مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

مدارس ایرانی تاجیکستان

مدارس ایرانی تاجیکستان

مدارس ایرانی تاجیکستان تحصیلات پایه را به دانش آموزان ارائه می دهند که در این نوشتار به بررسی شرایط تحصیل در این کشور می پردازیم. متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی نوع آموزش در مدارس ایرانی در تاجیکستان و معرفی آنها و همچنین تحصیلات پایه در این کشور می پردازند. فارسی همچنان در تاجیکستان به شکل گویش تاجیکی صحبت می‌شود، بنابراین حتی برای افرادی که قصد دارند زبان فارسی را یاد بگیرند و یا در مدارس ایرانی در تاجیکستان به تحصیلات خود ادامه دهند، این موضوع احتمالا نزدیک ‌ترین تجربه ‌ای است که یک فارسی ‌آموز می ‌تواند بدون رفتن به ایران به دست بیاورد، اگرچه عادت کردن به این لهجه مدتی طول خواهد کشید.

مردم تاجیکستان مهربان و مهمان ‌نواز هستند و تحصیل در مدارس ایرانی در تاجیکستان می تواند ماجراجویی‌ هیجان‌ انگیز باشد. زندگی در یک فرهنگ و اتخاذ سبک زندگی بسیار متفاوت به معنای انطباق دیدگاه های مختلف در مورد فرهنگ، مذهب، سیاست، آداب، لباس و سایر است. در مدرسه های تاجیکستان، دانش آموزش از 7 سالگی تا قبل از ورود به کالج و دانشگاه مشغول به تحصیل می شوند و دروس پایه را در این زمان یاد می گیرند تا برای شرکت در برنامه تحصیلی مورد نظر خود در دانشگاه های مختلف، آماده شوند. مدت زمان تحصیل در هر مقطع تحصیلی متفاوت می باشد اما علاوه بر این آموزش ها، دانش آموزان می توانند در دوره های فنی و حرفه ای نیز شرکت کنند.

معرفی مدارس ایرانی تاجیکستان

در لیست مدارس ایرانی تاجیکستان یک مدرسه با نام مجتمع آموزشی پرورشی امام صادق (ع) تاجیکستان قرار می گیرد که در آن دوره های آموزشی با بالاترین کیفیت به دانش آموزان ارائه می شوند. در مدارس ایرانی تاجیکستان (مجتمع آموزشی پرورشی امام صادق (ع) تاجیکستان)، سال تحصیلی از سپتامبر آغاز می شود و در ژوئن به پایان می رسد و سن رسمی ورود به مدرسه ابتدایی 7 سال است. ساختار سیستم به گونه ای است که دوره ابتدایی 4 سال طول می کشد. دوره متوسطه اول 5 و دوره متوسطه دوم (دوره فوق العاده) 2 سال طول می کشد.

در جدول زیر به طور دقیقتر به دوره های مدارس ایرانی تاجیکستان (مجتمع آموزشی پرورشی امام صادق (ع) تاجیکستان) اشاره شده است:

تحصیلاتسطحسنسال ها
ابتداییاولیه7 تا 11 سال4 سال تحصیلی
متوسطه اولعمومی پایه11 تا 16 سال5 سال تحصیلی
متوسطه دوممتوسطه عمومی16 تا 18 سال2 سال تحصیلی

تحصیل در تاجیکستان در اکثر مدارس در دوره هایی ذکر شده انجام می شود که بعد از آن دانش آموزان با رعایت شرایط مربوطه، می توانند وارد دانشگاه مورد نظر خود در نقاط مختلف دنیا شوند. شایان ذکر است که قبل از ورود به دانشگاه، دانش آموزانی که دوره متوسطه دوم را به اتمام رسانده اند، می توانند در دوره های فنی یا حرفه ای یا دوره های آموزش های اضافی شرکت کنند تا برای ورود به دانشگاه مورد نظر خود آمادگی بیشتر داشته باشند.

از بهترین دانشگاه هایی که دانش آموزان می توانند بعد از تحصیل در مدارس ایرانی تاجیکستان وارد آنها شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Tajik National University
  • Tajik State Medical University
  • R.U. Moscow Power Engineering Institute in Dushanbe
  • Tajik State Pedagogical University
  • Khujand State University

معرفی مدارس ایرانی تاجیکستان

آشنایی با شرایط تحصیل در کشور تاجیکستان

تاجیکستان کشوری در آسیای مرکزی است که توسط افغانستان، چین، قرقیزستان و ازبکستان احاطه شده است. این کشور به‌ خاطر کوه ‌های ناهموار که برای پیاده ‌گردی و کوه ‌نوردی محبوب هستند، شهرت دارد. کوه‌ های فان، در نزدیکی دوشنبه، پایتخت ملی تاجیکستان، دارای قله‌ های پوشیده از برف است که بیش از 5000 متر ارتفاع دارند. این محدوده شامل پناهگاه طبیعی اسکندرکولسکی، زیستگاه پرندگان قابل توجهی است که به نام ایسکندرکول، دریاچه فیروزه ای شکل گرفته از یخچال های طبیعی، نام گذاری شده است.

در تاجیکستان، کودکان از 7 تا 15 سالگی ملزم به حضور در مدرسه هستند. شایان ذکر است که بیش از 60% از دانش آموزان مدارس این کشور را دختران تشکیل می دهند. برنامه های درسی پیشرفته که کاربردهای عملی و فضای تعاملی را آموزش می دهد برای دانش آموزان ابتدایی در نظر گرفته شده است. جهت اطلاع از شرایط آموزش در سایر مدارس های ایرانی از جمله مدارس ایرانی استرالیا می توانید مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

بررسی دوره های تحصیل در مدارس ایرانی تاجیکستان

آموزش در دوره های تحصیل در مدارس ایرانی تاجیکستان در حال حاضر شامل 4 سال دبستان و سپس 7 سال در دبیرستان در 2 مرحله ای که در بخش قبلی ذکر شده است، می باشد. در دوره ابتدایی دروس پایه و اولیه به دانش آموزان تدریس می شود تا برای ورود به دوره های بعدی آماده باشند. در دوره متوسطه اول، دروس عمومی پایه ارائه می شود که شامل علوم، ریاضیات، جغرافیا و تاریخ و سایر می باشد. دوره متوسطه دوم یک برنامه 2 ساله است که در آن دانش آموزان برای پذیرش در دانشگاه آماده می شوند. شایان ذکر است که در تاجیکستان، استانداردها و امکانات در مدارس دولتی با استانداردهای مدرن غربی متوسط ​​در مقایسه با برخی از مدارس و کالج های خصوصی شروع به ظهور کرده اند، ضعیف هستند.

بعد از اتمام دوره تحصیلی متوسطه دوم دانشجویان می توانند وارد دانشگاه شوند و شایان ذکر است که تعداد قابل توجهی از موسسات آموزش عالی در تاجیکستان وجود دارد که یکی از بزرگ‌ ترین و قدیمی ‌ترین آنها دانشگاه دولتی خجند است که در سال 1932 تاسیس شد و هر ساله دانشجویان زیادی اقدام به مهاجرت به تاجیکستان می کنند تا در این دانشگاه مقرون به صرفه مشغول به تحصیل شوند. هموطنان محترمی که قصد دارند از شرایط ادامه تحصیل در تاجیکستان یا به طور کلی زندگی در این کشور و یا کشورهایی با سطح بالاتر آموزشی و رفاه اطلاعات کامل تری کسب کنند می توانند با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :