مهاجرت به کشور آمریکا

مراحل اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان

مراحل اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان

مراحل اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان به دلیل نبود سفارت این کشور در ایران کمی مشکل بوده و هموطنان عزیز را دچار مشکل کرده است. بدین ترتیب دولت آمریکا برای اخذ مجوز به این افراد ویزاهای متفاوتی را صادر می کند که هر کدام از این ویزاها مدارک لازم مربوط به خود را دارد. بنابریان ایرانیان برای گذراندن مراحل مهاجرت به آمریکا و دریافت انواع ویزا نیاز به حضور در یکی از سفارت خانه های کشورهای همسابه دارند تا مراحل اخذ ویزای آمریکا را در آنجا پیگیری کنند. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از شما هموطنان عزیز دعوت می کند در این مقاله همراه ما باشید تا مراحل اخذ ویزای آمریکا و روند آن را برای شما شرح دهیم و سوالات زیر پاسخ داده شود.

  • آیا ویزای آمریکا به ایرانیان تعلق می گیرد؟
  • مراحل اخذ ویزای آمریکا چگونه است؟
  • مدت زمان اعتبار ویزای های آمریکا چقدر است؟
  • شرایط لازم برای اخذ ویزای آمریکا چیست؟
  • روند اخذ ویزای آمریکا چه مدت به طول می انجامد؟
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای آمریکا چیست؟

بررسی مراحل اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان

در حال حاضر با توجه روابط پیچیده سیاسی و اقتصادی آمریکا و ایران و با روی کار آمدن ترامپ رئیس جمهور این کشور، صدور ویزا برای ایرانیان بسیار سخت گشته است و ایرانیان عزیز برای اخذ ویزای آمریکا دچار محدودیت شده اند. در حال حاضر ویزاهای آمریکا برای ایرانیان با سخت گیری بسیار و به تعداد کمی صادر می شود. اکثر ویزاهای صادر شده برای ایرانیان ویزاهای تحصیلی و تحقیقاتی می باشد. همچنین با توجه به نبود کنسولگری ایالات متحده آمریکا در ایران، ایرانیان عزیز برای انجام مراحل اخذ ویزای آمریکا می توانند به سفارتخانه های آمریکا در یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات و ارمنستان مراجعه کنند و مراحل اداری و مصاحبه را در آن کشورها انجام دهند.

لیست مراحل اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان

بیشتر شهروندان کشورهای جهان به غیر از 39 کشور مانند ژاپن و استرالیا (آن هم تا 90 روز) برای ورود به ایالات متحده آمریکا به اخذ ویزا احتیاج دارند. قوانین و مقررات مربوط به مهاجرت به آمریکا به دفعات تغییر می کند.

به صورت کلی مراحل اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان به شرح زیر می باشد:

  • در مرحله اول ابتدا بایستی هدف از سفر به ایالات متحده را مشخص کنید. از آنجا که تعداد ویزاهای صادر شده از سوی دولت آمریکا بسیار گسترده است و هر کدام شرایط خاصی دارد. انتخاب درست ویزای درخواستی برای ورود به این کشور بسیار مهم می باشد.
  • پس از انتخاب نوع ویزای درخواستی، بایستی فرم درخواستی ویزای غیر مهاجرتی DS-160 را به صورت آنلاین پر کنید. این فرم به صورت انگلیسی می باشد و در آن از شما اطلاعتی حاوی نام و نام خانوادگی و دیگر اطلاعات شخصی و همچنین اطلاعات امنیتی مانند سوابق کیفری و سایر را می خواهد.
  • در این مرحله بایستی هزینه درخواست ویزای خود را پرداخت کنید، به خاطر داشته باشید در صورت تصمیم به لغو یا رد درخواست ویزا، هزینه ویزا قابل بازگشت نیست. علاوه بر هزینه درخواست ویزای، از شما خواسته می شود.
  • کلیه متقاضیان ویزای ایالات متحده بین 14 تا 79 سال ملزم به مصاحبه حضوری در سفارت ایالات متحده هستند. برای داشتن این مصاحبه اجباری، باید از سفارتی که به آن می خواهید مراجعه کنید، وقت قبلی تعیین کنید. از آنجا که ممکن است سفارت حجم کاری بالایی داشته باشد، مدت زمان انتظار از روزها تا هفته ها متغیر باشد. این اتفاق زمانی انجام می شود که فرم DS-160 خود را ارسال می کنید.

در مرحله آخر پس از تعیین وقت، در روز موعود به سفارت رفته و مصاحبه حضوری انجام خواهید داد. شما باید به موقع در مصاحبه با تمامی مدارک خود حاضر شوید. افسرانی که با شما مصاحبه می کنند، بر اساس ویزایی که برای آن درخواست کرده اید، درباره سابقه و سایر جزئیات مربوط به شخص شما سؤال خواهد کرد. پس از انجام مصاحبه بایستی منتظر نتیجه مصاحبه و درخواست ویزای خود باشید. این پروسه معمولا با توجه به نوع ویزای درخواستی ممکن است چندین روز تا چندین ماه طول بکشد.

لیست مراحل اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان

انواع ویزای آمریکا

در حال حاضر ویزاهای آمریکا به 2 صورت ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی صادر می گردد. ویزاهای مهاجرتی همانطور که از اسم آن پیداست برای اقامت آمریکا در می گردد. مؤلفه دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که آیا ویزایی انتخابی شما ویزای یکبار ورود یا چند بار ورود است. ویزای یک بار ورود به شما امکان ورود یک باره در طول اعتبار آن را می دهد. پس از این مدت، اعتبار ویزای شما از بین می رود. در صورت تمایل به بازگشت به ایالات متحده، مجددا باید درخواست دهید. ویزای چند بار ورود در مدت زمانی که در ویزای شما اعلام شده ، ورودهای متعددی را در داخل و خارج از کشور مجاز می کند. اگر به منظور سفر خود به ورود چند باره نیاز دارید، اطمینان حاصل کنید که نوع ویزا شما به این نوع دسترسی اعطاء می کند.

انواع ویزاهای این کشور در جدول زیر شرح داده شده است:

نام ویزادسته بندینام ویزادسته بندی
B1-B2توریستیEB1-EB2کارگران ماهر
F1-M1-J1تحصیلیEB3استخدام
H-1Bکاری موقتEB5سرمایه گذاری
Eسرمایه گذاریK1ازدواج

مصاحبه در سفارت برای اخذ ویزای آمریکا

تقریبا تمام متقاضیان ویزای آمریکا ملزم به مصاحبه با یکی از افسران سفارت هستند، هرچند که این مصاحبه ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد اما بسیار در اخذ ویزای شما حیاتی است. بسته به نوع ویزایی که برای آن درخواست کرده اید، مصاحبه کننده می تواند در مورد شغل، تحصیلات و مدارک تحصیلی، امور مالی، شرایط زندگی و پیشینه شخصی شما سؤال کند. اگر بیکار هستید یا اخیرا دانشگاه را به اتمام نرسانده اید، ممکن است درخواست شما با دقت بیشتری بررسی شود.

زیرا افسر سفارت ممکن است گمان کند که قصد دارید در ایالات متحده به دنبال کار باشید. اگر به عنوان گردشگر به ایالات متحده می روید، علاوه بر بودجه کافی برای تأمین هزینه های خود برای دوره اقامت خود، باید بلیط برگشت، برنامه های مربوط به سفرهای خود را ارائه دهید. توصیه می شود هرگونه مدارک جانبی را که به شما در پاسخ به سؤالات مصاحبه کمک می کند، همراه خود بیاورید.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان

ایرانیان عزیز توجه داشته باشید که تمامی مدارک شما کامل باشد چرا که در صورت ناقص بودن آن قبل از ارسال مجبور به سفرهای متعدد به کشور ثالث خواهید شد و از نظر هزینه شما را دچار مشکل خواهد کرد. همچنین نواقص مدارک پس از ارسال نیز موجب رد درخواست ویزای شما خواهد بود. مدارک مورد نیاز اخذ ویزای آمریکا با توجه به در خواست ویزای شما متفاوت است، برای مثال افرادی که جهت تحصیل اقدام به دریافت ویزا می کنند می بایست تمامی مدارک مربوط به تحصیلات و نامه پذیرش دانشگاه را ارائه نمایند.

در حالت کلی مدارک مورد نیاز اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان به صورت زیر می باشد:

  • ارائه تاییدیه فرم پر شده DS-160
  • ارائه مدارک هویتی ترجمه شده مانند شناسنامه
  • گذرنامه دارای حداقل 6 ماه اعتبار
  • اثبات تمکن مالی برای سفر و اقامت
  • نامه پذیرش دانشگاه یا نامه پیشنهاد شغلی کارفرما برای تحصیل یا کار در آمریکا
  • ارائه مدارک پزشکی
  • گواهی اشتغال به کار
  • ارسال رزومه CV
  • ارائه دعوتنامه دوستان و اقوام در صورت وجود
  • رسید پرداخت هزینه های ویزا و فرم ها
  • ارائه صورت حساب بانکی 3 سال گذشته
  • ارائه 2 قطعه عکس مناسب پاسپورت آمریکا

برای اخذ ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا و اخذ اقامت آمریکا انجام یک مصاحبه خوب در سفارتخانه این کشور از موارد بسیار مهم می باشد. ارائه مدارک و اسناد کامل و همچنین صداقت در پاسخگویی به سوالات در مصاحبه حضوری امکان پذیرش در خواست شما ایرانیان عزیز را بالاتر می برد. با توجه به درخواست فراوان ایرانیان برای مهاجرت به آمریکا موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تجربه ای فراوان در این زمینه آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :