مهاجرت به کشور ترکیه

قوانین مالیات در ترکیه

قوانین مالیات در ترکیه

با توجه به نداشتن ذخایر طبیعی مانند نفت و گاز در ترکیه این کشور همچنان قوانین مالیات در ترکیه را به شکل جدی اجرا می کند. دولت ترکیه با استفاده از درآمد مالیاتی اقتصاد ترکیه را ثبات می بخشد. کشور ترکیه که یکی از توریست خیز ترین کشورهای جهان می باشد. با جاذبه های خود افراد زیادی را تشویق به مهاجرت و سرمایه گذاری در این کشور می کند. افرادی که بیش از 6 ماه در ترکیه سکونت داشته باشند مقیم ترکیه محسوب می شوند.

موضوع مالیات یکی از موارد مهم برای افرادی که برای کار، زندگی و سرمایه گذاری در ترکیه مهاجرت می کنند، می باشد. لذا دانستن قوانین مالیات در ترکیه ضروری است. اخیرا در نوامبر 2019 قوانین مالیات در ترکیه دچار تغییراتی گشته که در سال 2020 اجرا شد. در ادامه این نگارش که به قلم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درآمده است به قوانین مالیاتی به روز شده در ترکیه پرداخته شده است.

انواع قوانین مالیات در ترکیه

همانطور که اشاره شد درآمد مالیات یکی از بخش های مهم اقتصادی در ترکیه می باشد. به طور جزئی در ترکیه مانند بسیاری از کشورها مالیات های متفاوتی اعمال می شود. اما این مالیات ها را می توان در 3 شاخه اصلی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم اعمال می شوند، تقسیم کرد:

  • مالیات بر درآمد:

هر شهروند ترکیه طبق حقوق و درآمدی که دارد بایستی مالیات بپردازد. مالیات بر درآمد شامل مالیات بردرآمد فرد و مالیات های درآمدی شرکت ها می باشد.

  • مالیات بر هزینه:

این نوع مالیات به صورت غیر مستقیم اعمال می شود. برای مثال از فروش کالاها و ارائه خدمات اخذ می شود. معمولا به عنوان درصدی از بها بر روی قیمت خدمات ارائه می گردد. مالیات بر ارزش افزوده، مالیات معاملات بانکی و بیمه و مالیات بر تمبر از این دسته می باشند.

  • مالیات بر دارایی:

این نوع مالیات مبنی بر دارایی ها مانند املاک و مستغلات، وسایل نقلیه، مالیات بر ارث و از این دست موارد می باشد.

قوانین مالیات بر درآمد شخصی در ترکیه

افراد و شرکت های مقیم در ترکیه موظف هستند نسبت به درآمد های داخلی و خارجی که دارند، مالیات بپردازند. افراد غیر مقیم در ترکیه نیز موظف هستند نسبت به درآمدی که فقط از داخل ترکیه دارند مانند درآمد اشتغال، مالکیت املاک و دیگر موارد مالیات بپردازند. افرادی که کمتر از 6 ماه به زندگی در ترکیه می پردازند، فرد غیر مقیم محسوب می شود.

درآمدهای فردی هر شخص می تواند بر اساس حقوق کارمندی، درآمدهای تجاری، درآمدهای حاصل از کشاورزی، درآمدهای سرمایه گذاری، درآمدهای حاصل از مالکیت مانند اجاره و دیگر درآمدها می باشد. طبق قوانین جدید وضع شده در سال 2022 نرخ مالیات بردرآمد هر فرد ترکیه بر اساس میزان درآمد از 15% الی 40% متغیر می باشد.

در 2 جدول زیر نرخ مالیات بر درآمد شخص بر اساس حقوق استخدامی و دیگر درآمدها آمده است:

درآمد بر اساس دستمزد به لیرنرخ مالیات در ترکیه
صفر تا 22000TRY15%
22000TRY الی 49000TRY20%
49000TRY الی 180000TRY27%
180000TRY الی 600000TRY35%
600000TRY40%

قوانین مالیات شرکت ها در ترکیه

در ترکیه نیز تمامی شرکت ها اعم از شرکت های تجاری، شرکت های مشارکتی، شرکت های سرمایه گذار و دیگر شرکت ها موظف هستند نسبت به درآمد خود مالیات پرداخت کنند. در ترکیه نرخ مالیات شرکت ها در گذشته 30% بود اما این مقدار کاهش پیدا کرده است. نرخ مالیات شرکت ها بین سال های 2018 الی 2022، 22% می باشد. طبق قانون، رئیس جمهور و وزیران می توانند این نرخ را تا 20% پایین بیاورند.

همچنین سود شرکت های زیر شاخه که به شرکت مادر منتقل می شوند مشمول مالیات 15% می باشند. علاوه بر این سود سرمایه حاصل از فروش مشارکت های خارجی که حداقل 2 سال توسط یک شرکت هلدینگ بین المللی مقیم ترکیه نگه داشته شده، از مالیات درآمد شرکت ها معاف است. جهت اطلاع از شرایط سرمایه گذاری در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

قوانین مالیات شرکت ها در ترکیه

مالیات املاک در ترکیه

مالیات بر دارایی در ترکیه معمولا 3 نوع مالیات املاک و مستغلات، مالیات بر وسایل نقلیه موتوری، مالیات بر هدیه و ارث را تشکیل می دهند. از آنجا که درسال های اخیر کسب اقامت ترکیه از طریق خرید ملک محبوبیت بسیاری داشته، مالیات بر املاک در این کشوربرای متقاضیان مهاجرت اهمیت به سزایی دارد. مالیات املاک و مستغلات با توجه به نوع ملک و منطقه آن بین 0.1% تا 1% می باشد. البته املاکی که در مناطق مهم و فرهنگی قرار دارند مالیات تا چند برابر را مشمول می شوند.

به طور کلی مالیات زمین خالی به هدف ساخت و ساز 0.3%، مالیات اقامتگاه ها 0.1%، مالیات زمین و ساختمان های معمول بین 0.1% تا 0.2% می باشند. همچنین مالیات زمین های کشاورزی برای حمایت از تولید 0% در نظر گرفته شده است. در صورت خرید و فروش ملک نیز مالیات توسط خریدار و فروشنده پرداخت می شود. طبق قوانین مالیاتی وضع شده مالیات خانه های لوکس بر اساس قیمت نرخ های مختلف مالیاتی تعیین می شود.

مالیات خدمات دیجیتال در ترکیه

طبق قوانین جدید وضع شده مالیاتی به عنوان مالیات خدمات دیجیتال (DST) معرفی شده است که نرخ آن 7.5% می باشد. البته رئیس جمهور اختیار دارد که براساس نوع خدمات، بطور جداگانه یا بر اساس یکپارچگی، نرخ را به 1% یا 2 برابر نرخ 7.5% کاهش دهد. مالیات دهندگانی که بیش از 750 میلیون € (یورو) درامد جهانی و 20 میلیون TRY (لیر ترکیه) درآمدهای محلی دارند مشمول DST هستند.

طبق قانون، درآمد حاصل از ارائه خدمات زیر مشمول DST هستند:

  • انواع خدمات تبلیغات دیجیتال
  • فروش هرگونه محتوای صوتی، تصویری یا دیجیتال در رسانه های دیجیتال و خدماتی
  • خدمات تهیه و بهره برداری از رسانه های دیجیتالی که در آن کاربران ممکن است با یکدیگر تعامل داشته باشند.
  • خدمات واسطه ای که در محیط دیجیتال برای خدمات فوق ارائه می شوند نیز مشمول DST هستند.
  • مبنای مالیات برای DST، درآمد حاصل از ارائه خدمات مربوطه در دوره مالیاتی مربوط می باشد.

مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف ترکیه

طبق قوانین مالیاتی در ترکیه کالاها و خدمات حرفه ای تجاری، صنعتی، کشاورزی و کالاهای مربوط، همچنین تمامی خدمات و کالاهای وارد شده به کشور و تحویل کالا و خدمات در نتیجه سایر فعالیت ها همگی مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند. نرخ مالیات بر ارزش افزوده با توجه به نوع کالا و خدمات 1%، 8% و 18% می باشند. همچنین در ترکیه 4 گروه محصول اصلی وجود دارد که با نرخ مالیات های مختلف مشمول مصرف کالاهای ویژه می شوند. برخلاف مالیات بر ارزش افزوده، که در هر بار تحویل اعمال می شود، مالیات مصرف کالاهای خاص فقط یک بار شارژ می شوند.

این 4 گروه عبارتند از:

  • فرآورده های نفتی، گازهای طبیعی، روغن، حلال ها و مشتقات آنها
  • اتومبیل و سایر وسایل نقلیه، موتور سیکلت، هواپیما، هلیکوپتر و قایق موتوری
  • دخانیات و محصولات دخانیات، مشروبات الکلی
  • کالاهای لوکس

جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به ترکیه نیز می توانید مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

دیگر مالیات ها در ترکیه

معاملات شرکت های بانکی و بیمه همچنان از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. اما مشمول مالیات معاملات بانکی و بیمه می شوند. این مالیات درمورد درآمدی که بانک ها به دست می آورند، مانند بهره وام می باشد. اگرچه نرخ کلی 5% است. اما برخی از معاملات مانند سود در معاملات سپرده گذاری بین بانک ها با 1% مالیات پرداخت می شوند. طبق قوانین جدید مالیاتی در ترکیه نرخ معاملات شرکت های بانکی و بیمه اعمال شده در معاملات انجام شده به ارز خارجی از 0.1% به 0.2% افزایش یافته است. رئیس جمهور اختیار دارد تا نرخ قابل اجرا را تا 10 برابر افزایش دهد.

ترکیه به دلیل نزدیکی به کشورمان هر سال با تعداد زیادی از مهاجرین ایرانی روبرو می شود. مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل یکی از روش های پرطرفدار برای مهاجرت به ترکیه می باشد. افرادی که در ترکیه تحصیل می کنند می توانند بدون مالیات برای خرید ماشین اقدام کنند. به طور کلی افراد مهاجری که بیش از 6 ماه در ترکیه ساکن هستند، طبق قوانین مشمول پرداخت مالیات به عنوان یک شهروند ترکیه ای خواهند بود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تجربه ای بسیار در زمینه مهاجرت همراه با وکیلان و مشاورین با تجربه آماده مشاوره و راهنمایی متقاضیان گرامی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :