییر دهد و اقامت خود را در فرانسه بیشتر کند و بر اساس این شغل می تواند به زندگی در فرانسه بپردازد. بعد از 3 سال تحصیل در یک دانشگاه فرانسوی، دانشجو تقریبا دو زبانه خواهد بود. فرانسوی سومین زبان تجاری رایج در جهان است. علاوه بر این، اگر فرد می خواهد شغلی با چشم انداز بین المللی پیدا کند، تجربه زندگی در حداقل 2 کشور و یادگیری 2 زبان اصلی برای مدت زمان طولانی همیشه یک امتیاز برای هر CV است.

فرصت های پس از تحصیل از مزایای تحصیل در فرانسه

مزایای تحصیل در فرانسه

فرانسه یک قدرت اقتصادی کلاس- جهانی است. از این رو شرکت های بین المللی پیشرو مانند ایرباس، توتال و اورئال در آن قرار دارند. این کشور فرصت های پژوهشی و توسعه ای ممتازی را برای دانشجویان فراهم می سازد. با این حال، روند درخواست برای دریافت پذیرش از دانشگاه های فرانسه دشوار است. بررسی ها نشان می دهد مزایای تحصیل در فرانسه بر معایب آن برتری دارد.

در جدول زیر به بررسی دانشگاه های این کشور به طور دقیق می پردازیم:

نام دانشگاهتعداد دانشجویان تمام وقتتعداد دانشجو به هر کارمند
دانشگاه تحقیقاتی2070146
دانشگاه پلی تکنیک285077
دانشگاه سوربن4358542
دانشگاه پاریس6321936

بررسی معایب تحصیل در فرانسه

اکثر دانشگاه های فرانسه برای دانشجویان خارجی گزینه های ​​انگلیسی در سطح متوسط را دارند. بنابراین تحصیل در آنها نباید مسئله ای باشد. با این حال، این یک واقعیت مشهور است که مردم محلی در آنجا تمایل دارند فقط فرانسوی صحبت کنند. به همین دلیل، ممکن است تعامل با دانشجویان یا جوامع محلی برای دانشجو استرس آور باشد. اگرچه بیشتر دوره ها در دانشگاه های دولتی موجود است. اما دوره های کمی هم در کالج های خصوصی وجود دارد.

حتی اگر دانشجویان بتوانند از حمایت مالی و تخفیف بهره مند شوند، تحصیل در فرانسه و زندگی در آن می تواند هزینه بر باشد. طبق داده های The Economist، پایتخت فرانسه در واقع گران ترین شهر در کنار هنگ کنگ و سنگاپور است. روند درخواست برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه دشوار است. در برخی موارد در ابتدا متقاضی باید در سفارت فرانسه در کشور خود یک آزمون را پشت سر بگذارد. برخی دانشگاه ها برای ادامه پذیرش نیاز به ارسال برخی مدارک اضافی دارد.

علاقه مندان تحصیل در فرانسه در سال 2024 می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب تحصیل در فرانسه با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و از راهنمایی های ارزشمند وکلا و کارشناسان خبره این موسسه استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :