مهاجرت سرمایه گذاری در چین

سرمایه گذاری در چین

سرمایه گذاری در چین

کشور چین با وجود جمعیت بالا در طی سال های اخیر مقصدی برای مهاجرت بوده و غالبا سرمایه گذاری در چین دلیل اقبال به سمت این کشور است. وقتی در مورد چین صحبت می شود، بیش از هر چیز جمعیت زیاد آن پررنگ جلوه می کند، اما این جمعیت زیاد از منظر اقتصادی فرصت های خوبی را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می کند، چراکه نیروی کار فعال در چین هم جوان است و هم از سوی دیگر از نظر هزینه ای به صرفه تر است.

از همین رو طی سال های اخیر حجم سرمایه های زیادی به سمت بازارها و تجارت در چین سوق پیدا کرده است. اما از سوی دیگر قوانین خاص در حوزه مالیات و حوزه سرمایه گذاری پیش پای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد. علاقه مندان به سرمایه گذاری در چین می توانند طی تماس با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات کامل تری پیدا کنند.

روش های سرمایه گذاری در چین

در حال حاضر راه های متفاوتی برای سرمایه گذاری در چین وجود دارد. چین پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی و فراهم کردن شرایط مناسب برای تجارت با کشورهای خارجی و همچنین گسترش دادن ارتباطات شرکت های چینی با شرکت های خارجی امروز به یکی از بازارهای محبوب برای سرمایه گذاری در جهان تبدیل شده است.

مهاجرت به چین از طریق سرمایه گذاری یکی از بهترین روش ها برای سرمایه گذاران و افرادی است که خواهان راه اندازی کسب و کار خود در چین می باشند. علاوه بر تاسیس شرکت، خرید ملک نیز یک دیگر از راه های سرمایه گذاری در چین است. اما باید توجه داشته باشید که فرد خریدار طبق قوانین این کشور کمونیستی فقط تا 70 سال می تواند از امتیازات ملک بهره ببرد.

در لیست زیر انواع روش های سرمایه گذاری در چین را مشاهده می کنید:

  • اخذ اقامت و سرمایه گذاری در چین از طریق ثبت شرکت
  • مهاجرت و سرمایه گذاری در چین از طریق خرید ملک
  • مهاجرت و سرمایه گذاری در چین از راه خرید سهام
  • اخذ اقامت و سرمایه گذاری در چین از طریق شراکت
  • وضعیت سرمایه گذاری در چین و مهاجرت

قواعد کلی سرمایه گذاری در چین

اگر یک شهروند خارجی طبق قانون سرمایه گذاری خارجی در چین سرمایه گذاری کند، می تواند برای اقامت دائم خارجی درخواست دهد. اما این سرمایه گذاری ها باید دارای ویژگی هایی باشند یکی از این ویژگی ها این است که سرمایه گذاری های ثابتی که به مدت 3 سال در چین انجام شده اند. از سوی دیگر دارای سوابق مالیاتی و اعتباری صحیح باشد و داشتن یکی از شرایط زیر: آنها حداقل 1.43 میلیون $ (دلار) در چین سرمایه گذاری کرده اند. آنها در مناطقی که چین تشویق می کند سرمایه گذاری کرده اند و ارزش سرمایه گذاری، پرداخت مالیات و کارمندان چینی شرایط خاصی را دارند.

طبق این ماده یک شهروند خارجی می تواند در صورتی که در چین کار می کند، دارای سوابق مالیاتی و اعتباری خوبی باشد و یکی از شرایط زیر را داشته باشد، برای اقامت دائم درخواست دهد:

  • داشتن مدرک دکترا یا فارغ التحصیل از یک دانشگاه بین المللی معروف
  • حداقل 3 سال متوالی کار در چین که در طی آن مدت اقامت واقعی انباشته کمتر از یک سال نباشد.
  • کار در یکی از صنایع یا مناطق کلیدی توسعه یافته توسط دولت به مدت 3 سال متوالی، که در طی آن مدت اقامت واقعی انباشته از یک سال کمتر نباشد و درآمد سالانه دستمزد کمتر از 4 برابر میانگین شهر در سال قبل نباشد.
  • 4 سال متوالی در چین کار کرده باشد که در طی آن دوره اقامت واقعی انباشته کمتر از 2 سال نباشد و درآمد سالانه دستمزد کمتر از6 برابر میانگین دستمزد نباشد.

سیاست های دولت برای سرمایه گذاری در چین

قانون جدید سرمایه گذاری خارجی جمهوری خلق چین با عنوان (FLI) و همچنین آیین نامه اجرایی آن ، از یک ژانویه 2020 به اجرا درآمد. FLI، به عنوان یک مجموعه قانون واحد، از یک ژانویه 2020، جایگزین 3 قانون قبلی حاکم بر سرمایه گذاری خارجی و شرکت های سرمایه گذاری خارجیدر چین شده است. فهرست منفی بازنگری شده بخش‌ های خاصی از بازار چین را آزاد کرده و محدودیت ‌ها را کاهش داده است و کاتالوگ صنایع تشویق شده، صنایع کلیدی بیشتری (مانند تولید، فناوری و کشاورزی) را شناسایی می‌کند که در آنها چین با سیاست‌ های ترجیحی، سرمایه‌گذاری خارجی را بیشتر تشویق می‌ کند. چندین تغییر کلیدی تحت قانون جدید رخ داده است.

در حالی که قانون جدید دلگرم کننده است، سرمایه گذاران خارجی باید تغییرات عمده و مزایای قانون جدید را درک کنند، مکان هایی را که اقدامات اجرایی بیشتر و گام های ملموس مورد نیاز است را در نظر بگیرند و راه هایی برای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری جدید در چین بیابند. FIL، متشکل از 42 ماده در 6 فصل، بر ترویج، حمایت و مدیریت سرمایه گذاری خارجی تمرکز دارد و در صورت نقض قوانین جمهوری خلق چین، مسئولیت های قانونی را بر دوش سرمایه گذاران خارجی و تنظیم کننده های چینی تحمیل می کند.

سیاست های دولت برای سرمایه گذاری در چین

مهاجرت به چین از طریق سرمایه گذاری ثبت شرکت

یکی از راه های سرمایه گذاری و مهاجرت به چین ثبت شرکت می باشد. برای ثبت شرکت در چین اول از همه باید بدانید در کدام منطقه و محدوده می خواهید فعالیت کنید و در مرحله بعد نوع شرکتی که می خواهید ثبت کنید چگونه است. برای ثبت شرکت در چین و سرمایه گذاری بایستی حساب کاربری ایجاد کنید. همچنین نیازمند مدارک مالی، نیاز به استخدام نیروی بومی و خارجی و طی تمامی مراحل قانونی در چین از جمله کسب مجوز تجاری و تاییده و همچنین مجوز کار می باشید.

در حال حاضر در چین 5 نوع شرکت با عملکردی متفاوت می توان ثبت نمود. شرکت هایی که مالکیت آنها کاملا خارجی می باشد. همچنین شرکتی که به صورت مشترک اداره می شود. شرکت های مناطق تجاری، شرکت های با مالکیت محدود و همچنین دفاتر نمایندگی شرکت های بین المللی که می توان آنها را ثبت و مشغول به کار شد.

سرمایه گذاری از راه خرید سهام در چین

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در چین خرید سهام می باشد. برای خرید سهام می توانید انواع مختلف سهام و اطلاعات مربوط به بورس اوراق بهادار چین را با بررسی بانک های اطلاعاتی و همچنین خدمات تجاری آنلاین بورس تحقیق کنید. در انتخاب سهام به مواردی از جمله هزینه، سطح ریسک، تنوع و بازده بالقوه برای سبد سرمایه گذاری توجه ویژه داشته باشید.

انواع سهام قابل خریداری از در بازار چین به 3 دسته اصلی تقسیم می شوند که هر کدام مقررات و رویه های مختلف به خود را دارند:

پارامترشرح
سهام Aطبقه ای از سهام در شرکت های چینی است که در بازارهای سهام شانگهای و شنژن خرید و فروش می شوند.
سهام Bطبقه ای از سهام شرکت های چینی است که در بورس اوراق بهادار شانگهای و شنژن تجارت می شود.
سهام Hسهام H طبقه ای از سهام در شرکت های مستقر در چین است که در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ تجارت می کند.

نکات برجسته FIL برای سرمایه گذاری در چین

برای ترویج بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی در چین، ماده 9 و 6 قانون جدید تصریح می‌کند که با سرمایه‌ گذاران خارجی در رابطه با دسترسی به منابع مالی دولتی، عرضه زمین، معافیت ‌های مالیاتی، صدور مجوز، پروژه، باید با شرکت ‌های داخلی یکسان رفتار شود. برنامه های کاربردی و سایر FIE ها می توانند در مورد قوانین جدید و قوانین اداری مربوط به سرمایه گذاری خارجی اظهار نظر کنند و فقط اسناد منتشر شده می توانند مبنای اعمال اختیارات اداری باشند (مقررات اجرایی، ماده 7). بر اساس FIL، سرمایه‌ گذاران خارجی ممکن است از سیاست‌ های ترجیحی در بخش‌ ها و مناطق خاصی که توسط مقامات چینی تعیین می ‌شوند، برخوردار شوند (ماده 14).

از سوی دیگر، FIL اجازه می دهد تا اقدامات متقابل خاصی در پاسخ به قوانین بازدارنده یا محدودکننده علیه چین از کشورهای دیگر اعمال شود. فهرست منفی و کاتالوگ صنایع تشویق شده کارکردهای منع و محدود کردن سرمایه گذاری خارجی در بخش های خاص و ایجاد مشوق برای سرمایه گذاری خارجی در سایر زمینه ها را انجام می دهد. برای باز کردن بیشتر بازار چین، لیست منفی 2019 محدودیت ها را در بخش های خاصی در سال 2024 حذف کرده است. به عنوان مثال، سرمایه گذاری مشترک با یک شریک چینی دیگر در اکتشاف نفت و گاز مورد نیاز نیست. کارشناسان حاضر در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای گسترش اطلاع علاقه مندان به سرمایه گذاری در چین آماده ارائه مشاروه کارشناسی در این زمینه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :