مهاجرت به کشور کانادا

زبان رسمی کانادا

زبان رسمی کانادا

کانادا از جمله کشورهایی است که 2 زبان رسمی دارد، زبان رسمی کانادا انگلیسی و فرانسوی هستند که این 2 زبان توسط 59.7% و 23.2% مردم صحبت می شود. کشور کانادا با مساحت 9.98 میلیون کیلومتری، دومین کشور پهناور جهان از لحاظ وسعت و چهارمین کشور جهان از لحاظ میزان خشکی محسوب می شود. همچنین دارای 10 استان و 3 قلمرو است که بخش عظیمی از آن به دلیل سرمای زیاد و همجواری با قطب شمال غیر قابل سکونت می باشد. نزدیک به 90% جمعیت کانادا در فاصله 200 متری از مرز آمریکا زندگی می کنند. از این رو پر جمعیت ترین شهرهای این کشور تورنتو، ونکوور و مونترال هستند.

در سال 1969 لایحه زبان های رسمی کانادا تصویب و اجرایی شد. بدین ترتیب به موجب آن هر 2 زبان انگلیسی و فرانسوی زبان های رسمی کانادا محسوب شدند. همچنین از اعتبار یکسانی در پارلمان، دادگاه ها و دیگر نهادهای دولت فدرال این کشور برخوردار می باشند. این کشور به جهت اینکه همیشه نرخ بالای مهاجر پذیری نسبت به دیگر کشورها را داشته است. رواج چند زبانی بودن در آن امری کاملا عادی است. با این حال اکثریت مردم در این کشور به زبان انگلیسی صحبت می کنند. بحث 2 زبانی بودن کشور کانادا و نمودهای ظاهری آن در مقاله پیش رو که توسط تیم تخصصی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تنظیم شده، به تفصیل بررسی و ارزیابی شده است.

قانون زبان رسمی کانادا

تا اواخر دهه 50 میلادی رویه به گونه ای بود که کانادا یک کشور کاملا انگلیسی زبان تلقی می شد. در همه حوزه های تجاری، اقتصادی و فرهنگی، زبان انگلیسی حرف اول را می زد. در همین راستا تمامی مشاغل و پست های مهم دولتی نیز در تصدی افراد انگلیسی زبان بود. این قشر ثروتمندترین قشر کانادا محسوب می شدند. مردم فرانسوی زبان کبک زندگی فقیرانه و سطح پایینی داشتند. به کارگیری دو زبان رسمی از آمریکای شمالی شروع شد. این کشور از سال 1867 به طور رسمی اجازه داد تا در جلسات پارلمانی و دادگاه های فدرال، از زبان های فرانسوی و انگلیسی استفاده شود. ماده ۱۳۳ این قانون تصریح می دهد که زبان انگلیسی و فرانسوی باید در همه نشریات و پرونده های مجلس استفاده شود. قوانین باید به هر 2 زبان رسمی فرانسوی و انگلیسی تدوین شوند. در این راستا پیر الیوت تروودو در سال 1969 قانون زبان رسمی کانادا را تصویب کرد. کشور کانادا را رسما یک کشور 2 زبانه اعلام کرد.

علت دیگر 2 زبانه اعلام کردن کشور کانادا ایجاد یکپارچگی و همبستگی در کل کشور بود. آموزش زبان انگلیسی در مدارس کبک و بلعکس آموزش زبان فرانسوی در ایالت های انگلیسی زبان از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده است. با این حال تاثیر شگرفی بر سطح زبان افراد نداشته است. دولت کبک بارها برای تاکید بر ماهیت فرانسوی این ایالت، استفاده از زبان انگلیسی را در تابلوهای عمومی و کلاس های درس محدود کرده است. به همین دلیل نرخ تسط افراد بر 2 زبان از سال 1696 تقریبا ثابت بوده است و از 17% ارتقا نیافته است.

قانون زبان رسمی کانادا

نقش مردم در زبان رسمی کانادا

طی سرشماری ای که در سال 2016 انجام شد، جمعیت کانادا 35151728 میلیون نفر بود. اکثریت مردم در این کشور سبقه تاریخی و فرهنگی و اجدادی خود را در کشورهای جزیره بریتانیا جستجو می کنند. در همین راستا 17.2 میلیون نفر کانادایی (یعنی تقریبا نیمی از جمعیت کشور) زبان انگلیسی را به عنوان تنها زبان اصلی خود می شناسند (اصطلاحا این افراد آنگلوفون ها نامیده می شوند).

اقلیت های موجود در این کشور عبارتند از:

  • 76% سفید پوستان
  • 14.2% درصد آسیایی
  • 4.3% بومی ها
  • 2.9% سیاه پوستان
  • 1.2% آمریکای لاتین
  • 0.5% افراد چند نژادی
  • 0.3% سایرین

آمارها حاکی از آن است که روند یادگیری زبان های انگلیسی و فرانسوی توسط مهاجرین در کانادا رشد بی سابقه ای داشته است. در سال 2011 قریب به 14.45 درصد مردم کانادا در خانه هایشان به زبان های غیر فرانسوی و غیرانگلیسی صحبت می کردند، در حالی که این رقم در سال 2016 به حدود 7.6% کاهش یافت. کانادایی های فرانسوی زبان که فرانکوفون نیز نامیده می شوند قشر کوچک تری از جمعیت کانادا را تشکیل می دهند و نزدیک به 90% آن ها نیز در ایالت فرانسوی تبار کبک زندگی می کنند.

در شهر کبک 3.8 میلیون نفر فقط به زبان فرانسوی و 3.2 میلیون نفر هم به زبان فرانسوی هم به انگلیسی مسلط هستند. ایالت برانزویک با 29%، انتاریو با 2.4% و مانیتوبا با 1.6% دیگر ایالاتی هستند که به ترتیب بیشترین تعداد فرانسوی زبانان اصیل در آنجا زندگی می کنند. در دیگر ایالات تعداد افراد یک زبانه فرانسوی بسیار کم و ناچیز است. جهت مهاجرت به کانادا مقاله مذکور از اطلاعات شاخصی برخوردار می باشد.

10 زبان برتر مورد استفاده در کانادا

از جمله سیاست های دولت فدرال کانادا، چند فرهنگی بودن و اهمیت به ساختارهای مختلف فرهنگی مهاجران در این کشور می باشد. با این حال در سال های اخیر تمایل افراد به یادگیری هر 2 زبان انگلیسی و فرانسوی افزایش یافته است. از این رو 17.8% افراد در کانادا به هر 2 این زبان ها مسلط هستند. همچنین مساله 2 زبانه بودن این کشور تاثیر به سزایی در پذیرش دانشگاهی و تحصیل در کانادا دارد.

بر اساس آمارهای رسمی، 10 زبان برتر مورد استفاده مردم در کانادا از این قرار است:

  • انگلیسی 67.1%
  • فرانسه 21.5%
  • چینی 2.6%
  • پنجابی 1.0%
  • اسپانیایی 0.7%
  • ایتالیایی 0.6%
  • هلندی 0.6%
  • اکراینی 0.5%
  • عربی 0.5%
  • آلمانی 0.4%
  • فیلیپینی 0.4%
  • ویتنامی 0.4%
  • فارسی 0.3%

همانطور که از آمار پیداست زبان فارسی در رتبه 17 این آمار قرار دارد. تا سال 2016 حدود 97110 نفر از ایرانیان در بخش های شمالی تورنتو یعنی ریچموند هیل، واگهان، مارخام ساکن بودند و بقیه ایرانیان نیز به طور پراکنده در دیگر ایالت های کانادا سکونت دارند. افرادی که به هیچ یکی از 2 زبان اصلی فرانسوی یا انگلیسی مسلط نیستند اصطلاحا آلوفون نامیده می شوند. حدود 3 میلیون نفر از افراد مقیم در کانادا در این دسته قرار می گیرند. عمدتا به زبان چینی، پنجابی و اسپانیایی صحبت می کنند. به لحاظ قانونی برای مهاجرت به کانادا و دریافت شهروندی این کشور، باید به یکی از 2 زبان فرانسوی یا انگلیسی تسلط کامل داشت. این مسئله در تعارض با تنوع فرهنگی است که کشور کانادا بر آن تاکید دارد.

زبان های بومی کشور کانادا نیز همچون انسان های ساکن در این سرزمین از یاد رفته اند. با این حال حدود 0.4% از کانادایی ها یعنی حدود 120000 نفر در خانه های خود به زبان بومی این کشور صحبت می کنند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با زبان رسمی کشور کانادا ارائه کردند. شما می توانید با تماس با ایشان، اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :